Jump to content

hvordan lage eple Cider


Ole_Netland

Recommended Posts

Eg kopierer innlegget mitt frå denne tråden her, så har me det i denne tråden også :

 

http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=5&t=7774&p=74001&hilit=eplepresse#p74001

 

Du tar ca 20 liter nypressa eplesaft, og heller på ein 25-30 liters ballong. Sett på gjærlås, slik at ballongen blir tett.

Du lar ballongen stå i romtemperatur et par dager, slik at den begynner å gjære. Det merker du ved at det bobler lett i den og det plopper lett i gjærlåsen.

Så koker du opp 0,5 liter vatn, og rører inn ca 0.5 Kg sukker. Hvis eplesafta er helst søt, så er det nok, hvis den er sur, kan du bruke opp mot 1 Kg. Men ta 0,5 Kg som utgangspunkt.

Kjøl ned den sukkerlaken, sånn at den ikkje er over 35 grader og hell denne ned i ballongen.

Rist eller roter ballongen, sånn at dette blander seg.

Normalt vil det gå ei stund før at det begynner å ta seg opp med gjæringa, så ikkje få panikk dei første dagene om det ikkje bobler i gjærlåsen.

Sett dunken i ein kjeller med fast lav temperatur. Helst potetkjeller eller eit svalt kaldt rom i kjelleren.

Hvis du passer på, så er det nok at du kikker etter gjærlåsen av og til. Når du ser at det går meir enn 1 minutt mellom ploppene, så kan du gjere samme prosedyre igjen. 0,5 liter vann og 0,5 kg sukker og hell den i ballongen på ca 35 grader.

Det er mange som påstår at eg har brukt for mykje sukker, men eg har faktisk gjentatt denne miksen, til frampå vintere, då har faktiskt gjæringa stoppa av og til opp. Men dette har med temperatur å gjere også, så i februar kan den gjæringa stoppe heilt opp. For så å begynne å ploppe igjen når det begynner å bli varmere i lufta i April-Mai.

Det er dette som er litt spennandes. Har du for mykje sukker i slengen og den stopper opp, så blir sideren veldig søt. Men ta det med ro, den begynner å gå igjen etter ei stund.

Normalt har eg latt sideren stå i 1 år på gange, frå om høsten når eg får safta, til neste høst. Siste gonga eg heller i sukker, så går det normalt mykje lenger tid, før det sukkeret blir gjæra ut.

Så eg har brukt alt frå 4 - 7 Kg sukker alt etter temperatur og gange. Og sideren tåler fint opptil 7 liter vatn i sukkerblandinga. Det går an å blande kun sukker i safta også, men den blir voldsom kraftig hvis du gjer dette. Eg har testa dette 1 år, og eg synest den blei fantastisk god på smak, men den blir så kraftig at den er litt hard på smak. Det blir liksom ikkje ein aperitif eller sprudlevin av det.

 

Men mange i Hardanger, lar sideren gå frå høsten til Påske. Så det er fleire praksiser rundtom. Eg fekk tips av han som eg får safta hos, og dei lar den stå i et år. Den blir betre og meir rund smak på ved lang prosess. Uten at eg har ein voldsom erfaring med dette. Men sånn er eg blitt fortalt dette.

 

Men dette er godsaker, som er helst ein kraftig og konsis rus av. Så eg anbefaler deg å legge et par madrasser rundt deg på gulvet, der som du skal nyte den første produksjonen. Den har ein tendens til å dra beina under deg, sjølv om toppetasjen din syns at dette var ingenting virkning i, he, he...

Så det er ein spesiell rus du får av den, men det merker du fort...

 

Lykke til, dersom du vil teste dette, det er absolutt ein fin.

 

Hvis du skal lage eplevin, så tar du og varmer opp safta over 45 grader, slik at du tar gjærkulturen i den. Så blander du inn Kargus gjær på riktig temperatur og følger vanlig oppskrift på frukt vin. Det er også veldig godt, men eg foretrekker uansett sideren.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har bare laget en gang fra eldorado eplejuce.

Her med hensikt å lage drikke med kullsyre i. Derfor blir det en litt annen prosess enn mauser sin sider.

Regner med at det funker med ferskpressa juice også.

 

Romtemperertre 15 liter med juice.

Helte det i ballongen. Tilsatte ølgjær.

Lot stå til alt sukkeret var gjæret ut. (Det slutter å boble når gjæren har spist alt sukkeret)

Tappet om til et gjæringskar. (Fjærner døde gjærceller)

Blandet inn 7g sukker per liter væske. (dette kontrollerer hvor mye kullsyre det blir)

Tappet på flaske og korket. (Gjæren spiser de 7g med sukker og lager co2 og alkohol)

Kullsyre og smak på plass etter ca 3 uker.

Alt har stått på gulv med varmekabler.

 

Nå er det herlig og surt drikke for varme dager!

 

Neste gang jeg lager det blir til våren.

Da skal jeg bruke en egen cidergjær: Wyeast 4184 fra http://www.petit-agentur.no

Forhåpentligvis blir det litt søtere da. Vanlig ølgjær gjærer ut alt sukkeret.

 

Jeg ville vært forsiktig med å bruke villgjær til dette. Smaken kan bli så mangt da.

Med skikkelig gjær er forsøket mer repeterbart.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

BUMP

 

jeg gjorde slik som Barskekarsten men mitt smakte ikke noe serlig godt.

første gang kjøte jeg eplejuice konsentrat av det som var rimelig. tilsatte 4 kg sukker. og vingjær fra europris.

lot det stå i en uke 7-8 dager og tappet det om. smakte litt øl og var ikke noe godt.

 

andre og tredjje gang

var lebaron eplecider sett og munton premium cider sett.

lebaron smakte surt og bisk i smaken.

munton smakte ølsats.

 

skal prøve meg snart igjenn tar da opp eplejuice eldorado eller noe som er på tilbud.

tilsetter 4-6kg sukker kommer an på hva OG viser. skal tilsette wyeast 4184.

og la det stå til det nesten slutter og bolbe. for litt bedre temperatur kontroll kjøper jeg en varme matte med termostat.

som bøtten kan stå på under gjæring

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Jeg tok noen liter eplesaft som vi laget med sentrifuge i høst og helte på en 5 liters dunk, hadde på en del sukker og litt vingjær. Den har fått stå til nå før jeg plutselig fikk det for meg å smake, og det var faktisk ikke halvgæærnt, men det smakte temmelig sterkt!

Skal prøve prosedyren med å tappe over på en annen dunk og tilsette litt mere sukker å se om det blir kullsyre oppi også.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...