Jump to content

Salting eller speking av storfugl


Guttapåskauen

Recommended Posts

  • 3 weeks later...

Da var storfuglbrystene fortært. De ble brukt som tradisjonell spekemat, som saltmat til julegrøten og som snacks.

 

Prosessen ble tatt litt på "gehøret". Slik ble det gjort:

 

Gni inn brystene med sukker og pepper

Grav brystene i grovt salt i 1/2 døgn

Børst av saltet og legg brystene i et kjøkkenhåndkle på et svalt og tørt sted 5-6 dager

FERDIG

 

Drabla godt og fikk masse skryt. Nå får vi bare håpe på at det faller noen fugler til neste år også.

 

Samme prosessen er beskrevet i boka "Rak, røyk og grav", da med rypebryst som krever mindre tid i saltet. Slike hurtigspekede rypebryster har jeg brukt som julegaver i mange år.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Framgangsmåte ved hurtigspeking av rype. Det er veldig enkelt, og en flott måte å bruke fuglen på. Jeg har kommet ut av tellingen på hvor mange ganger jeg har gjort dette, og det er blitt tradisjon til alle høytider.

 

Ryper. En flott voksen rype, og en skamskutt kylling

normal_DSCN0623.JPG

 

Skjær ut bryststykkene

normal_DSCN0624.JPG

 

Gni inn sukker og pepper i brystykkene

normal_DSCN0625.JPG

 

Legg bryststykkene i havsalt i 4 timer

normal_DSCN0626.JPG

 

Børst av saltet

normal_DSCN0629.JPG

 

La bryststykkene ligge i et bommulsklede på kjøkkenbenken i 4 dager. Etter det holder det seg i kjøleskapet i ukevis.

normal_DSCN0630.JPG

 

Det er servert på flattbrød med tyttebær og rømme :D:D:D

normal_DSCN0651.JPG

 

Fuglen blir surret i hyssing og hengt til tørk. Brukes som apportobjekt.

normal_DSCN0627.JPG

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...
  • 2 weeks later...

Fuglen jeg har brukt til speking har alltid vært i fryseren. Det er kun av praktiske årsaker, så fersk fugl er helt sikkert brukanes.

 

Et litt eksotisk bruksområde for speket rypebryst er som saltmat til grøt. Vi har fått en liten tradisjon med å servere rypebryst til julegrøten, og til rømmegrøt på 17.mai.

 

Skikkelig hjemmelaget rømmegrøt med rypebryst og pils hadde jeg ikke nølt med å servere Kongen. :D

Link to comment
Share on other sites

Da det fantes ryper her i Vesteråeln før, brukte jeg også å salte dem. Jeg lot dem ligge i 1 døgn i grovsalt (kun salt, ikke pepper osv), deretter hang jeg dem til tørk til saltet gjor seg gjeldende på utsiden. Tok normalt 4 døgn i 17-20 grader... Deretter serveres på samme måte som fenalår.. kan brukes til akkurat det samme.

 

Lite tips til kose stund: Kjøp ei go rødvin og spis "fenarype" attåt. ;)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Tar opp denne litt.

 

Har nå lagt 4 hele duebryst i salt.

Sammen med saltet hadde jeg en slump enebær, Santa Maria Five Peppers, samt en liten t-skje koriander.

Hadde tenkt to døgn i salt, men slkjønner det kanskje kan bli litt mye?

 

HAr aldri speket før, så dette blir moro!

Hvis jeg lar dem ligg ett døgn, og tørking frem til helgen, da bør det vel bli lørdagsgodt i heimen? :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Har gjort det samme som Xprez med rådyhjertet - det ligger og lukter helt herlig nå - jeg tror det har funka. Jeg hang det litt foran varmepumpa en stund også - håper det smaker like godt som det lukter :? En kald øl nå - så skulle jeg være i vater - og vel så det .. :D

Link to comment
Share on other sites

Jeg prøve hustispek som beskrevet over på noen duebryst.

Gned dem inn med sukker og pepper, la de i salt i 4 timer. Børsta av og la de i kjøkkenhåndkle på kjøkkenbenken. Så langt alt vel.

Etter 4 dager skjærte jeg opp det ene brystet. Det var ganske hardt ytters, men mykt inni. Smaken var ikke helt som jeg hadde regnet med. Jeg lot dem ligge noen dager til, og da begynte saltet å komme ut på de tynneste delene. Jeg smakte på de og de var litt i overkant salte.

Gjorde jeg noe feil?

Jeg hadde regna med at etter 4 dager skulle det være ganske hard og fin spekekonsistense igjennom hele brystet.

Link to comment
Share on other sites

For snart tre tiår siden da jeg hadde skogsfuglhund og det var litt fugl mener jeg å huske at jeg laget 8% saltlake og hadde de flådde og rensede storfuglene i laken i 36 timer. Etter litt tørking ble fuglene røykt i lavvo. Dereter litt tørk til passe konsistens. Dette ble himmelsk godt.

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

Hei,

 

Etter å ha lest denne tråden ville jeg prøve meg på salting av to røybryst jeg hadde liggende i frysern.

Brystene veide 263g hver.

 

2rd8c60.jpg

Her er brysta gnidd inn med sukker og pepper.

 

iqhqiu.jpg

Så ble de lagt i salt i 10timer. Var mye veske som hadde blitt trukket ut av saltet.

Etter saltingen ble de børstet fri for salt og lagt i tørkle på kjøkkenbenken.

Temperaturen har ligget mellom 17-22grader.

Etter 4 dager så de slik ut:

65a1oj.jpg

dmbu2w.jpg

9zpoxv.jpg

Det har dannet seg et "mugg" lag ytterst på den tynne delen av brystene (hvitt på bildene).

Skar meg noen skiver av den friske delen. Det ytterste laget har god smak, kanskje litt salt, med passe hard og "tørr" konsistens. Derimot er midten myk med litt vel stram blodsmak. Midten har også veldig lite saltsmak.

Burde jeg ha saltet lenger?

Har de ligget for varmt/fuktig?

Har noen noe tips til hva jeg kan gjøre for å forbedre dette resultatet?

 

Alle tips tas hjertelig imot hos en jeger i opplæring ;)

Link to comment
Share on other sites

Trur ikkje det du har på den tynne kanten er mugg, då ville det nok ha vært over heile filet`en og ikkje kun på tuppen. Det du har der er i grunn saltspreng som eg kallar det, det er den tynne delen, som har fått total gjennomsalting, all fuktigheit er borte og det blir knusktørt og hardt og det er i grunn saltet som ligg utanpå... Så det der er nok ingen fare med... Ta ein liten bit og smak, så trur eg nok du kjenner at det kun er salt det smaker.. :)

Link to comment
Share on other sites

Takk for tilbakemeldingen Mauser68 :D

Trur ikkje det du har på den tynne kanten er mugg, då ville det nok ha vært over heile filet`en og ikkje kun på tuppen.

Det stemmer nok, smakte veldig salt :shock:

Så hvis jeg lar brystene ligge litt lenger burde de tørke mer, men er det fordel om de henger/ligge luftig og svalt?

Føler at kjøkkenbenken er et forholdsvis fuktig og varmt sted i forholdt til der jeg intuitivt ville tørket kjøttet.

Tar vel ikke skade av 10-15 istedenfor 17-22 grader?

 

mvh

 

Matias

Link to comment
Share on other sites

Det beste er hvis det får henge luftig i lavere temperaturer, spesielt når ikkje saltet har fått trengt seg inn i midten av filet`en. Ein ventilert tørr kjeller, eller ein plass litt luftig og tørr er nok det beste.. Kjelleren min er nok mest sannsynlig ca 6-8 grader.. :)

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Ser at noen lar duebrystene ligge i 12 timer (http://saerimner.net/viewrecipe/R-nJIub ... bryst.html), noen ett døgn, mens andre i 4 timer. Har noen erfaringer på hva som er ok? Jeg har nettopp lagt 2 duebryst i havsalt, men ble nå litt usikker. Ligger de for lenge, blir de altfor salte, og ligger de for kort tid, trekker ikke saltet inn og det blir mykt inni... :shock:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
  • 2 months later...

Da blir det 4 rypebryst til salting... Ligger å tiner nå, så blir det sukker, pepper og litt einebær for den legges til salting i 6 timer.... Hvor lenge bør de ligge til tørking før man setter kniven i dem? Liker det tørt... :) blir snaddermat og godis satser jeg på... Dersomd ette blir suksess så blir nok dette gjort i stor skala og brukt som lørdagssnop og 17mai til grauten og sammen med noen gode svarte øl! :D Gleder emg til å se resultatet! :D

Link to comment
Share on other sites

  • 4 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...