Jump to content

Brygging av brakeøll, flere bilder


Fossdal

Recommended Posts

Siden dette brygget har blitt så populært, velger jeg å legge denne inn her på Kammeret også! :D

Anbefaler Helga-Mari å gjøre det samme med pølsemakerinnlegget på SL!

 

 

Som alltid på denne tiden brygger vi munngodt til jul, og selv om jeg hadde en tråd på dette i fjor har jeg nå fulgt produksjonen med kamera.

 

Oppskriften er som vanlig:

20 liter avkok av brake/einer.

3 liter sukker og 450g maltekstrakt utkokt i vann, tilsammen ca 7 liter.

En terning gjær utrørt i sukker, påført ved ca 32 grader.

 

DSC00068.jpg

Her finklippes braken. Plukk fine kvister uten døde nåler. Blå bær er bare bra, grønne bær er ikke bra - de lager en beisk smak, vær obs på det!

 

DSC00085.jpg

Den største gryten fylles til randen med brake, og så fyller man på vann til det er nesten helt fult.

Dette skal koke opp, og en himmelsk duft sprer seg i hele huset!

 

Etter ca 20 minutters koking ser det slik ut:

DSC00094.jpg

 

Vi heller så avkoket gjennom en duk for å sile vekk nåler og annet grums:

DSC00097.jpg

 

Får så å helle det over på rein dunk:

DSC00098.jpg

 

Så koker vi opp sukker og maltekstrakt:

Her falt bildet ut, lot seg i alle fall ikke laste opp, men hvor vanskelig er det å helle sukker og malt i en kjele og tilsette vann.... :wink:

Det viktigste er at alt som helles på dunken er kokt, for å ta livet av alle basiller.

 

Så skal vi ha på gjær. Dette er ikke så rart for de som er vant ned baking, men ikke så mange er det....

Gjæren legges i en kopp og et par spiseskjeer sukker helles over.

DSC00102.jpg

 

Etter noen minutters røring blir det tynt som vann:

DSC00104.jpg

 

Dette helles så på dunken - vær obs på temperaturen på dunkens innehold, det må ligge mellom 30 og 40 grader C.

Gjærlåsen settes på, og dette settes i et rom med stabil temperatur rundt 20 grader. Innen 12 timer skal det begynne å ploppe i gjærlåsen - da er det bare å vente! Vi setter selvsagt to dunker, det må man ha...

Jeg lar det stå til det plopper ca hvert tredje minutt.

Tid til dette vil variere alt etter temp i rommet, men 2-3 uker er vanlig.

Sett øllet kalt når det har ploppet ferdig, og la dunken stå I FRED i minst 3 uker, 5 er mye bedre. Det dannes bunnfall i dunken, og det er veldig viktig at dette ikke rotes opp.

Når du mener øllet er modent for tapping, bruker jeg hevert - suger opp øll med en slange og

tapper det slik over på ren dunk med tappekran. Vær utrolig nøye med at dunken står i ro og at slangen ikke kommer ned i bunnslammet, hold den noen cm under overflaten hele tiden. Vær ikke gniten, det er bedre å kaste en liter øll enn å komme ned i slammet.

 

Jeg kommer tilbake med mer etterhvert som øllet utvikler seg!

 

Nå har øllet blitt klarere, men enda blir det bedre!

DSC00126.jpg

DSC00125.jpg

 

Ferdig produkt:

 

digkamera1460.jpg

digkamera1459.jpg

digkamera1458.jpg

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg vet ikke hvor nøye du er når du brygger, men har du noen formening om OG og FG på dette brygget, og da evt. alkoholstyrke?

 

Og en ting... hvorfor bruke bakegjær når det finnes så uendelig mange flotte gjærsorter spesielt tilregnet brygging av edle drikker? Du har ikke f. eks prøvd med mjødgjær, eller ølgjær? Og du rører ut gjæret i sukkerlake, ser jeg. Hvor lenge lar du det stå i begeret før du heller det i (pitcher gjæren)? Poenget med sukker er vel å få startet gjæren. Dette har vel lite for seg, dersom gjærstarteren blir tilsatt umiddelbart, eller?

 

Ikke ment som kritikk, altså, er bare generelt nysgjerrig når det gjelder slike saker :wink:!

 

EDIT: Man skriver så mye feil at man blir flau... men nå skulle det være forståelig norsk, ihvertfall.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Må få skryte litt av brakeølet til den godeste Fossdalen. Det var ganske friskt og fruktig i smaken. Minner litt om ordentlig eplecider kanskje. I tillegg har det nok helbredende evner. Jeg kvekket og kvakket før og under treffet på Stord, og kvekket om mulig enda mer dagen derpå. Til litt utpå dagen. Da var jeg helt god i stemmen :shock: . Kunne neppe sunget i band, men det kunne jeg ikke før heller. Om det skyldes brakeølet eller antibiotikaen vites ikke, men jeg velger å tro på brakeølets helbredende krefter

Link to comment
Share on other sites

Brake eller sprake har faktisk mange fine eigenskaper det. Og det er iallfall et urteslag som er nevnt innen alternativ medisin. Legg ein link under her, så kan du sjå kva som er beskrevet om denne planten.

 

http://www.rolv.no/urtemedisin/medisinp ... ni_com.htm

 

 

Kanskje eg skal legge ut litt om brygging av Vossaøl også seinere.

Kjekt å ta vare på tradisjoner og mat og drikkekulturer... :D

 

Blei årets produksjon bra Fossdal ?

Link to comment
Share on other sites

Jeg vet ikke hvor nøye du er når du brygger, men har du noen formening om OG og FG på dette brygget, og da evt. alkoholstyrke?

 

Og en ting... hvorfor bruke bakegjær når det finnes så uendelig mange flotte gjærsorter spesielt tilregnet brygging av edle drikker? Du har ikke f. eks prøvd med mjødgjær, eller ølgjær? Og du rører ut gjæret i sukkerlake, ser jeg. Hvor lenge lar du det stå i begeret før du heller det i (pitcher gjæren)? Poenget med sukker er vel å få startet gjæren. Dette har vel lite for seg, dersom gjærstarteren blir tilsatt umiddelbart, eller?

 

Ikke ment som kritikk, altså, er bare generelt nysgjerrig når det gjelder slike saker :wink:!

.

 

OG / FG??? vet ikke hva det står for....

 

Styrken er som de sa før, ca 3 slagsmål pr flaske! :mrgreen:

Men ca midt mellom pils og vin - sånn omtrent - tror jeg!

 

Har lyst å prøve bedre gjærtyper, men har så langt brukt tradisjonell oppskrift.

 

Hyggelig at Aircooled ble kurert, og for å svare Mauser68, så ble årets brygg bedre enn noen gang - så vidt slikt lar seg måle!

Link to comment
Share on other sites

Siden dette brygget har blitt så populært, velger jeg å legge denne inn her på Kammeret også! :D

Anbefaler Helga-Mari å gjøre det samme med pølsemakerinnlegget på SL!

Supert tiltak, Dr. Fossdal - slike tråder skaper miljø! Og kikker du litt lenger ned i trådene, vil du finne at lykkepilla faktisk har kommet deg i forkjøpet ;-)

Link to comment
Share on other sites

Fossdal skreiv :

og for å svare Mauser68, så ble årets brygg bedre enn noen gang - så vidt slikt lar seg måle!

 

Jammen den er god Fossdal. Eg var nett ned og tappa opp brygget mitt no i kveld. Har fylt ståldunken full med vatn, så no er det berre vente til det gjærstoffet faller i bunn og helle det over på ståldunken.

Har fått ein kompis til å sveise om ein 100 liters varmtvanns bereder og satt krane og mal på den, slik at det held seg godt lenge....

 

Smaka på det i dag, men det er umulig å fastsette smaken 100% enno. Alt for mykje gjærstoff i den til det....

 

Aaahhhhh, tilhelga er det prøvesmaking, og det blir fint... :D

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Så har kvelden kome,og det er med stor spenning eg skruvar av korken på flaska eg fekk frå Fossdal,slår halve flaska av den krystall klare drikken i glasset.

normal_14-1-2009_004.JPG

Tar glasset til nesa og drar dupt inn,kan kjenne ein syrleg duft etterfulgt av den finaste briske duft.

Så fører glasset med andakt til munnen og tar ein god slurk og rullar den runt i munnen,kjenner ein syrleg smak,nesten som sider.

så kjem briskesmaken inn med full tyngde,kan formeleg kjenne att stor bukken har vore innom brisken tilegare i høst :wink::wink:.

normal_14-1-2009_006.JPG

Briskølet ditt Fossdal er bedre enn mitt briskøl,fordi det har ein veldig klar og fin farge,syrleg smak og god briskesmak.

Enaste minus er att det har litt gjær smak,men det er fordi du har bruka mat gjær,bruk øl gjær neste gang.

alkohol prosent vanskeleg og tippe,men sterkare enn maltølet mitt,så 8-9 prosent er vell ikkje så langt unna.

Moro og utveksle øl dette må bli ein tradisjon :D :D

Link to comment
Share on other sites

Morro med så bra tilbakemelding fra slik en storbrygger! :D

Jeg synes ikke at det ser så klart ut på bildene dine, men når du skriver krystallklart så er det vel kameraet som lurer - og det er bra, for jeg er veldig kry av klarheten. Matgjær er altså herved historie, selv om det er det som var den gamle oppskriften. Tror nesten jeg må sette en ny dunk nå med en gang, det blir alt for lenge å vente til neste jul! :mrgreen:

 

Har ikke glemt deg Mauser, det kommer smak til deg også. Jeg hadde faktisk tappet i en flaske til deg, men plutselig var den tom.... :shock::oops::lol:

  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

Fossdal skreiv :

Har ikke glemt deg Mauser, det kommer smak til deg også. Jeg hadde faktisk tappet i en flaske til deg, men plutselig var den tom.... :shock::oops::lol:

 

He, he, det er et rart fenomen du beskriv der Fossdal, trur eg har vært ute for det det et knippe gonger.. :mrgreen:

Flotte greier, skulle gjerne ha sendt deg øl her, men det ølet som eg kjøpte til jul, var desverre ikkje noko å skryte over. Men har ein liten slant igjen, så hvis du vil prøve deg på det, så skal eg sende det til deg. Men eg rekner med at det blir laga øl til våren, sidan det blei knapt med tid til jula. Så du ska få ein liten prøve i retur uansett. :)

Link to comment
Share on other sites

Hehe, den e go, Mauser!

Vent berre til våren, vil helst prøve din egen produksjon!

Veldig happy for at jeg har blitt påvirket til å bruke annen type gjær, så kan jeg lage ny lot alt nå med god samvittighet! :mrgreen:

 

Øll-gjær, noen som vet om nettbutikker som har det? Så slipper jeg å vente til jeg har vært i byn...

Link to comment
Share on other sites

Fossdal, hvis du ser på linken over her til Dr Balder, så ser du på GJÆR og då er det den på toppen du skal har, frysetørret overgjær. Det er den ein bruker til vanlig maltøl.

Skal du derimot lage pilsner type øl, så er det undergjær du skal ha.

 

Og eg skal definitivt huske deg på neste brygge runde. 8)

Link to comment
Share on other sites

Hei jeg er helt ny på ølbrygge fronten :) jeg lurer på hvor lenge øle skall stå i donken med gjærlåse på. Har hørt mye forsjelli men vet ikke hva som er rett :oops:

 

Eg pleier la den stå så lenge den seier "plopp", om eg går forbi og den ikkje gjer det så står eg og venter, er det slutt smiler eg lurt og ved første høve finn eg fra heverten og flaskene og så er det prøvesmaking (har slike flotte prøvesmakeglas spesielt for dette, dei tar nøyaktig 1 pint :mrgreen: )

 

Det pleier ta ei vekes tid eller så, 6-8 dagar, fra eg set dunken til eg drikk første supen.

 

Har høyrt om folk som tapper når det går meir enn 10 sekund mellom kvar plopp, men så vitskapleg nøyaktig er ikkje eg.

Link to comment
Share on other sites

Artig med øl! Min eldgamle gubbe laget en variant, men det var i Østerdalen.

 

Hvordan er disse tradisjoner spredt i landet? Her på forumet får man intrykk av at det er et "vestlansfenomen"?

 

En annen ting - braken - brusen - einen er fredet og utryddningstruet etter de vises mening!

 

Korsen forholder dokker til det?

Link to comment
Share on other sites

Tja, Alias, har ikkje fått med meg at den ølbusken er utryddnings truet, men det kan jo være tilfelle i enkelte deler av landet. Den veks jo ofte ut mot kysten og i fuktige omgivelser, så det kan godt være.

 

Men har ikkje hatt problem med å finne det lokalt her iallefall.

 

Og ølbrygging finn du nok i forskjellige deler av landet. Var vel Fattern her på forumet, som opplyste meg at det var ca 300 ølbryggere i hans omkrets rundt Stjørdal i Trøndelaget, og det forbausa meg litt. Så ølbrygging er nok meir spredd rundt enn eg først antok. HB frå Morgedal, brygger jo litt også, og han heller har ikkje akkurat dårlig øl... :)

Link to comment
Share on other sites

Javel, kor har du det i frå, har du et eller anna skriv å vise til på dette ?

Her kan du antageligvis høste ut sprake til ølbrygging i et par hundre år, uten problemer. Og her lokalt er det vel ca 100-150 stk som brygger øl året rundt, og det høstes bra ut av den arten der kan du sei...

Link to comment
Share on other sites

Prøv her Fossdal: http://www.brygging.no/butikken.aspx ,han har fleire typer gjær....ikke spør meg om åssen som er mest egna....det er det sikkert noen andre som kan svare på

 

Suverent, takk for link!!

 

Hei jeg er helt ny på ølbrygge fronten :) jeg lurer på hvor lenge øle skall stå i donken med gjærlåse på. Har hørt mye forsjelli men vet ikke hva som er rett :oops:

 

Jeg lar det stå til det plopper ca hvert tredje minutt.

Tid til dette vil variere alt etter temp i rommet.

Sett øllet kalt når det har ploppet ferdig, og la dunken stå I FRED i minst 3 uker, 5 er mye bedre. Det dannes bunnfall i dunken, og det er veldig viktig at dette ikke rotes opp.

Når du mener øllet er modent for tapping, bruker jeg hevert - suger opp øll med en slange og

tapper det slik over på ren dunk med tappekran. Vær utrolig nøye med at slangen ikke kommer ned i bunnslammet, hold den noen cm under overflaten hele tiden. Vær ikke gniten, det er bedre å kaste en liter øll enn å komme ned i slammet.

 

 

Jada, fredet og utrydningstruet.

 

Dette må du være snill å utdype, min venn. Kilde?

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Hei igjen!

Nå er øllet oppdrukket. Hadde trodd der var mer igjen så jeg kunne ta med til Kammertreffet, men de underjordiske har vist tatt sitt.

Men jeg lovet bilder av øllet, som viser klarhet og farge, og har lagt de inn i første innlegg i tråden.

 

Rypesksk, hvordan gikk det med deg og bryggingen din?

Link to comment
Share on other sites

En annen ting - braken - brusen - einen er fredet og utryddningstruet etter de vises mening!

 

Det er ikke barlind du tenker på nå da?

Har aldri hørt at eineren er fredet. Truet er den ihvertfall ikke her i distriktet.

 

Et lite apropos: Barlind er også giftig, Jeg ville ikke ha drukket av det øllet nei :)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Eg trur ikkje Fossdal bruka og tillsette malt til brakeølet sitt,men du vill jo få eit fylldigare øl viss du gjer det,eg hadde villa kjøpt litt spraimalt og tillsette det,(eit pulver,er eit kliss og bruke men resultatet var bra)me tillsette 6 kg til 60 liter øl.

dette var spissølet me brygga til jul,me hadde ikkje på sukker,men du kan godt ha på 1-2 kg men då blir ølet sterkare til meire sukker du har på.

Link to comment
Share on other sites

JA ja ja ja det gjekk litt fort i svingen når eg svara på det innlegget,hadde andre ting og drive med :? :

 

Men nå i dag har me sett 230l maltøl (75 kg malt)til gjæring,og 60l tynn øl.På tynnølet bruka me bruka Weyermann Maltextract (4 kg pilsner type)

i tilleg til 2 kg sprai malt.får sjå om 4-5 dagar om ølet blei bra.

Skall koma tilbake til det på linken min vist du er innteresert Mauser???? :mrgreen::mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Jada, fredet og utrydningstruet, akkurat som rypa. Berre det at rypa har vi og svenskan fått dispans for, men det har vi ikke for braken.

 

Det stemmer at einer er freda, men da prater vi om den som er som et tre, ikke einekratt som vokser lavt etter bakken.

Lurer på om de heter buskeiner, men mulig jeg tar feil...

Link to comment
Share on other sites

haavard hedning

brakeøl = sprakeøl = einerøl

Det heile går ut på at vatnet du skal nytta til å til å skylla maltet med er kokt saman med einer, sprake eller brake.

Kor mykje, kor lenge og kva av einen ? det er det mange ulike svar på!

Noko kan vera klokt å leggja særleg merke til, - styr unna alt som kan gi garvesyra!

Kvalitetsøl har minimalt med garvesyra, helst null!

Bork (bark) av tre som blir kokt vil gi garvesyra.

 

Malt

Kjøp Pale malt. 1 kg malt til 2,5 liter vatn i meisken. Hald meisken i 1 time på 67 grader Celsius. Nokre nyttar kokande vatn her, - og får topp med garvesyra + mindre gjærbart sukker i vørteren.

Ta ut 5 liter vørter pr 1 kg malt. Då vil ølet ha omlag 5% i alkoholstyrke.

Frysetørra ølgjær er OK til overgjæra øl. 1 gr pr. 3 liter vørter så sant du ikkje vørteren innheld mykje søtstoff.

Kvitsukker er faenskap i øl!

Ingen med stor respekt for ølbryggjing nyttar det. Det er som å kjøpa "whiski" laga på mais eller ris.

Og brødgjær, som ein del nyttar, er til brødbaking!

Bruk eit termometer og gjer målingar undervegs.

Du må gjerne laga forgjæring. Motto: Det blir aldri for mykje gjærceller!

Tilset gjæren når vørteren er kommen ned til 20 - 24 grader.

Ønskjer du eit øl med mykje rare alkoholar og fusel som skapar rørete, sjuke og vrange folk, - tilset gjæren på 35 - 40 grader.

 

Er du interessert så gå til nettsidene:

http://www.norbrygg.no/

http://www.howtobrew.com

Her kan du henta mykje god kunnskap og tips.

 

- og fer nokon forbi Sogndal den rette dagen i mai er de velkomen til å sjå korleis eit mini-bryggjeri verkar.

Då skal me bryggja 400-500 liter øl til Hamsund-dagane i august.

Det blir ei overgjæra øl med 30% kveite, svak kryddra med koriander.

Link to comment
Share on other sites

BjedlaØl

 

Me kokar opp 700 - 800 liter med vatn

wiu8g.jpg

Omlag 300 liter vatn blir nytta i meisken.

Det må rørast slik at alle krumpar blir vekke.

144u2v.jpg

Resten av vatnet bøttar me over i ein 400 liter for hand.

29qcc5x.jpg

Etter ein time tappar me vørter frå meisken til koking.

2m5xoxj.jpg

BlowOut! Proteiner gjer at det lett kokar over!

16p5yu.jpg

Etter at vørteren har kokt ein time saman med humlen blir den sentrifugert og kjølt ned.

2dkhh7p.jpg

Vørteren blir pumpa opp i ein 600 liter og tilsett rikeleg flytande ølgjær.

I botnen på denne tanken ligg det akvariesteinar som pumpar inn oksygen.

Gjæren treng oksygen til uvikling av fleire gjærceller.

2cia35v.jpg

Dette ølet står seg i eit til to år.

Me bryggjar pils, paleøl, kveiteøl, imperial stout og juleøl.

Styrken ligg på 4,7%.

Link to comment
Share on other sites

Steike tøft og sjå :D ,me bryggar jo på same viset,bare du i større målestokk,du står inne,og me står ute,(og det fekk me jo merke i duskregnet i går)

Kor mykje malt brukar du til ei ladning på 600l øl?

og er det 2 kobberkjelar du meskar og kokar vørteren i? dei såg gamle ut.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Hei, her har det sjedd saker!

Men det Bjeldaøllet skulle da hatt egen tråd, sikkert mange som ville sett det som ikke følger denne tråden?

 

Uansett veldig morro med bryggetradisjoner! Mye av poenget med mitt brakeøll er at det er noe alle kan lage enten de bor i blokk eller har eget bryggehus, man trenger bare en enkel plastdunk(helst flere :mrgreen: ), en gjærlås, en slange til hevert og en( :mrgreen: ) dunk med tappekran til å ha det på. Samlet kostnad i utsyr beløper seg på under 300,- kroner. Ingredienser til 25 liter øll koster under hundrelappen!

Og så blir det svært bra! Forex har produksjon på gang med skikkelig gjær, jeg har ikke fått fingen ut men skal sette når jeg kommer hjem fra havet. Skal bli spennende å høre resultatet til Forex!

Link to comment
Share on other sites

Kvitsukker er faenskap i øl!

Ingen med stor respekt for ølbryggjing nyttar det. Det er som å kjøpa "whiski" laga på mais eller ris.

Og brødgjær, som ein del nyttar, er til brødbaking!

 

Når jeg leste akkurat dette, løftet jeg rolig venstre skinke, og slapp en riktig god promp.

Så tenkte jeg at, svenr er sikkert en hyggelig kar, og at dette sikkert ikke var så ille ment.

Men generalisering blir jeg ikke så imponert over.

Dette er en familieoppskrift, som jeg har fulgt. Jeg kjøper at man i dag har mye bedre gjærtyper, og jeg skal gå over til det. Kvitsukker blir, jeg er alt for happy med resultatet til å forandre på dette.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 years later...

Fossdal skrøt fælt av 2012-årgangen på et annet forum for noen dager siden så ihvertfall 2år.

Ja, ølet skal ettergjæres på flasken.

 

En dag jeg har for lite prosjekter (ja-akkurat..) blir det å plukke 20 liter einerkvist og brygge brakeøl; kan ikke skjønne annet enn at det er snadder!

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Et par spm til trådstarter da jeg vurderer å sette en versjon av dette brygget en gang i fremtiden.:

-Sånn cirka hvor mye kvist bruker du pr 20L? Kilo, handleposer, antall...

-Hvor mange gram sukker bruker du i oppskriften? Ser at det står 3liter, men forsto ikke om dette var utblandet sukkerlake, vann el.l.

-Fyller du ølet på flasker og lar det få kullsyre naturlig, eller overfører du det bare over på ny dunk når det er ferdig?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...