Jump to content

Sabatti 20/76- 22 hornet m/bilder


Tikkakoski

Recommended Posts

Legger ut noen bilder av nyervervelsen, en Sabatti kombi i kaliber 20/76- 22 hornet. Boring i haglløpet er 1/2 trangboring. Børsa har påmontert en Leupold VXII 2-7x33 i en MAK hurtigmontasje. Total vekt 3302 gram på kjøkkenvekta.

 

Er primært tenkt benyttet til jakt på skogsfugl med treskjeller.

 

Noen bilder, ikke noe ideelt fotolys men ta det som det er:

 

normal_Sabatti-1.jpg

normal_Sabatti-2.jpg

normal_Sabatti-3.jpg

 

Har bare såvidt vært å prøveskutt rifleløpet, og den dagen var været så dårlig at jeg ga meg når jeg kom inn på skiva. Ammunisjonen var RWS fabrikkammunisjon med 45 grain helmantel. Disse er skrytt endel av på andre forum. Fyldigere testskyting kommer senere.

 

Hagleløpet ladet jeg med en vismuth 20/76 US 5 fra "Bismuth company" På 25m ble samlingen slik:

normal_Vismuth_US5_25m.jpg

 

Synes samlingen var OK, sirkelen indikerer 28cm, men var skuffet over at ingen av haglene gikk igjennom europalla som sto bak. Tror treverket i disse er ca 18mm. Palla var gjennomvåt under skytingen. Synes dette tyder på at en bør godt under 25 meters hold på storfugl med denne ladningen. Noen med liknende erfaringer?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Heeey, der e jo en sånn som æ sikle på. :)

Må kom innom å hilse på Seppo å tafse litt på Sabattien. Vi må ta den testskytinga på Vaggetem Skytefelt, kansje prøve å lade litt å.

Den hagle testen virke litt skummel, tiurn riste vel bare av sæ hagl skura viss det blit litt hold? Hmmm.

Link to comment
Share on other sites

Skulle egentlig ha US 4, men utvalget i butikkene her nordpå var meget begrenset, er jo utenfor sesongen...

 

Jeg må kanskje investere i en pakke US 3 også, synd at prisen på vismuth er så for jæv...

 

Jeg er meget skeptisk til gjennomtregningen på US 5, enkelte av haglene lå helt oppe i dagen i trevirket og hadde kun gått inn 2-3mm.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Skulle egentlig ha US 4, men utvalget i butikkene her nordpå var meget begrenset, er jo utenfor sesongen...

 

Ang. dette Vaapen andresen her i Tromsø har godt utvalg i bismuth og diverse annen hagle ammo i kal 20. Var der jeg kjøpte mine.

Ellers kan du jo lade med hevi shot på tiurn, såpass er vel en tiur verdt :P

Tror ikke hevi shot er noe problem i kombien din, den har halv boring i hagleløpet om jeg ikke tar feil og er godkjent for stål.

Link to comment
Share on other sites

Nå skal jeg ikke påberope meg erfaring med tiurjakt, men jeg har skutt litt med hageskudd av typen hevishot. Er svindyre, men jeg tenker som så at tiurjakt er det ikke så mange skudda og at det da kunne være lurt å kjøpe slike skudd. Ikke nødvendigvis for å strekke holda, men for å få mest mulig gjennomtrengingsevne. Har inntrykk av at det er der det skorter med endel haglskudd.

Link to comment
Share on other sites

@gordon setter: Takk for tipset, skal stikke innom Vaapen Andresen dersom jeg er i Tromsø. Bruker å være litt å kikke på i hyllene der. Ikke bare å svippe innom, er ganske nøyaktig 80 mil unna.

 

@mannen i gata: Tror jeg skal prøve hevi- shot dersom jeg finner det i 20/76. Blir spetsjakt dette, så skal jo være "rimelig" sikker når man fyrer på sittende fugl. På litt hold er det rifleløpet som gjelder uansett.

 

Har forresten ikke vært noe særlig vær til å kose seg på banen i det siste, så jeg har ikke fått testet rifleløpet noe mere. Var helt hvitt på bakken i går morgen på hytta, og den ligger ca 70 moh....

Link to comment
Share on other sites

men hva syns du om selve børsa?

(kvalitet, balanse, tilpasning, avtrekk etc.)

 

Må si jeg er godt fornøyd hittil. Fint treverk, lett og hendig størrelse. Fine tilpassinger. Låskassa er jo smekker med 20- kaliber. Avtrekket er ikke så bra som på Tikkaen min (M695) men det skal jo litt til da!

Link to comment
Share on other sites

Oj, det såg ut som en veldig snerten kombi! Artig kaliberkombinasjon!

Hvor fikk du tak i RWS-ammunisjonen? Har lett etter brukbar fabrikk-ammo til en CZ527, men har så langt bare fått tak i S&B (hylsene ikke omladdbar) og Partizan (underdimensjonerte kuler). Hadde gjerne prøvd RWS eller Winchester.

Link to comment
Share on other sites

Fikk tak i RWS fra Finland, via en bekjent som var over grensa en tur. Har også bestilt RWS på den lokale Sport-1 butikken og han påstår det kommer, men har nå enda ikke sett noe til det. Hadde hørt mye rart om S&B og dårlig presisjon før jeg kjøpte børsa.

Link to comment
Share on other sites

Okei. Nei det er tydeligvis ikke så lett å få tak i RWS, tenkte prøve å få tak i helmantlet derifra. Mulig jeg prøver en litt "seig" softpoint istedet. Tenkte teste ut litt forskjellig utover sommeren. Ikke allverdens hastighet i hornet så det burde vel finnes kuler som er rimelig snille mot en rypeskrott?

S&B-ammoen gikk ikke så verst, men tennhette-kanal og hette-lomme har noen særegne dimensjoner...

Partizan hylsene bedre, men litt ujevne på vekt. (Veide 5stk: +-3gr)

Skal kjøpe noen Win. bulk og starte fra der.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Fikk endelig tatt meg en tur på banen i går for å fortsette testingen av Sabattien.

 

Sterk vind, men den kom så og si rett mot standplass og var stabil. Temperatur ca 9 grader og overskyet.

 

Skjøt som tidligere kun med ferdigladet RWS 45gr FMJ. Skyteavstand 100m. 3 skudds serier med 5 min mellom skuddene. Pusset for hvert 6. skudd. God tid til å skyte med 6,5 på selvanviser i mellomtida..

 

Serie 1:

RWS_FMJ1.jpg

39mm.

 

Etter 3 serier på 39, 67 og 45 mm prøvde jeg 3 skudd så raskt jeg klarte å lade om:

 

Serie 4:

RWS_FMJ2.jpg

34mm!

 

Siste serien ble kikkerten tatt av og satt på mellom hvert skudd:

RWS_FMJ3.jpg

37mm!

 

Konklusjon hittill:

- Skarp og fin optikk, fint og tynt trådkors

- Avtrekket er litt tungt og jeg trenger nok litt skyting for å bli helt komfortabel med dette

- Montasjen virker bra, stabil mhp treffpunkt

- Tror pipa trenger flere skudd for å gå seg til ordentlig

 

Fornøyd hittill.

Link to comment
Share on other sites

Joda, brukbart fornøyd med presisjonen hittil. Er nok ikke børsa det skal stå på til høsten.

Skjøt også 10 skudds serie med Tikkaen som var like bra som de beste av 3 skudds seriene med Sabattien. Men Tikkaen tuller man jo ikke med, det kjenner du jo til, "Spelltiurn" :D

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...
Løfter denne tråden opp igjen jeg, siden jeg nå har invilget løyve på samme kaliber (20/76-22Hornet) :D

 

Har du fått testet noe videre???

 

Hvor kjøpte du børsa di?

 

Jeg kan komme med noen erfaringer i denne tråden også :) Montasjen han har på bildet har kombien jeg benytter også. Den har en svakhet (hvis det ikke er forbedret på nyere modeller) ! Montasjen er utstyrt med en bolt/tapp som skal gå ned i et tilsvarende spor frest i toppen av skinna. Denne tappen som har til hensikt å holde kikkerten på plass for rekylen, er løs. Altså ikke festet mekanisk med gjenger/settskrue etc. På montasjen jeg har beveger denne tappen seg opp (altså opp i montasjen og ut av grep) noe som gjør at kikkerten kan/vil bevege seg når man skyter med hagla. Med påfølgende treffpunktforskjyvning.

Jeg har limt den fast...

Ellers er montasjen fin, jeg har ikke registrert store treffpunktforandringer med av og påmontering.

Link to comment
Share on other sites

Vi kjører i gang på to tråder :D

Jeg har en MAK montasje liggende, etter den forrige drillingen (Zolli), Denne har samme tapp, men denne sitter helt fast, selv etter noen hundre hagleskudd, samt 120 7x57R skudd. Det står i tillegg til MAK (produsent) også Zolli på denne, men er sikker på at det er samme.

Er det en eller to låsehendler på din?, vet at det var en prod feil på dem med en hendel.

Link to comment
Share on other sites

Løfter denne tråden opp igjen jeg, siden jeg nå har invilget løyve på samme kaliber (20/76-22Hornet) :D

 

Har du fått testet noe videre???

 

Hvor kjøpte du børsa di?

 

Har ikke testet kombien noe mere. Har vel innsett at det er behov for ladesett og/ eller avtrekksjustering for å forbedre presisjonen.

 

Kombien har vært med på jakt i hele høst, men jeg har bare fått skutt et skudd, da ramlet en røy.

 

Børsa ble kjøpt hos Winge våpen.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan komme med noen erfaringer i denne tråden også :) Montasjen han har på bildet har kombien jeg benytter også. Den har en svakhet (hvis det ikke er forbedret på nyere modeller) ! Montasjen er utstyrt med en bolt/tapp som skal gå ned i et tilsvarende spor frest i toppen av skinna. Denne tappen som har til hensikt å holde kikkerten på plass for rekylen, er løs. Altså ikke festet mekanisk med gjenger/settskrue etc. På montasjen jeg har beveger denne tappen seg opp (altså opp i montasjen og ut av grep) noe som gjør at kikkerten kan/vil bevege seg når man skyter med hagla. Med påfølgende treffpunktforskjyvning.

Jeg har limt den fast...

Ellers er montasjen fin, jeg har ikke registrert store treffpunktforandringer med av og påmontering.

 

Har du glemt da montasjen løsna og du fikk kikkerten i skallen? :lol: Den montasjen har jo flere deler en Jeepen din :D

Link to comment
Share on other sites

Fortell :D:D

 

Hm!

Det var under de innledende testingene av børsa, hadde satt på kikkerten og viste da ikke om problemet med at denne nevnte rekylbolten var løs på montasjen. På en eller annen måte hadde den blitt trykket opp i montasjen slik at den ikke hadde inngrep. Og jeg hadde sikkert ikke justert strammeskruen nok (på den hendelen som låser hele montasjen fast) ,slik at hele montasjen var litt løs...

Drev å skjøt med horneten på skive og alt gikk selvfølgelig kjempebra, ingen rekyl i horneten..

Litt senere så bar det i vei for å finne noe jaktbart å prøve børsa på, og når en kråke kom innenfor haglehold smalt jeg av et skudd, selvfølgelig!

Kikkertmontasjen som i praksis var løs, klarte da ikke holde kikkerten på plass!

Og i og med at jeg skjøt rett opp (så å si), fikk jeg kikkerten med montasje og alt i skallen!

 

Etter denne opplevelsen ble denne rekylbolten limt fast, og montasjen ble skikkelig justert slik at den sitter stramt og godt når jeg låser med hendelen.

 

ps: glemte selvfølgelig å sjekke hvordan merking det var på montasjen nu i helga!Får gjøre det neste gang...

 

Edit: Og polardego måtte bare, hæ? Han kan ikke la meg glemme noen ting! :wink:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Da kom julenissen til sørlandskysten tidlig i år :mrgreen::mrgreen::mrgreen:

Onsdag var han her faktisk, og avleverte denne.

 

normal_Sabatti_kombi.jpg

 

Småvilt kombi i cal 20-76 & 22 Hornet, gjett om far ble glad :D:D Klarte ikke å la være å pakke ut, og børsa måtte jo testes, før den havner under treet :lol:

 

Var faktisk å testa litt i dag, i ekte sørlandsk førjulsvær med tungt snøfall, vind og dårlig sikt. Men det er utrolig hva bikkja klarer, hvis bare lysta er der.

 

Børsa er påmontert en 2-7x33 Leupold, i MAK montasjer, den med 2 låsehendler Polardego :lol:

 

normal_Montasje.jpg

 

Kikkerten falt ikke av under skyting, og forandret ikke treffpungt etter flere av og på monteringer :wink:

 

Så til testingen, og moralen først:

 

Disse ladningene er utviklet av meg, for min børse. Børsa mi er uten magasin, så jeg har ikke de maks COL begrensingene som magasin våpen har. Jeg kan sette kula over 3mm lengre ut, enn fabrikkstandard, med derpåfølgende øket hylsevolum.

IKKE BRUK DISSE LADNINGENE, UTEN Å VITE HVA DU GJØR, ok ferdig med den saken.

 

Skytingen ble utført med benk, og jaktsekken som skytestøtte, dette skulle tilsi at det blir mest mulig likt med hvordan børsa blir brukt feltmessig.

 

normal_Skytebenk.jpg

 

Først Remmington fabrikk.

normal_Rem_fabrikk.jpg

 

bedre en forventet av en helt ny børse, det var en merkelig ting som gjentok seg gjennom hele teste, første 2 skudd tett, med en slenger. Det ble ventet min 5 minutter mellom hvert skudd, og pipa kjentes kald ut hele tiden. Her går slengeren opp, mulig varme?

 

Så kommer Rem bulk 45gr kule.

normal_Rem_9%2C5.jpg

Col = 46mm og 9,5gr N110. to tett og en slenger.

 

Samme kule.

normal_Rem_10%2C0.jpg

Col = 46mm og 10,0gr N110. Her var det ingen slenger, og jeg hadde justert litt på siktet.

 

Samme kule.

normal_Sierra_10%2C5.jpg

Col 0 46mm og 10,5gr N110. Her kom slengeren igjen, to første tett, og en ned til høyre.

 

Så ble det prøvd Norma 50gr FMJ, dette var en skuffelse, men tror den er for lang for riflestigning/hastighet.

normal_Norma_9%2C0.jpg

Col = 46mm og 9,0gr N110. God spredning, samt at denne gikk lavt.

 

Samme kule.

normal_Norma_9%2C5.jpg

Col = 46mm og 9,5gr N110. Spredningen var redusert noe, men ikke godt nok til småvilt. Men her også de to første tett. Kan jo selvføgelig være vinden fra venstre, som varierte litt i løpet av seansen.

 

Så kommer Sierra Hornet 40gr.

normal_Sierra_10%2C0.jpg

Col = 44mm og 10gr N110. Her igjen 2 hyltett, og en slenger til høyre.

 

Samme kule.

normal_Rem_10%2C5.jpg

Col = 44mm og 10,5gr N110. Samme her, men slengeren er til venstre. kan jo selvfølgelig være meg, men trenden er 2 første meget tett samlet. Men det spiller igrunnen ingen rolle, førsteskuddet går der korset er, og det er det som er viktig på denne børsa.

 

Fikk også slengt av noen skudd med åpne sikter, og det ble også en positiv overaskelse. Helt uten justeringer, gikk den bra fra fabrikk, ca 5-6 cm til høyre på 85 meter.

normal_%C3%85pne_sikter.jpg

Her er et skudd med åpne sikter, i vollen foran 100 meteren, siktet på hula i snøen, og skuddet gikk 5-6 cm til høyre, en smal sak og justere.

 

Helhetsintrykket av børsa er veldig bra, tatt i betraktning at det ER en økonomi børse fra spagettiland :lol: Den er thight og fin, men er ikke som å lukke et bankhvelv. Avtrekk er typisk hagleavtrekk, med rifle løpet på bakre avtrekker. Avtrekket er ikke justerbart, men godt nok til jaktbruk. Sammskytingen med hagle pipe ble også prøvd, på 25 meter.

 

normal_Hagle_samling.jpg

Som man ser, sitter den litt lavt, men tror dette skyldes noen steingamle lerdue patroner. Disse hadde nesten ikke rekyl, sotet veldig, og virket meeget slappe. Ved en ordentlig jaktpatron, vil rekylbevegelsen føre til at hagelsuppa står høyere. Skal prøves snart.

 

Mitt intrykk av Sabatti Kombi 20-22Hornet er meget bra. Dette kommer til å bli hare, rype og kanskje gåsebørsa mi, på Rolvsøy i Finnmark. Skjikkelig artig med en riflepatron som sier "paff", istedenfor "kaboom". I hele fjor jaktet jeg med en 22WMR, og var veldig fornøyd. I år har jeg brukt en 243, men denne syns jeg ga for mye splatt, samtidig som jeg savnet haglepipe. Nå har jeg begge delene :D:D

 

Edit: Det er helt klart at børsa liker lettere kuler bedre enn tunge, opp til 45 gr går meget bra, men over dette så sliter den. Litt synd, for 50gr FMJ, med BC på 190, går flatere en de to andre, selv om hastiheten er ca 50-60m/s mindre, samt at den bukker vinden et hav bedre.

Fikk heller ikke crona noen hastigheter i dag, siden det snødde så mye, men dette kommer.

 

Har simulert litt i QL, og den sier at hastighetene skal være sånn sirka:

Sierra SP Hornet 40gr - 10gr N110 = 802m/s COL 44mm

Sierra SP Hornet 40gr - 10,5gr N110 = 837m/s COL 44mm

Remington SP 45gr - 9,5gr N110 = 750m/s COL 46mm

Remington SP 45gr - 10gr N110 = 784m/s COL 46mm

Remington SP 45gr - 10,5gr N110 = 817m/s COL 46mm

Norma FMJ 50gr - 9gr N110 = 714m/s COL 46mm

Norma FMJ 50gr - 9,5gr N110 = 747m/s COL 46mm

 

Dette er estimert rund 0grader celcius, og disse kan gi ovetrykk ved sommer temp. Jeg merket derimot ingen tegn til høyt trykk på disse ladningene, selv om de er en del hardere en div tabeller. Men husk, jeg har lengre COL en tabellene.

Friflukt på alle mine ladninger over, er 1mm.

 

Håper på finvær til søndag, da får vi se om de estimerte hastighetene harmonerer.

Link to comment
Share on other sites

Har en Sabatti Forrest i 12/76 og 7x57R, og i min børse ser samlingene akkurat ut som dine. Får to hull tett i tett, også en slenger.

Noen ideer om hva dette kan skyldes? Jeg har spekulert mye på dette...

Sålenge det er de to første skudda som sitter tett spiller det jo liten rolle, men jeg synes det er litt underlig. Kombien har frittliggende løp , og jeg skyter den aldri varm under testing.

Link to comment
Share on other sites

Har ikke peiling :(

Jeg bruker skivekikkert, og ser hullene etterhvert som de kommer, så jeg vet at det er det siste som drar ut. Har undret på om det er meg, når jeg ser i kikkerten, og tenker shit, bare et skudd til så blir det bra?

Men jeg er høvelig til å skyte bra benk, og opplever ikke dette med andre børser, feks min Merkel drilling i 7x57R. Kan det være kikkerten? men da burde det komme på andre skudd også?

 

Noen andre som har noen ide?

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
  • 6 months later...

Sendte den aldri inn, eksprementerte litt med forskjellige patroner, og vips så var den innafor godkjent. Fikk litt hjelp på vei av børsisen hos Pedersens Vaabenlager, så var vi der.

Harene ruller som bare det, med haglepipa for tiden :mrgreen::mrgreen::mrgreen:

 

Haglepatronen jeg nå bruker er, Remmington Steel :shock: i 20/70 denne har en meget høy hastighet (1470 fot tror jeg) og dette klaffer meget bra, både med treffbilde og effekt i viltet.

Så ikke kom her og si at stål ikke virker. Men den skyter veldig trangt da, men så er jeg en gos skytter, så det kompanserer :lol:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...