Jump to content

Dokumentert bom!


Morten Vinje

Recommended Posts

Se det! Da var jeg endelig medlem og det er jo gøy at bildet var her før meg!

 

Joda Morten satt å bælma i seg pogull, og pulverkaffe der ha satt og så fuglen på en smule drøyt hold. Jeg drar opp kameraet og venter jo å få et skikkelig "treffbilde". Men det ble det ikke!

 

Jeg må si jeg er litt i tvil om dette er en toppskarv, eller storskarv! Noen som kan hjelpe til med identifisering?

 

Mikkel Rev!

Link to comment
Share on other sites

Bah - spor du liksom. Jørgen sølte mer enn meg! Her er han (og jeg bak kamera), forresten - klare til å motta morgentrekket. Man får en ganske andektig stemning av slikt - og den beste måten å gjengi den på er bilder - selv om de ikke helt når opp heller. Dette er fra fjorårets tradisjonelle sjøfugljakt, oktober 2007:

 

img1095ui0.jpg

 

Ganske fint utover dagen også - oktober 2007:

 

img1098xx5.jpg

 

Lokkeskarv og -ender:

 

img1112ys9.jpg

 

Og etterhvert er det på tide å få inn lokkeendene og dra inn til hytta igjen:

 

img1100ba4.jpg

 

Edit: Ble en makrellpinne, torsk og et par sjøørret på veg inn igjen også!:

 

img1109xb7.jpg

Link to comment
Share on other sites

He, he, såg ikkje båtripa før etterpå her, men tenker at det blei fisk ja.. Klarte til og med å få nok fisk til middag på hytta in gong med den er, og det mens det fjøra ut, skulle normalt ikkje ha vært så bra bet i fisken då...Hadde ein halv 10 liters bøtte med fisk på ca halv time... Sorry med litt OT her no.

Link to comment
Share on other sites

Kamera var et Nikon D70, medet Tamron 70-300 mm objektiv.

KLiker ikke objektivet helt men det kosta lite så det var en grei start.

Det ble en dyr tur foresten. Bilen havarerte på vei nei, og kamera ville sloss litt med fjellet. D70'n tapte. Så nå har jeg D80....

 

 

Morten... nå må du ikke røpe plassen vår her da!! :D

 

Vi har hatt noen solnedganger som har vært helt sinnsyke der nede! Men disse bildene forteller kun den lyse siden av historien. For et par år siden måtte vi gi oss pga økende vind og bølgehøyde. Da vi dro inn møtte vi to båter som var på vei ut etter hummerteiner. tre timer etterpå hang redningshelikopteret over hytta vår og kjørte søk. En av båtene vi møtte, hadde blitt savnet. den ble funnet på 12 m dyp og personen om bord ble funnet i Risør 7 døgn senere. Får litt økt respekt for elementene når slikt skjer!

 

Hvis det er interesse for noen så har jeg laget en liten hjemmeside med litt beskrivelse av jakta vi driver med. Flere knall bilder der. Ikke oppdatert for i år! http://www.narheim.net/Sjoefugljakt.htm

 

 

Fiske blir det også samt dykking av og til. Fersk torsk på skjæra, sjøørret mm er slett ikke dum mat!

Lengter ned alerede!

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Mikkel Rev skreiv :

Kamera var et Nikon D70, medet Tamron 70-300 mm objektiv.

KLiker ikke objektivet helt men det kosta lite så det var en grei start.

Det ble en dyr tur foresten. Bilen havarerte på vei nei, og kamera ville sloss litt med fjellet. D70'n tapte. Så nå har jeg D80....

 

He, he, uff synd med kameraet då Mikkel... Men du fekk eit som var betre, så det var ikkje så ille at det ikkje var godt for noko... Men det koster penger, det skal være sikkert....

 

Fint bilde var det iallefall, det skal du ha.. ! :D

Link to comment
Share on other sites

Det ble en dyr tur foresten. Bilen havarerte på vei ned...

Og mens vi andre ventet på deg på brygga, ble vi for første gang presentert for den noe tvilsomme retten Sukkersaltet & Kaldrøkt Vågehvalkuk. Stemingen var ihvertfall god, men jeg tror (og håper) at det skyldtes pilsen vi drakk inntil :-)

Link to comment
Share on other sites

Nå har jeg fått tilbakemeldign på "skuddbildet" fra en venn som er skikkelig "fuglemann". fasittsvaret er at fuglen er en toppskarv. Godt det ikke ble dokumetert treff på den! :)

 

På samme turen som "skytebildet", kom disse lovlige fuglene flygende rett utenfor skuddhold.

aerfuglei4.jpg

 

Jeg er heldig som har kontoret rett ved Smedasundet i Haugesund. Fra kontoret til en kollega tok jeg dette.

Vi har masse fugl rett utenfor kaia, ærfugl, skrav, havell osv osv.

skarvdykkerwu2.jpg

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror jeg har jakta sjøfugl siden de åpnet for jakt på ærfugl for mange år siden. I starten kun med salongrifle og så har vi forbedret oss jamt og trutt hvert år. Joda jeg har smakt skrav. Savner vel en "kjempe" oppskrift som selv sambo liker. Hun er ikke akkuratt kresen men syntes ikke skarv var noe særlig. Men jeg blir gjerne med på jakt med tilhørende middag jeg! :)

 

Siden Jomfruland var nevnt her, så kan jeg jo inrømme det er der vi jakter. Faren min har hytte der og jeg er nærmst oppvokst i Kragerø, med slektninger i alle retninger der nede.

 

i starten jaktet vi kun i november. Da var fangsten nærmest 100% ærfugl. Etter endring til oktober så fikk vi 90% skarv. Satt på same plass og samme forfold, med lokkefugl på samme plass. I år derimot var skarven mye mer sky. og vi fikk mest ærfugl i år. Lurer på hva som gjør at dette varierer slik!?

Noen som vet?

 

Mikkel

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...