Jump to content

Langhold Alta/Finnmark?


rem700

Recommended Posts

  • Replies 231
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

tror kommunen har overtatt øvingsfeltet. ellers så er det vel FeFo som er grunneier....

 

skytebanene på brinken bruker skytterlaget. bla MG banen. men den er bare 400m lang. det er vel mulighet for 600m i området rundt alta skytterlags bane. men er ikke helt sikker

 

 

banene oppe i øvingsfeltet er lengte. noen er 8-900m tror jeg det var. (PV banen eller no sånt)

Link to comment
Share on other sites

Ja er for såvidt det. driver med et rifleprosjekt nå med tanke på 600-800m hold(d e nåkka billi rask) Har spurt folk i Alta om kor æ kan lægg mæ å skyt. Alle sir at det må bli på de længste holdan på gml HV. Eller Sennalandet... Ligg sjøl på BK-banen. men må få bygd færdi rifla før æ hæng opp gonga.. og i løpet av denna og neste uka blir det dugnad på Kumyra. Da bygge vi nye stativ og voller til Metalsilhuettbanen.

Har du vært ved di længste holdan? e det langt baki myra dær?

S

Link to comment
Share on other sites

Har ikke vært der å testa.. har bare vært på brinken og testskutt litt, men ble jagd derifra av en nabo som påsto at det ikke var lov å skyte der før æ rakk å skyte fra 300m.

 

Sennalandet kan bli problematisk pga reindrifta

 

Man skulle ha sjekka ut litt nærmere om det er lovlig å skyte på de gamle HV banene som ligger på innsiden av kvenvikvannet.

Link to comment
Share on other sites

Vel.

De som er ivrig nok får det til.

Har aldri blitt jagd bort fra brinken, men når en er nærmest innfødt. Og skyter når andre er på jobb blir det lett litt mindre misnøye.

Brinken klarer en 650m.

Kumyra B 3 eller var det B 2 er bare 200m (før en kommer over "sikkerhets sonen" B 1 noe lengere. Disse banene får Alta sportskytter klubb bruke.

Som høggern sier er det flere lange hold på det gamle HV området. Men de lengste holdene er over vann, så litt vanskeligere blir det.

Er alta folket "heldig" nok blir vel hele sulamitten golfbane. He he. Får håpe finans krisa tar knekken på slike ideer.

 

Jeg tok kanoen på tralla gikk fra E-6 og inn som en uskyldig tur fisker. Padler ut på noen små øyer og skaut mot det bratte fjellet i vest eller ikke fult så bratte fjell mot sør

 

Gutta/Gubbene i skytterlaget har "ofte" feltskyting fra flaggstanga ved skytterlags banen.

Opp til selvanviseren er det da 360m(etter hukommelsen min. Og ja! da skyter en over standplassen til 200m.

Dette er det ikke for hvemsomhelst. Og blir kun gjort i vinterhalvåret.

Stort sett er Alta i mine øyne overbefolket.

 

Er utflyttet sjøl nu, og har 800m bane 320m fra sengekanten. Finn deg en øde plass her i øst fylket :D

Men også her må en bruke hodet og ta det nødvendige hensyn, sjøl om det kommer finske og tyske nyskjerrige turister.

 

Av andre lange "baner" i alta foreslår jeg stengelsmoen. Kråker,måser og ravn i massevis. Mange hold over 400m med bratte skudd vinkler. Har lært masse om skyting i bratt vinkel der.

Hvis en kontakter Alta jeger og fisk får en adgang til å skyte predatorer inne på anlegget. Kontakt dem, gå gradene! Dvs bli med med hagla noen ganger. Etter hvert får du sikkert tillit til å rusle der på egenhånd. Der er nok plass til flere.

Link to comment
Share on other sites

Vel.

Har aldri blitt jagd bort fra brinken, men når en er nærmest innfødt. Og skyter når andre er på jobb blir det lett litt mindre misnøye.

Brinken klarer en 650m.

.

Hvilken bane er det du snakke om når du sier "Brinken" er det den banen som er nermest retning Alta? På høyre side av veien når du kommer fra Alta??

Om det er den du mener så er vel det lengste på 450m eller tar jeg feil....

Link to comment
Share on other sites

Hvor er BK banen? Er det den banen du kommer til når du kjører til høyre og oppover i T-krysset?

Er det lov å kjøre med bil inn dit?

 

Hva er det du bygger?

Har selv en Remington 700 SPSV i .308, standard stokk.. har ikke satt sammen noen utpreget langholdsrigg enda selv.

 

Hvor ligger Kumyra? er det forbi skiskytterbanene?

 

Ja er for såvidt det. driver med et rifleprosjekt nå med tanke på 600-800m hold(d e nåkka billi rask) Har spurt folk i Alta om kor æ kan lægg mæ å skyt. Alle sir at det må bli på de længste holdan på gml HV. Eller Sennalandet... Ligg sjøl på BK-banen. men må få bygd færdi rifla før æ hæng opp gonga.. og i løpet av denna og neste uka blir det dugnad på Kumyra. Da bygge vi nye stativ og voller til Metalsilhuettbanen.

Har du vært ved di længste holdan? e det langt baki myra dær?

S

Link to comment
Share on other sites

Hei

 

For min del så er langholdsskyting noe jeg gjør fordi jeg liker det, ikke for å delta i VM eller noe slikt.

Så hvis du har lyst så er det vel ikke noe i veien for å teste litt hvor langt man kan skyte med .223

Har selv kun en .308 rifle, regner med at det finnes mange andre kaliber som er mer egnet til formålet.

 

Skal se om man ikke klarer å få hostet opp ett dertil egnet sted man kan bedrive denne aktiviteten.

Link to comment
Share on other sites

Hvor er BK banen? Er det den banen du kommer til når du kjører til høyre og oppover i T-krysset?

Er det lov å kjøre med bil inn dit?

 

Hva er det du bygger?

Har selv en Remington 700 SPSV i .308, standard stokk.. har ikke satt sammen noen utpreget langholdsrigg enda selv.

 

Hvor ligger Kumyra? er det forbi skiskytterbanene?

Bygger om en Kongsberg M67 i 6.5x55. mitt første from scratch -prosjekt, så vi får se hva det blir av den..

Er medlem av Alta SporskytterKlubb og har sådan tilgang til Kumyra( rett frem ved Vandrehjemmet, ta til høyre kjør forbi den gml skiskytterstandplassen og så lagt veien går nesten) veien brukes mye av turgåere og mosjonister, så ta det rolig oppover.

Link to comment
Share on other sites

Som medlem i Assk har jeg lov til å kjøre til banen som ligger på Kumyra. Nå er det heftig anleggsvirksomhet med mange maskiner `overalt` og jeg passer på at jeg ikke forstyrrer dem med kjøringa mi. Slik jeg har forstått kan banene benyttes av Alta Skytterlag og Assk.

Vandrehjemmet vil nok kunne svare på hvilken vei du kan benytte opp til myra( det er flere veier frem til der skiskytterst.plass slutter og `traktorveien` til Kumyra starter)

Link to comment
Share on other sites

Unødvendig sitering fjernet. Kjell Olav

 

Vi e nu to stykker som holder på i hvertfall, så vi kan væll ikke kalde det ett stort miljø.

Men vi tar det igjen med stor iver.... Og håper på å få med noen flere etterhvert.

Men de fleste ser bare rart på oss når vi begynner å snakke om 600 meter.

Hva e vitsen med å skyte på så langt hold liksom.....!

Ellers så prøve æ å komme mæ på skytebanen en gang i uke.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
  • 2 months later...
Hvordan er miljøet i Lakselv på langholdskyting?

 

Vi e nu to stykker som holder på i hvertfall, så vi kan væll ikke kalde det ett stort miljø.

Men vi tar det igjen med stor iver.... Og håper på å få med noen flere etterhvert.

quote]

Er det kommet til flere "Langholdskyttere" i Altaområde? Er to - blitt til flere :wink:

Har dere fått bane og skyte på?

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

kanskje vi skal prøve å organisere noe da? Men Rem700sksk stiller nok opp :)

 

For min del så blir det nok ikke noe skyting før til sommeren. Jeg er på tur å ta en litt lengere tur til Brasil for å sjekke været der.

 

hadde jo vært kjekt om man kunne hatt noen faste "skytedager" i sommerhalvåret feks... bare ett forslag :D

Link to comment
Share on other sites

Funker som snus det...Bare å komme med fårslag om tidspungt å skyte plass. Men er litt problemer med skytebane om sommeren, som tiligere nevnt er det rein på sennalandet fra ca.mai til okt. Noen som har sjekket ut gammle hv banene på kvenvik? Å om man kan være dær uten å bli hutjaga.

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke noe problem å være på HV-banene.

Du kan risikere å treffe en mann som vil ha deg bort på den bana som er nermest Alta, men han skal du ikke bry deg om. Han påstod til oss at det ikke var lov til å skyte der, og jeg sjekka det med kommunen og skytterlags-lederen. Kommunen hadde ingen innvendinger, mens skytterlagslederen hadde ikke noe konkret svar til meg. Uansett så om du overholder sikkerheta like bra som om du var på snaufjellet og skyt så skal det ikke være noe problem.

Jeg er ikke sikker men tror du må være i skytterlaget eller HV for å få benytte deg av de åpne banene.

Link to comment
Share on other sites

Skal vi prøve å fastsette en dato til litt rekonosering på de aktuelle plassene, å vist vi når kan vi jo skyte litt å før det mørkner å 8)

Får de som bor lengere unna vil det kansje ikke være aktuelt før vi har noe fast opplegg? Har egentlig ikke så mye erfaring på langhold sjøl men håper virkelig vi kan få til noe, er litt kjedelig aleina.

 

Oppsumering av de inteserte:

 

-Rem700sksk

-Jakobsen84

-Rem700, med forbehold om ferie?

-Steve

-Telsa32 ?

-Jofla ?

-magnumsize ?

-Polardego

 

 

Plasser:

 

-Kvenvikmoen 300m

-kumyra xxxm

-sennalandet 10-2000m

-Eventuelt LANGE vann i tilknytning til scooterløyper? (vanskelig å få det trygt kansje)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Så lenge det er på dette "kammerat" nivået så er det ikke organisert skyting, og dermed etter mitt hode og det jeg har lært OK.

 

edit: for oss her i fylket skulle det ikke være noe problem å få til noe langhold, lite folk er det her, store arealer og flatt! Det er mest arbeid å bære gongene så langt at man kan begynne å skyte :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Dato, nei.

 

Men nu er jo sola på tur opp igjen, så om ikke så lenge så rekker man en tur etter jobb. Ja -det gjelder for de av oss som har en jobb hvor klokka betyr noe- for meg er det samme... kanskje jeg jobber eller kanskje jeg studerer,hvis ikke så kan jeg skyte!

 

Skulle vi prøvd en runde i slutten av denne måneden?

 

Trenger ikke være så seriøst, tre-fire-fem mann, like mange børser, noen skudd og et par platebiter med hardox

Link to comment
Share on other sites

Ikke for å være en gledesdreper, men er dette lov? Organisert skyting utenfor godtkjent bane?

Her er det et poeng. (ikke for å være gledesdreper)

For å bedrive skyting må det enten være lovlig godkjent bane, eller man må ha grunneiers tillatelse.

Altså, kommer man i heisen å noe skjer så kan man ha en case. Derfor ville iallefall ikke jeg vært ansvarlig for å organisere noe slikt.

 

Men dere er jo store gutter å ser selv ;)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Må si at jeg synes ikke det er mere organisert skyting en når noen kopiser drar i lag på fjellet å jakter fugel. Er vell snakk om en stor åpen flate å skyte på så vidt jeg er bekjent. Så ser ikke det store faremomente, ikke no mere en all annen form for skyting utenfor bane.

Om denne "Gledesdrepingen" skulle skremme bort noen få skyte intreserte syns jeg det er veldig synd. Som sakt vi er STORE gutter å må kunne ivareta sikkerheten under en slik sosial sammenkomst :wink:

Personlig prøver jeg bare å komme i kontakt med flere som holder på med langhold får å kansje lære mer om sporten..

Link to comment
Share on other sites

Det er bare et velment råd. Om aktiviteten kan defineres som "organisert skyting" så må man vite hva man har lov til osv så man ikke ender opp med å bli tiltalt for ulovlig/uforsvarlig skyting. For jeg er ganske så sikker på at om politiet ønsker ta ut påtale for noe de mener er ulovlig skyting, så vi det kunne bety inndragning av våpen og opptil flere runder i rettsapparatet.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 2 weeks later...
  • 3 weeks later...
  • 1 month later...

Ser at det er et par som snuser på langhold i Lakselv. Er det ikke mulig å få brukt forsvarets fasiliteter? StedetDerVindenAlltidBlåser (halkavarre) er jo som skapt for langhold. Vi hadde hold på 1700 og 2000 meter der oppe mens jeg trakk i grønt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...