Jump to content

Behandling av selskinn


jfhojem

Recommended Posts

Ser det er en del spørsmål om behandling av selskinn på forumet her. Tenkte jeg skulle dele noen av mine erfaringer.

 

Flåing:

Legg dyret på rygg. Snitt opp fra hale til underkjeven. Du skal skjære deg gjennom hele spekklaget inn til kjøttet. Ikke åpne inn til innvollene enda. Det gjøres til slutt. Snitt rundt hode og rundt bakparten. Hvor mye skinn du velger å ta med er opp til deg. Noen tar med haletippen og noen snitter rett i overkant av lårene. På små dyr er det siste det enkleste. Husk at du betaler for beredning pr kvadratfot skinn ikke pr stk. Derfor ikke noe poeng i å ta med for mye. Snitt så rundt framluffene/sveivne. Dette gjøres ved at du trekker luffen ut med en hånd og snitter med den andre. Ikke så nøye hvilken rekkefølge du gjør dette i.

 

Nå alle snitten er gjort skjærer du skinnet løst fra dyret. La spekket sitte på skinnet. Det har ingenting å si om det også blir med et tynt lag med kjøtt. Bedre med kjøtt på skinnet enn spekk på kjøttet. Skjær først løs hele skrotten. Sveivene kan sitte på skinnet til slutt. Når skrotten er løs parterer du dyret på skinnet.

 

Når du er ferdig skal skinnet se omtrent slik ut:

20120512134826.jpg

 

Spekking:

Da er du kommet til den morsomste delen av jobben, spekking. (nok litt delte meninger om akkurat det) Dette bør du få gjort så raskt som mulig, men er det kaldt i været kan det godt vente til dagen etter jakta.

 

Spekket må av skinnet for at det skal kunne ta til seg salt. Hvis det ikke tar til seg salt vil det surne.

 

Lagg skinnet på et flatt underlag eller allerhelst over en flat skråstilt plate. Start omtrent midt på og skjær deg forsiktig ned gjennom spekket til du komme på skinnet. Der legger du kniven skrått og skjærer ned mellom spekket og skinnet. Slik som vist på bildet.

spekking.gif

 

Jeg foretrekker å bruke en tardisjonell inuittkniv, også kjent som en ulu, laget av et gammelt sagblad. Men det funker også relativt greit med en vanlig kniv.

 

Du må få av så mye spekk som mulig, men du treger ikke ta absolutt alt. 1 cm her og der med spekk på skinnet går relativt greit.

 

Denne jobben er ganske grisete. Derfor greit med et plastforkle (søppelsekk funker) og gode sløyehansker som gir godt grep (kan kjøpes på butikker som selger utstyr til yrkesfiskere).

 

Vasking:

Når skinnet er ferdig spekket må det vaskes. Dette er ganske viktig da det ligger et spekklag i hårene som vil få skinnet til å gulne i løpet av saltinga. Hiv skinnet i en stamp med lunket vann og zalo. Vaskepulver, salmiakk, oppvaskpulver, you name it, funker også utmerket. Hva som helst så lenge det er fettløsende. Min favoritt er whitesprit, men da må man passe på å samle den opp etter bruk og få den levert som spesialavfall. IKKE tøm den i fjæra. La skinnet ligge i vaksevannet i en halvtimes tid. Skyll det godt i vann etterpå. Saltvann funker greit.

 

Salting:

Legg skinnet på et svakt skrånende underlag med hårsiden ned. Tøm på rikelig med grovsalt (like mange kilo som skinnet veier) og fordel det jevnt.

 

(Fortsetter i neste posting)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Skinnet bør ligge en tre til fire uker i salt (avhengig av tykkelse). Hvis det er veldig kaldt er min erfaring at det må ligge lengere. Er du i tvil om det er godt nok salta kan du bytte salt og la det ligge et par uker til. Når det er ferdigsaltet er det greit å henge det opp et par dager så det får rent skikkelig av seg.

 

Innsending:

Brett skinnet kjøttside mot kjøttside og hår mot hår. Pakk det først godt inn i kraftig plast og tape så i kraftig gråpapir. Legg ved returadresse og send det til Granberg Garveri. Les denne linken http://www.granberggarveri.no/default.aspx?mod=4&m1=25" target="_blank" target="_blank" target="_blank

 

Det koster mellom 60 og 70 kroner pr kvadratfot (30x30 cm) pluss frakt for beredning.

 

Desverre er Granberg de eneste i Norge som bereder selskinn. De har ikke det rette utstyret for beredning av selskinn og må derfor kutte opp luffehullene. Dette gjør at skinnene ikke får den runde fine formen som de skal ha, men dette er det beste alternativet vi har for øyeblikket. Med mindre du ønsker å berede de selv, men det er et annet tema.

 

Lykke til!

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Skinnene fra granberg er ganske tykke og stive og eger seg derfor dårlig til feks klær. Gikk du å drømte om en selskinnsvest eller bukse, er Granberg sine skinn ikke greia. Hvis det var planen burde du uansett kanskje tenke deg om en gang til (av rent motemessige hensyn). Men som prydskinn eller gulvteppe funker det fint. Selskinn røyter ikke (hvis ting er gjort rett) og kan rengjøres med teppebanker eller støvsuger. De er også godt egnet til å sy vesker o.l. av.

 

Her er en dameveske jeg har laget av kobbeskinn. Det er kun fronten som er i selskinn, resten er storfelær.

 

20130201164627.jpg

20130201164605.jpg

Link to comment
Share on other sites

Mins svigermor preparerer alle mine selskinn. De blir strekt og hengt, ogsaa bruker hun tanngarden for aa faa det mykt naar skinnet skal settes sammen igjen til bekledning. Genialt med votter og sko av selskinn! Fint og varmt er det ogsaa!

 

Det er dessverre ikke alle av oss som er så heldige å ha en slik svigermor:) Vet du noe mer om hvordan hun bereder skinnene. Benytter hun noen form for kjemikalier eller er det kun tørking og tygging?

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
  • 2 weeks later...

Det med å få svigermor til å tygge skinna virket som en usannsynlig god ide, jeg spurte min svigermor om det samme, fikk bare et surt blikk- kanskje hun ikke har gode nok tenner......

Garving av selskinn er en ganske enkel affære, det finnes gode preparater som virker fint, først må skinna i picklebad, dette for at skinna skal trekke til seg garvevæske. Du kan bruke forskjellige syrer, maursyre er det billigste alternativet, selv bruker jeg sitronsyre, kan kjøpes på apoteket eller nettbutikker. Det som er viktig er at PH må senkes til rundt 2. Viktig å ha godt med salt i picklebadet. Skinna kan ligge i dette badet lenge, de sveller opp ganske mye og når de har ligget et par dager kan de tynnskjæres, obs alle skinn bør tynnskjæres ellers vil de bli veldig stive. Har hittil bruk vinkelsliper påmontert skive for malingsfjerning (sånn nylonbørste) Dette er en skikkelig grisejobb, det spruter gørr all over ! Gjør det utendørs og setter opp pappplater for å fange opp det meste, samt at plastforkle er et must. Når skinna er passelig tynne legger jeg de tilbake i picklebadet, med passelig tynne mener jeg at du skal kunne ane hårrøttene på baksida av skinnet, med sel må man være forsiktig rundt bartene, disse løsner lett hvis det tynnes for mye. Neste steg er å heve PH'en i badet, dette fordi garvemiddel ikke trenger inn med så lav PH. Bakepulver er et fint og billig middel for å heve PH, som skal ligge på ca 3,5. Deretter skal skinna garves, dette kan enten gjøres via garvebad eller diverse remedier som smøres direkte på skinnet. Mest brukt er Lutan F som er et pulver som blandes ut i bad sammen med salt. Når det er ferdig garva skal skinna tørkes og når de er ferdig tørka bør de oljes. Hvis du skal ha skinn som skal ligge på gulvet er det tilstrekkelig å spikre det opp på ei plate, bruk nok spiker ! 2-3 cm mellomrom er passe. Oljing er viktig for at skinna ikke skal bli sprø. man kan nesten bruke hvilken som helst olje. Varm olje trekke bedre inn enn kald, bruker selv en gammel hårføner for å få olja til å trekke inn. Hvis du skal sy noe av skinnet må det mykgjøres, du kan enten spørre svigermor om hun vil tygge det, men hvis du er redd for at kona skal gjøres arveløs kan du strekke skinnet over en treplank med ganske skarp kant og strekke det i alle retninger til det blir passe mykt.

Det er nå slike jeg gjør det. Med tid og stunder kommer jeg til å anskaffe meg bedre utstyr, har sett meg ut en tynnskæringsmaskin som er første steg, trommel kommer senere. Pr nå greier jeg meg med det utstyret jeg har, da jeg foreløpig kun garver for eget bruk, handler jeg mer utstyr kan jeg leilighetsvis ta oppdrag for andre. Syntes det er synd at det ikke finnes egnede garveri for selskinn her i landet, Granberg garver, men det er ikke det samme med et splittet skinn, selskinn skal være rundt med hull etter loffene.

Link to comment
Share on other sites

Flott med flere innspill!

Og skaffer du deg det du trenger, skal jeg garantere deg jobb, min svigers har dessverre for kvasse tenner.....

 

Ang metoden din, så hadde litt mere spesifikk beskrivelse(tider, for eksempel) samt litt forklaring rundt dette picklesbadet ditt gjort seg. Antar det ikke er snakk om å handle x antall glass pickles....

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

Jeg har skrevet en hel full oppskrift trinn for trinn om hvordan jeg behandler og garver mine selskinn. Der forklarer jeg hvilke produkter jeg bruker og hvordan man beholder hårene.

 

Oppskriften kan du finne på : https://fpsadalawi.blogspot.com" target="_blank

 

Video av selskinn og produkter :

" target="_blank

 

Jeg er veldig fornøyd med garve produktene som jeg bruker til å garve selskinn med.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Vet at dette en nokså gammel tråd, men er nyskjerrig og slår til likevel. På slutten nemner trådstarter at han sender skinnet inn til garveri, men er det ikke ferdig og klart til bruk etter saltingen? Håper noen har erfaring med dette. Lurer også på om hvor lenge selkjøtt vil holde seg i romtemratur dekt i salt i tette tønner?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...