Jump to content

Langtidsstekt brystfilét av gås


Sako 30-06

Recommended Posts

Gås er fantastisk moro å jakte på, men byr på noen utfordringer på kjøkkenet sammenlignet med skogshøns og ryper. Blant annet tåler gåsa dårligere å henge enn hva hønsefuglene gjør, så hvis man får en gammel fugl kan tennene fort få litt mosjon. Jeg har blitt mer og mer glad i å partere gåsa når jeg slakter og tilberede lår og bryst hver for seg. I dag laget jeg til noen brystfileter som lå i fryseren uten særlig annen merking enn fugleart og dato. Graden av mørhet var dermed ganske ukjent, og det var en viss risiko for at tannebissene kunne få veldig mye mosjon ved middagsbordet.

 

Jeg begynte med å salte og pepre brystfiletene og brune dem godt på sterk varme i ei jerngryte. Jeg gadd ikke å klare smør, så derfor brukte jeg Melange margarin. Den tåler mye mer varme før den blir besk enn hva meierismøret gjør. Når brystfiletene hadde fått en god stekeskorpe ble de tatt opp av gryta, og gryta fikk avkjøle seg litt. Så la jeg filetene tilbake i gryta, la på lokket og satte gryta inn i stekeovnen som var satt på ca. 60 grader. Der fikk den stå i mange timer mens jeg sjekket temperaturen med ujevne mellomrom. Siden stekeovnstermostaten er nokså unøyaktig ved den tempen, la jeg et steketermometer oppå gryta for å følge med tempen inni stekeovnen. Jeg hadde bestemt meg for at den ikke skulle gå over 70 grader.

 

Etter diverse timer skrellet jeg poteter, satte dem på kok og tok filetene ut av gryta og la dem i ei ildfast form. Den ble dekket med Al-folie og satt tilbake i ovnen. I bunnen av gryta lå det litt væske som ble tynnet med en slant vann. Så pisket jeg inn en boks seterrømme og kokte opp. Mens sausen kokte skrelte jeg gulrøtter, skar dem i skiver og fikk dem på kok i lettsaltet vann. En liten smak på sausen fortalte meg at den var litt skarp i smaken, så jeg spedde med en halv boks matfløte som tilfeldigvis sto i kjøleskapet. Så fikk den koke til den begynte å bli passe tykk. Når gulrøttene hadde kokt i fem minutter, lempet jeg oppi en neve frosne erter, kokte opp igjen og lote det koke et par minutter før jeg silte av og skylte i kaldt vann.

 

Så tok jeg brystfiletene ut av ovnen og satte dem på kjøkkenbenken for å hvile. Sausen ble smakt til med noen drag med pepperkverna og et par ts tyttebærsyltetøy. Siden den var blitt nesten tykk nok, skrudde jeg ned varmen til minimum. Nå var potetene nesten ferdigkokt. Så smeltet jeg en klatt smør i gulrotkasserollen og tilsatte de kokte ertene og gulrotskivene. De fikk surre på svak varme mens jeg skar opp brystfiletene i tynne skiver à la steik/roastbiff. De var middels rosa tvers gjennom. Akkurat som jeg ville ha dem og faktisk rimelig møre.

 

Til slutt var det bare å sette kjøttet på bordet, legge poteter og grønnsaker i hver sin skål og tømme sausen i en sausemugge. En skål tyttebærsyltetøy ble satt på bordet for ordens skyld (det var ingen som forsynte seg av den), og ei flaske Ripasso ble åpnet.

 

Det var ingen som klaget på maten 8)

Link to comment
Share on other sites

To fileter fra grågås og en filet fra Canadagås. Nokså nøyaktig en kilo reint kjøtt. Mer enn nok til en familie på fem, faktisk hadde vi klart oss med to brystfileter. Det er mye smak i gåsekjøttet, og med en tykk rømmebasert saus over potetene ble kjøttet ganske drøyt.

 

Det var ulike meninger rundt bordet om hvilken av artene som smakte best, sjøl syntes jeg ikke det var noen dramatisk forskjell 8)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Steike du! Ble sulten allerede da jeg så middagsplanene dine på facebook, og nå fikk jeg nesten lyst til å spise gås igjen! Jeg vet jo det er godt, og tror jaggu jeg skal ta sjansen på å spise det igjen en gang...

 

PS: Gås ER god mat, og smaken er som baken, men min ringe aversjon skyldes gjentatte forspisinger på nittitallet! :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

min ringe aversjon skyldes gjentatte forspisinger på nittitallet! :mrgreen:
Prøv å lage saltkjøtt av gåsa, du. Lår og vinger egner seg glimrende. Da blir det noe ganske annet enn den vanlige viltmiddagen og kanskje lettere å venne seg på etter overspising. Godt er det også :)
Link to comment
Share on other sites

For noen år siden ba jeg litjbroren min m/følge hjem til gåsemiddag. Han er utdannet kokk, og er en ihuga gåsejeger, så vi gjorde vårt beste for å lage spiselig mat.

 

Jeg gikk løs på lårene med nebbtang, og dro ut alle sener jeg kunne få tak på. Veldig tidkrevende, men tenkte jeg skulle prøve å gjøre lårstykkene tyggbare. Helstekte gåsa i 3 timer på ca 120 grader i stekepose. Serverte "stuffing" ved siden av, som besto av stekt sopp, bacon og sølvløk, krydret(under steking) med peppermiks og salt.

 

Resultatet var at kokken spurte meg om hva i all verden jeg hadde gjort med gåsa. Han hadde aldri spist så mør gås før. Spesielt det at låra var spiselige med vanlige tenner var overraskende. I tillegg er min samboer et vidunder ved sauskasserollen.

 

Gås anbefales til alle som ikke har spist det.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Jeg har tatt vare på noen gåsehjerter fra skadefellinga i våres. Er det noe å spise? Tømte de for blod og frøs de ned.

Ellers så snakket jeg med en som sa at han beinet ut lårene og renset for sener. Så la han de etter hverandre og surret de sammen til en stek. Ikke prøvd selv, men hørtes spennende ut.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Har prøvd forskjellige måter, og erfarer at det er vanskelig å få gåsa skikkelig mør. Å få den like mør som rypebryst er bare å glemme. Det klarer man ikke uansett.

Jeg har derimot oppdaget at det gjelder å steke dem rosa, da blir de faktisk møre og gode. Og det fine med dette er at man slipper å steke dem i 8-10 timer...

 

Forvarm stekeovn til 200 grader.

 

1. Gni inn rikelig med salt og pepper. Jeg foretrekker grovpepper.

2. Stek på sterk varme i panna for å få en stekeskorpe. 30 sek. på hver side holder.

3. Legg filetene i ildfastform og inn på midterste rille i ovnen

4. La dem stå i ovnen 25-30 minutter - her kan man eksperimentere avhengig av hvor "tartar" man vil ha dem....

5. Skjæres i tynne skiver og spises med tilbehør.

 

Nam. Nydelig sammen med stekt champignon......

 

Jeg har benyttet denne metoden til kortnebbgås og grågås.

Link to comment
Share on other sites

  • 9 months later...

"gras au vin" anbefales på det sterkeste. Tilberedes som coq au vin. Lot gåsa trekke i omtrent 5 timer før jeg fisket opp alle gåsebitene og plukket ut beina. Kjøttet tilbake i gryta og ytterligere 2-3 timer senere var middagen klar. Mørere gås skal man lete lenge etter!

 

Edit: "Oie au vin". Gras betyr visst fett..

Link to comment
Share on other sites

Har prøvd forskjellige måter, og erfarer at det er vanskelig å få gåsa skikkelig mør. Å få den like mør som rypebryst er bare å glemme. Det klarer man ikke uansett.

Jeg har derimot oppdaget at det gjelder å steke dem rosa, da blir de faktisk møre og gode. Og det fine med dette er at man slipper å steke dem i 8-10 timer...

 

Forvarm stekeovn til 200 grader.

 

1. Gni inn rikelig med salt og pepper. Jeg foretrekker grovpepper.

2. Stek på sterk varme i panna for å få en stekeskorpe. 30 sek. på hver side holder.

3. Legg filetene i ildfastform og inn på midterste rille i ovnen

4. La dem stå i ovnen 25-30 minutter - her kan man eksperimentere avhengig av hvor "tartar" man vil ha dem....

5. Skjæres i tynne skiver og spises med tilbehør.

 

Nam. Nydelig sammen med stekt champignon......

 

Jeg har benyttet denne metoden til kortnebbgås og grågås.

 

Prøvde dette i går med to brystfileter fra grågås skutt forrige helg. Men kjøttet var veldig seigt og vanskelig å tygge. Smaken var veldig god med fløtepoteter og stekt champignon, men etter hvert ble man sliten av å tygge :P Får prøve ei langtidssteking neste gang, evt skyte yngre gås

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...