Jump to content

Skyting i bratte vinkler, ACI,PCB økt flyvetid?


Mildot

Recommended Posts

Sitter her å plugger litt tall inn i PCB.

 

Kan ikke umiddelbart se at PCB tar med i beregningene økt flyvetid ved skyting i vinkel, om den ikke gjør det burde svarene blitt like :?

 

F.eks

 

BC=0,617

V0=890ms

1013hpa

+10grader

1 knepp = 1cm@100m

C-C=42mm

Innskytinsavstand=100m

 

PCB

Oppslag 500m=28,8 knepp

Oppslag 500m@30grader gir meg 23,6knepp som er oppslaget for 444m

 

I felt med ACI og "manuell utregning"

Cos 30grader*500m=433m (22,6 knepp) som er det samme som PCB gir ved 0 grader elevasjon.

 

Nei jeg har ikke boka til Bryan Litz :shock:

Link to comment
Share on other sites

Jeg tok en kjapp test i PCB og prøvde en kule med veldig lav bc og en kule med veldig høy bc. Med veldig høy bc så stemte metoden med å gjøre oppslag på 500*cos(30)=433 meter bra. Med veldig dårlig bc så stemte metoden dårlig. Det kan tyde på at PCB tar høyde for et eller annet, men ikke godt å si hva. Det er nok det Bryan Litz kaller "the range scaling ignores the effect of the bullet slowing down as it travels thru all the air between the shooter and the target". (Men akkurat det usagnet dveler han lite med i boka før han snakker om mindre betydningsfulle effekter som å skyte med eller mot gravitasjonen og variasjon av lufttrykk når kula går opp eller nedover).

Link to comment
Share on other sites

@Stille

Kikkert eller skinnemontert blir ett fett veitu :wink: , er jo bare å løsne skruen så kan du "kalibrere" etter pipa.

Feilen hadde vel uansett ikke blitt mere enn 20moa-1/3 grad om du hadde hatt Ilegg i ringer.

 

Nei, flyvetiden er for målt avstand, det samme med korreksjoner for vindavdrift.

Link to comment
Share on other sites

Dette her problemet plaget meg litt. Men nå har jeg gjort en oppdagelse i PCB. Dersom en ser på "drop" på 500 meter 0 grader og så ser på "drop" 500 meter 30 grader. Så stemmer det med (drop 500m 0 grader)*cos(30). Dette passer jo med den vanlige teorien og med at flytid er konstant.

 

Dersom en tar differansen mellom disse og legger i fra på oppslaget på 500m 0 grader. Så får en samme svar som 500m 30 grader.

 

Eksempel:

(0 grader fra PCB)

Drop 500m = 157.7 cm

Vert POI 500m = -120.6 cm

 

(regner ut for 30 grader på google)

-120.6 +(157.7-(157.7*cos(30 degrees)))=-99.4722062 cm

 

(30 grader fra PCB)

Drop 500m = 136.6 cm

Vert POI 500m = -99.4 cm

 

edit:

Dette betyr jo at en må ha oversikt over både drop og treffpunkt for å kunne regne dette ut riktig. Eller tar jeg feil?

Link to comment
Share on other sites

Isteden for ACI så skaffet jeg denne:

 

Leupold RX-1000TBR avstandsmåler 1000yards (990mtr) noe som er litt for lite, da jeg har en plan til neste år for jakta...

Leupold_RX-1000_TBR_008_%28Large%29.jpg

 

Og er så liten at du faktisk tar den med deg

Leupold_RX-1000_TBR_005_%28Large%29.jpg

 

Siden jeg ikke røyker så kunne jeg ikke bruke en 20-pakning som sammenligning. Ta vekk okkularet så er den identisk med en 20-pakk.

Leupold_RX-1000_TBR_004_%28Large%29.jpg

 

Slik ser den ut med info du får i HUD

Leupold_RX-1000_TBR_001_%28Large%29.jpg

 

Men om det funker i praksis gjenstår å se... Det er forskjellige grupper av kaliber du må velge mellom. Og velge da det som passer deg best for ditt våpen...

Link to comment
Share on other sites

Kjøpte samme avstandsmåler som deg Poacher i sommer. Har brukt den på sjøfugljakt og bukkejakt med svært gode resulater.

 

En oppsummering så langt fra min bruk:

 

- Optikken er faktisk veldig god. Neste år blir den vanlige kikkerten liggende hjemme, for denne var god nok til sjøfugljakta.

- Målte svømmende fugl (skarv) på 150 meter.

- Målte svalberg på 850 meter.

- Den hadde problemer med å måle mindre objekter når sola var imot på over 500 meter.

- Har målt tretopper på 950 meter

- På avstander over 500 meter må den holdes rolig for å måle.

 

Har enda ikke testet funksjonen hvor den gir antall klikk du skal stille. Bruker den med TBR og LOS visning.

 

Kjøpte du den i Norge, eventuelt hvor mye kostet den.

Jeg betalte 399 USD for den.

Link to comment
Share on other sites

Mildot:

 

med dine tall i PCB så vil det være:

drop @500m 0 grader = 192,5 cm

vertical POI @500m 0 grader = -144 cm

klikk @500m 0 grader = 28.8

 

setter en vinkelen til 30 grader i PCB får vi:

drop @500m 30 grader = 166,7 cm

vertical POI @500m 30 grader = -118.2 cm

klikk @500m 30 grader = 23.6

 

Så prøver jeg å regne ut det samme basert på tallene fra PCB @500 meter 0 grader:

drop @500m 30 grader= 192.5cm *cos(30 grader)=166.70989 cm

differanse i drop=192.5cm-166.70989cm=25.79 cm

vertical POI @500m 30 grader=-144 cm+25.79cm=-118.21 cm

klikk @500m 30 grader = 28.8 klikk-(25.79 cm)/(5 cm/klikk) =28.8-5.2=23.6 klikk

 

Dette stemmer jo bra med PCB :)

Det kjappeste her er jo å se på differanse i drop og trekke fra x antall klikk ut fra dette.

Link to comment
Share on other sites

Jupp :)

 

Ser ut til at cos "drop" gir oss riktige tall, antall klikk er jo en funksjon av droppet.

Har ikke tid akkurat nå, men da skulle man kunne ta data fra PCB - cos 30*klikk eller cos 30*dropp og få samme resultat.........hmmmm usikker :?

 

Men vi har vel kommet fram til at PCB tar hensyn til bc/flyvetid ved vinkel, det fant vi vel ut da vi togglet med ekstreme verdier for bc.

Link to comment
Share on other sites

Fin link m67, men de tar jo ikke høyde for tynnere og tykkere luft om en skyter opp eller ned :shock:

Skal det være rett så skal det være rett ;)

 

Forøvrig så prøve jeg å ha siktehøyde på 0 cm og innskytningsavstand på 1 m i PCB. Da blir vertical POI og drop omtrent det samme. Og det stemmer jo med teorien i i linken om "drop for level fire".

 

Konklusjonen jeg trekker fra dette må være at en bør kjenne til grensene for når riflemans rule(og eventuellt improved riflemans rule) begynner å gi uakseptable feil.

Link to comment
Share on other sites

Nå lurer jeg på hva disse østlendingene skal med ACI :mrgreen::mrgreen:

Veldig bra at denne tråden ble startet da jeg har en del spm. men er for trøtt nå :wink:

Har hatt noen "testskudd" i ganske ekstreme vinkler og lange hold. Da er ikke teorien helt med meg og rifla. Konklusjonen vår er at det kommer mange andre faktorer inn som f.eks rekylopptaket (Siden man sitter svært forskjært) Derfor har vi nå rigget oss til med gonger på disse plassene som gud ikke visste hva han skulle gjøre med, og få testet litt i vinter :wink:

Link to comment
Share on other sites

Konklusjonen jeg trekker fra dette må være at en bør kjenne til grensene for når riflemans rule(og eventuellt improved riflemans rule) begynner å gi uakseptable feil.

 

Jeg tror det er veldig langt, eller veldig langt OG veldig bratt.

Men, "The proof of the pudding is in the eating". Kanskje vi må ha ei langholdsskyte-samling på Vestlandet, eller på Helgelandskysten?

 

K

Link to comment
Share on other sites

Kanskje vi må ha ei langholdsskyte-samling på Vestlandet, eller på Helgelandskysten?

 

God ide. Så kan vi lage noen problemstillinger som ingen har tenkt på før :wink:

Link to comment
Share on other sites

@Jonnyvang :!:

 

Prøvde igjen nå med samme inndata, unntatt BC som ble satt til 0,2

 

Oppslag for 500m 0 grader = 60,7 knepp

Oppslag for 500m 30 grader = 51,2 knepp (465m)

 

Må se å skaffe meg den boka :wink:

 

:D Du er gæærn Mildot. Har du prøvd å legge børsa di i 30 graders vinkel? Begynner å bli bratt det, men kanskje ikke uvanlig for de som jakter i slik geografi.

Ikke tenkt så mye på dette, bare trekk fra litt, og dessuten har Roe lovet oss at vi har to nevers drepesone å støtte oss til :mrgreen::mrgreen:

(Correction; ser det har blitt treffsone nå)

Link to comment
Share on other sites

Er det noen her som har opplevd at riflemanns rule og/eller improved riflemanns rule ikke har vært tilstrekkelig presise? En begynner jo å snakke bratte vinkler og ganske lange hold før det i teorien får noen praktisk innvirkning.

Og et annet spørsmål: Er ballistikkprogrammene fasiten når vinkelen og avstanden blir stor nok? Eller er dette også basert på forutsetninger om å skyte "forholdsvis" flatt?

Link to comment
Share on other sites

Hehe, ja tviler ikke på at slike skytevinkler kan forekomme.

Men pass på så dere ikke skyter skotuppa av dere så :mrgreen::mrgreen:

 

Men fra spøk til Valborg.

Lagde meg en gang et hurtigskjema med to akser "Grader - Vinkelmeter".

Det var kjapt og bruke, men forutsatte at du hadde ca grader helning. Holder med Roe's siste svenskeskjema

Altenativt for grader kan man bytte ut de med verdier fra en Schuß-Winkel-Kompensator som germanerne så elegant kaller det.

 

Skal se om jeg finner igjen datagrunnlaget for det.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...