Jump to content

Langholdskytteren: Fra "sniper wannabe" til langholdskytter


jonnyvang

Recommended Posts

Som noen kanskje har fått med seg så driver jeg og sysler i det små med å skyte på lengre hold enn 100 meteren. Jeg har ikke noe spesiell skytterbakgrunn, skyter stort sett for meg selv, og er ikke en del av en langholdsmiljø. Blant de som trolig kan faget så er jeg nok i kategorien "sniper wannabe".

 

Uansett så ser vi både her på kammeret og på youtube at det snakkes om skyting på vilt på svært lange hold. Jeg synes dette er facinerende, men jeg føler at med mine ferdigheter så er langholdsjakt ikke noe jeg bør holde på med.

 

Det jeg håper på å oppnå med denne tråden er at de som er mener de er i stand til å skyte på vilt på lange hold deler litt av kunnskapen sin om faget. Poacher har skrevet en del om emnet, men som en ekte "sniper wannabe" så har jeg lest meg opp på den slags teori for lengst og har utstyr som holder energikravet til storvilt ut til godt over kilometern.

 

Det jeg savner å vite er hvor gode de som driver med langholdsjakt(eller mener de kan drive med det) er til å skyte, og hvilke ferdigheter de mener å inneha. Og på hvilket hold de (gjerne hypotetisk sett) kunne skutt f.eks. en hjort under tilsynelatende gode forhold.

 

Som et eksempel spurte jeg på en internasjonal facebook-gruppe om hvilken presisjon en konsistent forventer å kunne levere på "cold bore shot" @ 1000 yards for å jakte "big game". Jeg foreslo 1 MOA, Svaret fra guruen Bryce Wells var. "1/2 MOA @ 1000 yards"

 

På bakgrunn av dette begynte jeg å tenke på at jeg kanskje skulle begynne denne tråden. 1/2 MOA konsistent på enkeltskudd sliter jeg med å oppnå selv på 100 meter, hvordan i alle dager skal jeg da klare det på 1000 yards? Er virkelig "de gode" så gode til å skyte?

 

Jeg satte meg ned og lagde en blink:

langholdsjegeren_test1.jpg

Her er den i PDF: http://dl.dropbox.com/u/4713060/langholdsjegeren/langholdsjegeren_test1.pdf

Edit: PDF ligger nå også i galleriet http://www.kammeret.no/bilder/albums/userpics/10328/langholdsjegeren_test1.pdf

edit: Her er en variant som er litt mer jaktkikkert-vennlig laget av Phillipp

2e0jl38.png

edit: Her er også en mer jaktkikkert-vennlig variant laget av Dreadneck:

https://www.dropbox.com/s/2fn3idy105uc0tm/langholdsjegeren_test_improved.jpg

 

Tanken var at folk på kammeret kan ta å skyte 10 skudd på denne på 100 meteren og legge ut bilder av det i denne tråden slik at "wannabe snipers" som ikke er et del av et langholdsmiljø kan få et innblikk i hva de ande skytterne er i stand til. Det er viktig at en følger anvisningene som står på blinken, dvs røsker opp skytestillinga og tar en pause etter hvert skudd slik at det ikke blir "gruppeskyting". Der vet jeg at 1/2 MOA er ganske ordinært. Det er også hyggelig om folk opplyser hvilken type rifle og kaliber som er brukt.

Edit: Info om optikk, forstørrelse som ble brukt, front-rest, to-fot, backrest etc. er også interessant informasjon. Informasjon om ammunisjonen er også være relevant.

 

Om jeg får noen respons på dette så skal jeg lage en ny utfordring som folk kan prøve seg på senere, der holdet blir lengre. Grunnen til at jeg prøver å få til dette er som sagt at jeg vil danne meg et bilde av hva folk er i stand til slik at jeg kan skaffe meg mål og jobbe mot og se hva folk mener må til for å skyte på vilt på lange hold.

 

Jeg ønsker å holde denne tråden mest mulig fri for drit, ta gjerne diskusjoner basert på fakta, men synsing og kverulering ala kammeret.no-spesial vil jeg prøve å unngå. Har du ikke noe å bidra med, hold kjeft.

 

Oppdatering 01.11.2015:

Har nå gått gjennom alle resultater skutt på blinker med riktige dimensjoner.

 

langholdstest01112015.png?dl=0

resultatene er tolket med hvor senter av kula har truffet, da dette er det som er relevant for testen. dvs at det er ikke nok å bryte ringen.

 

30Ihmsa er sjefen med alle 10 innenfor 1/2 MOA!

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Bra KnuteriK

 

Jeg skal få skutt testen selv en dag, og regner med både fluer både her og der. Jeg sliter med å få 100% konsistent treffpunkt, trolig mest på grunn av variasjon i to-fot press.

 

Hva mener f.eks. folk er den største synderen når en får fluer? Ved min skyting mistenker jeg at forskjell i to-fot press er den største synderen, da får jeg høydespreding.

Sidespredning skyldes ofte juks med naturlig siktepunkt virker det som, men jeg synes dette er lettere å bekjempe enn et ikke-konsistent tofot press.

Link to comment
Share on other sites

Glimrende unnskyldning til å stikke en tur på banen i morgen! :)

Blir spennende å følge med på!

 

Et forslag; om folk kunne skrevet noe om oppsettet de bruker på den aktuelle skiva. Rifle, kaliber, optikk og hvilken forstørrelse de brukte? Ikke nødvendigvis for å få frem "hva som trengs" men hva som foretrekkes.

Link to comment
Share on other sites

Et forslag; om folk kunne skrevet noe om oppsettet de bruker på den aktuelle skiva. Rifle, kaliber, optikk og hvilken forstørrelse de brukte? Ikke nødvendigvis for å få frem "hva som trengs" men hva som foretrekkes.

God ide. All informasjon er interessant.

Link to comment
Share on other sites

Høres interesant ut dette - må prøves i løpet av helga.

Passer bra også, da det nye skivestativet er ferdig for testing også. Laget slik at det skal være lett å få med (demonterbart med enkle grep) og lett å settes opp. Ble lei av å måtte dra ut stifter / stifte fast skiver hele tiden, så jeg laget en ramme med magnetfester.

Laget etter høyde på et A4 ark og det er plass til inntil 5 ark på høykant.

Link to comment
Share on other sites

Da jeg var på banen en kjapp tur i går, og skjøt på klisterlapper, hadde jeg en tendens til å sette ei flue 2 cm til venstre for klisterlappen. Det blåste 6 m/sek vind fra høyre, men tror ikke det var derfor. Så jeg tror jeg slurver med avtrekket, men i dag skal jeg konse maks under denne testen.

Disse spensthoppa er jeg litt usikker på, for jeg kommer aldri til å skyte på hjort umiddelbart etter at jeg har lagt meg ned, bruker gjerne 10-15 minutter på å gjøre meg klar og å spotte dyret. Da er pulsen ganske rolig, den stiger nok litt i det jeg tar av sikringa, men siden jeg aldri har skutt dyr på 1000 meter, så er jeg usikker på pulsen der og da.

Link to comment
Share on other sites

Disse spensthoppa er jeg litt usikker på, for jeg kommer aldri til å skyte på hjort umiddelbart etter at jeg har lagt meg ned, bruker gjerne 10-15 minutter på å gjøre meg klar og å spotte dyret. Da er pulsen ganske rolig, den stiger nok litt i det jeg tar av sikringa, men siden jeg aldri har skutt dyr på 1000 meter, så er jeg usikker på pulsen der og da.

 

Var mer tenkt som en måte å trykke "RESET" på skytteren en at en skal bli sliten og få puls. Poenget er å få skytter og utstyr ut av posisjon hver gang.

Link to comment
Share on other sites

Dette blir en spennende tråd å følge med på.

 

Skal se hva jeg kan få til med .308 når jeg kommer meg på banen.

 

@Riflejeger69: ikke for å starte kveruleringen her, men akkurat det du sier tror jeg de aller fleste som vurderer langholdsjakt skjønner, og er nok litt av grunnen til at jonnyvang startet denne tråden.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Du vet selvfølgelig at å skyte blinker på lange hold er noe helt annet enn å skyte vilt. Det er begrenset hvor lange hold som er forsvarlige uansett skyteferdigheter på blink rett og slett fordi viltet kan flytte seg uforutsett den tiden kula bruker på veien.

 

Kombinasjon av kulas flygetid og sannsynlighet for at dyret beveger seg er helt klart noe en må tenke på om en skal overføre evnene sine til skyting på vilt. Dette er mye diskutert i tidligere tråder om emnet.

Det jeg i starten her er mest opptatt av er evnen til å treffe en blink gitt at den står i ro. I den første "testen" så er også holdet kort slik at lanholdseffektene som temperatur, trykk, vind, variasjon i utgangshastighet er variabler med minimal påvirkning på resultatet.

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg vært og skutt.

Gikk greit nok, jeg har litt trøbbel med at Millett'n ikke er skikkelig skarp, så jeg sleit litt med det. Skal ta testen på nytt når jeg får IOR'n på.

 

Skjøt ett skudd, gikk en runde på standplass, skjøt neste, kjørte ned skivestativet og tok bilde, så jeg tok bilde for hver andre skudd.

 

I morra lakker jeg en 15cm sirkel på 1000 meter plata mi, og er det noenlunde forhold, så tar jeg en tilsvarende test der, som jeg filmer.

 

2012-04-13165401.jpg

 

2012-04-13165817.jpg

 

2012-04-13170157.jpg

 

2012-04-13170551.jpg

 

2012-04-13171403.jpg

Link to comment
Share on other sites

Veldig inspirerende tråd, Jonny.

For oss skaplangholdsskyttere er dette suveren motivasjon og en god pekepinn på hva som skal til for å ha noe på lengre hold å gjøre.

Selv driver jeg også å pysler litt med dette på egenhånd og for meg er 0,5 km fortsatt langt. Det skal vell bare trening, trening trening og trening til for å bli bedre.

Skal gjøre noen forsøk på "Intervall skiva" i løpet av de neste ukene og se hvordan det går . Återkommer.

Link to comment
Share on other sites

Veldig bra skyting KnutEriK! Men du er jo ikke rett på, du skyter litt opp til høyre. Var du klar over dette, eller lider børsa di av det ALLE mine børser har lidd av, inkludert baneriflene, innskytinga jeg gjorde i går gjelder ikke 100% dagen etterpå?

Link to comment
Share on other sites

Jeg sleit rett og slett med å se den lille prikken bak retikkelet mitt, så løsninga ble å prøve å legge prikken under og til venstre i hjørnet på retikkelet. Dette funka noen ggr, men ikke hver gang. Jeg kunne vel ha kneppa ett knepp ned og ett til venstre for å optimalisere, men jeg tror ikke jeg hadde skutt noe bedre. Børsa går beint i en vanlig klisterlapp, både i går og idag, så innskytinga er og har vært dønn på i flere mnd. Så under gjeldene forhold i dag, skyter jeg nok ikke bedre med dette billig siktet som står på. Regner med at mange kommer til å skyte mye bedre, spesielt de som har et mindre krevende kaliber. 223 burde prikke disse blinkene rimelig greit.

Link to comment
Share on other sites

Dro avgårde med friskt mot for å teste 1/2 MOA på 1000 meter idag.

Hehe.

Det gikk rett til helvete. Dro opp til plata og lakkerte den og tok et obligatorisk bilde, og målte vinden på der oppe. Tja, alt fra 1 til 8 m/sek. Oppløftende. Og da regna jeg med at det blåste mer lenger oppe i bana der kula skulle fly.

Målte vinden hele veien tilbake til "standplass" og bestemte meg egentlig for å gi faen. Men skytetrangen er stor for tida, så jeg testa. Brukte enkelt og greit 20 skudd, for å få 10 på plata. Det var rett og slett umulig. Jeg kan jo si at jeg aldri hadde skutt mot vilt under sånne forhold, så jeg tar det ikke som et nederlag av den grunn.

 

Skal legge ut bilde av plata i morra, jeg gadd ikke gå opp igjen idag. Prøvde å filme, men plata skinner så jævlig pga sola, at det var umulig å se treffa, så jeg slo av. Hadde uansett blitt mye banning på den filmen.

Høydemessig var jeg bra, skudd nr 2 gikk midt i sirkelen, ellers lå jeg litt over og litt under, og laga ei fin stripe tvers over plata.

 

Nå gidder jeg ikke skyte mer under sånne hold, før vinden er litt mer kompis. Er jævla demoraliserende.

 

2012-04-14124259.jpg

 

Jeg tok et bilde av plata gjennom spottescopet, med fri hånd, det gikk dårlig, men kan legge det, så kanskje noen ser noen sorte merker her og der. Bedre bilde i morra.

 

2012-04-14135357.jpg

Link to comment
Share on other sites

Jeg måtte jo prøve. Skal til Skottland på bukkejakt i mai, og parkerte de egentlige langholdsriflene etter palmehelga. Brukte en 100 skudd på å skyte inn "jaktbørsa" fra 100 til 600m palmesøndagen - med Guds velsignelse... Jeg traff iallefall nokså greit.

 

Jaktbørsa er en Sauer 200STR, kjøpt brukt, halvgammel med serienr. 16xxx, løpet var rustent i begge ender så de ytste 17cm ble elegant saget av, kammerenden er det verre å sage på... - altså 50cm pipe per nå. Fremst er en Atec Maxim, og stokken er en McMillan SSG3000-stokk, på en USO 20moa skinne, og oppå sitter en Zeiss DV 6-24x56 (i år skaL jeg se hva som er mellom rådyrørene)

Denne rifla har virka før, på jakt - men det er komplett nytteløst å konkurrere med den da løpet ikke samler noe som helst noe særlig under 15-20mm (5sk@100m),

Jeg har lobbet kuler til 1300m med den før, og det med anstendige resultater, men ville ikke finne på å jakte på langt hold med den. Har skutt nok @ alle hold til at jeg vet hva den kan og ikke kan. Et rådyr bortenfor 300m skal bli nødt til å stå lenge å friste, i vindstille, og alt det der, før jeg klemmer til.

 

Uansett så irriterte det meg når Jonnyvang kom med denne testen, for jeg hadde bestemt meg; all skyting fram til Skottland er med denne rifla, og kun den - "bevare the man with one rifle - he might know how to use it" er vel mottoet. Og jeg har andre rifler som jeg stoler mye mer på, og der jeg ville regne det som en tragedie å bomme på 1moa-spotten med 1. skudd - idag forventet jeg det nesten. Så får vi se om det virker

 

Jeg skrev jo ikke ut noe, så ei 15m skive får duge. Jeg skjøt først 5skudd i den øvre venstre, så en i hver. Testserien begynte oppe i høyre blink, dårlig treff, og klikka 1H, og skjøt videre nedover. Skudd nr. 5 gikk også i øvre høyre, da det var den det var best plass i.

IMG_0263.jpg

 

Egentlig så var jeg litt fornøyd (30 skudd og ikke ett utenfor den drøye "moa" svarten. Jeg sitter likevel med den irriterende "skal jeg bare kjøpe ny jævla pipe til faenskapet", i bakhodet - men den funker til jakt så... Skal jeg bevisst på "langholdsjakt" så vil det være planlagt, ei anna rifle vil bli valg, og få særlige fortrinn i lang tid før jakta.

Jo, svarten på 15 skiva er 34mm, og det verste skuddet, det første, sitter altså 0.45 moa fra siktepunktet.

 

K

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Da har jeg vært ute å testet litt, men det var ikke spesielt gode forhold - snø, sol og +8 gjorde at det ble mye lufthildring / mirage. men skjøt noen skudd. Er ikke helt fornøyd, men det ble som det ble...

 

Innskyting på Normaskivene - måtte opp 3 klikk fra førsteskuddet på Scenar 123 gr Normaskiva - øverst til venstre er de tre siste. Scenar 139 gr gikk fint etter innstillingen på 123 gr scenar, så jeg lot det stå slik i dag.

 

Skytestillingen var sittende, og forstørrelse 9x på kikkerten. Skal ta med tofoten neste gang, men tror jeg venter på bedre skytevær ;) til neste test.

 

Scenar1395sk-1504.jpg

 

Scenar1391-1504.jpg

 

Scenar139-15042012.jpg

 

Scenar123N-1504.jpg

 

Scenar123-1504.jpg

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Synes han som har starta tråden, burde skyte en serie snart ;)

 

Her er bildet tatt i dag på plata som jeg skjøt på i går. Lett å se at vinden leker med kulene.

Tok med lillejenta og lakkerte om plata, og laga nytt senter på 22.5cm.

Nå venter jeg bare på mindre vind, så blir det trening på første skuddstreff. Da blir det skutt kun 1 skudd mot plata pr dag/gang, over 10 omganger/dager. Regn er ingen hindring, men vind over 3-5 m/sek unngår jeg helst. Det er nesten alltid vindstille tidlig om morgenen under jakta, og det er sånne forhold jeg vil simulere.

 

2012-04-15135006.jpg

 

2012-04-15135550.jpg

Link to comment
Share on other sites

Bare noen personlige tanker:

 

1/2 moa = 15mm @ 100mtr for å holde det enkelt.

 

Dette vil på 500mtr være 7.5cm

Norges rekorden i BR UNL er 58.7mm på 10 skudd og gjennomsnitt er 84.40mm á 3x10 serier.

 

På 1000mtr vil dette være 15cm

 

Tror vi snakker om 2 forskjellige måter å skyte på? En ting er på bane med vindflagg, frontrest, baksekk etc... i en BR konkuranse med blodtrimma rifle for denne bruken.

Jeg ser på dette mer som liggende med tofot evnt sekk og en beanbag under kolben i jaktsituasjon. Da er 1/2 MOA bare å glemme spør du meg utover i terrenget.

Sier du 1MOA eller 30mm, så vil dette være skyteprøva på 30cm @ 1000mtr og jeg vil tro det er hardt nok utover myra?

Link to comment
Share on other sites

Supert at folk har begynt å legge ut bilder av blinker! Som Poacher antyder så er 1/2 MOA kanskje ikke så enkelt å få til i praksis, hvertfall når holdet begynner å bli langt. Men dette er jo en av tingene som jeg vil prøve å finne ut av i denne tråden :)

 

Jeg skal få skutt en blink snart selv, må et stykke til skogs da standplass på den ultralokale 100m-bana mi ligger like ved en sauefjøs full av høygravide sauer :shock:

Link to comment
Share on other sites

Skjøt testen i helgen. Gode forhold, men sterkt motlys og mye mirrage.

Skjøt med Sauer 200STR 6,5x55, 130grs Golden Target i 895ms.

SuB PMII 5-25x56 @16X

Tofot med en beanbag under kolben.

 

Fikk mer dreisen på det mot slutten av serien.

Ikke helt fornøyd med alle er godt innenfor 3/4 moa.

 

normal_IMG_0303.JPG

Link to comment
Share on other sites

Det er interessant å se nå som blinkene som kommer inn, om det viser seg at 1/2 MOA er optimistisk så kan vi likevel muligens se en trend i hva de gode skytterene kan klare på 100 meter.

Dersom det blir f.eks 3/4 MOA så har vi blitt litt klokere, og kan ha dette i bakhodet når det blir diskutert treffsannsynlighet.

Link to comment
Share on other sites

Dette er en kjempe spennende tråd å lese på, men jeg må si meg enig med noen av innleggende her.

 

Å holde 1/2 MOA og kunne prestere på det nivået når det trengs skal holde hardt. Googlet litt på BR rekordene på 1000yds, 10 shot - fra 6mmbr.com sier de 4.2" på 1000 yards. Dette vil da være 10.67cm på ca 900m.

 

15cm på 1000m? Hissig skyting.

 

Det er jo snakk om rifler som garanterer 1/2MOA ut av esken (spesielt fra enkelte Amerikanske sider), men hva holder en Tikka T3 SV 6.5x55 uten modifiseringer? Vil den være istand til å tilrettelegge for 1/2 MOA skyting?

 

Er den ammoen jeg har ladet presis nok? Det blir mange variabler før man snakker om skyteteknikk og vær.

 

Når jeg får sjansen så skal jeg prøve blink arket, fordi det er moro å se hvordan det går. Tror neppe det blir noe 1/2MOA skyting, 3/4MOA kanskje.

Link to comment
Share on other sites

Syns dette er en flott tråd, og dette virker nok for mange av dere som et veldig noobish spørsmål, meeen..

Er det noen av dere som kan forklare meg litt hva MOA står for og hva som legges i 1/2 moa, 3/4 moa etc etc, evt linke meg til en tråd hvor ord og uttrykk som dette er forklart? Har akkurat kjøpt meg rifle og syns det er veldig interressant å lese/se hvordan folk skyter og hvordan en kan forbedre seg (blir litt vanskelig når ikke alle uttrykk er forstått) og kunne også selv tenkt meg å prøvd ut denne "testen" :wink: (har brukt søkefunksjonen uten hell)

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor tas det ikke hensyn til tidsaspekt i slike tester for langholdsjakt? Jeg har aldri sett noe vilt som stiller seg opp på skytterens premisser.

 

Jeg henviste i en tidligere post til den engelske McQueen match. Her skytes det med 2-fot på mål som er synlig i 3sek og borte i 10-20sek. I tillegg dukker målet opp i forskjellige "vinduer" som krever observasjonsevne og en liten stillingsendring for hvert skudd. Oppsettet i grava er såre enkelt. Et "slott" lagd av kanvas/papp og skive som er festet til en "anviserspak" og flyttes rundt av en anviser.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Torf, jeg er fullstendig enig i at tidsaspektet (med tanke på flytid) må taes hensyn til om en har lyst til å skyte vilt på lange hold. Hva som er "akseptabel" flytid er derimot litt vanskeligere å bli enige om enn resultat på papp. Om du mener tidspress ala 3 sekund, så er min oppfatning at langholdsjakt kun bør bedrives når en har god tid. Dvs. dyr som er stasjonære, og er det over tid. Men kanskje jeg har oppfattet dette feil?

 

Det jeg prøver nå i første omgang er å etablerer en slags forståelse av hva som er oppnåelig "absolutt presisjon" på enkeltskudd ved ideelle forhold @100 meter.

 

Om en så gjør en tilsvarende test på lengre hold senere vil vi se at resultatet mest trolig er dårligere siden det det er fler faktorer som får tid til å påvirke kulebanen før kula når frem til målet.

Kom gjerne med inspill om hva som kan være en fornuftig "Test 2". Ser for meg noe på f.eks. 300 meter (dette er tilgjengelig for mange), så 500 og eventuellt enda lengre.

Link to comment
Share on other sites

Torf,

 

McQueens Match er relevant nok, og vi snakket om å sette den opp på trening en dag. Men er det relevant her?

Og utgjør det den helt store forskjellen? Utover å begrense avstanden det er mulig å være "sikker" på.

Når det kommer til "langholdsjakt" (da mener jeg ikke 300m) så føler jeg at det blir feil med hastverk- her må dyret stå tilnærmet i ro. Selv de galeste amerikanerene tar det med ro, og venter, om ikke "all the stars align"... Det må være tid til å gjøre alt rett, ellers er det ikke tid nok - 3sekunder er alt for lite i min bok, når en snakker om lange hold.

 

Etter min erfaring så er det vanlig at hjortedyr står på samme sted i mange minutter om gangen mens de beiter. Jeg har sittet noen timer og sett på "feil" dyr rusle fram og tilbake, eller sett på dyr utenom jakt. Alle våre hjortedyr står stort sett nesten i ro når de ikke er forstyrret, det er bare når de skal et sted, eller er drevet, at de "dukker opp" og "forsvinner".

 

Hurtigskyting/ skyting på tid er i mine øyne noe som hører hjemme i militære sammenhenger, og hastverk har ikke noe på jakt å gjøre - men det er meg, og andre må gjøre som de vil. Jeg har likevel stor respekt for de som klarer å skyte fort, og liker å skyte fort, når det passer seg.

Testen Jonnyvang presenterer er imidlertid presentert, og den er et veldig bra tiltak for å få måledata å sammenligne med, og da må vi bruke de opprinnelige parametrene (uansett hvor relevante de måtte være til den enkeltes jakterfaringer, preferanser og skytterbakgrunn), som Lois Armstrong synger: "all the time in the world"

 

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Interessant tråd.

 

Det kan virke som om det er en "forbanna uting" å gjøre ett poeng av at det finnes en begrensning på hvor presist man kan forflytte en kule fra A til B ved hjelp av en dose krutt. Det blir litt som å dra andres fiskehistorier i tvil.. respektløst og uvitende.

 

Men når alt kommer til alt, så finnes det faktisk en grense. Skyting med kuler og krutt er ikke videre high tech. Naturens variabler vil - uavhening av skytter, påvirke kula ukontrolert på sin ferd mot målet. Utstyret vil også alltid utgjøre en variabel man ikke kan kontrolere 100%. Når i tillegg viltet utgjør en variabel, ja da er det en god idè å gjøre seg opp sin egen formening om hva man faktisk er i stand til å klare.

1/2MOA v/1000m under normal jaktsituasjon en smule drøyt..

Link to comment
Share on other sites

Det kan virke som om det er en "forbanna uting" å gjøre ett poeng av at det finnes en begrensning på hvor presist man kan forflytte en kule fra A til B ved hjelp av en dose krutt. Det blir litt som å dra andres fiskehistorier i tvil.. respektløst og uvitende.

 

Håper du ikke refererer til denne tråden da det er nettop dette jeg vil prøve å få en ide om ved hjelp av diverse tester og forsøk, og jeg synes alle som har svart i denne tråden har hold seg unna dette som du beskriver.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...