Jump to content

Vakuumpakker


Bris

Recommended Posts

Hei!

 

Det nærmer seg høstjakten og jeg har planer om å investere i en vakuumpakker til hjortekjøttet (og annet viltkjøtt). En som er praktisk, driftsikker og solid :wink: .

Noen som har tips om hva som fungerer og hvor man kan kjøpe?

Link to comment
Share on other sites

Akkurat kjøpt den nest største av disse maskinene... den ligger på postkontoret mitt i morra ser jeg:-) Forhåpentligvis vil jeg få testet den i kommende uke, da er det rådyrkjøtt som skal pakkes. Har en kammerat som har hatt ei slik maskin i ca 8 år og han er kjempefornøyd, så det er visst greie maskiner dette...

Link to comment
Share on other sites

Jeg mottok pakkeren det er linket til for et par dager siden. Har ikke fått prøvd den enda, så den kan jeg ikke si noe om enda.Men jeg kan jo nevne at jeg er veldig førnøyd med forhandleren, og at både pakkeren og kjøttkverne jeg kjøpte der tidligere ble sendt av gårde med første postgang. De svarer raskt på e-post også.

 

Mvh.

Thore

Link to comment
Share on other sites

Der var pakken ankommet og en lett test er gjort, dvs jeg tro hjem i lunchen og pakket 2 ytrefileter av rådyr, steik av rein (neida ikke skutt i år!), samt årets blåbær. Dette skal være niste på årets tur på bukkejakt til helgen.. nam nam.

 

Maskina sugde og forsegla som en drøm og jeg tror at dette blir en bra investering i de kommende jaktår - anbefales!

Link to comment
Share on other sites

Rått å pakke ullsokker, undertøy ol med også. Tar minimal plass og er tørt uansett - husk bare at du skal ha det med i sekken etter at det er pakket ut - da tar det plutselig "vanlig" plass igjen, men vanligvis har det også blitt brukt en del proviant og slikt underveis, så det går opp i opp. Du vil bli sjokkert over hvor lite plass et par ullsokker tar når all lufta er borte ;-)

Link to comment
Share on other sites

Kjøpte Magic Pac Champion i fra KBK i 2004. Den er brukt flittig siden den gang og har fungert aldeles utmerket.

Greit å ha både ferdigkuttede poser og ruller. Når jeg f.eks pakker kjøttdeig er den minste størrelsen ferdigkuttede poser kurrant. Mens når større stykker som f.eks et rådyrlår eller lignende skal pakkes, må du nesten bruke rull og tilpasse selv.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Tar denne tråden opp igjen. Nå er vel det meste av høstens kjøtt blitt vakumpakket, og de som kjøpte seg vakumpakkemaskin i høst har fått prøvd den. Tenkte og kjøpe meg en selv, så jeg ønsker å lodde stemningen og høre med dere som har prøvd og feilet hvilken maskin en bør kjøpe. Ser at det var flere som hadde kjøpt fra KBK Jakt og Fritid som var fornøyd. I det siste har jeg sett annonser på Finn fra Wadsten AS http://www.finn.no/finn/bap/object?finnkode=19414738. Er det noen som har prøvd denne?

Poser/rull hvor bør det kjøpes med tanke på pris/kvalitet?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Du får også maskiner hos : Nessemaskin,Nortech.no,Ole Westad,Norpost.no.Alle disse forhandles over nett.Har selv en Lavezzini prof som årlig pakker en 30-40 hjort for oss i jaktlaget.Kjempefornøyd,med en kvalitet som overgår de maskinene til KBK.Poser finner jeg billigst hos Nortech.no i bergen.Der har jeg handlet både pølsestopper og hakke,samt annet småutstyr.God service og hurtig levering.

Men hver og en må finne sitt utstyr som passer til sitt bruk.

Link to comment
Share on other sites

  • 11 months later...

Er det noen som har/har testet Princess sin vakuumpakker?

 

Vurderer å kjøpe en slik i julegave.

 

Ut fra denne demo'en så ser den nå helt grei ut til vanlig hjemmebruk. Prisen er også overkommelig; 1499,- på de fleste nettsjappene.

 

Men klarer ikke å finne poser større enn 20 x 30 cm til denne, og det er litt dumt. Hadde vært kjekt med større poser enn det til tider. Er det det samme hvilke vakuumpakkeposer man bruker til denne tro, eller kan man utelukkende bruke disse 20x30-posene fra samme merke?

 

Noen som vet?

Link to comment
Share on other sites

Får kjøpt ruller på 6 meter x 30 cm

 

Takk for tilbakemelding, Funnsjødalen.

 

Jeg har etter at jeg skrev innlegget også funnet poserullene i disse størrelsene, men kun på utenlandske nettbutikker alá Amazon o.l.

 

Kan man få kjøpt rullene i denne størrelsen noe sted i Norge mon tro?

 

Ikke det at å handle hos utenlandske nettbutikker i utgangspunktet er noe problem, men siden dette er en julegave til en litt eldre person som ikke nødvendigvis er så alt for stødig på internett og netthandel, hadde det vært greit å vite hvorvidt disse er å få tak i i Norge; gjerne på gateplan eller norske nettbutikker.

 

Finner selv kun 20 x 30 cm-poser i norske nettbutikker.

Link to comment
Share on other sites

Kjøpte selv en Princess vakumpakker i høst. Har kun pakket en hjort med den så langt. Resultatet ble jeg veldig godt fornøyd med. Den er selvsagt ikke beregnet for noen storskala produksjon. Betalte ca 1600 for maskinen og ut fra det jeg har erfart til nå virker det som et godt kjøp. Kjøpte den fra elektrosenter.no og de har rask levering.

Så får vi bare se om den holder lengre tids bruk

Link to comment
Share on other sites

Da var anskaffelsen av Princess Vakuumpakker i boks. Måtte jo selvfølgelig teste'n, selv om det er en julegave.

 

Kjøpte også 2 stk 6-meters ruller som man kan klippe til selv.

 

Test:

2 pakker røykalaks

2 indrefiléer av storfé

1 par adidas tennissokker

 

Konklusjon:

Meget imponert over resultatet, foreløpig. For øyeblikket ingenting å utsette på, svært enkel å bruke. Tar liten plass.

 

Men den virkelige testen blir å se om forseglingene og posene holder i fryseren over litt tid. En tidligere vakuumpakker jeg testet, var ubrukelig til fryselagring. Etter en liten stund, så var vakuumet borte og/eller mye ising inne i posene.

 

Rapport følger til sommeren, når vinterfanget røyer har ligget i fryseboksen i par måneder.

Link to comment
Share on other sites

Men den virkelige testen blir å se om forseglingene og posene holder i fryseren over litt tid.

 

Jeg har en slik pakker og forseglinga har holdt så langt. Elgkjøttet jeg pakket ifjor holder fortsatt :D

Har lagt merke til at man må være nøye når man legger i posen slik at hele posen ligger på forsegleren, det er fort gjort at det blir en liten åpning på ene sia og da kommer det inn luft

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hei!

 

Jeg er kanskje litt sent ute for å skaffe meg en slik vakuumpakker før jul, men har uansett bestemt meg for å kjøpe.

 

Har denne vakumpakkeren fra Jernia mulighet for å vakumere og sveise manuelt, eller der det auto på alt?

Kunne også ha vært interessant å vite om den tar plastposer med forskjellig tykkelse uten problem.

 

 

Mvh,

Erlend.

Link to comment
Share on other sites

Har denne vakumpakkeren fra Jernia mulighet for å vakumere og sveise manuelt, eller der det auto på alt?

 

Hva mener du med auto vs manuelt egentlig? Man må jo manuelt åpne "luka", legge poseenden inn, klappe igjen, og trykke på "seal" for bare å forsegle, eller "vacuum" for å trekke ut lufta OG forsegle. Jeg vet ikke helt om jeg forstår spørsmålet ditt, her altså.

 

Kunne også ha vært interessant å vite om den tar plastposer med forskjellig tykkelse uten problem.

 

Det ser ut som at tykkelsen ikke skal være noe problem. Da er det verre med bredden på posene. Disse kan nok ikke være bredere enn 30 cm, for hvis de er bredere, vil ikke maskina klare å "gape" brett nok over posene.

 

Posene som skal brukes må være slike som tåler å forsegles med varme.

 

Personlig er jeg meget fornøyd med maskina så langt.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Ser ikke problemet med bredden, det gjelder bare å være litt oppfinnsom : Sveis igjen hjørnene på posene slik at bredden passer i maskinen. Eller må jeg si jeg er storfornøyd med Princess pakkeren. Det er en fryd å hente kjøtt i fryseren. Samt at det blir null blodsøl under opptining. Har også funnet ut at det er greit å trekke de hjemmelagde pølsene i posene.

Har allerede pakket klar vakumpakkeren for å ha den med til Sverige på villsvinjakt. Vi pakker da alt av kjøtt og har null risiko for søl i bilen.

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

Tek oppatt denne tråden, då eg ser det er ei stund sidan det har vore diskutert nye vacuumpakkarar. Ser maskinene hjå KBK jakt og fritid har fått gode testreultat, men nokre av testane er jo 10 år gamle. Har det kome nye maskiner som er betre på marknaden, eller kan ein framleis kjøpe maskiner hjå KBK somheld "dagens standard"?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Er det mulig å vakuumpakke maten etter at den er frossen? Tenkte å kjøpe en vakuumpakker, men har behov for å fryse ned kjøtt før pakkeren er i hus. Kan jeg ta maten ut av fryseren etter at den er frossen og vakuumpakke den? I mitt hode høres det uproblematisk ut, noen grunn til at det ikke skulle være greit?

Link to comment
Share on other sites

  • 10 months later...

Tar opp igjen denne!:

Kjøpte vakuumpakker i august i fjor, og har følgende observasjoner/erfaringer:

 

Pakket over 150 kg viltkjøtt i høst. Da posene er noe dyre kjøper jeg stort sett vakuumruller, for da kan jeg tilpasse størrelsen på posene selv. Har prøvd meg fram med forskjellige størrelser på posene (altså mye plast til overs eller sånn at posene passer akkurat til det jeg skal pakke).

 

Jeg prøver etter beste evne å holde innsiden av posen ren, sånn at sveisesømmen blir helt tett. For å få til dette bretter jeg den delen av posen som skal sveises utover, slik at den ikke kan bli blodig/tilgriset.

 

Rett etter pakking ser alt tilsynelatende vakumert ut. Etter et par måneder i fryser er en stor andel av kjøttet ikke vakumert lenger (nesten opp mot 30% av de pakkede posene). Noen som har opplevd det samme?

 

Et annet problem som har oppstått er ved pakking av eksempelvis biffer. De kan i noen tilfeller inneholde mye blod/væske. Når man da begynner å vakumere trekkes væsken ut av kjøttet, og hele posen fylles med denne væsken. Da må man sveise tidligere enn ønsket, for å unngå at det skal komme kjøttsaft opp i sveiseskjøten. Posen blir dermed ikke helt vakumert, og etter et par måneder i fryseren blir denne saften lysebrun og ikke så delikat som det burde være. Noen som har opplevd dette, og evt har noen tips til hva man kan gjøre?

 

 

Bortsett fra dette er jeg veldig fornøyd med pakkeren. Det kjøttet som blir pakket bra er veldig delikat og en fryd å ta ut av fryseren:)

Link to comment
Share on other sites

Også jeg erfarte det samme som deg.

Når det gjelder lekasjen, så dobbel-sveiser jeg (dvs 2 sveisesømmer, ikke dobbel-varme på 1 :) ) og for å forhindre kjøttsafta i å renne ut, så legger jeg først kjøttet i en vanlig plastpose (som kuttes ned til det minimale) med åpningen ned/inn i vakuumposen om du skjønner. Fungerer for meg.

Link to comment
Share on other sites

Det var en god idè med posen inni posen! Det skal jeg prøve neste gang! Får vel bli to skjøter på meg også da, bare litt irriterende å gjøre det for det tar tross alt litt ekstra tid. Når man pakker mye vil man helst at det skal gå litt fort - det blir tross alt lange kvelder når man skjærer mye kjøtt...

 

Sånn sett hadde det vært supert med en maskin som tar to skjøter samtidig - og det har ikke jeg:(

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
  • 1 month later...

Hadde samme problem selv da jeg skulle vere lur og kjøpe "billig" poser. Her såg alt tilsynelatende bra ut helt til det var komt i fryseboksen, da var plutselig 50% av posene pungtert. Mens med di posene jeg normalt bruker var det skjelden at det var noen som var pungtert. Merket forskjel på plasten, den "billige" virket sprøere (lagde mere lyd når man tok i den).

Jeg broker bare Lava`s poser. http://vapenloftet.no/nettbutikk/produk ... serruller/

Men selvfølgelig også en god ide og dobbelsveise posen.

 

For og hindre fuktighet til å komme opp i sveisen bruker jeg noe som heter fuktsopper, en slags filt som man putter oppi posen som hindrer fukten og trekke ut: http://vapenloftet.no/nettbutikk/produk ... s-stopper/

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...