Jump to content

Fiskesuppe til middag ?


Mauser68

Recommended Posts

I haust så fiska me ein del på hytta til fattern, og me fekk eit lass med berggylte, som me normalt pleier å kaste uti igjen. Men så fekk eg beskjed om at det i grunn var veldig fin fisk å lage fiskesuppe av, så eg tok med med 5-6 små berggylt heim igjen den siste turen..

Fiskesuppe1.jpg

 

Så eg tok å filiterte fisken, brukte skroget til å koka kraft på, og filetene skal i suppa..

Fiskesuppe2.jpg

 

Når fisken var kutta opp, så knuste eg godt med pepper og litt salt på fiskebitene, for å få litt smak på dei.

Fiskesuppe3.jpg

 

Så tok eg å smelta litt smør og hadde i litt oppkutta stangselleri oppi gryta som skulle kokast kraft i. Hadde litt gamle reker i frysaren også, som eg tok å putta oppi for å få litt god smak.

Fiskesuppe4.jpg

 

Så får den seg ca 15-20 minutter på plata, slår den av og lar det trekke litt og siler krafta av.

Fiskesuppe6.jpg

 

Her er det ca 1 liter med kraft, nydelige smaker.. :)

Fiskesuppe7.jpg

 

Så tømmes panna som har vært brukt til kraft, skylles og tørkes, så smelter eg litt smør til jevningen.

Fiskesuppe5.jpg

 

Så heller eg ca 2 ss med kveitemjøl i panna, surrer dette og visper det sammen med smøret.

Fiskesuppe8.jpg

 

Så heller eg iskald melk i panna og jevner dette. Grunnen til kald melk, er at då kjøler du ned jevningen og den klumper seg ikkje så fort, så snart som du har fått litt jevning og piska ut klumpene, så er det å kjøre på med kraft og koke den opp..

Fiskesuppe9.jpg

 

Her har akkurat jevninga fått kokt seg opp og eg har hatt litt finhakka purre og gulerot i, for litt smak, før resten skal oppi panna.. Det må koke iallefall 1 time, for å få vekk mjølsmaken..

Fiskesuppe10.jpg

 

Her er oppkutta gulerot, purreløk, løk, reker, røkt sjøørrett og fisken..

Fiskesuppe11.jpg

 

Her er resten av ingrediensane, poteter og gulerøtter.

Fiskesuppe12.jpg

 

No har eg hatt oppi alt i gryta, med unntak av fløte, reker, sjøørrett og fisken, det skal i til slutt.

Fiskesuppe13.jpg

 

Der er alt av ingrediensar kome opp i panna, etter fisken er komt oppi, så bør ikkje det koke, for då blir det ingenting igjen av fisken, kun trekke ca 10 minutter, så serveres..

Fiskesuppe14.jpg

 

Og her er dagens første suppeporsjon, eg hadde wittenberger med smør inntil suppa, kongefin laurdagsmiddag. :)

Fiskesuppe15.jpg

 

Oppskrifta er sånn omtrent :

 

Kraft :

 

Fiskeavskjær frå 5 berggylt, 10-12 heile reker med skall, 1 stilk stangselleri, 2 ts salt, 1 ts kverna pepper, 1.2 liter vatn.

 

Suppe :

 

Jevning :

Ca 1 liter kraft, 50 gram smør, 2 ss kveitemjøl, 2 dl lettmelk, litt salt og pepper etter smak

 

Resten av suppa :

 

1 middels løk

5 middels poteter

2 gulerøtter

filet frå 5 berggylt

2 dl kremfløyte

4 sneier røkt sjøørret

10-12 finkutta reker

1 terning fiskebuljong

1 terning grønnsaksbuljong

 

Kunne godt tenkt meg å hatt litt rømme i den suppa også, men det hadde eg ikkje. Også 1 laksebit, kutta i små terninger hadde vært fint å hatt oppi. :)

Link to comment
Share on other sites

Takk for det folkens.. Jodå Federal, eldstejenta åt 2 skåler, dei 2 minste hadde vært i gebursdagsfest i dag, og proppa seg med kaker, snop og andre søtsaker, så dei hadde vel ikkje ete stort uansett kva eg hadde hatt på bordet i dag. Men dei likar generelt fisk, utenom minstejenta, som stort sett ikkje er glad i verken kjøtt eller fisk for tida.. :)

 

Edit : Korrigering, alle ungene likte den, for 20 sekunder sidan, så kom minstejenta og spurte om ho kunne få litt av den fiskesuppa til kvelds, for den var så god, ha, ha, ha.. Det hadde eg aldri trudd, ho åt riktignok ei halv skål til middagen, men det var helst treigt.. :thumbup::mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Mauser, ser kjempegodt ut, virkelig en kraftig og innholdsrik fiskesuppe.

Her hjemme lager jeg en type som ligner din, men da med ørret, har ikke prøvd berggylt.

Men jeg koker fisken først og har den i suppa etterpå, du har den i suppa rå?!

Jeg bruker litt mindre fisk i suppa enn deg tror jeg, men pokker...Det er da fiskesuppe... :D

 

Er meget interessant og lærerikt å følge med på dine gourmet krumspring på kjøkkenet må jeg si.

Du satte meg på en ide, jeg skal prøve fiskesuppe med uer... :wink:

Link to comment
Share on other sites

Alt ettersom, er det restefisk og eg lager suppe, så går den i som den er, eller lager plukkfisk ( ahhh, det er nydelig mat det.. ). Men når ein lar den gå i på slutten som dette her, så risikerer du ikkje at fiskestykkene går i fillebiter, berre ha dei oppi dei 10 siste minuttene og slå plata av, eller ned på minste hakket.. Då eter du fiskebiter, og det er ikkje så dumt spør du meg. :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

lagde og fiskesuppe av berggylta for eit par år siden,, den var god den. brukte ryggen på fisken. (siden det er totusen billioner milliarder stk av den)

erfaringen eg fekk med å bruke det var at man trenger ikkje si kva fisk det er før den er fortært.. noen trur at denne fisken ikkje er etande.. :)

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Jeg lager helt beinfrie fileter av beggylt på null komma niks! Slik: 1) Skjær skinnfrie fileter på vanlig måte. 2) Dra fingrene fremover fileten på dens skinnside (etter at skinnet er fjernet) og du vil kjapt finne de beryktede beina på filetens fremre halvdel , omtrent langs sidelinjen. Skjær gjennom fileten på hver side av beinrekken og fjern den resulterende strimlen som nå har alle småbeina inni seg. Tar 4 sekunder per filet. I tillegg bør man fjerne "ribbeina"; da blir fileten helt uten bein. Nå kan fileten stekes eller puttes i suppe (fabelaktig begge deler), og selv unger finner ingen bein. Lykke til!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...