Jump to content

Nye langholdsrifla mi


Roe

Recommended Posts

Her er den nye langholdsriggen min:

 

Sako.jpg

 

Sako_2.jpg

 

normal_Blog_A_%286%29.JPG

 

En Sako Forester i 243 med kort pipe, Hitech stokk og plastikk gjengebeskytter. Kort pipe og "feil" kule bare for å vise at det lar seg gjøre må skyte på lange hold med det også.

Rifla har så langt kostet meg under 8000 kroner og samler ned mot 15 cm ved 600 meter.

 

Pusset stålet blankt og lakket med Duracoat. Woodlandt tan som grunnfarge, WWII OD green til skygger og Cavarms Orange til å flagge spent våpen og tomt magasin. Stokken får nok en relakkering og det blir litt detaljlakkering på sikring/ kikkertsikte etterhvert for å gjøre klikkingen mer idiotsikker.

 

Videoblog kommer etterhvert...

Link to comment
Share on other sites

:roll: tja, er vel en helt grei slarkepurke det der (litt misunelig da) :mrgreen:

Utrolig fin børse du har fått deg, har sett videobloggen når du "pimper" børsa.

Likte detaljene med grønn og orange, hvis du ikke er fornøyd send en pm :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Nuvel, jeg skal ikke anmelde lakkereren for vandalisme, men det blir litt mer lakkering:

 

Sikringen skal vise grønn når sikret og rød når avsikret.

Selve sikringen og montasjemutterne blir cammet.

Kikkertrattene får noen customdetaljer som gjør dem enklere å bruke.

 

Oransje magasin og spennstykke forblir, ingen tvil når den rifla er spent!

 

normal_Oransje_2.JPG

 

Har vært ute og jaktet litt, ble produsert 130 filmklipp dukker vel etterhvert opp en liten blog. Her er oppsettet mitt, ikke noe fancy så må komme meg nærme om bildene skal bli bra.

normal_filming.JPG

 

Her er første fall for rifle. Siden jeg skulle ha bra film snek jeg meg inn på 60 meter. Ikke akkurat langholdsskyting, men rifla er primært ei jaktrifle. Har forelsket meg totalt i jakt med lyddemper... flokk med dåhjort mindre enn 200 meter unna meg når jeg skjøt reven, men de ble ikke støkket så jeg kunne stille innpå og filme dem etterpå.

normal_Sako_atec.JPG

Link to comment
Share on other sites

Mange takk for det. Rifla er nå en "fattigmanns" versjon av systemrifle, med ulike sikter/piper for ulik bruk...

 

4,352 kg med en 4-16x50 PMII og lyddemper. Det synes jeg er bra vekt for en slik konfigurasjon, ingen skjevfordeling av vekta, god balanse.

3,919 kg slik den ser ut i filmblogen og bildene, med Zeiss 2,5-10x42 og lyddemper.

3,469 kg med Swarovski 3-9x36 for fjellbruk.

 

Komponentene veier:

Rifle 3,005 kg

PMII m mont 1,066 kg

Zeiss m mont 0,633 kg

Swaro m mont 0,464 kg

Atec lyddemper 0,28 kg

Sako Forester låsekassen veier 1,050 kg.

 

Tror ikke jeg hadde klart å bygge noe lettere da jeg ikke ville ha altfor kort eller tynn pipe. Måtte vel ha plukket opp en slankere Kimber da, men prisen hadde blitt en helt annen da.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...
Er det åtejakt du har benytet deg av på reven.

 

Nei, så tilfeldig reven på hogstflata og smøg innpå.

 

Har nå jaktet litt mer med rifla og er godt fornøyd. Et skikkelig drepeverktøy med en S&B PMII 4-16x50 P4 fine. Retikkelet ble overraskende nok ikke for fint, det var bare å skru på lyset i skumringen. 16x fungerte veldig bra for å identifisere viltet på avstand og rattene på denne kikkerten er rett og slett prima.

B_svenskemetoden_%281%29.jpg

 

Før avreise kalibrerte jeg en kulebanetabell ved hjelp av PCB og Svenskemetoden som beskrevet i Vapentidningen nr 7/ 09. Atmosfæren jeg teoretisk satte opp stemte tilnærmet perfekt med faktiske forhold og tabellen stemte på klikket til de 750 meterne jeg prøvde. Blei noe overrasket, det er vel første gang resultatet har vært SÅ bra, men på en annen side så har jeg sjeldent vært så nøye på innfylling av detaljene.

normal_C_svenskemetoden_%284%29.jpg

 

F_svenskemetoden_%283%29.jpg

 

E_svenskemetoden_%282%29.jpg

 

Førsteskuddet satt dead center på 462 meter, skjøt på omrisset jeg tegnet inn da dette syntes i kikkerten. Treffpunktet hadde ikke flyttet seg en cm med picatinny montasjen. Første gang jeg har opplevd dette på skottlandsturene mine om vi ser bort i fra Blaser sadelmontasjen. Denne Sakoen har vist seg å være usannsynlig presis og har prikket alle mål jeg har forsøkt ut til 750 meter. Der det har blitt bom på førsteskuddet har dette vært enten fordi jeg har bedømt vinden feil eller skutt laseren for dårlig. Hadde ikke ventet så bra presisjon med en kort 243, den har vel et notorisk rykte for dårlig presisjon. Spør meg ikke om ladningen, den stod Poacher for. N160 krutt, Hornady 87gr Vmax, Lapua hylser.

normal_D_svenskemetoden.jpg

 

Rifla mi var stort sett pissblaut under hele oppholdet. Hadde Duracoated rifla og vedlikehold overhodet ikke. Pipa ble skutt tørr hver eneste dag. Det var rett og slett ikke skader på rifla grunnet manglende vedlikehold. Som vanlig ser jeg at duracoat glipper der jeg ikke har pusset stålet fritt for blånering, eller der gods blir skallet av. Duracoaten sitter veldig bra ellers. Kun mindre skader etter 3 ukers bruk som jeg tør påstå er litt hardere enn gjennomsnittet - børsa er bare en spaserstokk inntil det skal skytes. Synes fortsatt Duracoat er bra saker etter andre året jeg bruker det og tør gå god for dette produktet 8)

 

Hadde demper og tofot av/på en rekke ganger under oppholdet for å vise britiske jegere og dette påvirket overhodet ikke treffpunktet. Eneste "problem" jeg har hatt er at det blir en dugelig dampsky foran pipa når demperen har blitt fylt med vann etter en dags regnvær. Ellers har bruk av demper på jakt vært en aha-opplevelse for meg. I en av filmene jeg tok skyter jeg bevisst et skudd over ryggen på geita og hun skvetter riktignok litt av kulesmellet over seg men raser ikke ut som ved et vanlig udempet rifleskudd. Første gang jeg har tenkt over dette, men skjøt både dobbel og trippel på tildels rolige dyr grunnet denne effekten. Synes nå en demper er et fantastisk jegerverktøy!

 

normal_Duracoat_regn.jpg

 

På pipa har jeg hatt lett tilgang og har kunnet pusse bort blåneringen skikkelig med smergelpapir. Her sitter Duracoaten dønn og har kun fått en minimal ripe.

normal_Duracoat_pipe.jpg

 

På stokken har underlaget gitt etter og da har naturlig nok Duracoat fulgt med...

normal_Duracoat_stokk.jpg

 

normal_Duracoat_stokk_2.jpg

 

På bolten har jeg mistet farge der jeg har vært sløv med pussing. På spennstykket har jeg derimot pusset nøye og oransjefargen sitter skikkelig til tross for påkjenning ved gjentatt skyting...

normal_Duracoat_bolt.jpg

 

Neste del av prosjektet blir å skaffe en Dremel eller liknende og pusse skikkelig ned for deretter lakkere det hele litt penere. Picatinnyskinna skal også byttes ut med en som har litt mer aggressiv helning da PMII for øyeblikket blir værende på denne rifla...

Link to comment
Share on other sites

Hei!

 

Fin Sako!

 

Hvis du vil bygge lettere og samtidig vil bedre balansen for frihåndskyting uten å kompromisse med pipe bør du titte på en gammel Steyr mod. L kasse for 308-familien. Denne kassa er lettere enn ULA 20. Alle deler som sluttstykket, underbeslag og magasin, er identisk med SSG. Låskassa er mye tynnere i veggene og pipa er gjenget inn. En orginal mod. L varmint i 308 med 65cm/18mm munning pipe og match-skjefte veier 3,5kg. Jeg har ikke eid en i 308 men jeg hadde en tilsvarende SL Varmint i 222. Teoretisk er "alt feil" med disse børsene men det brydde ikke SL-en seg om. Den er fortsatt den mest presise børsa jeg har eid gjennom tidende og det rett ut av esken ubeddet.

 

På mine matchrifler benytter jeg Leupold fast FX3 12x40 target dot for ikke å forstyrre balansen. Den veier kun 380g og fungerer glimrede på banen og til sofa-sniping. Til det nye jaktfeltreglementet er denne kikkerten genial.

 

Mvh/

Link to comment
Share on other sites

Roe, jeg lurer på hva det betyr når det i kulebanetabellen din står for eksempel 600, 55<2, 8m, 6. Så skjønner jeg at det er 600 meter og 55 knepp opp, men <2 og 7m forstår jeg ikke??

 

Vet ihvertfall at <2 står for 2 klikk venstre pga spinnen på kula. Har du ikke kjøpt siste vapentidningen?

Link to comment
Share on other sites

Si meg, er det PCB som lager et sånt fint ballistikkort med farger og greier, eller må man gjøre det selv i excell ut fra data man får i PCB?

 

Kortet ligger for nedlasting I DENNE TRÅDEN

 

Som noen allerede har påpekt:

<2 er spinndrift, altså antall klikk venstre fordi kula drifter til høyre. Har lagt dette inn i avstandskolonnen siden korreksjon for spinndrift skal være en automatisk reaksjon med avstand.

 

8m er rett og slett hvor mange meter 1 klikk på kikkertsikter flytter innskytingen. Fra 600m teller man da 600-608-616-624 mens man klikker seg opp til udda avstander. Sammen med drepevinduet forteller dette deg om du har et godt oppslag for å treffe målet ditt.

 

6 er vind. 6 klikk pr m/sek vind. Brukes til kalkulering av vindavdrift.

 

Ja, jeg bruker PCB. I DENNE FILMEN viser jeg verifiseringsskytingen av feltkortet mitt. Arbeidsmetodikken er Svenskemetoden som beskrevet i Vapentidningen nr 7/09.

Link to comment
Share on other sites

Har du tenkt på å gjøre noe med fargen på lyddemperen og tofoten ?

 

Jepp. Nøkkelordet er Duracoat som jeg rett og slett er forelsket i. Kanskje dette skyldes løsemidlene? Stygge saker, men har ikke merket noen signifikant endring på sjefslakkerer Leon enda... :P

Link to comment
Share on other sites

Siden emnet er oppe.

 

Har Duraheat på en eloksert demper, her "slipper" lakken under røft bruk i felt.

Virker som oksidsjikted ikke gir nok vedheft tross korrekt avfetting, ville nok tatt ett subbekutt i benken og "røffet" opp overflaten med smergel eller glassblåsing.

Link to comment
Share on other sites

Fikk en liten overraskelse i går, men den var helt i tråd med prosjektets ånd da litt "Mythbusting" vedr langholdsskyting også er på programmet:

 

normal_dz.jpg

 

normal_dz_%281%29.jpg

 

Pipa mi er bare 47 cm lang eller 18,5".

Om vi henviser til "etablerte sannheter" så skal en rifle med kort pipe og dårlig kule ikke være brukendes til lange hold. Vel, rifla mi har kort pipe og skyter en Bc 0,4 kule. Med denne rifla prikker jeg mål ned mot 0,2-0,4 MIL størrelse helt ut til de 750 meterne jeg har testet den...

 

Kort oppsummert så verdsetter jeg hørselen min og rifla's hendighet langt mer enn den marginale økningen i drepevindu en lengre pipe vil gi meg. Korte piper med demper har definitivt kommet for å bli på mine børser. Merker ingen praktisk forskjell på langholdsskytinga, avstander klikkes som før og vindavdrift er tilnærmet uendret da presisjon der i stor grad bestemmes av min bedømming.

Link to comment
Share on other sites

Korte piper med demper har definitivt kommet for å bli på mine børser.

 

Her i gården også. I allefall på jakt.

Kappa min 7mm RemMag, og fikk høre; at det kunne jeg da IKKE gjøre!

Joda, det kunne jeg gjøre!! Det var faktisk like enkelt som å kappe ei hvilken som helst annen pipe. :lol:

Fart og presisjon nok ennå der. De eneste foskjellene nå, er at jeg gidder å drasse med meg rifla ut, og at det smeller mere ved øret UTEN demper. Men jeg bruker rifla så og si BARE med demper, så det er egentlig ikke tema. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Sitter å ser på langholdsvideoene dine .

Ser på blogg nr 6 MOA / MIL

1.21.ut i filmen treffer du til høgre og du seie at du skal korrigere 19 høgre .

1.34 ut i filmen treffer du til høgre og under og du seie at du skal korrigere 25 ventre og 22 opp.

 

Då datt eg litt av kan du forklare meg det .

 

 

Stkl

Link to comment
Share on other sites

Pipa mi er bare 47 cm lang eller 18,5".

Om vi henviser til "etablerte sannheter" så skal en rifle med kort pipe og dårlig kule ikke være brukendes til lange hold. Vel, rifla mi har kort pipe og skyter en Bc 0,4 kule. Med denne rifla prikker jeg mål ned mot 0,2-0,4 MIL størrelse helt ut til de 750 meterne jeg har testet den...

 

 

Denne konklusjonen kom jeg til også for mange år siden men av en annen årsak. Da gjalt det "fri" tilgang på NATO-ammo, NM60. Det viktigste med rifler for meg dengang var at de gikk bra med sortert NATO. Mengdetrening på langhold gir resultater nesten uansett hvilket normalkaliber man skyter med. Hadde jeg hatt tid å skyte mer nå skulle jeg bygd meg ei langholdsrifle i 8x57IS. Levetiden på løp i 8x57 er bedre enn 308. En slik rigg med potensial for 12000 skudd uten endringer kan man bli svært godt "kjent" med.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Da har jeg hatt en tur til i verkstedet til Vektor Maskin og jeg har filmet mens han har jobbet.

normal_1.jpg

 

Planen var originalt å sette i 6,5x47 pipa, men i løpet av oppholdet ble Sakoene mine solgt. Prosjektrifla blei solgt med ei 308 pipe skrudd i og 280'n ble solgt med en 6,5x284 pipe skrudd i. Begge riflene har overtakelse etter prosjektet så. Har kjøpt en Blaser R93 professional stokk med et uvanlig godt avtrekk og fikk fatt på ei brukt 6,5x55 pipa, mangler bare sluttstykket nå.

 

Selv om filmprosjektets innhold har endret seg litt vil jeg bare antyde at det har fått en kurs som jeg synes er litt mer spennede. Røper ingen detaljer, men filmingen vil nok ta litt lenger tid enn først planlagt.

 

Uansett ble picatinny montert på alle 3 Sakoene mine. Forrige runde tilpasset vi Weaver til Picatinny standard og la inn 10 MOA (gir ca 30 klikk ekstra) vinkling fordi det primært skulle være jaktkikkert på rifla. Nå virket PMII kikkerten så bra at vi la inn 20 MOA (gir ca 60 klikk ekstra) vinkling denne gang. Kunne godt ha lagt inn 30 MOA, men dette vil i praksis ekskludere de fleste jaktkikkerter. Denne gang kjøpte jeg Picatinny skinne-blanks i aluminium da dette er evig mye lettere for maskinisten å bearbeide. Aluminium er mer enn sterkt nok og veier omtrent 80gr for ei skinne mot 220-240gr for en variant i stål. Merk shim'en under skinna spent i fresen, dette gir MOA vinklingen.

normal_2.jpg

 

Slik ser det ferdige resultatet skrudd fast på en Sako Finnbear kasse. Velger picatinny-systemet fordi det gir en bunnsolid montasjeløsning som hindrer bevegelse i alle retninger.

normal_3.jpg

 

En liten overraskelse fikk jeg. Den korte Forester kassa veier 1082gr mens den lange Finnbear kassa ikke veier mer enn 1156gr. Altså en beskjeden forskjell.

normal_4.jpg

 

normal_5.jpg

 

Jobbet også en del med Duracoat denne helgen. Videoblog følger etterhvert. En ting vil jeg si: Bruk åndedrettsvern, fy faen for noe svineri det er å puste inn. Var småsyk i to dager etter lakkingen. Hele stokken på prosjektrifla ble lakket om til en mer nøytral farge. Detaljer ble forandret, som f.eks sikringen. Når våpenet er sikret ser du bare grønn, og når du vipper frem for å skyte kommer rødt tilsyne. Enkelt og synlig.

normal_6.jpg

 

Denne grønnfargen likte jeg, veldig nøytral og "riktig". Du skaper den med WWII Olive Green og ha i like mye hvit som du har herder.

normal_6a.JPG

 

Brukte en 1000W lampe til tørking av detaljer denne gangen. Etter 30 min var fargene tørre nok til at jeg kunne bruke maskeringstape med lite heft oppå.

normal_7.jpg

 

Skal ikke si så mye om denne lakkeringen ennå da jeg ikke er helt ferdig. Men har fokusert på å få rattene så sylige som mulig og gi muligheten til å bruke penn rett på rattet slik at re-merking er enkelt ved bytte av kule etc. Merk at siderattet har fått lagt inn spindrift slik at du ikke skal klare å ratte feil vei. Det blir en tilsvarende fargekode på kikkertringene også. Dette prosjektet er ikke feridg ennå, mye maskering og detaljlakkering gjenstår men vi ender opp på et ganske idiotsikkert system som bør se ganske ok ut.

normal_8.jpg

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

ikke for og flisespikke, men har finlest artikkelen for og friske litt opp i kurset som jeg tok for lenge siden med deg Roe. Ser på side 17 at du ser for deg et scenario hvor du har 12¤C og 943 Hpa på 700m skyteavstand hvor du regner 60 klikk -1 for temp og -1 til for trykk/høyde, men skulle ikke egentlig trykket gitt +1? så du hadde havnet tilbake på 60 klikk?

 

Regner med at du har rett og jeg tar feil der. evt en skrivefeil.

 

Hva slags kikkert er den du har med mil klikk og mil rektikel?

Link to comment
Share on other sites

Ser på side 17 at du ser for deg et scenario hvor du har 12¤C og 943 Hpa på 700m skyteavstand hvor du regner 60 klikk -1 for temp og -1 til for trykk/høyde, men skulle ikke egentlig trykket gitt +1? så du hadde havnet tilbake på 60 klikk?

 

Regner med at du har rett og jeg tar feil der. evt en skrivefeil.

Du har rett og jeg har rett og det var en veldig uheldig skrivefeil som trolig skyldes at jeg har sett på mitt reelle 6,5 kort og ikke det jeg leverte til VT.

 

 

Hva slags kikkert er den du har med mil klikk og mil rektikel?

Zeiss 2,5-10x42

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...