Jump to content

Snart jul, me lager sylteflesk!


Mauser68

Recommended Posts

Ja, det er snart jul og eg lurer på om Hr. Ahlsheimer har spelt meg eit puss her, eg var temmelig sikker på at eg hadde laga ein tråd om dette tidligare, men etter ein runde her, så fant eg ingenting på dette.

Vel, i kveld så var det tid for å lage sylteflesk, eller som enkelte kaller den sylte. I grunnen så skal dette lagast av svinehoder, men det har eg ikkje for hånd, så det blei svineribbe til 29.90.- pp Kiwi som blei løysningen. Det er eigentlig ganske lett å lage sylteflesk, men eit par knep kan væra godt å ha med seg.

 

Eg har laga dette av 2 stk svineribber på totalt ca 5 kg. Reinskåret for bein og etc, så er du nede på ca 4 kg.

Så treng du å lage ein krydderblanding, den består av :

5 ts Allehånde

5 ts malt pepper

5 ts malt nellik

5 ts malt ingefær

8 ts salt

5 ts gelantinpulver

 

Prøvesmakinga viste at det var litt lite salt, så eg har editert oppskrifta og økt til 8 ts salt, og ikkje 6 som det stod.

I tillegg, så vil eg sei at bruker du ca litt over strøkne ts på krydderet og litt meir i dei med salt, så skal ikkje dette bli så galt. :)

 

Ei sånn lita grise side på ca 5 kg, gjekk med til denne prosessen her :

Sylteflesk11.jpg

 

Først så tar du og reinskjærer ribba for bein.

Sylteflesk12.jpg

 

Så skjærer du den opp i biter og koker den i ei panne med vatn, i ca 1 time. Så tømmer du vatnet utav panna, og fyller den opp med iskaldt vatn og lar den ligge litt til kjøling.

 

Så treng du enten ei syltepresse, eller som meg, så bruker eg 3 brødformer. 2 brødformer til sylteflesket og 1 form på toppen etterpå til presset. Her er stort sett det eg brukte i kveld. Du kler brødformene innvendig med aluminiumsfolie. Det er lettere å frigi den frå forma etterpå synst eg.

Sylteflesk1.jpg

 

Du tar å skjærer av svoren på ribba. Det er best å kjøpe den ribba som ikkje har ferdig ruta svor. Ellers så blir det eit skikkelig puslespill.

Sylteflesk2.jpg

 

Legg svoren først nedi forma. Så tar du å drysser eit lag med kryddermiks.

Sylteflesk3.jpg

 

Så skiver du opp ribba i ca 1 cm skiver.

Sylteflesk4.jpg

 

Så dryssar du eit lag med kryddermiks på dette, og så neste lag med kjøtt igjen.

Sylteflesk5.jpg

 

Sånn fortsetter du lagvis, prøv å fylle ut tomrom med mindre biter, så det er minst mulig luft i forma.

Sylteflesk6.jpg

 

Til slutt har du fylt opp forma. Kjem ikkje du heilt ut med kjøttet på siste laget, så kutt det i tynnere skiver, sånn at du får laga eit heilt lag, ellers så kan du få problem med å presse den beint etterpå. Har du ei skikkelig presse, så er dette normalt ikkje problem.

Sylteflesk7.jpg

 

Til slutt så topper du det med resten av kryddermiksen, og så bretter du aluminiums folien over laget med kjøtt.

Sylteflesk8.jpg

 

Hell ca 1.5 liter vann i forma og sett begge formene oppi der. Sett ovnen på 225 grader først, så skrur du ned til 200 grader og har formene inni ovnen i ca 1.5 time. Då vil alt fettet og gelantinen bli flytande, blander seg med krydderet, og legg seg rundt i heile forma.

Sylteflesk9.jpg

 

Til slutt, så tar du brødform nummer 3 på toppen, legg godt med papir under formene ( det blir masse kraft som siver opp av formene i presset ) og så strammer du til, sånn at du får skikkelig godt press..

Sylteflesk10.jpg

 

Dette kan då stå til dagen etter, og så setter du det inn i kjøleskapet for 1 døgn. Etter dette, så tar du rennende varmt vann på undersida av formene, så den slepper taket på aluminiums folien, og heller dette ut og fjerner folien. Så kutter du det opp i serverings stykker, og fryser det ned. Tas opp til jul, eller andre helger du skal kose deg med det. Blander du vanlig grov sennep med frø og Dijon sennep 50/50, så får du ein fin sennep til. Og ikkje gløm rødbiter. :)

 

Her ser ein korleis det ser ut, etter at dei er fjerna frå formene :

Sylteflesk13.jpg

 

Her er den eine av sylteflesk bitene, uten aluminiumsfolien :

Sylteflesk14.jpg

 

Så er blir den kutta opp i 3 like store biter, dette er den minste av formene, så denne er maks 3-3.5 cm høg. Hadde ein hatt større former, eller toppa forma før ein pressa, så ville bitene ha blitt større. Det er full mulig å gjere, men litt meir søl blir det med brødformene, det er utrulig mykje kraft og fett, som blir pressa ut av ei sånn form, så det er sagt.

Sylteflesk15.jpg

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Mmmm, hjemmelaget sylteflesk til jul, det er gøtt, det. Med en god, litt skarp sennep oppå. Vi pleier å kjøpe grisehoder og lage plukksylte, men krydderblandinga ser ganske lik ut. Gammel familieoppskrift fra ØKHs side av familien.

 

Får se om jeg ikke kan poste noe fra årets sylteproduksjon i tråden her. Må bare vente til det er grisehuer å få kjøpt i butikken, de pleier å dukke opp i løpet av november.

Link to comment
Share on other sites

He, he, dei fleste vil helst at eg bytter navn til Mauser98 eller MauserM98, men eg skal føye det på lista Kjell Olav..

 

Ja til jul må det være heimelaga sylteflesk og rullepølse, det er eit minimum synst eg. :)

 

Eg er forøvrig spent på kryddermiksen og om det var nok, eller om det var for mykje, men rapport kjem i kveld på det. No er det tatt av press og står i kjøleskapet og kviler til eg kjem heim frå jobb. :)

Link to comment
Share on other sites

Skikkelig sylte evt "håvesylta" som det heter på mine kanter er et desidert favorittpålegg. Etter at farmor gikk bort er det ikke produsert hjemmelaget sylte i familien men heldigvis har vi en av Norges beste (om ikke den beste) kjøtt og pølsevareforretninger i Stavanger som lager en som er like god. A.Idsøe er drevet siden 1828 og det er nå sjette generasjon som står ved roret. Skal man ha skikkelige saker går man hit, et fantastisk utvalg og en kvalitet som ikke kan toppes. Og ikke minst en fagkunnskap som er bånnsolid.

 

Og her demonstrerer Albert Idsøe jr. hvordan en fantastisk god sylte lages: http://dinmat.aftenbladet.no/Finn-oppsk ... skrifter/Pålegg/Sylte

Link to comment
Share on other sites

Tusen takk for gode ord Hyperlink og alle andre, sett stor pris på det. :)

 

He, he, ja Kammerkokebok kanskje det hadde vært noko.. Men eg trur neppe det blir av, det er jo eit slags oppslagsverk dette forumet, på godt og vondt.

Eg likar å lage mat, liker å fotografere, og ein kombinasjon av dette, samtidig med at mange er helst dårlige til å lage mat, eller dei er lite oppfinnsomme på kjøkkenet. Eg er på ingen måte ein freak, ei heller ein topp kjøkken mann, men eg liker det eg driv med, og får av og til litt skryt for at maten min smaker godt. På den andre sida, så er eg kanskje litt tradisjonell av meg og litt lite oppfinnsom. Har møtt værre folk enn meg på kjøkkenet, som på den andre sida har ein utrulig tendens til å komme på gode og kreative ting, som ikkje eingong har tenkt på..

 

Eg likar også å salte, røyke, safte, brygge øl.. Sånne tradisjoner er heldigvis bra med på desse kanter, og mange rundt om i landet er begynt å ta dette opp igjen også, det synst eg er flott. Me må ta vare på sånne ting, det er tross alt langt i mellom gode ferdiglaga produkt i handelen synst eg, skal du ha noko som verkjeleg du kjenner håndtverket igjen på smaken, så må du betale skjorta for det.. Vel verdt pengene av og til synst eg.. Bacon er ikkje berre bacon for å sei det sånn. Det er grunnen til at eg lager mitt eige, det er rett å slett enten pissedyrt, eller pissedårlig det som er i handelen.. Det må jo smaka litt salt også ( ikkje sant HB :mrgreen: )

Den er litt intern, HB fekk litt "ekstra salt" bacon av meg på Kammersmellen, og han liker det LITT mindre salt, he, he.. Men eg er einig med han på det, den var vel overdrevet salt den som han fekk.

 

Har jo hatt ein Kammerat her på besøk og spist den berømte Badlasupa mi, he, he.. Det er ein god gammel tradisjonrik bondemiddag..

 

Eg kjem nok til å fortsette med å plage folket her inne med mattråder og det som omhandler den biten i all overskuelig framtid er eg redd. Eg likar gode bilde tråder, og eg håpar at dei kjem til nytte, det har eg fått gode tilbakemeldingar på, og det er drivkrafta til å gjere dette.. :)

Link to comment
Share on other sites

Vel, då har eg smakt på sylteflesket her i kveld. Og det holdt mål, det gjorde det absolutt. Eg har vore kraftig nok på labben med krydderet, og det var nok gelatin pulver, for det var fast og fint..

Det som mangla litt, det var saltet.. Eg må nok editere litt på kryddermiksen min her, og legge til 2 ts til med salt, altså opp til 8 ts med salt.

 

Skal legge ut bilder av det ferdige sylteflesket seinere i kveld, eller i morgon. Eg må få skjært rein 2 grisesider i kveld, og legge den i salt, det er tid for å røyke bacon til helga... :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Får bumpe tråden litt her. La til 5 bilder her, forberedte sideflesk til baconet i dag. Reinskjærte og salta 2 smågris sider i kveld. Så fant ut at eg ville legge med bilder av sidene og utbeininga, sidan det er samme prosessen her.

La til også 3 bilder av det ferdige resultatet.. Bon apetite og lykke til med sylteflesket for dei som vil prøve dette. :)

Link to comment
Share on other sites

så godt ut. Skal østover i neste uke, og da har modern lovet meg å gi meg oppskriften av hennes hodesylte, som vi kaller det. Det består av gris(hode og ribbe), kalv og hønepøne lagvis. Vi bruker ikke nellik i, og jeg blir like skuffa hver gang jeg har kjøpt sylte i butikken, så i år skal undertegnde lage sjøl. Morro å ta vare på gamle tradisjoner :D

Link to comment
Share on other sites

I og med at det er mange jegere her inne, så et tips: elg-kalv kjøtt sammen med svinekjøttet gir et utmerket resultat, kalvekjøttet er også med på å binde sammen sylta. Og så kan du liksom innbille deg at det er "viltsmak" på sylta.

 

Larsern

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund

Bra greier Mauser, har et ønske til deg. husker veldig godt de gamle i familien lagde hodesylte, noe vi onga synes var fantastisk godt. Men nå i dag får man knapt nok ett kvinnfolk til og stå og rense et grisehode for og lage sylte. Kunne du legge ut en oppskrift på dette, gjerne med en billedserie. Skulle gjerne ha sett det og prøvd sjøl om du viste det. Betaler gjerne for ingrediensene om du gidder. Mvh graahund

Link to comment
Share on other sites

Som vanleg flott trå Mauser :D ,mor mi lagar syltre av grisehoder, sideflesk og litt elgkalv kjøt, ho skall vell lage syltre når me har slakta resten av grisane,kan legge ut oppskrifta hennars då.

 

Eg kan bekrefte att det er sant det Mauser skreiv om baconet, det var vell salt :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Ingen jul uten skikkelig heimelaga sylte. Her i familien får vi fortsatt sylta fra gamle mor, men denne tradisjonen vil jeg sørge for holder seg i familien. Her er det mest vanlig med plukksylte av grisehoder (som flere trøndere har vært inne på ser jeg). I tillegg er det her tradisjon for å blande i en kokt gammelhøne.

 

Det har blitt værre og værre å skaffe grisehoder har jeg inntrykk av. Tar gjerne mot tips på hvor jeg skaffer dette i Trondheim

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund
Jeg kan prøve å få lagt ut noen bilder fra årets plukksylteproduksjon. Vi lager den av grisehuer.

 

Som jeg sa over: Må bare vente til huene er i salg i butikken...

 

Kjempefint Sako, gleder meg :D

Link to comment
Share on other sites

Tar gjerne mot tips på hvor jeg skaffer dette i Trondheim
De siste årene har vi kjøpt enten på ICA Maxi på Moholt eller OBS på Lade. Ultra på Lade er også en mulighet, men de er kronisk dyre på ting man kan finne andre steder. Der handler man stort sett ting som ingen andre har i hyllene.

 

Det er tidlig ennå, det er ikkeno' å finne foreløpig. Jeg kan komme tilbake til saken når (hvis) huene begynner å dukke opp i frysediskene.

 

 

Seriøst OT: Ica Maxi på Moholt har forresten en veldig grei fiskedisk, med en fiskesjef som kan faget sitt :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
brakeøl
:shock::lol:

 

Den der bør du trekke tilbake, fortere enn faen, iallefall før Fossdal logger seg på, he, he, he..Eg lagar øl altså, men ikkje brakeøl, det er vanlig maltøl, eller heimabrygg som me kallar det her.. :mrgreen:

 

Ellers so må eg takka so mykje for skrytet Egil, kjekt å høyre at folk likar trådane, eg er stygt redd for at det blir nok neppe den siste mat tråden eg lager.... :D

Link to comment
Share on other sites

OI..Beklager så meget, var ikke vondt ment.. :wink:

Av og til går det sån med hukommelsen når det er snakk om øl...He he...

Skal overhodet ikke gjenta seg, er nesten overrasket at du ikke tok moderatorhanskene på egentlig, men du er vel på en måte litt innhabil nå.. :lol:

 

Edit: Har retta det opp nå.

Link to comment
Share on other sites

Bra jobba, du får ta det litt med ro no då.. Legg den i press over natta, og la den kose seg i kjøleskapet litt, før du tester den..

Evnt. hvis den er for for lite salt, så lager du ein saltlake med ca 50 gram salt pr. liter, og la den ligge eit par døgn. :)

 

Legger den i press over natta ja, så i kjøleskapet i morgen, så satser jeg på at jeg prøvesmaker til frokost på fredag jeg..

Link to comment
Share on other sites

Håper unge her Mauser tilgir at jeg besudler tråden litt, men som nevnt tidligere har jeg vært på kurs hos mor, i hvordan lage hodesylte.

Man tager:

2 stk halve grisehoder (få de til å skjære av ører og snute)

2 kg kalvekjøtt

2,5 utbeina ribbe

1 stk hønepøne

litt ekstra spekk og svor (eller hud som det jo egentlig er)

salt, pepper og mors kryddermix (tør ikke røpe for da blir jeg lyst i bann, gjort arveløs og gjenstand for familiens vrede :shock: )

gelatinpulver

 

Kok hodene til de er møre (vi kokte de i 2,5 timer og det ble litt i overkant)

Kok ribbe, høne, kalv og spekk/hud i alt fra en time til en halvtime (rett og slett til det er mørt)

 

Så plukker man av alt brukbart kjøtt på hodet. Kinn, hud og flesk.

Legg ett vått klede i ei passende form og legg ett lag med svor med skinnsiden ned mot forma

legg så lagvis henholdsvis ribbe, kalv, høne, og fett, ta salt, pepper, kryddermix (mamma, jeg må, den inneholder ikke nellik), og gelatinpulver i mellom hvert lag. Avslutt med ett lag fett og svor. Denne gangen med skinnsiden opp. Legg kledet godt rundt og surr det inn med tråd.

Mens alt dette står på, så få en håndtlanger til å redusere krafta fra de forskjellige grytene, for så å blande det oppi den største gryta. Dette er ett av triksene til hu mor, og gir en ekstra piff på sylta.

Ta så den surra kledeklumpen og legg i gryta og kok til det er gjennomvarmt. ( vi laget ca 6 kilo ferdig sylte og kokte en time)

ta så sylta og legg den i press over natta. Vi brukte forma, ei skjærefjøl og to lecablokker :D

 

Nytes med gjøviklefse, god sennep

Link to comment
Share on other sites

Me lager sylteflesket vårt på denne måten (beklager men har ikkje bilete av det).

Bruker tynnribbe som vert utbeina, lar den ligge i vatn over natta for å få vekk eventuelt blod ( vert finare å sjå på).

Har på krydder og gelatinpulver, ruller den sammen og har på steikestrømpe. Kokes i ca.2,5t, avkjøles slik at ein kan ta i den med hendene før den legges i press.

Link to comment
Share on other sites

Her for et par helger siden var denne tråden inspirasjon til syltelaging!

Da jeg ikke har tilgang på nett der sylta ble lagd tok jeg oppskrifte fra Mauser på husken!

ØKH og barna lurte på om jeg ikke var helt god og hvordan jeg skulle klare det :oops:

 

Startet opp med ca 7 kilo Familieribbe! Fruen er hysterisk for alt som har med fett å gjøre så jeg valgte denne varianten. Sylta ble a like vel feit nok!

Så i ettertid at jeg hadde bommet litt på koketider. Det må bikkja også ta sin del av for losen varte litt for lenge lørdags morgen :roll::roll: Sylta ble vel kanskje litt "løs" p.g.a. dette men resultatet ble kjempebra. Til og med ØKH skrøyt av resultatet!

 

Så Mauser; Takk for inspirasjonen! :D:D:D:D:D

Link to comment
Share on other sites

Godt jobbet Mauser! Du inspirerte meg til å lage sylteflesk til jul. Har akkurat prøvesmakt: Den ble god, men kanskje litt lite salt. Derfor skal jeg prøve med saltlake, kanskje med et laurbærblad oppi før det skal serveres. Flott tråd dette her, takk skal du ha.

Link to comment
Share on other sites

Da har sylta vært prøvesmakt, å den svarte til forventningene.. Etter samboer sitt ønske, så lagde jeg den ene med litt mindre krydder enn oppskriften sier, å den ble litt for lite kryddret etter min smak, men den andre synes jeg var skikkelig god, så da har vi hver sin sylte å begge 2 er fornøyde.. Er overrasket over hvor enkelt å hvor lite arbeid det var å lage dette, så dette skal jeg definitivt lage til neste år også.. :)

Link to comment
Share on other sites

Det er bra Christian, god mat er ikkje nødvendig så veldig avansert eller vanskelig å lage.. Men det er ofte det folk trur, og så gjer dei faen i det og kjøper.. Kjekt du likte den, og fint at du ikkje har tatt skrekken. :)

 

Eg likar den godt krydra, dei i butikkene smaker litt for lite synst eg... Saltet synst eg forøvrig det blei litt for lite av i år. Men det har med kor mykje fett det er på fleskesida også. Er den godt feit, så trengs det meir salt.

Link to comment
Share on other sites

Teaser: Nå hadde pusher'n fått inn grisehuer, og etter at Mayhem hadde forsynt seg med rekvisittene de trengte til neste konserten sin, fikk kona såvidt tak i tre halve. De ble vanna ut i natt og står nå til koking. Regner med å legge inn reportasje med bilder etcetera imorra eller litt seinere (skikkelig matlaging tar litt tid...) 8)

Link to comment
Share on other sites

Godt å høre du fikk kloa i noen. Var på City Lade i dag, og de har ikke klart å skaffe. Fikk imidlertid tips via en kollega om Bunnpris på Thyholt. Han kjøpte 6 halve i forrige uke. Nå var de utsolgt, men de skulle få inn på torsdag, og jeg fikk lagt av et par :D

 

Få ut tråden din før fredag da. Da får jeg mulighet til å justere min oppskrift og framgangsmåte :wink:

Link to comment
Share on other sites

Skikkelig sylte lages av kjøtt kun fra hodekjøtt.

I dag er det svært få produsenter som gjør det slik. De aller fleste bruker bogskinke i tillegg og sper på med litt hodekjøtt. Den blir absolutt god den også... men ikke som på "gamlemåten"

 

Gleder meg til å se bilder.

Link to comment
Share on other sites

ser fram til tråden din
Tråden min? Jeg hadde igrunnen planer om å kuppe tråden din, jeg 8) Jeg mener, hvorfor lage flere tråder om sylteflesk? Like greit å samle alt på ett sted, er det ikke?

 

Skikkelig sylte lages av kjøtt kun fra hodekjøtt.
Vel, ifølge salig Henriette skal man også bruke litt kalvekjøtt. Det har jeg kutta ut. Ikke finner jeg sånt til daglig, og hvis jeg finner det koster det skjorta. "Me juksa litegranne", som hu Ingrid ikke pleide å si...
Link to comment
Share on other sites

I ifølge salig Henriette skal man også bruke litt kalvekjøtt. Det har jeg kutta ut. Ikke finner jeg sånt til daglig, og hvis jeg finner det koster det skjorta. "Me juksa litegranne", som hu Ingrid ikke pleide å si...

 

Jeg antar kalvekjøttet i stor grad er der for at sylta skal holde bedre sammen. Tviler på om de brukte mye gelatin på gårdene rundtomkring i hine hårde dage. Jeg synes høne eller kyllingkjøtt er godt å blande i. Dette binder også endel, og det skader ikke med noen magre biter sånn innimellom. Bidrar til at sylta ikke blir så "tung". Dette jeg er vant med i allefall :D

Link to comment
Share on other sites

Det som går oppi her er, svinehode, svineknoke og kalvebog. Enhver oppegående slakter har kalv.

Knoken sørger for den nødvendige gelatinen som må til for å holde sylta sammen, denne bidrar også med nødvendig svor/hud.

Forøvrig lager franskmennene en slags sylte, da med det klingende navnet "fromage du tete", eller hodeost på godt norsk.

 

Kjøkkenet ligner mest på en scene fra en skrekkfilm når man lager sylte, måtte sage av nesegrevet på svinskolten da snuten stakk opp over grytekanten. Dog trenger man ikke ha Dr.Mengele-tendenser for å hygge seg med dette arbeidet.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...