Jump to content

270m og 300m med 22LR


VeT|Us

Recommended Posts

Idag skulle gamle CZ'n få prøve seg på noe nytt.

 

Selvanviser ble satt ut på lasermålte 270m:

 

1_136.jpg

 

Standplassen er bygget lengst til høyre i senter av bildet.

2_42.jpg

 

 

 

Før selve skytingen på 270m gikk meg og Kjetil-A til 100m banen først.

Der var det kun oss to, samt en eldre herremann fra DFS. Når han hørte at planen etterpå var å teste salongen på 270m var det ikke fnugg av tvil hos den eldre karen..

"Aldri i livet om det går!"

 

Og da blir det desto viktigere å få det til.

 

Så:

 

Avstand: 270m

Vind: 4-6ms, 90 grader.

Våpen: CZ 452 Lux Kvasiheldempet. Ja, kvasiheldempet. Lyddemperen er rustet fast!

Ammunisjon: CCI Standard og senere CCI Stinger

Kikkert: Tasco Varmint 6-24x40. Jalla? Ja.

 

Tastet inn diverse gjettimerte faktorer i Bulletflight (Gud signe Ipod Touch) og får følgende korreksjoner:

166 klikk opp, 61 klikk til venstre. Hmmm. Har kun 148 klikk opp tilgjengelig, men det får stå til.

 

Det tok 13 skudd å komme seg inn, men så:

 

*DING!* :mrgreen:

 

3_30.jpg

 

Treffene var med CCI Standard. Det tok 13 skudd før første treff, og deretter ca 15 før neste treff.

Vinden var helt forjævlig mot den stakkars lille kula (se vindstyrke) og jeg ga opp å få inn noe tredje treff.

Senere skiftet jeg til CCI Stinger og fant meg et større steinmål (1 MIL) på 300m som jeg traff på 1 av 5 skudd.

 

Den eldre herrekaren fra DFS ble rimelig forbauset kan en si!

Han forsto jeg hadde truffet når det runget et "JJJAAAAAAAA!!" gjennom dalen.. :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Godt tiltak :mrgreen:

 

Har fått testet min Sako Quad ut til 380m den ene dagen det var vindstille (-er jo nesten aldri vindstille :lol: ). Med SK Standard+ måtte jeg skru 80,5 MOA (dvs. jeg skrudde 46 MOA og holdt 10 MIL over).

Målet var en rund stålplate på Ø: 35 cm. Ble forbausende mange treff selv om hastighetsvariasjonen på ammoen tilsvarer høydespredning som er lik "Gongens" diameter.

Traff også den "lille" selvanvisern på 380m med diameter på 16cm med 1 av 5 skudd, men det må vel betegnes som flaks :shock:

Er utrolig morro å treffe med .22LR på disse holdene. :mrgreen::mrgreen::mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

10 MIL over og 380m! :shock:

 

 

Hastighetsvariasjon forverret ting for meg og. Kanskje forsking på hva som gir jevnest hastighet må til.

Det var artig å få inn treff, men selve treningseffekten var for meg større på 100m og små selvanvisere.

På 300m var det mer som å øve artilleribeskytning enn å trene på presisjon.

Neste gang settes blinkene ut på 200m og 250m for å teste hvor grensa går mellom presisjon/artilleri.

Link to comment
Share on other sites

Kan nevne at Fiocchi Maxac gav nesten 1m høydespredning på 300m... CCI std rundt 30cm, men halvmeteren på 350m. Skjøt greit 5sk grupper på 20-30cm @300 med den - med Fiocchi SM280 "Rapid Fire" (den heter det) hadde jeg et par samlinger på en håndflates størrelse i vinter, @300m. Det var da nesten vindstille og likevel skiftet treffpunkt mellom 10 og 8 på skiva mellom seriene... var mellom 15 og 16.5mrad over 100m innskyting med disse 3 sortene.

 

På gong ble det nesten en ulempe med all den presisjonen, for da bomma alle skuddene :roll:

 

K

 

Vetlus, neste gang sier du fra!

Link to comment
Share on other sites

Jeg er også blitt frelst på denne krumbaneskytingen. I vinter fikk jeg selv skutt og spottet sakteflygende svarte RapidFirekuler inn i gongen på 170m, og satte meg som mål å treffe plata på 35x18cm på 300m med Brno'n. Ølboksshims, subammo (Lapua Std plus) og 184klikk opp fra innskyting på 100m var min medisin. Gikk overraskende godt! 5/5 (ca85mm eller 1,12moa?) - 4/5 - 3/5 :mrgreen:

Hastigheten på Lapuan lå stort sett fra 315-321, men en rask og en slow ga ES=14. Får mindre variasjon med Eley DFS, den gir jevnt rundt 315m/s.

Tror det er en fordel å bruke subammo ettersom man slipper de uberegnelige effektene av å gå fra overlyd- til underlydshastighet. Dette er vel også årsaken til at man kan få supersamling med highspeedammo på 50m, mens det blir mer bingo på 100m. Mye som sliter i kula, og små variasjoner kan gi store utslag (etter hva jeg har lest :wink: ).

wtu1yw.jpg

*Jubel*

Har nå båret ei plate på 35x35 ut til 400m på skytebanen :twisted: ! Må vel ta med videokameraet en vindstille dag :roll:

Kommer det ingen filmsnutt har jeg heller ikke truffet :lol:

Link to comment
Share on other sites

Jeg leste opp om det samme igår mtp highvelocity/standardvelocity. CCI Stinger gikk laangt høyere enn CCI Standard,

men var langt mindre presis på 300m. Jeg får shimse opp kikkerten før neste forsøk. :)

 

Og da skal jeg si ifra Krister!

Link to comment
Share on other sites

Jeg og LongRange på forumet her, var i kveld ute og koste oss med Sallong riflene, og satte opp en liten pling på 117 meter. Det var 8 sek/m sidevind. Siden jeg hadde satt på ett sikte av ukjent kvalitet prøvde vi på dette holdet først. Vel, det gikk greit så lenge jeg ikke justerte på forstørrelsen, da jeg gjorde det, ble alt galt. Uansett, plingen ble flyttet til 181 meter, og etterhvert satte CCI standard kulene der de skulle. Vi filmet litt fra det hele, det kommer vel etter hvert. Når det blir vindstille en dag, og jeg har satt på ett annet sikte, blir det å forflytte plingen, til 250 meter, og ennå lenger.

 

Men som dere skriver, viser det seg at det blir artilleri skyting, så stopper vi der det er fornuftig. Å skyte 79 skudd pr treff er ikke interessant for meg:)

MEN, gøy er det, og utrolig billig, og helt lydløst omtrent. Balsam for sjela i en ellers så vond hverdag :)

Link to comment
Share on other sites

Hehe, ja, det blir litt sånn potetkanonfeeling over det hele, spesielt når du ser kula i en fin bue...nærmere 2 meter over senter i kikkerten.

Selvanviseren vår var en 10mm aluplate på 10x10cm og på 117 meter treffer man så å si på hvert skudd når man "er der", selv i 7-8 sekundmeter vind...

DSC_0004-1.jpgDSC_0005-1.jpg

DSC_0006-1.jpgDSC_0007-2.jpg

 

På 181 meter ble det straks værre, men syns jo vi fikk inn ganske mange treff der også. (skulle vel bare mangle etter 1000 skudd :lol:)

Mistet litt tellingen, men syns å huske Knut Erik hadde en serie på 8-9 treff på rad på 181 meter, og da siktet han oppe til venstre i ramma på selvanviseren:)

 

Nå blir det å hamstre inn endel ammo, så får vi prøve oss på nytt en dag når det er vindstille, det er ihvertfall ikke "bana" som begrenser avstanden 8)

 

 

Edit: Den filmen kan ta litt tid før jeg får lagt ut, må lære meg det først :oops:

Edit nr.2: Heldemperen er kvasifestet, limt med 638, rustet fast og punktsveiset!!

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Har skutt eindel på 200m elektronikk. Fantastisk tidsfordriv spør du meg!

 

Om vinden ikkje er for jævlig så holder eg fint tien og kanskje ein innerti samling om alt stemmer.

Balistisk kalkulator på mobilen er og ein kjekk sak når ein driv med slikt.

Link to comment
Share on other sites

270m idag, 3-4m/s som vekslet mellom kl. 11 og 9, + kast fra 9 oppi 6-8m/s...

 

IMG_5210.jpg

 

http://www.youtube.com/watch?v=xGHGckyyey8

Ser ikke så godt hvor på gongen det enkelte skudd treffer, og vindskiftene er raske. Verst er 1. skudd etter mag-bytt, treffer gjerne 1/2m fra forrige. Noen av skiften er også forbausende raske. Nå er det heller ikke enkelt å følge nøyaktig med på vinden, inni skytterlagets støydempede betongbunker-standplass med flere meter smalgang ut mot skivene.

 

IMG_5211.jpg

IMG_5212.jpg

 

Teller 44 av 100 :?

IMG_5213.jpg

 

SEr ut til at høydespredningen kommer av to ting først og fremst: litt usikkerhet til å begynne med over rett siktesetting, og så glemte jeg å forlegge høyde når jeg flyttet sideveis. Tror ikke det var en eneste bom høyt høyre eller lavt venstre. Høgger er nok inne på noe med den 1/6 regelen sin.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Tja, ikke akkurat hurrastemning etter skytingen, men heller ingen surmuling. :wink:

Sånn i åttetida var det løyet til rundt 1m/s vind med blaff opp mot 2m/s (7 knepp på 100m), så da ble 5 skudd brukt til innskyting på 100m.

Hadde mer enn vinden å tenke på, for på 400m må jeg skru omkring 330klikk opp. 5 og en halv runde. Thats a LOT!

Hadde jo laget tabell på PCB, men føler at jeg famler litt i blinde her. Skulle hatt en blink på 4x4meter til innskyting på dette holdet :lol:

Kikkerten er shimset opp mye, men det er likevel ikke nok. Retiklet er 3 stolper med tynntråd i midten + juletre nederst. Omtrent sånn.

2lktut0.jpg

Med 9x forstørring utgjør avstanden fra stolpetoppen til trådkorset rundt 50cm på 100m. Innskutt etter stolpetoppen og 74 dyrebare klikk ble spart!

Snurra og snurra på elevasjonen og jaggu gikk det 5 1/2 runde! All klaring er god klaring!

Sola i ryggen og flaggstanga med rødflagget kasta skygge utover mot skivene. Så at flagget vinket lett i vinden. En kikk opp mot gongen avslørte mer vind i høyden. Høyden ja; målet er plassert ca 60m høyere i terrenget enn standplass, så den horisontale avstanden er litt kortere. Sparer noen knepp der også.

La på 20 ekstra sideklikk på vinden og satte igang. Kula skal bruke over 1,6 sekunder fram til målet og et svakt pling skal bruke over 1,2 sekund tilbake.

Første skudd, lytt... næhh! Hørte ingenting. 2.skudd, jo der var det et innslag, men på hva? Hørtes ikke ut som gong. Etter 5 ble jeg usikker på om jeg hadde gjettet riktig vind og elevasjon og brukte de siste 15 skuddene rundt omkring for å prøve å finne rette vegen inn til gongen. Hørte ingenting mer. Dårlige greier uten spotter (om det går an å spotte ei lita subkule?).

Måtte selvsagt gå opp å sjekke etterpå.

Nesten framme og nyter utsikten.

10ofpk4.jpg

Og gongen, jo her var det 3 ferske små flekker uten rust. :mrgreen::mrgreen:

66j8z6.jpg

Men om de er mine, når traff jeg i så fall? Må studere videoen og høre og se mer nøye.

Dempet begeistring enn så lenge.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Hehe, nå begynner vi å virkelig snakke langhold her nordlandsdrevern! Prøvde meg selv på 328 meter i helga,

men etter å ha brukt 200 skudd og fått inn bare knappe 50 treff ga jeg opp. Altfor mye vind til at det var vits å fortsette.

 

Det er en stund siden jeg innså at det første man må sikre seg om man skal skyte fra 200 og utover med 22LR er ammo som samler godt, veldig godt!

Har brukt Lapua Std Plus før og de samler upåklagelig, CCI Std går ikke særlig bedre enn 40-50mm på 100m i CZ'n min så de er forkastet for lenge siden.

Siste godkjente patron er Geco Std (prod av Rws), denne samler under 15mm på 100 meter under optimale forhold og har ikke hatt over 5 m/sek variasjon.

Link to comment
Share on other sites

Hehehe, ja dette begynner å bli tøying av bruksområde og bruksverdi! :twisted:

Men jeg er ikke i tvil om at dedikerte langholdsskyttere i vindstille vær med rett kunnskap og utstyr kan gonge jevnt på 500m @50x50cm!

Hørtes det ut som en utfordring? :mrgreen: hehehe *sjekker PCB og ser*

Det er da bare 8meter drop på kula fra 400m ut til 500m... og treffpunktet faller rundt 94cm den siste 10-metringen :shock:

Her snakker vi om dårlig glideflukt for seilfly uten termikk, 1/10. :lol:

 

@LongRange: Den skytingen din på 185m så god ut i vinden! Jeg synes heller ikke 25% treff på 328m hørtes ille ut. Hvor stor var blinken?

 

Ved å bruke juletreet kan jeg forlegge treffpunkt opptil 1,8m @100m. Jeg trenger bare forlegge 1m@100m for å ha nok klikk ut til 500. 8)

246jdzl.jpg

Sånn ser et ekte fake-Bushy-sikte ut! Avstand ca 900m ut stueglasset. IKKE skytebanen nei 8)

...og her er Mrs.Brigitte "Gaffa" BRNO. Måtte lage en 5-minutters kolbeforhøyer før jeg gikk løs på 400m. :oops:

9vi5nd.jpg

Vi bør vel kanskje ikke gjøre dette til en konkurranse om hvem som får til det bratteste innslaget, men enn så lenge er det moro! :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Håper dere tillater et spørsmål her.......i de balistikktabellene jeg har sett i så ligger det ikke inne salongriflekuler. Har dere bare funnet ut BC på kula på den ammoen dere bruker, og sjekker farta på kronografen, for å lage balistikktabell til salongrifla, eller er det en annen måte? Jeg har ikke sett noe oppgitt BC på .22LR-ammo, men det kan jo ha gått meg hus forbi. Man kan vel regne ut BC selv også om man skyter gjennom kronografen på 2 kjente avstander?

Link to comment
Share on other sites

Finnes proffere metoder enn de jeg bruker, men jeg tar bare å justerer bc på PCB til det stemmer med "min" kulebane etter å ha lagt inn de fastspikrede tallene. Skriver kaliber .220. Men det hender at det er vanskelig å få 100% klaff på alle avstander :roll: Skulle vel laget et kort som i svenskemetoden til Roe og fått med temp og lufttrykk.

BC bruker visstnok å ligge mellom 0,11 og 0,13. Jeg endte på 0,115 for Eley DFS og 0,13 for Lapua Standard plus.

Link to comment
Share on other sites

Men det er ikke i nærheten av å stemme verken i Pcb eller QuickTarget. Begge er nogenlunde rette ut til ca 100 meter,

men etter det må man trikse mye både med BC og Vo for å få ting til å stemme.

Om jeg ikke husker mye feil så brukte rundt 0.350 i BC for å få det til å stemme fra 120-260 meter, måtte også sette hastigheten ca 40 m/sek over chronomålingen. :?

 

Til sjuende og sist kommer man nok ikke unna å verifisere i praksis og ta korrigeringene der.

 

ChairGun (ala Pcb for luftvåpen) er nærmere min tabell enn både Pcb og QT, mulig det programmet tar mer hensyn til subsonisk ballistikk??

 

Syns å huske leon skrev noe om dette en plass, men finner det ikke igjen...

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en tabell som er produsert i QuickTarget. Har lagt inn disse parametrene for SK standard +, og det stemmer bra ut til 400m.

 

Tabular trajectory data at Non-Std. Atmosphere

Gunsite altitude : 65 m

Air density : 1.2341 kg/m³

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Gun / Ammunition : .22LR

Bullet : .224, 50, LAP SP E346

Bullet weight : 40 grains or 2.59 grams

Muzzle velocity : 326 m/s

Crosswind speed : 1 m/s

Ballistic Coefficient(s) (G1):

C1=0.123>0 m/s;

 

Optimum trajectory information : Max. point blank range (P)=77 m with a

zero range set to (X)=67 m and max. ordinate above LOS at range (M)=40 m.

-------------------------------------------------------------------------------------

Sight-in clicks, 1 click = 1.33 cm/100 yd. or 0.524 in/100 yd.

Height of sight above bore axis = 3.99 cm or 1.571 inch

Gun is zeroed-in at 50 meters, by

sighting-in at level firing

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Her er filmsnutten min fra noen uker tilbake i tid. Klippet i hjæl, elendig kvalitet (mange omkodinger) og endel prat.

Avstand 400m. Gongen er 35x35cm.

Klarer å høre 2 innslag på orginalfilmen, og plata hadde 3 treff av rundt 20. :roll:

 

FILM: 22LR bingogonging på 400m

 

Tipper treffene kom i løpet av de første 7-8 skuddene, før jeg begynte å forlegge treffpunkt alle veier.

ss=85mm @300m sier at det er godt mulig å treffe jevnt på 400m :twisted:

Må prøves senere i vindstilla :lol:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...