Jump to content

Prosjekt Duracote Rem 700 Tactical


TRG-22

Recommended Posts

I en lengre periode har jeg syslet med tankene å behandle min nyanskaffede Rem 700 med Duracote. Men jeg har vært litt skeptisk til det, da behandlingen er mer eller mindre evigvarende i følge leverandøren. :!:

Derfor har jeg ventet med å realisere prosjektet, men her forleden dag valgte jeg og gjennomføre det.

Og jeg regner med at det er flere som har tenkt samme tanke som meg. :wink:

 

Jeg kjøpte den i sommer av M40A1 i sommer, og er særdeles fornøyd med den. Den kan samle 5 skudd inn på 5.65 mm på 100 m. :mrgreen::mrgreen::mrgreen:

 

Jeg vil i dette emnet ta opp stegene i behandlingen av ei rifle med Duracote, så best jeg kan.

 

Men hva er så Duracote? Duracote er overflate behandlings maling, som også er rusthemmende. Den består av en to komponents maling som blandes i forhold til hverandre. Duracote leveres til forskjellig bruk. Skal du behandle våpen som blir veldig varme, så bør du bruke Dura heat. Den kan leveres i alle forskjellige farger. Hvilke farger kan du se på www.Durano.no. Her vil du forøvrig se mer info om de forskjellig bruksområdene. :!:

 

Før du skal realisere dette, så er det meget viktig at du har en plan på hvordan du ønsker rifla skal se ut. Dette er viktig med tanke på at du må kjøpe inn fargene før du kan starte. :shock:

Du må i tillegg annskaffe endel andre saker, og det er:

 

Steg 1 Annskaffelser

 

- Duracotemaling

- Lynol

- Engangshansker

- Maskeringstape

- Airbrush

- Luftkompressor

I tillegg må de finne et luftig sted å utføre sprøytemalingen.

 

219xfg1.jpg

 

Steg 2 Riging av stedet du skal bruke

 

Det er særdeles viktig at du velger stedet med stor omhu. Stedet må være luftig og du må ikke være redd for at malingståken skal skade omgivelsene rundt. Et godt valg er friluft, hvis ikke, så kan en garasje eller et annet sted duge.

Du må sørge for å feste opp utstyr som du kan henge delene i. Hvis du må dekke noe til med plast, så må du også ordne dette.

Når du har gjort dette så er du klar til å skride tilverks med mesterverket ditt.

 

Steg 3 Demontering av riflen.

 

Dette er en lett oppgave, og er gjort unna på noen minutter. Her skal du demontere riflen ned de delene du skal behandle.

 

Steg 4 Avfetting av riflen

 

Når demonteringen er unnagjort, så tar du i bruk CRC Break clean m/lofritt tørkepapir. Da skal du tørke over alle delene, slik at alt fett fjernes. Når du har gått over hele våpenet, og er veldig førnøyd med det, så gjør du det en gang til. Og så en 3 gang, bare for å være helt sikker. :mrgreen:

Hvis du ikke fjerner alt fett, så vil ikke malingen feste seg godt nok, og du vil risikere avskalling.

 

Jeg vil sterkt anbefale at dere bruker engangshansker, da CRC sprayen tørker ut hendene. En annen viktig ting er den at hvis du ikke bruker hansker, så vil du få fett på våpendelene via hendene dine. Og jobben er nytteløst. :roll:

Når du har gjort dette, så må du maskere de delene som ikke skal sprøytemales, og henge delen opp til sprøytemaling.

 

Steg 5 Klargjøring av Duracote'en

 

Duracote'en bør lagres i fryseren for best holdbarhet. Før du skal ta den i bruk, så må du ta den ut av frysen, slik at den blir romtemperert. Du rister i malingsflasken 3-4 minutter. Deretter fyller du opp malingen i glassbeholderen på airbrushen. Deretter heller du oppi herderen. Husk at dette skal være i forhold til hverandre.

( 4 spiseskjeer med maling og 1 teskje herder.)

 

Steg 6 Sprøytebehandlingen

 

Da er det å starte opp luftkompressoren, og koble til airbrushen. Du er nå klar til sprøytebehandle våpenet ditt. Eller er du virkelig helt klar..... :lol:

 

Før du begynner på dette er det viktig og stille inn airbrushen, slik at den får riktig mengde maling i forhold til luft. Airbrushen skal ha luftstyrke på 1-3.5 bar. Hvordan du justerer luftmengden på airbrushen er lett. Det er en liten skru i forkant som kan justeres på. Du bør da teste på en pappbit eller annet når du tester dette ut.Ellers står det mer forklart på bruksanvisningen som leveres med.

 

Sørg også for at du har riktig avstand fra airbrushen til våpendelen du skal sprøyte. Dette finner du i bruksanvisningen, men du vil også se det når du starter. Det som er viktig er at du sprøyter med tynne lag, og at malingen ikke begynner å renne. Det vil ikke lønne seg å prøve å fylle delene med maling for å spare tid. Her må det påføres lagvis. :!:

 

2rpble1.jpg

 

ofdclt.jpg

 

Når du har sprøytet en av våpendelene, så kan du gå over til neste. Og når du er ferdig med alle, så ser du på første våpendel. Hvis du kan se at den har våt maling på seg enda, så må du vente. Men er den tør, så kan du legge på neste lag, og neste osv.

Jeg sprayet kolben med 5-7 lag, da det er stokken som får mest belastning. Men det skal holde med 3 lag i følge produsenten.

 

Jeg valgte å ha en oliven grønn basis farge, og ikke noe mer. Her kommer det jeg snakket om tidligere. Den store planen på hvordan du ønsker rifla skal se ut!!!

Det hadde ikke jeg, så når jeg var ferdig, så lot jeg det tørke til dagen etter.

Men hvis du ønsker å påføre ny farge etter basis fargen, så må du vente 2-3 timer før ny farge påføres. Og du må ikke prøve å fylle opp delen du skal sprøyte med maling. Du skal bare lett sprøte maling til du ser at det dekker over basismalingen.

 

Når jeg så resultatet, så begynte tankene å kverne. :idea:

Kanskje jeg skulle ha flere farger eller ikke.

Ringte til Vetle og hørte hva slags farger han hadde inne, og sjekket på nettet hvordan fargene så ut. Fant ut tilslutt at jeg ville prøve meg for Sniper green. Den er noe lysere enn oliven grønn. Heldigvis bor Vetle ikke så langt unna, og fikk hentet den. Kjørte hjem, og startet opp kompressoren og blandet fargen.

 

Siden jeg ikke ønsket klare og tydelige overganger på fargene, så valgte jeg og sprøytemale på frihånd uten sjablonger.

Resultat ble meget bra. Og jeg lot det tørke til neste dag.

Men underveis, så jeg at en brun farge hadde passet godt også.

Så da var det på ny en tur til Vetle. Og samme prosedyre som tidligere.

 

Underveis måtte jeg ned og kikke på delene som hang til tørk, og jeg ble mer og mer fornøyd med resultatet. :mrgreen::mrgreen::mrgreen:

 

Steg 7 Opprydding/ Herding

 

Så er det på tide å rydde opp etter arbeidet, og vente til malingen herder seg. Det er viktig at du lar malingen få tid til å herde seg. Herde tiden bør minmum være 1-2 uker før du begynner å skyte eller å belaste malingen. :x

Hvis du ikke venter, så vil malingen kunne skalle av før den får herdet seg inn.

Derfor la delene henge til herding, og vent........ Hvis du klarer....

 

Her er et bilde av riflen, slik den så ut før Duracotebehandlingen.

 

91bf2p.jpg

 

 

Og her er noen bilder av det ferdige produktet. :D:D:D8)8)

 

11ta80h.jpg

 

msgbxu.jpg

 

2vdsb9x.jpg

 

Erfaringene mine er de at det ikke er vanskelig å gjøre dette. Du får en bedre rustbeskyttelse av våpenet, og våpenet ser tøffere ut, synes nå jeg. Og jeg er forøvrig særdeles fornøyd med resultatet.

 

Som dere ser, så har jeg ikke behandlet kikkerten, men den tanken sitter veldig dypt inne. Husk at Duracotebehandlingen ikke er reversibel når malingen har fått herdet. Hvis du da ønsker å selge kikkerten senere, så er det ikke sikkert du får solgt den, eller til en langt lavere pris.

Men igjen, så kan det være en på kammeret som er ute etter akkurat en slik kikkert som du har.

Derfor bør du vurdere dette godt før du behandler kikkerten...

Men rifla mi hadde vært 100 % utført hvis jeg hadde behandlet kikkerten også.... 8)8)

 

Faktisk så fornøyd at jeg har startet å behandle TRG'en min. Foreløpig kun kolben... Så får vi se om det blir mer etterhvert...... :D:?:

 

21joqhy.jpg

 

 

Hvis du ønsker å Duracote en av dine rifler, så ville jeg ikke nølt. Ta kontakt med Vetle på www.Durano.no, så vil han hjelpe deg videre.

Lykke til........... :D

 

Mvh

TRG-22

Link to comment
Share on other sites

Først, dette så meget pent ut.

men har ikke kompressor.

Må vell stresse med å få lånt en..

Du trenger ikke kompressor, der er en overgang som passer på ventilen til et bildekk, med airbrushen som jeg kjøpte på claes ohlson. Mener også at det er å få kjøpt "trykkluft på boks", hvor mye du kan sprøyte med dette vet jeg ikke, men ved bruk av et bildekk er det jo ikke vanskelig å etterfylle :wink:

Link to comment
Share on other sites

Flott look på den ja...Tror pinadø jeg snart må teste den Duragugga på et midlertidig nedfrosset langholdsmauserprosjekt 8)

 

Kanskje vurdere å legge en skikkelig camo på drillingen?

 

Til trådstarter: Dette blei kjempeflott! Morro om dere som "duracoter" kommer med tilbakemeldinger på holdbarheten.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 2 months later...

Hva er mest gunstig overflate på stålet før behandling med duracoat?

 

Mulig dette står i bruksanvisningen, men jeg har ikke handlet inn noe ennå...

 

Jeg har en gammel blåner Tikka som er skikkelig sliten i skinnet, den har blitt hardt brukt i 15 år, og blåneringen er slitt på pipa, og det har blitt litt rust og små sår her og der.

 

Jeg ser for meg å pusse den med smergelpapir for å få en ren overflate, fjerne riper mv.

 

Går det fint å kjøre rett på blankt "rubbet" stål? Eller bør jeg la det som er igjen av blånering sitter på?

 

Grunnen til at jeg spør er at det står endel motstridende om dette her inne.... :?

Link to comment
Share on other sites

Det er fint å få sandblåst i kriker og kroker der det er vanskelig å komme til med smergelpapir. Og avfette skikkelig.. Ellers løsner duraen. Nå vetlus får inn vanlig svart matt så må jeg få bestillt litt duracoat. Jeg har behandlet min en gang, men det ble egentlig ikke fint. Jeg hadde for lang avstand fra airbrushen til stålet slik at overflata ble veldig ru og kornete..

Link to comment
Share on other sites

Det der ble jo riktig lekkert, men du glemte kikkerten :wink:

 

På dette bildet ser du hvordan resultatet blir med og uten skikkelig forarbeid...

normal_Duracoat_bolt.jpg

 

Til venstre har jeg ikke pusset ned skikkelig og Duracoaten glipper til tross for lite påkjenning i det området.

Til høyre, på oppspennerstykket kom jeg godt til med smergelpapir og her sitter Duracoaten skikkelig til tross for mye slitasje.

 

Sandblåsing hadde kanskje vært trikset, men jeg har ikke slikt utstyr.

Link to comment
Share on other sites

@ TRG-22:

 

Ser du skriver at du brukte olivengrønn duracote. Vil det si at du brukte den som heter "tactical OD green"?

Jeg antar dette er den "grågrønne" fargen på bildene, og "sniper green" er den lysere litt kraftigere grønnfargen. Stemmer det?

Følger det herder med når du kjøper fargen?

 

Er inne på tanken om å kjøpe "tactical OD green" og "tactical matte black" til min 870, men er litt usikker på hvordan denne OD-grønne fargen vil komme til å se ut. Må tenke litt på hvordan jeg vil kamuflere børsa også før jeg bestemmer meg. Mulig jeg bare kjøper svart. Så noen bilder av en her inne som hadde svart duracote på sin 870 og det så veldig bra ut.

For min del handler det like mye om rustbeskyttelse som utseende egentlig. Har dere noen tanker og tips?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

ROE skrev:

Det der ble jo riktig lekkert, men du glemte kikkerten

 

He He.. Ja, jeg glemte den, men faktum at jeg turde ikke å male den enda. men jeg ser at du har gjort det og resultat ble meget bra. :D

 

300 win mag spurte om farger:

 

Ja, jeg har brukt Tactical Olive green som basis farge, og deretter sniper green for tilslutt å avslutte med tactical brown.

Dette er farger jeg vil anbefale. Tactical OD og brown er matt i fargen, mens sniper green er litt mindre matt.

Det følger herder til hver flaske.

 

Når det gjelder holdbarhet så har rifla gått gjennom mye juling siden jeg sprøtemalte den, og jeg kan ikke si at slitasjen er nevneverdig. Jeg ser at på sluttstykket, så kunne jeg nok ha pusset den ned. Men med avfetting så var resultat meget holdbart.

 

Har rifla inne til børsemaker for gjenging av løp, så får vi se om Duracote'en holder.

 

 

Mvh

TRG-22

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Hei!

Da har rifla fått gjennomgått jakt og mye skyting + at rifla har vært gjennom en børsemakerjobb.

 

Det har blitt stilt spørsmål om Duracotemalingen holder, og det kan jeg bekrefte. Hvis du gjør et grundig arbeid, så vil den holde. :D

Legger ut noen nærbilder:

 

ojm4n5.jpg

 

2yjwjkp.jpg

 

2r39iza.jpg

 

Den eneste slitasjen som kan merkes er på sluttstykket hvor patronen hentes opp fra magasinet.

Men det skal nok mye til for at det ikke vil bli slitasje her.

 

ae8cpi.jpg

 

 

Totalt sett er jeg veldig fornøyd med prosjektet og at Duracote malingen holder. :mrgreen:

 

Mvh

TRG-22

Link to comment
Share on other sites

Noen som vet (og ikke tror eller synser) om Duracoat vil hefte på disse "presstøpte" syntkolbene, der ikke beddingen hefter på grunn av for "fett" mareriale? F.eks på førsteutgaven av Ruger's allværsrifle, denne svarte stokken har lett for å bli gråaktig.

Link to comment
Share on other sites

Hei!

Da har rifla fått gjennomgått jakt og mye skyting + at rifla har vært gjennom en børsemakerjobb.

 

Det har blitt stilt spørsmål om Duracotemalingen holder, og det kan jeg bekrefte. Hvis du gjør et grundig arbeid, så vil den holde.

 

Trg-22

Ser at det er ca flere måneder fra første innlegget til du sier at duraen har overlevd jakt, skyting og gjenging.

Vet at man bør vente opptil 6 uker i hvert fall 3uker før bruk.

 

Hvor lenge ventet du?

 

Jeg duracoatet for snart 2 uker siden og skal levere den til gjenging, det jeg lurer på er hvor lenge jeg bør vente før jeg leverer den til børsemaker?

Hvis det holder med 2uker vil det jo gå 3-4uker før den blir prøveskutt med demper og da burde det vel være rocknroll.

Link to comment
Share on other sites

Angående holdbarhet på duracoat, så er min erfaring at den sitter heller dårlig på aluminium, men mye bedre på stål. Og for all del, gjør skikkelig grunnarbeid.. Slip stålet overalt for å gi skikkelig heft og avfetting flere ganger. ALL olje og diverse avleiringer må bort. Bruk hansker når du håndterer rifla etter avfetting, slik at du ikke avsetter fingeravtrykk/"fingerfett"..

Ellers er det skikkelig moro å bruke duracoat og attpåtil relativt enkelt når man får dreisen på airbrush'en :D

Link to comment
Share on other sites

TH1 skrev:

Trg-22

Ser at det er ca flere måneder fra første innlegget til du sier at duraen har overlevd jakt, skyting og gjenging.

Vet at man bør vente opptil 6 uker i hvert fall 3uker før bruk.

 

Hvor lenge ventet du?

 

Jeg ventet de anbefalte 6 ukene før jeg belastet duracoten. Det var lang ventetid, men tror nok at det lønner seg å ha tålmodighet. :D

 

Mvh

TRG-22

Link to comment
Share on other sites

 

 

 

Ikkje bruk sand blåsing , Glass blåsing er eit mykje bedre alternativ.

 

Produsenten anbefaler faktisk sandblåsing.

 

Glassblåsing krever litt dyrere utstyr (bør ha blåsekabinett) og er tøffere mot stålet.

 

sand er mykere enn glass. Man kan også blåse med aluminiumssilikat. Denne er litt skarpere enn sanda, og holder litt lenger hvis man bruker punkblås/lukket opplegg

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Dagen i dag var en vending for meg. Jeg har gått lenge og vurdert om jeg skulle Duracote kikkerten, og det gjorde jeg i dag. Jeg fikk på 2 farger ( Tactical Olive og Sniper green ), og i morgen kommer Tactical Brown på. Resultet til nå er ikke så verst, men gleder meg til å se sluttresultatet i morgen.

 

Når dette er gjort, da er rifla komplett Duracotet, og er en fullverdig tactical remington. :mrgreen:

 

Jeg poster noen bilder i morgen når det endelige produktet er ferdig. :D

 

Mvh

TRG-22

Link to comment
Share on other sites

Da er jeg endelig ferdig ferdig med hele riggen min. :mrgreen::mrgreen:

Kikkerten er nå malt med Duracote i samme farger som resten av rifla.

 

Vedlegger med noen bilder av prossessen.

 

Maskering av kikkert.

35l4zkz.jpg

 

Grunnfarge Tactical Oliven farge.

t9a8wo.jpg

 

Grunnfarge + Sniper green.

vz7uk7.jpg

 

Grunnfarge + Sniper green + Tactical Brown.

2e24j2r.jpg

 

Og her er det ferdige produktet.

ormfba.jpg

33vzyht.jpg

 

Og rifla ble komplett. :mrgreen:

257k4xz.jpg

2ew1wra.jpg

rmsjz9.jpg

6jddgn.jpg

vnz2br.jpg

 

 

Tips og hint til andre. Ikke bruk for mye herder i Duracoten. Jeg fikk litt for mye og Tactical Brown fargen ble litt glossy. :(

 

Når det gjelder trykket til airbrushen, så var det optimale 2-3 psi, hvis jeg kom under det så var det større fare for at malingen dryppet ut av airbrushen, og det ble ikke fint.

 

Hvis du på den andre siden har for høyt trykk, så forbruker du mye farge, og forgifter luften rundt deg.

 

Da er prosjektet mitt ferdig, og da er det bare å vente 6 uker til Duracote'en er herdet :( hvis jeg klarer det... :wink:

 

Jeg fikk forøvrig Duracot'et ferdig løp og kasse til TRG'en min også, så nå er den også ferdig.

Skal ha den med til 500 m BR i Numedal. :mrgreen:

 

Lykke til videre alle Duracotere.

 

Mvh

TRG-22

Link to comment
Share on other sites

Cesandberg skrev:

men lurer på hvordan det vil være å duracote kikkert og montasje hver for seg?

Hvis du skal flytte kikkert litt nå så får du vel kanskje litt åpne felter uten duracote på kikkertrøret?

 

Da er det bare å ta frem duracote og sprøyte de stedene.

 

Jeg valgte å gjøre det enkelt denne gangen. Jeg hadde fått skutt inn kikkerten og tok en liten short cut. :mrgreen:

 

Mvh

TRG-22

Link to comment
Share on other sites

ROE skrev:

Bra merking av siderattet, ingen tvil om at du ser den nullstillinga!

 

Takk for tilbakemeldingen :D , men jeg er ikke helt fornøyd. Jeg kommer til å endre litt på sidemerkingen.

Neste justering er å forlenge streken helt ut på rattet. Da blir det bedre.

Merkingen som ble laget kan sees, men du må legge hodet litt mot høyre.

Når dette er gjort, så tror jeg at det blir perfekt. :D

 

Mvh

TRG-22

Link to comment
Share on other sites

Først og fremst utrolig hva en slik "ansiktsløft" gjør med en rifle! Meget bra utført!

Har planer om Duracoating selv men vil finne en sjablong å følge. Er det noen som kjenner noen, kjenner til noen eller har kjennt på noen som vet hvor man kan kjøpe slike? Så inne på siden til Durano.no men kunne ikke finne noe der.

 

Ser jo selvsagt at ventetiden kan bli et større problem i et slik coating prosjekt, kansje det må anskaffes en kanon til for å tilfredsstille triggerfingeren!! 8)

Link to comment
Share on other sites

Nordpeak skrev:

Har planer om Duracoating selv men vil finne en sjablong å følge.

 

Jeg ville heller tatt dette på frihånd, og ikke brukt sjablonger. Du vil få et finere resultat med frihånds kamo, og det vil falle naturlig inn.

Ved bruk av sjablong får du mer stakato og kraftige overganger. Men det er hva du selv synes er fint.

For min del så ønsket jeg en mer naturlig sammensetning av farger, og ikke så markante overganger.

 

Ellers takk for tilbakemelding Nordpeak. :D

 

Mvh

TRG-22

Link to comment
Share on other sites

Jeg har fått noen PM'er ang. spørsmål om Duracote vil holde på Butler creek's. Og svaret til det er JA.

Men som med all Duracoting, så må grunnarbeidet gjøres skikkelig.

Jeg brukte mye break clean og renset og renset. Så sprayet jeg Duracote på. Dette sitter godt på, men de steder som sitter mest utsatt så slites det ned.

 

For å få en bedre heft, så bruk gjerne litt stålull eller en skrubb på overflaten, så vil du få en bedre heft.

 

Jeg har også sprayet noen små pelicase som opprinnelig var sort gloss, og her er samme fremgangsmåten. Har ikke brukt disse så mye, men til nå så er det ikke nevneverdig slitt.

 

ipcocg.jpg

 

Så igjen, dårlig grunnarbeid er roten til større slitasje eller ingen heft.

 

Jeg ser at det er flere som anbefaler sandblåsing/glassblåsing. Ja, produsenten av Duracote nevner også dette, men jeg har ikke gjort dette på mitt prosjekt. Og kan ikke se at det har hatt noen betydning på slitasje.

 

Mvh

TRG-22

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

låner denne tråden litt....

 

jeg går med planer om å dra frem sprøyta til fredag eller lørdag og legge på dura...

 

greit nok, stålet skal pusses med smergelpapir, men tenkte på å gi delene en runde i oppvaskmaskinen for å få bort mest mulig dritt, hva tror dere om det? og så noen runder med bremserens etterpå for å få bort siste rest..

 

ser der anbefales opp til 6 uker før bruk, jeg skal nå vel være fornøyd om der går ei uke før bruk, får legge delene forran varmepumpa ei uke..

Link to comment
Share on other sites

Til info:

 

4-6 uker er for full herding, våpenet/delen kan brukes lenge før dette avhengig av hva man har coatet.

Bevegelige deler = la ligge så lenge som mulig.

 

Statiske deler, slik som pipe, lar jeg ligge 4-5 dager.

Alternativt så baker jeg dem i ovnen et par timer og bruker dem dagen etter.

 

Bremserens fra CRC er gode saker Ole.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...