Jump to content

Test av jegerdram.


obelix

Recommended Posts

Da vi var på beverjakt i vår, ble jeg lurt av noen dårlige kamerater(G.Larson og Skjørtejeger), til å lage

bevergjeldram.

Lettlurt som jeg er, ble det selvfølgelig prøvd.

Vi var heldige og fikk rikelig med råvarer 8)

Gjelpungene er litt foran halen:

081120091304359Ua1awq8Dn8p.jpg

Slik ser de ut opphakket og lagt på sprit.

08112009125457285SLBOmt5E2.jpg

08112009125457S6rCaUgclk9i.jpg

Etter å ha godgjort seg noen uker ble essensen silt av(til venstre).

4 ss med essens ble tilsatt ei flaske 60, da ble den seende ut som til høyre på bildet.

Nesten som fin cognac :mrgreen:

081120091304369yIlJFC368Ce.jpg

I helga var det fest uti grillhytta, perfekt anledning til å få prøvd herligheten.

Lar bildene tale for seg :shock:

081120091329596HPix981c1v3.jpg

081120091331219yR4sWV7L1El.jpg

08112009133055Pc9G9c6rGjmm.jpg

Han her har drukket så mye fusel, at han klarer å holde maska :wink:

08112009133033i91NXel2r8aX.jpg

Smaken er litt vanskelig å beskrive :evil: .

Ettersmaken varte lenge. Selv om vi drakk alt mulig annet rart, kom smaken frem igjen, hvis det gikk noen minutter mellom supene, kjente smaken da jeg våknet dagen etter.

 

Konklusjon:

Den bør lagres lenge, helst flere hundre år. :mrgreen::mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Ser her...dette var interessant tråd!

 

Jeg har laget beverdram av bevergjelet i mange år nå......går gjerne med 1 til 2 liter i året.

Synes smaken er interessant, god, spennende, evigvarende og ulik de fleste andre drammer. MEN jeg har aldri vært syk siden denne ble en del av livet....

 

Registrerer også at det er fortsatt noen som tviler.....hmmmm Ranger...du skal jo på Hamar treffet!?!?! Da skal vi se om ikke du få prøvd deg på en dram for de hardbarka skoggangsmenn!! :mrgreen:

 

Ha ha ha ha ha ha ha ha!!!! :lol::lol::lol:

 

Har alltid ment at en sånn dram bare er en myte, og har fått det bekreftet nå! :lol::lol::lol:

 

@obelix: bra du tar vare på slike verdifulle og flotte råvarer!! :D

Link to comment
Share on other sites

Obelix sin dosering er altfor hard! Testa dette stoffet sjøl for første gang i høst. Da var det tilsatt 1-2 teskjeer (1) gjelsprit til ei flaske sprit. Holdt i massevis, for å si det slik. Du bør vel også blande den ned til 40 prosent - sånn for å få fram den rette smaken :wink: ?

Link to comment
Share on other sites

Det spørs jo hvor mye smak man ønsker det.....

 

Jeg har smakt alt fra ren gjel essens til utblandet med forskjellig styrke. Det er også avhengig av hvor lenge gjelen har ligget for å få essensen.....og hvor mye smakspriten tregt ut. Synes det er viktig det skal smake av beverdram og ikke bare sprit.....

 

Etter en snau ukes tid på sprit så bruker jeg en 2-3 teskjeer til en flaske sprit. Det er god blanding for meg :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Dette hørtes ikke bra ut, men du skal vite at du ikke er alene om å være lettlurt.

Som 14 åring, var jeg med noen eldre gutter på min første skikkelige harejakt. Jeg var så (u)heldig å skyte haren, og da startet moroa for resten av laget. Først måtte jeg spise hjertet rått. Det var forsåvidt ikke så ille på smak (neseblod), men konsistensen var pussig. Deretter måtte jeg trykke siste skitpelleten ut av tarmen og ned i kaffen under veiding. Denne haren må ha gjemt å spise blindtarmskiten før den la seg inn, for jeg fikk kun ut en skikkelig suppe. Det hører også med til historien at jeg ikke drakk kaffe enda heller. Vel, jeg gjennomførte og fikk godkjent :?

 

Heldigvis var det gangavstand hjem, for resten av gutta ble sittende på doten og drikke karsk halve natta.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...