Jump to content

300 WinMag tråden


KnuteriK

Recommended Posts

Har sittet og søkt etter en ren 300 wm tråd, men har ikke funnet den. Om den eksisterer, så flytt gjerne denne dit.

 

Fikk tidligere i høst fingrene i en veldig lite brukt Tikka T3 Super Varmint, i 300 Win Mag. Det fulgte med die set, og det vr påmontert en KKC stokk, samt en veldig god 2 fot.

Jeg har ikke hatt noe særlig godt sikte til denne rifla, det ble påmontert en 4x32 kikkert av billig merke, som jeg faktisk har skutt veldig bra med, og det har blitt 2 hjorte kalver med denne komboen. Kjøpte for 2 uker siden en Sightron SIIISS 6-24x50 LR MD, og har skutt inn børsa med denne.

Samtidig var jeg inne på Ebay, og bøy på en Millett 6-25x56 SF, og jaggu fikk jeg den for godt under halve butikkprisen (USA) ferdig levert på døra her hjemme forrige uke. Så nå har jeg plutselig 2 ok langholdssikter.

 

Jeg har lagt meg på Sierra MK sine 200 grs kuler, med en BC på 0.565. Har skutt innbørsa på 100 meter blank, og idag hadde jeg og LongRange en liten field day. Presisjonen er upåklagelig, 5 skudd på 100 meter gikk hull i hull. Med rekylbrems er det en fryd å skyte med denne børsa.

 

Etter dette gikk vi ned til området der mitt tiltenkte langholds treff skal være, og la oss ned i snøen for å skyte på litt hold. Antakligvis pga kulden, så gikk hjerna mi helt i surr da jeg skulle stille denne MOA kikkerten, og jeg stilte da en hel runde for mye, flere ganger, med dertil heftig uteblivelse av treff på feks 1038 meter. Jeg begynnte å banne siktet nord og ned, men så plutselig fikk jeg eselhode, og skjønte at det var jeg som tulla noe jævlig. Etter dette ble det bare gøy.

Vi fant en flat bergflekk som var helt islagt, denne målte jeg til 628 meter, og her ble det litt konkurranse. Etter 3 skudd, var vi inne, begge to, og det var lekkert å se at 3 skudd samlingene satt så tett at det ikke gikk an å se annet enn ett hull i isen etter skytinga. Så vi er vel like gode, LongRange og jeg. Iflg PCB, som hadde 8 varmegrader regna inn i programmet, var jeg 2-3 knepp for lav, så knepp for 850 meter ble suksess.

 

Det er gøy å sende avgårde skuddet, vente litt, for så å plutselig se et hull bli til i isen, langt der borte. Og når hullet bare blir større og større, ja da var det ikke fritt for at vi ble både høyrøsta og ivrige. Men ballene til Longrange begynnte så smått å bli blå, vi lå rett på snøen i minus 8 grader, så vi gav oss. Men neste lørdag er på'n igjen. Da med kamera og fotografi apparat. Og liggeunderlag til Trond Are, hehehehehehe. :)

 

Tenkte denne tråden kunne bli dedikert skyting med nevnte kaliber, på alle hold, og blinker, døde og levende, zombier og villkatter :)

Ladedata er jo kjekt å dele, selv om jeg nå føler jeg har funnet god ladningen. LongRange mener jeg bør teste ut 208 grs Amax, så da må jeg vel det.

 

Så da er det bare å pøse på, det kommer mye fra denne kanten etterhvert, det er helt sikkert.

 

Hoy!

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

jeg har en remington 700 ombygd. macmillan A4 stock og leupold mk4 4,5-14x50 m/mil dot på toppen. dette er en rifle som er fantastisk å skyte med.

rifla er litt tung, men det er ikke mer enn leverlig, men under rekyl er det ikke noe hopp eller dansing, rekylen kommer rett i skulderen og det er ikke så ille heller.

 

jeg bruker 190 grs sierra matchking 0.533 BC som er ladet med 73 grs norma MRP og går vel ca 886 m/s og samler veldig bra ;)

til jakt har jeg brukt 180 grs nosler Accubond ladet med 76 grs n-15 krutt. den ladningen er stabil og fin og gir meg god presisjon.

nå har jeg desverre ikke fått testet jakt ladningen så mye pga den grønne uniformen :lol:

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker også N 15, og setter 74 grs bak 200 grs SMK. Dette gir i mitt 58 cm løp 850 meter blank. Hadde håpet på litt mer, men det er uansett mer enn nok til skyting og jakt på lange hold.

Jeg jaktet i år med fabrikk ladd Fusion, 180 grs, disse gav 964 m/sek, noe jeg syntes var en stor fartsøkning på 20 grs lettere kule. Noen som har kronografert samme ammo og kan bekrefte dette?

 

DSC00700.jpg

DSC00701.jpg

DSC00702.jpg

Her er Millett 6-24x56 SF'n

DSC00703.jpg

DSC00704.jpg

Det er 604 knepp fra topp til bunn, 1/4". Mer enn nok til 14-1500 meter

DSC00705.jpg

DSC00706.jpg

Link to comment
Share on other sites

tsv.gif

 

 

Beklager litt dårlige bilder, men tatt med kompakt... ;)

 

Edit:

 

Tikka Super Varmint

kal. 300 Winchester Magnum

Sightron 6-24x50 LRMD

 

patronene, fra venstre : 308 win - 300 win mag

 

også kalt oppgradering. :D:D

 

Video av det første skuddet:

 

http://www.eivindkrey.com/video/forsteskudd.mp4

 

Her er et par av mine favorittladninger:

 

Kaliber: .300 Win Mag

Hylse: Winchester

Tennhette: Federal #215 Large Rifle magnum

Kule: Nosler BT 150 grains

Krutt: VV N-160

Ladning: 77 grains

 

Eller

 

Kaliber: .300 Win Mag

Hylse: Winchester

Tennhette: Federal #215 Large Rifle magnum

Kule: Berger Hunting VLD 175 grains

Krutt: VV N-160

Ladning: 75 grains

 

Edit: Forandrett litt... (ikke min nye stolthet, men min stolthet nå. ;) )

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Suveren børse du har, hehe, samme som min :)

Jeg leser at du lader med lette kuler, i mine øyne. Og dette er en trend jeg ser går igjen både her til lands og i USA. Jeg har ikke helt skjønt hvorfor? Jeg vil tro at med kuler lettere enn 200 grain, så begynner hastighetene å passere 900 m/sek, og løps slitasjen øker.

Jeg liker å sende ut tyngre kuler pga økt BC, og mer punch på lange hold. Jeg leste i en artikkel fra USA at når man skyter med feks en 300WM, så er det liten forskjell på kulebanen ved bruk av 150-180 grs kuler ut til ca 500 meter. De mener det er kun på lange avstander at de tyngre kulene kommer til sin rett. Men jeg tenker slik, at om jeg skal kun skyte ut til 500 meter, så klarer ved en 308, evnt en 30-06 å sende en 150 grs med respektabel hastighet ut dit, med god effekt.

 

Jeg har oxo lest at mange får bedre presisjon med lette kuler i 300 wm, jeg har iallefall ingen presisjons problemer med 200 grs SMK, de går hull i hull på 100 meter, og ved skyting på is @630 meter nå på lørdag, så det veldig bra ut, hva presisjon angår. Mulig det er lett å bli lurt av isen, med 3 skudd seriene, bestod av bare 1 hull, men det er umulig å angi størrelsen på hullet. Om jeg skulle tippe, vil jeg si at hullet var like stort som bunnen på en 1/2 liters cola flaske.

 

Vel, fortsett å poste, er gøy å lese :)

Link to comment
Share on other sites

@ Gal Mann

 

Takker og bukker. Ja, har hatt den litt over 1 års tid nå og er kjempefornøyd. Jeg bruker ikke så mye tyngre kuler enn oppgitt til jakt, da det meste jeg skyter er sel, og tyngre kuler ødelegger for mye, slik at dyret synker for raskt. Så er nok en logisk forklaring på hvorfor ihvertfall JEG bruker det.

 

Men det skal da sies at på lengre hold, som ikke gjelder sel, så bruker jeg da Berger Hunting VLD 210 grains. ;)

Link to comment
Share on other sites

Seljakt har jeg liten erfaring med, har skutt en havert for noen år siden, da med 308 og 150 grs Scirocco kuler. Den var hodeløs, men sank fort.

Ser at Sierra har en 210 grs Match King, men den er nesten dobbelt så dyr som 200 grs SMK. (USA pris).

Skal kontakte en venn der borte og se om vi klarer å få noe over dammen. ;)

 

Var en tur ute i dag, det ble skutt på 150 meter, 261, 776 og 843 meter. De to lengste holdene var på is, noe som virkelig er lekkert å skyte på. :) Tabellen fra PCB stemmer med 1 knepps feilmargin, noe som har lite å si for et evnt jaktskudd der drepevinduet utgjør noe mer enn 1 knepp.

 

Fant forøvrig denne filmen på nettet i går, denne elgen blir skutt med 300 Win Mag. Rått.

 

" target="_blank
Link to comment
Share on other sites

Vel, idag har jeg funnet ut at Sightron siktet ikke duger.

Det begynnte forrige uke, med litt skyting på diverse hold. Skjøt med 10x @ 100 meter, hull i hull senter innertier.

Så flytta jeg skiva ut til 170 meter, og skrudde opp til 14 x, uten å kneppe, bare for å sjekke kulefallet. Samlinga stod 3 cm over ringen på innertieren, altså i yttertier. Dette syntes jeg var merkelig, men pga kulden, orket jeg ikke forske mer på det. Idag, testet jeg igjen, og mistanken ble bekreftet. 14x @ 950 meter, treff midt på stein. Ved 24x samme avstand, treff 2 meter over. Flytta meg til islagt fjellside. 14x @ 846 meter. Fin samling skuddene traff der de skulle. 24x samme avstand og treffpunkt flyttet seg iallefall 2 meter opp. Skrudde ned til 14x igjen, alt normalt.

 

Dette hadde jeg ikke forventet av et sikte til denne prisen, om noen andre har samme sikte, har dere opplevd det samme? Skal ringe Jaktfall på mandag og høre hva de sier der. Dette kan jeg uansett ikke leve med, det er jo umulig å forutsi hvor mye treffpunktet forandrer seg ved forskjellige forstørrelser og avstander.

 

Siktet er en Sightron SIIISS 6-24x50 MD. :(

Link to comment
Share on other sites

Ja kjøp skikkelige utprøvede sikter. Selv har jeg en Rem.700 m/LW 26" løp. Skyter på jakt 200grs Swift AF med 73grs N165 i Norma hylser. Med Zeiss 3-12x56V m/lys og høydetårn, gamle bøkikkerten min

Jeg har kanskje lengst erfaring med nevnte kal. her på Kammeret ?? Kjøpte min første .300winmag i 1976, en Ruger 77R. Kommer tilbake til denne tråden om den utvikler seg seriøst og hvis jeg har noen erfaringer å dele.

Link to comment
Share on other sites

@ Gal mann

 

Huff da, det hørtes ikke bra ut. Mulig du har vært litt uheldig, da jeg har hatt siktet litt over 1 års tid nå, og har ikke merket noe slikt med mitt. Og ja, jeg har skrudd mye mellon forstørrelsene, samt klikkene.

 

Er forøvrig et:

 

Sightron SIII 6-24x50 LRMD

Link to comment
Share on other sites

Satser på at det går an å bytte det i et annet, som ikke har denne feilen. Kjenner jeg ble skikkelig skuffa, for jeg var nå helt oppgira på å skyte godt på avstander over 1000 meter. Men dette forklarer iallefall hvorfor tabellen min av og til ikke helt er enig i det jeg stiller av knepp på siktet.

Dette er noe jeg har opplevd på 1000 krs sikter, ikke på dyrere sikter. Nå er kanskje ikke 5-6000 mye penger for et sikte, men det burde iallefall ha en viss kvalitet over seg.

Link to comment
Share on other sites

Sponset Alta Airport med et knippe .300 Win Mag patroner i dag, regner med det kan bli lange hold på viddene der oppe.

 

Er en (ulykkelig) eier av en Tikka T3 i dette kaliberet. Rifla brukes til det meste, alt fra hare og storfugl til elg. Er veldig fornøyd med kaliberet til storvilt, har utelukkende hatt gjennomskudd på alt storviltet jeg har lagt i bakken i høst.

 

Godladningen er 78,3 grs N560 bak 150 grs Barnes TSX BT, samler veldig bra og kjøttødeleggelsene med denne kula er minimale.

Link to comment
Share on other sites

Hvilken hastighet får du med 150 grs kule? Jeg har 965 m/sek med 180 grs Fusion, fabrikkammo.

Slaktene har sett veldig bra ut.

Men er det ingen som har jaktet med tyngre kuler, 200-240 grs? Vil tro at det ikke skulle se så mye værre ut med mindre fart og større sopp?

 

Føler at jeg ikke har fått noe særlig svar på hvorfor folk velger å skyte med 150 grs i 300, det blir litt overkill i mine øyne. Hva er fordelen/bakdelen?

Som sagt så gir jo 30-06 veldig gode hastigheter med 150 grs kuler, og om man primært bruker sånne kuler til jakt, er det jo litt bortkastet med magnumens forbruk av krutt og dyre hylser, kontra en normal patron.

Men det er tydlig at jeg har gått glipp av et poeng, og håper derfor at noen nå vil opplyse meg litt :)

Link to comment
Share on other sites

Etter min mening så forsvinner mye av poenget med 300wm når en bruker kuler tyngre enn 200 grain. Da velger man heller 338wm, da den klarer jobben bedre..

 

Bruker selv mye homogene kuler rundt 165 grn, med bra resultat på både rådyr og elg. Har ennå tilgode å få stygge slakt med ttsx og tsx.

 

Har en kompis som skyter med 180 grn nosler partition på elg. Dette har sett ut som et vulkanutbrudd som møter en atomkraftverksulykke..

Link to comment
Share on other sites

Jeg har skutt endel med 338 Win Mag, og erfaring fra hjortejakt med denne er at 250 grs kuler gir pene slakt. 225grs kuler i 338 gir litt mer søl, det kommer nok helt klart an på hvilken kule man bruker, har aldri brukt Nosler P, men Rhino og Federal Classic, samt noe Remington Core Lokt.

 

Om man kan sende en 200 grs kule avgårde i 850 m/sek med en 300 WM, så er jo dette greie hastighter, har god kulebane, og gjennomslaget er veldig bra i storvilt. Jeg er litt kjøttjeger, og er opptatt av at slaktet ser prima ut, og erfaringsmessig så har tyngre kuler gitt penere slakt uten at effekten har blitt påvirket.

 

I mine dager som 308 jeger, brukte jeg mye 150 grs kuler til jakt, men etterhvert gill jeg over til 180 og 200 grs kuler. Stor forskjell hva slaktet angår, uten at jeg fikk lengre fluktstrekning og dårligere gjennomskyting. Norma 203B er et krutt jeg ble veldig fornøyd med i 308 og tunge kuler.

 

Jeg har nå skutt ut et løp i min 6.5x65 iløpet av 6mnd pga høye hastigheter, og velger å tro at skyting med 150-170 grs kuler i 300 WinMag vil gi rimlig stor slitasje på løp.

Ved å gå opp i vekt og ned i hastighet, håper jeg at pipa i Super Varminten varer noe lenger :) Jeg vil sette en lenger pipe inn ved neste pipeskift, med raskere snurr, så jeg kan sende 220-240 grs kuler avgårde med optimal hastighet, høy BC og "pling" lyd på stål på godt over 1500 meter.

Link to comment
Share on other sites

Hvilken hastighet får du med 150 grs kule? Jeg har 965 m/sek med 180 grs Fusion, fabrikkammo.

Slaktene har sett veldig bra ut.

Men er det ingen som har jaktet med tyngre kuler, 200-240 grs? Vil tro at det ikke skulle se så mye værre ut med mindre fart og større sopp?

 

Føler at jeg ikke har fått noe særlig svar på hvorfor folk velger å skyte med 150 grs i 300, det blir litt overkill i mine øyne. Hva er fordelen/bakdelen?

Som sagt så gir jo 30-06 veldig gode hastigheter med 150 grs kuler, og om man primært bruker sånne kuler til jakt, er det jo litt bortkastet med magnumens forbruk av krutt og dyre hylser, kontra en normal patron.

Men det er tydlig at jeg har gått glipp av et poeng, og håper derfor at noen nå vil opplyse meg litt :)

 

Jeg har nok skutt endel med 200grs Swift AF med 890m/s i .300 og har bare gode erfaringer med det. Jeg ønsker å ha ei lang kule som beholder en relativt lang bakdel som styring etter ekspansjon. Har skutt masse hjort med 180grs Nosler Part, Protected point som har samme bakstuss som 200grs Part, har aldri sett en eneste som har feilet og jeg finparterer selv.

 

I høst har jeg hatt med noen 210grs Berger VLD Hunting i lomma om det skulle bli et veldig langt skudd, men har ikke brukt dem på dyr.

 

Selv ville jeg nok aldri brukt 150grs i .300 er redd de ekspanderer til et kronestykke ved hard belastning og et kronestykke holder ikke retningen. Slipp et i vann så ser du hva jeg mener. Selv 165grs ville jeg vært skeptisk til.

 

Dette med kuler og skuddskader virker det som om man aldri blir ferdige med, selvsagt vil lett ei kort, lett kule i en veldig fart lage mye sår når den får motstand. Men hvis man bruker hodet litt og går over til litt tyngre kuler av god kvalitet så er og blir det situasjonen og plasseringen av skuddet som betyr det aller, aller meste. Men det er jo skuddsåret dyret dør av, førblødningen, så uten skuddsår ingen død.

Link to comment
Share on other sites

@Gal mann

 

Har ikke kronografert, men utifra tabellen skal utgangshastigheten ligge såvidt over 1000 ms.

 

Grunnen til at jeg bruker 150 grs kuler er at magasinet på rifla er litt for kort. Ved å bruke tyngre kuler, må jeg velge mellom komrimerte ladninger, evt. bytte krutt-type eller å lade enkeltskudd. De homogene 150 grains-kulene gir såppas bra inntregning at jeg ikke føler noe sterkt behov for å gå opp i kulevekt.

En annen ting er at det er merkbar forskjell på rekylen med 150 grs kontra 200 grs. Dette er ikke et kaliber en kjøper om en er redd 6,5'en en har stående i skapet, men munningsvipp er aldri noen fordel. Munningsvippen i rifla mi er borimot fullstendig borte etter jeg monterte A-tec TMM-4 på den ukappede pipa.

Link to comment
Share on other sites

Super Varminten min har oxo litt kort magasin, jeg har col på 84mm. Har faktisk ikke målt hvor lange patroner jeg kan legge inn, men jeg ser at det ikke er noe problem å lade ett og ett skudd til trening og LR. På jakt vil jeg bruke magasinet.

Jeg skyter med rekylbrems, driver og modder den litt nå, rekylen er snill, men børsa hopper litt opp, så jeg borrer nå noen hull på toppen av bremsen og ser om de hjelper med å holde pipa nede.

Bremsen var en billig investering kontra en demper, og så mye som jeg skyter, så vil mirage fra demper bare irritere meg. Dette slipper jeg med brems. Når jeg har jakta så har jeg hatt med ørepropper, og jeg har hatt god tid til å sette disse i ørene når jeg har oppdaga hjort. Til neste års jakt skal jeg kjøpe elektroniske hørselvern,tror det er litt enklere.

 

Har sendt mail til Jaktfall ang siktet, siden han ikke svarer på tlf, så da blir det spennende å høre hva han har å si. For min del håper jeg at jeg bare kan returnere siktet og få tilsendt et nytt. Det første som skal sjekkes på det nye er iallfall om treffpunktet forandrer seg ved bruk av zoom.

 

Er vindstille, blå himmel og 9 minus her nå, lurer på å stikke en tur og teste litt mer, bare for å få skyte litt, om ikke annet :)

Link to comment
Share on other sites

Føler at jeg ikke har fått noe særlig svar på hvorfor folk velger å skyte med 150 grs i 300

 

Har tenkt tanken selv flere ganger, og gjort meg opp en mening omkring det. Jeg sier IKKE at det er årsaken til de som har svart i denne tråden.

 

Men, har man fulgt med på kammeret en tid, så vil man se følgende:

# Har kjøpt meg .300winmag og vil ladde ned til .308 nivå.

# Har kjøpt .308 og vil sprenglade opp til .300winmag nivå.

 

Begge disse har kjøpt feil kaliber i mine øyne!

 

Spør du meg om kulevekt til kaliber, så er det følgende:

.308 = 165grs i hovedsak, med 150/155 i tillegg

.30-06 = 165 - 180grs

.300winmag = 180 - 200grs

.338 winmag = 225 - 250grs

 

Jeg ser her helt bort ifra Barnes kuler, da jeg ikke bruker de selv.

Link to comment
Share on other sites

Har observert det samme som deg, Poacher.

 

Leser diverse amerikanske fora oxo, og ser ofte at det er den samme trenden der. Men der virker det som om at hoved grunnen for å lade 150 grs kuler i 300 er at de vil ha max hastighet og "flat" bane ut til 5-600 yards.

De som har drevet med LRH i mange år, benytter seg av tyngre kuler, når avstanden kryper opp mot 1000 yards og lenger. Selv er jeg opptatt av å finne en ladning for 1 kule, og bruke denne til jakt og trening. Blir vel henrettet om jeg skriver at jeg skal bruke SMK til jakt, men etter å ha lest meg opp på denne kula i USA, ser jeg at den fungerer ypperlig til jakt. Den åpner seg og legger ofte dyret igjen på stedet.

 

Så da tenker jeg at det bare er å prøve, i værste fall innbiller jeg meg at dyret blir lettere sprengt. Har skutt 123 grs Scenar kuler på noen hoder fra hjort som jeg har skutt i høst, og varmint effekten var absolutt til stede. Dette var med 6.5, men det sies at Scenar er bløtere enn SMK, dog at 139 grs Scenar i 6.5 skal være noe hardere og bedre egnet for jakt enn 140grs SMK i samme kaliber.

 

En jeg kjenner har skutt hjort med vanlig skytterlags ammo i 6.5x55 i flere år, han sier det funker like bra som alt annet han har prøvd av jakt kuler. Mulig han har rett.

 

Har snakket med Jaktfall ang siktet mitt idag, og de har allerede pakket en ny kikkert klar for meg, men vi snakket litt om 8-32x56 som de oxo har, og avgjør i morgen om det evnt blir en sånn i stedet. Litt usikker på om montasjen er høy nok, men siden den har huset en 56 Zeiss tidligere burde det gå greit. Har 3 mm klaring mellom sikte og løp på 50mm'n nå, men 56'n er litt lenger og da begynner vel løpet å skrå nedover fra låskassa og da åpner vel klaringen seg litt mer.

 

Skjøt på fin firkantet stein i dag på 585 meter, der det var mye mold i bakken over, og på 6x stod røyken fra steinen, på 24x spruta det godt i molda endel over steinen. Så det ER definitivt noe galt her.

 

Kronografen viste 857 m/sek idag @ -7 grader. Ved +8 hadde jeg 851m/sek, så dette rimer ikke helt.

Testa også noen 168 grs SMK'er jeg hadde liggende, og ved 74 grs N-15 fikk jeg 885 m/sek med disse.

Link to comment
Share on other sites

Noken som har erfaringer med Berger Vld kulene? Såg att dei berre var i 186grain på hjemmelading.

 

Er heime på ferie på fastlandet og tenkte og ladde opp presise kuler til seljakt til vinteren, Men sidan eg allerede brukar Smk 168 grain til seljakt med godt hell, er det nokon stor forskjell på dei?

 

Uansett interresert og høyre erfaringer med vld kula.

Link to comment
Share on other sites

Hei!

 

Joda, jeg bruker 175 grains Berger Hunting VLD til seljakta. Funker som snus det! Har dårlig erfaring med SMK og andre match kuler, da de i mange tilfeller ikke ekspanderer. (trodde ikke de var lovlige heller til storviltjakt, men skal ikke besuddle denne tråden med det)

 

Har også litt dårlig erfaring med tyngre enn 180 grains Hunting VLD.... det virker som de river med seg mer og dyret synker raskere.

 

Edit: Ja, har forsøkt flere kulevekter, fra 155 til 210 grains. Sistnevnte bruker jeg på lengre hold....

 

hjemmelading.no har 168 og 155 grains i sitt sortiment. Midwaynorge har de andre vektene.

Link to comment
Share on other sites

Hei

Morsomt med stor aktivitet på 300 win-mag tråden. jeg har nå ladet og jaktet med win-mag noen år. Temaet for og imot lette og tunge kuler i dette kaliberet er det mange meninger om. Etter mine erfaringer er det ingen problemer å jakte med 150grs kuler i 300wm, men det stilles store krav til en kule som skal passere 950 ms. Det virker som høyfart gir en spesiell sjokk effekt på vilte? Det får bli min påstand.. Jeg har gode erfaringer med lette kuler som swift, Rhino, Barnes tsx. Begredeli ladedata til Barns tsx 168grs i ladeboken nr 6? 901 ms med 73 grs MRP.

Jeg har skutt noen hjort med Nosler Accubond 200grs BC 588, en kule jeg vil anbefale!

Ser vi er flere med T3 og kkc i wm

 

Win-mag

Link to comment
Share on other sites

Jeg monterte på original stokken til Tikkaen i dag, men den var ikke noe god å skyte med, i forhold til KKC'n, så nå har de bytta plass igjen. Sendte stokken til Lillestrøm, en kompis der nede ville ha den.

Blir nok 300 WM som skal plinge stål på treffet mitt her til våren ;)

Link to comment
Share on other sites

Hei

Morsomt med stor aktivitet på 300 win-mag tråden. jeg har nå ladet og jaktet med win-mag noen år. Temaet for og imot lette og tunge kuler i dette kaliberet er det mange meninger om. Etter mine erfaringer er det ingen problemer å jakte med 150grs kuler i 300wm, men det stilles store krav til en kule som skal passere 950 ms. Det virker som høyfart gir en spesiell sjokk effekt på vilte? Det får bli min påstand.. Jeg har gode erfaringer med lette kuler som swift, Rhino, Barnes tsx. Begredeli ladedata til Barns tsx 168grs i ladeboken nr 6? 901 ms med 73 grs MRP.

Jeg har skutt noen hjort med Nosler Accubond 200grs BC 588, en kule jeg vil anbefale!

Ser vi er flere med T3 og kkc i wm

 

Win-mag

 

Veldig enig i det du skriver ang. ladedataene til 168grn Tsx. Jeg er langt over denne ladningen uten trykktegn. Og det verste er at børsa samler veldig godt med denne ladningen!

 

Har skutt 8 elg med denne ladningen og bare lovord å komme med.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er spent på erfaringer med SMK. Sjøl ville jeg ikke prøvd, men det er nok fordi jeg mener smk 168 er en drittkule mtp stablitet langt ute. En kortholdskule i kaliber .308. Det arter seg nok annerledes i andre vekter og hastigheter.

Berger derimot..

 

Vel, 168 grs SMK har jeg ikke tenkt å prøve, fikk 60 kuler av LongRange her på forumet, som jeg har lada opp og skutt litt med. De funka helt fint ut til 900 meter iallefall, men 200 grs SMK derimot, den blir det nok å prøve på viltet etterhvert. Vi er ferdige med kvota der jeg jakter til vanlig, ble 27 dyr på meg i år. Men nå har det seg slik at jeg har blitt bedt om å skyte 10 dyr for et annet vald, så jeg ser ikke bort ifra at enn 200 grs SMK sniker seg avgårde der. Skal holde dere oppdatert ;)

 

En 210/215 Berger VLD kule med BC høyt oppe på 0.6 skalaen hadde vært noe. Kanskje det allerede finnes??

Link to comment
Share on other sites

Støtter C.E.A. i at 200grs a-frame er god storviltmedisin. Har brukt denne en stund og hatt fine slakt hver gang. Mangler desverre lokaliteter for å skyte på skikkelig lange hold, så det virkelige potensialet i .300'n har jeg ikke fått utforsket til det fulle. Bruker billige 180grs bulk-kuler fra remington til trening, seljakt mm. Disse har også fungert supert til mitt bruk.

Link to comment
Share on other sites

Ser mange her har korte løp 58-60cm og standard magasiner 84-85mm. En god grunn til å bruke Rem. 700 LA er at man har magasinlengde på langt over 90mm (95?) slik at man kan sette lange kuler med høy BC langt ut og ikke oppta hylsevolum. 26" løp er også et must i mitt hode når det gjelder dette kaliberet. Skal man ha et slik kaliber bør man utnytte hele potensialet ikke bare ha en frisk .30-06

Gleder meg til det våres litt, da skal jeg teste 210grs VLD Hunting på de lange holdene, så uforskammet bra ut på 300m rett før jakta iår. Må prøve på 4- og 500m også, har mulighet til å skyte på ca 800m på min private bane. Så kanskje jeg tøyer det enda litt.

Link to comment
Share on other sites

Hei Erikr!

Min erfaring med Barnes tsx er at de samler godt med harde ladninger. Kjenner en som lader tsx 168grs med lette norma hylser til 81grs mrp, uten tengn på overtrykk. Dette er da på en sako 75. Vær opmerksom på at norma opererer med lette hylser ca 220grs og tunge hylser på ca 275grs, dette utgjør fort noen grs på max ladning! Etter min mening idiotisk og ikke ufarlig ved forveksling. Hvilke hylser får jeg når jeg kjøper norma mk patroner?

Tror ikke jeg tørr så harde ladninger med lette norma hylser på T3n? Men vitsen med 300 win-mag er jo mer fart enn 30-06 og flatere kulebane..

Tørr jeg spør hvilke ladning du bruker, hvilke hylse og børse du bruker?

 

Win-mag.

Link to comment
Share on other sites

Hei Erikr!

Min erfaring med Barnes tsx er at de samler godt med harde ladninger. Kjenner en som lader tsx 168grs med lette norma hylser til 81grs mrp, uten tengn på overtrykk. Dette er da på en sako 75. Vær opmerksom på at norma opererer med lette hylser ca 220grs og tunge hylser på ca 275grs, dette utgjør fort noen grs på max ladning! Etter min mening idiotisk og ikke ufarlig ved forveksling. Hvilke hylser får jeg når jeg kjøper norma mk patroner?

Tror ikke jeg tørr så harde ladninger med lette norma hylser på T3n? Men vitsen med 300 win-mag er jo mer fart enn 30-06 og flatere kulebane..

Tørr jeg spør hvilke ladning du bruker, hvilke hylse og børse du bruker?

 

Win-mag.

 

Den ladninga til kompisen din hørte veldig sprek ut! Da mine ladedata er utenfor ladetabeller vil jeg helst ikke ut med hva slags ladning jeg har, men den er også veldig hissig.

 

Våpenet er ei Winchester m70 med 24" pipe (ja skulle hatt 26") og en A-tec maxim Titan. Funker svært godt.

 

Har benyttet meg av hylsene som Norma bruker til jaktmatch ammoen sin. Håper da inderlig det er samme hylser de bruker på disse;)

Mange av disse hylsene jeg ladet opp mot 20 ganger..Helpresset i redding dier.

Link to comment
Share on other sites

noken som vil dele ladedata på 210 grains vld kula?

 

Jeg brukte 73grs N165 det lille jeg fikk testet før jakta, gikk som en strek. Disse kulene er nok myke og har tynn mantel så de tåler litt mer krutt enn solide premiumkuler i tilsvarende vekt. Men start for all del lavt som alltid.

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg fått nytt sikte fra Jaktfall.

Skal montere det seinere i kveld og ta noen bilder. Jeg har nemlig lakkert børsa litt, er usikker på om jeg likte det har gjort, men som med all lakk, alt kan lakkeres om. Om lakken etterhvert flasser av, kjøper jeg Duracote, i samme farger og gjør det hele på nytt.

 

Ja, siktet ble en Sigtron SIII 8-32x56. Blir spennede å teste denne på mandag. :)

Link to comment
Share on other sites

morsom tråd. jeg har en flott mauser oppe hos viken børsemaker, som skal påmonteres 300wm løp. min medisin til høsten blir 180gr swift, da jeg har 60-70 sånne kuler ligende. i kjelleren ligger en zeiss2,5-10x50 med lys som venter på at harald skal bli ferdig. :D synd at harald kristoffer skal legge ned verkstedet sitt. han har hatt henda borte i 9,3x64'n min, drillingen,savagen, og sikkert noen fler jeg har hatt oppgjennom årene. han blir savnet av meg hvertfall :(

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...