Jump to content

Våpenkunnskap


Keith

Recommended Posts

Øyensynlig ei bok som brukes i forelesninger på Politihøyskolen.

 

Kikka litt på den i bokhandelen i dag, og der var det mye fin informasjon!

Nå hadde jeg ikke lesebriller med, så det ble nesten med overskriftene, og prislappen var litt utydelig og, men jeg tror den var på over 700 NOK! :shock:

 

Er det noen som har den eller som husker nøyaktig tittel og forfatter?

Link to comment
Share on other sites

Har endel av pensumbøkene til PHS, de er utgitt av ett lite forlag i asker.

 

Skal ta en titt ved en passende anledning men jeg mener å huske noe om at Øhren på KRIPOS har bidratt til en eller annen bok i våpenlære/kunnskap, men dette er usedvanlig fritt etter hukommelsen.

Link to comment
Share on other sites

Tror det var nære øyet, Jam.

 

Tykk bok, riktig en Store Klokebok for våpenfolk, dette burde spres vidt og bli en klassiker.

Med ca 500 sider er det mindre enn 2 NOK pr side, og det bare etter 1. gangs lesing!

(nå skal vel ungdommen bare finne alt på nettet og betale null, men.....)

Link to comment
Share on other sites

Takk for det, jeg søkte men fant ikke, sånn er det når både tittel og forfatter er feil!

:D

 

"Skytevåpenidentifisering

Leif Øren

 

Omtale

 

Boken tar for seg skytevåpen og kriminalteknikk og ønsker å redusere gapet mellom spesialisten og legmannen på dette området. Den går grundig gjennom blant annet kaliber, ammunisjon, skuddretning, skuddavstand, spor på skytevåpenet og åstedsundersøkelser. Boken er i første rekke myntet på politifolk, advokater og dommere, men jegere, skyttere og andre våpeninteresserte kan også ha nytte av den. Har stikkordregister. © DnBB AS"

 

 

Ettersom advokater og dommere er en av målgruppene er den vel et must....

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jeg har kjøpt den boka. Har tenkt på det siden første gang jeg hørte om den, men det var ikke før det kom en direktelink til forlaget på denne tråden at jeg endelig gjorde det.

 

Ut fra det lille jeg har fått lest i den sier jeg : FOR EI BOK! :D

 

For med et innhold av våpenhistorie, våpen og ammunisjon, fysikk og matematikk, indre og ytreballistikk, skuddvinkler og avstander, spor på våpen skytter og prosjektil/hylse, lyd/lys og reaksjonstid, åstedsundersøkelser, rekonstruksjoner og opptreden i retten, terminologi og ordlister, kort om konkurranseformer, historiske skyteepisoder, noen fakta om skytevåpen og kriminalitet, samt et informerende kapittel om enheter og størrelser,.. så må jo dette bli bra!

 

Boka er temmelig ny, men det bærer preg av at han (Leif Øren) har brukt noen år på å skrive den siden det er kommet nye rundskriv og regler underveis. Desverre har ikke manuset til boka blitt oppdatert etter dette, men bortsett fra det er det få ting jeg personlig «vil sette fingeren på».

God bok - anbefales!.

 

Det er mulig jeg skriver en egen bokanmeldelse om «Skytevåpen-identifisering» her på kammeret om litt.

Link to comment
Share on other sites

Bestilte den fra univeritetsbiblioteket på fredag. De hadde 4 eks, og jeg skal ett av dem en måned, muligens 2!!

 

Støtt ditt lokale bibliotek, det er en gullgruve, de er bare glade for å hjelpe og er proffe på å finne bøker! (men husk å lever bøkene, det er et problem at folk flytter uten å levere.....)

Link to comment
Share on other sites

Har ikke lest den omtalte boken, men kan den tilføre politi og

spesielt Kripos og direktorat mere kunnskap så er det positivt.

De har jo ikke fremvist de beste kunnskaper til dags dato.

Det er egentlig utrolig rart at ikke en organisasjon som Kripos sitter

på personell med steinkontroll på dette emnet.

Link to comment
Share on other sites

Leif Øren

Skytevåpen-Identifisering

 

Øren er ansatt i Kripos, og ER den som har steinkontroll på dette emnet!

 

Jeg oppfatter boka som en sammenfatning av kompendier og undervisningsmaeriell på Politihøgskolen, en kan ikke vente at alle sammen i etaten har samme interesse og fagkunnskap om alt, og spesielt ikke dette.

 

Men JEG skal i allefall lese boka med vellyst, regner med å lære MYE.

Link to comment
Share on other sites

Jeg regner med at hvis denne Øren kan sine saker så er det han de bruker

ved godkjenning av militære halvautomatiske rifler.

Hvis så må jeg beklage å si at jeg absolutt ikke er imponert

over kunnskapsnivået.

 

Et eksempel er at HK94 (sivil MP5) er godkjent mens

HK91 (Sivil AG3) og HK93 (sivil G33) ikke er godkjent.

 

En HK 91 er et vellegnet våpen til praktisk skyting og

innen NROF, men denne skal ingen få kjøpt nye.

 

Disse våpnene er stort sett identiske bortsett fra kaliberet

som er henholdsvis 9x19 7,62x51 og 5,56x45.

Det finnes mange slike eksempler, men alle ville vært tjent med at

kunnskapsnivået lå på et høyere plan.

Link to comment
Share on other sites

Enkelt svar: forby all praktisk skyting........ det er jo DET som kommer til å bli alternativet, jeg kikka litt gjennom boka til Øren når det gjelder akkurat dette sp. Det skorter ingenting på kunnskapen HANS. Derimot på vurderingsevnen hos de som skal fatte vedtak på grunnlag av de fakta han legger fram.....

Link to comment
Share on other sites

Forbud er jo roten til alt godt.

 

POD har uttalt at grunnen til at HK 91/93 er på fy listen er at de er for

lette å bygge om til helauto. De støtter seg her på uttalelser fra Kripos.

 

Dette er det samme Kripos som uttaler at HK 94 ikke er lett å bygge om

til automat.

Da en eventuell ombyggningsjobb vil være stort sett identisk blir jeg

noe forundret.

 

Jeg skal ikke ta denne lenger før jeg har snakket med vedkommende

og eventuelt lest den omtalte boken.

Men jeg får moderere meg til å si at historisk har de hatt store mangler.

Dette har medført at de har valgt heller tvilsomme referanse personer,

innen dette området.

Link to comment
Share on other sites

8) Tror vel kanskje det er lite egnet å diskutere nedleggelse av skyttergrener i en tråd under emnet BIBLIOTEK... ?

Kunne kanskje være en ide å holde seg LITT on-topic og heller lage en tråd om dette i egnet underforum?

Kom gjerne med mer om boka og innholdet, hvis det er noen som har bladd i den !!

Link to comment
Share on other sites

Hvis du har RÅD, er dette ei bok du aldri ville avbestille.

 

Det eneste som holdt meg tilbake var PRISEN.

 

Tipper en må lokalisere en nyutdannet Killengren-undersått og kjøpe boka billig når studielånet forfaller! For dett er ei bok du kommer til å bruke måneder på, jeg HAR bladd gjennopm ganske grundig, total gjennomgang av alt du ville vite, pluss en hel masse du ikke visste du ville vite.

 

Åsså står det åssen de avslører forbrytere som bruker våpen - det er jo noe som er kjekt å vite..... :roll:

Link to comment
Share on other sites

8) Jeg har jo fått feriepenger og tilbake på skatten......... Så da er vel saken både biff og kjøttkake!

Forøvrig var jeg lovbryter i går... Kjøpte 100 stk 7.65 Winchester Silvertip på feil side av grensa... De hadde beklagligvis ikke fler.... Til 2,80 Nkr pr smell er JEG nå en lovbryter og storsmugler... Tipper de ikke har stort om sånne forbrytelser i denne boka!

Men det tyder jo på at et resyme er på sin plass Keith, så du får kvesse tastaturet!

Link to comment
Share on other sites

Afetnposten og BlaBla kommer nok snart med storoppslag; "KRIPOS-bok om hvordan skjule VÅPENkriminalitet storselger i miljø med mange FARLIGE våpen; Småberget med starkstiltak".

 

Tror jeg kjøper boka jeg:-)

Link to comment
Share on other sites

8) En flott innsats hansen deluxe! Dere moderatorer er verd deres vekt i kulebly! (Minst!)

Siden jeg kommer til å kjøpe boka i morgen (bestille den iallefall), skal jeg prøve etter beste evne å

skrive LITT om den så snart jeg får sjekket den ut!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

:D FY flate til fin bok! Hentet den i dag... Denne boka vil jeg virkelig anbefale bare ut fra en

rask kikk så langt! Det er så enormt mye bra informasjon komprimert ned på 536 sider!

Jeg skal bruke mye tid på denne! Og jeg skal PRØVE å skrive noen fornuftige ord om boka her..

(Det var det helst Keith som skulle ha gjort, men han er jo utestengt fra forumet beklagligvis!)

Link to comment
Share on other sites

:idea: Er det noen som har sjekket tråden på JJ?

Ser ikke ut til at det er så mye interesse for boka?

Dette bokverket ER faktisk enormt bra etter min mening!

Hvorfor ikke LÅNE den på biblioteket dere som tviler?

Eventuelt SPØR på JJ eller her!

Link to comment
Share on other sites

Nå har jeg vel skummet gjennom første tredjedelen. Bortsett fra at fyren har lovlig sterke meninger om kalibervalg (det er ingen som har bruk for .375 eller grovere i Norge) og litt aparte oppfatninger av nytteverdien av høy skumringsverdi selv ved liten utgangspupill, virker det som en jamt over interessant bok. Men enkelte småting i våpenkunnskapsdelen trekker faktisk litt ned. Akkurat der virker det på meg som om han har gapt et par mm for høyt i forhold til eget kompetansenivå ("men nå har jeg lest om det, så nå kan jeg det").

 

Jeg kommer vel til å bla gjennom hele boka før jeg bestemmer meg om jeg kommer til å kjøpe den.

Link to comment
Share on other sites

:!: Hvem er JEG til å forsvare denne boka? Jeg har ikke fått tid til å pløye den

grundig enda, men jeg har ikke fått med meg at forfatteren har sagt at ingen har brukt for .375 eller

grovere i Norge? Hvor fant du det da Sako 30-06? Jeg vet jo at 'mannen som sitter bak sin kontorpult

og lager forskrifter' gjerne vil forby ALT over 4,5 mm men DET er jo en annen person?

Forøvrig festet en annen seg om dette poenget på JJforumet også ser jeg...

 

Det er jo et ganske enormt tema forfatteren har gitt seg i kast med, så at det forekommer svakheter og småfeil

er kanskje forståelig.. JEG lærer iallefall MASSSE fra boka!

Klart at innholdet hadde gjort seg på piratbukta... Da hadde så mange flere kunnet lese boka!

Men den LAR seg låne på biblioteket, så bare løp & lån!

Den koster IKKE mange halvlitere, så et kjøp er bare en sak om prioriteringer.......

Link to comment
Share on other sites

:!: Hvem er JEG til å forsvare denne boka? Jeg har ikke fått tid til å pløye den

grundig enda, men jeg har ikke fått med meg at forfatteren har sagt at ingen har brukt for .375 eller

grovere i Norge? Hvor fant du det da Sako 30-06?

Det står ikke det ordrett i boka, Woffen.

Men man kan få et inntrykk av at høyhastighetskalibre og grove kaliber som har mer enn 700m/sek utgangshastighet er ufornuftige kalibre til norsk jakt, når man leser I kaliberoversikten i denne boka.

 

Hør bare:

300 winmag. : "Både energien og rekylen gjør at en skal tenke seg vel og lenge om før før en velger dette kaliberet til norsk storviltjakt - i hvertfall til hjort og reinsdyrjakt"

Videre: "Dette fører både til mer kjøttødeleggelse og større risiko for gjennomskyting"

 

338 winmag. : "Våpenet er således i enda større grad enn 300winmag unødvendig kraftig for norsk storviltjakt"

 

Men så kommer et aldri så lite overraskende kaliber - 9,3x57 .. Forøvrig også kjent som "potetkastaren" på grunn av sin svært krumme kulebane

Hør bare hva forfatteren skriver:

9,3x57 : "Patronen er ideell til jakt på elg, hjort og rein"

 

9,3x62 : "Den blir benyttet bl.a. til elgjakt, selv om den er i kraftigste laget".

 

375H&H er ikke tatt med i denne mangelfulle kaliberoversikten. Greit nok at den er mangelfull, fordi det å liste opp all verdens kalibre hadde fylt boken på 550 sider alene. Men 375H&H, -Dronningen av alle Dronninger. Moderhylsa til nær sagt alle medium magnumkalibre burde vært tatt med i denne oversikten..

 

Men 460 wea er med :

"Patronen er altfor kraftig til at den har noen fornuftig anvendelse til jakt i Norge"

 

.... Det er det som står der.. Sett gjerne opp din egen mening.

 

Men fatt mot. Videre ut i boka blir det mer interessant og lærerikt.

Link to comment
Share on other sites

:) Takker for bra info Bamrud! Ser at jeg gikk i samme felle som forfatteren muligens også har gått i?

JEG er iallefall ingen jeger, så spesifikke henvisninger til kalibre brukt mot dyr er ikke akkurat det jeg finleser..

Ser hva du mener her, kanskje forfatteren ikke er en så stor jeger heller....

Å si at NOE kaliber / patroner er altfor kraftig til fornuftig bruk i norsk jakt er vel ganske urimelig,

så lenge vi da ikke snakker om OVERKILL ala nicket til 20mm cannon her... (Det BØR bli igjen

LITT av viltet for eventuell identifisering... :twisted: )

Link to comment
Share on other sites

:) Blir det for komplisert for deg å utdype påstanden din LITT, Chiefen?

Synd at slikt tull presenteres som "fakta" for komende generasjoner politimenn/kvinner...

Hva er slikt tull her som presenteres som fakta? Boka er jo stort sett proppfull med fakta, og

etter mine kunnskaper holder flesteparten av faktaoplysningene her mål! Denne boka er stort sett

en stor faktasamling, godt lappet sammen av forfatteren.

Link to comment
Share on other sites

Boka er jo stort sett proppfull med fakta, og

etter mine kunnskaper holder flesteparten av faktaoplysningene her mål!

Det er dette som er problemet. Boka inneholder masse fakta, av og til litt i overkant. Ett eksempel: Det er et langt skritt fra elementær Newtonsk fysikk til drag-faktorer for prosjektiler, og jeg synes forfatteren kunne begrenset seg litt her. Kan ikke leseren Newtons bevegelseslover, er det meningsløst å snakke om avansert ytreballistikk. Forfatteren har lest mye, men det virker ikke som om alt er like godt fordøyd før det gjengis. Når så mye ubestridelige (men kanskje litt dårlig fordøyde) fakta blandes med bastante påstander om hva som er "nødvendig" eller "fornuftig", blir det vanskelig -- for ikke å si umulig -- for leseren å vurdere hva som er naturvitenskap og hva som er synsing.

 

At det er mye nyttig kunnskap i boka er ubestridelig, men med framstillingsmåten og omfanget av stoffet gjør forfatteren det litt vanskelig for lesere uten endel bakgrunnskunnskap å skille "snørr og bart". Derfor er jeg -- halvveis uti boka -- bare middels begeistret for den.

Link to comment
Share on other sites

:) Blir det for komplisert for deg å utdype påstanden din LITT, Chiefen?
Synd at slikt tull presenteres som "fakta" for komende generasjoner politimenn/kvinner...

Hva er slikt tull her som presenteres som fakta? Boka er jo stort sett proppfull med fakta, og

etter mine kunnskaper holder flesteparten av faktaoplysningene her mål! Denne boka er stort sett

en stor faktasamling, godt lappet sammen av forfatteren.

 

 

Om du leser Bamruds innlegg litt oppe på siden skjønner du sikkert hva jeg sikter til.

Link to comment
Share on other sites

Dette er en bok, ikke en vitenskapelig avhandling. Den representerer forfatterens mening og oppfatninger uten at de er begrunnet. At det er personer på forumet som er uening i noen av Ørens meninger overasker vel ingen, spesielt når det gjelder kalibre til jakt på ulike dyr.

Jeg mener å huske noen tråder angående 6,5 x 55 brukt på elg der "ekspertene" på forumet på ingen måte var enige. Øren har da selvsagt samme rett til sin oppfatning.

Så lenge denne oppfatningen ikke er ekstrem i noen retning, eller direkte feil, vil boka være godt egnet for opplæring av fremtidige polititjenestemenn.

Nå er det lenge siden jeg leste boka, men såvidt jeg husker var det ikke spesielt mange direkte faktafeil.

På noen områder ville jeg nyansert konklusjoner og forklaringer, men jeg har et annet utgangspunkt enn forfatteren, og ville vinklet ut fra min erfaring, slik er det nok for de fleste, og det kan ikke brukes som kritikk av forfatteren.

 

Dette er faktisk den beste boka om våpen og ammunisjon som har kommet ut i Norge på mange år, og jeg kommer bare på to som er i samme klasse, det er Løvlids bok om haglepatroner og Kvales bok.

 

Jeg vil anbefale boka, det er ytterst få som ikke vil lære noe av å lese den.

Link to comment
Share on other sites

Får inntrykk av at ei så viktig bok for de som skal håndheve lover og dømme i krimsaker bør oppdateres!

Baserer kun dette på en del av de "feilslåtte" uttalelsene vi får gjengitt her:

Om kaliber .40 SW skriver han "den er ikke blitt noen konkurransepatron"

338 winmag. : "Våpenet er således i enda større grad enn 300winmag unødvendig kraftig for norsk storviltjakt"

 

Fryktelig dumt hvis det blir opp til oss lovlydige jegere og skyttere å hamre istykker slike tankebygninger

for å kunne få erverve det kaliber vi ønsker og vurderer som riktig for vår jakt og terreng.

Men boka høres jo spennende ut, for all del...

Har bare litt lett for å irritere meg over andres synsinger som bryter med mine, presenter som fakta!

Link to comment
Share on other sites

:D Flott at det ikke bare er JEG som har lest / leser denne boka, og som Per-S skriver:

Dette er en bok, ikke en vitenskapelig avhandling.

Til å være ei våpenbok i vesle Norge, synes jeg forfatteren har fått med seg mye bra! Som sagt har jeg bare bladd litt i den enda, men jeg har sett nok til å forstå at dette må være en utmerket skolebok for framtidige tjenestemenn. Klart at boka ikke 'varer' med all endringen som skjer over tid, men dette

er et yppelig grunnlag! (Tillegg / endringer kan kopieres opp i en skolesituasjon tunderbrd)

 

Legg forøvrig merke til at gode gamle Keith (utestengt fra kammeret) skriver om boka på JJ:

http://jakt.dk/phpBB2/viewtopic.php?t=427&postdays=0&postorder=asc&start=0

Link to comment
Share on other sites

Tillegg / endringer kan kopieres opp i en skolesituasjon, tunderbrd

Akkurat mitt poeng. Håper bare at det gjøres... :?

Ellers tror faktisk mange som evt skal behandle våre søknader at en .40S&W er lite egnet til konkurranse,

selv om den er den kanskje mest egnede i flere klasser i NFPS.

Eller at der faktisk finnes noe som man må regne for "for kraftig til jakt" av sivile riflekaliber.

Håper derfor, som sagt, at oppdateringer brukes flittig etter som tiden går slik at de er oppdatert mot virkeligheten.

Link to comment
Share on other sites

8) Denne boka hadde vært flott om dama på vårt våpenkontor hadde lest også... Iallefall angående kalibre og våpentyper! Men hun er utrolig flink alikevel, til tross for at hun knapt har SETT et håndvåpen!

Vi har invitert de to viktigste personene på våpenkontoret til å være med en tur på bana for å SE hva

vi søker om tillatelse til å kjøpe... Og de ville GJERNE være med! Så nå skal vi finne en passende dag

for dette!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...