Jump to content

Prosjekt: .223 for langhold og småviltjakt?


M67

Recommended Posts

Har ingen langholdserfaring med min 223. Det lengste jeg har skutt på er rundt 400 meter (Gong). Gikk greit seff.

 

Ellers har jeg egentlig sittet igjen med den erfaringen at hvis man bruker FMJ kuler og er litt omtenksom med tanke på treffpunkt (Gås feks, rett forfra eller fra siden. Les: Unngå store bein osv) så går det greit. Selvfølgelig kan man være uheldig med kjøttspreng, men ikke hver gang.

 

Har også en teori om å ladde selv med litt mindre utgangs hastighet til feks mindre vilt som rype og slikt, men har som nevnt ikke fått prøvet dette. Fordelen er at tikka'n, med et 3-12x56 sikte gir meg en enormt god presisjon på 'stillesittende' vilt. Sitter det i ro, kan jeg plassere kulen stort sett hvor jeg vil opp til 200 meter (Så langt..). Jeg har en .308 og .22 også, men kombinasjonen med lav kostnad (relativt) på ammo, liten rekyl og en sinnsyk presisjon, selv med ganske mye vind har gjort .223 til mitt yndlings våpen. Tikka'n er nå bestandig med på tur.

 

Til orrfugl, storfugl og revejakt som er mine fremste 'fiender' er det for meg 'midt i blinken' (Oi).

 

Når det gjelder ulemper tror jeg det må være som nevnt i artikkelen, vind påvirkningen ved langhold. Selv har jeg 1:8 twist og kan stabilisere litt tyngre kuler, men fortsatt tror jeg det er såpass mye jobb med et slikt prosjekt at det er for spesielt interesserte.

 

Forøvrig er det mulig jeg ikke har svart på det du spør om, i såfall beklager jeg. Ellers var det en del meget spennende litteratur du hadde funnet der. Jeg vil nok fortsatt bruke .308 til langhold, men artig lesestoff. Og lærerikt!

Link to comment
Share on other sites

Har en sako varmint i 223 som er brukt i et år nå, 47 cm pipe og Hausken demper. De aller fleste som har skutt med den skyter bedre enn med 6,5/ 308, meg selv inkludert. Vinden er det største problemet med lette kuler (50-55 grs) men lader nå 70grs og tror at det skal bli bra. Går utmerkt å skyte på lange hold med 223, lengste skuddhold under gåsejakta var 347 m skjøt en bom på 12 skudd og den var med frisk bris i 90 grader og 150 meters hold. Begynte foresten for 5 år siden å bruke blyspiss på gåsa, bruker det både i 308 og 223, ble atskillig ferre uforklarlige bommer.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 1 month later...
  • 1 month later...

Time weighed heavily on the Craftsmans shoulders, whispering

Compromise!

No true craftsman ever listened

 

25062009002.jpg

 

Man haver nok tatt på seg noget mere arbeide enn lurt var hos den gode børsis,

 

Men i dag kom pakka (seff med bud og kona alene hjemme...) Ikke rifle, men deler og mikk-makk.

Det er kun "barreled action", som før sagt Hansen og Lilja, arbeidet later til å være pent gjort slik som man leser at det burde vært gjort. Så er han altså "True Craftsman", der nede i sørvest :D .

Måtte modde stokken fra Choate litt for å få på T8 demperen, men det gikk greit og ble ikke prangende synlig - skal pynte på det etterhvert, problemet er jo seff at Skinna ikke passer.

25062009001.jpg

 

SATAN! Nå må jeg skaffe tak i ei Piccatinnyskinne (med en j.. masse tilt ASAP)

 

K

Link to comment
Share on other sites

skaffe tak i ei Piccatinnyskinne

Ny skinne kom idag, og ble prompte skrudd på, kikkert fra 6.5mm flyttet over og kikkerter rokert videre... Resultatet ble seff at jeg trenger 2 sett (! !"#¤$@£) billige piccatinny-ringer, 1" for å feste billigkikkertene på de børsene som til enhver tid ikke er betrodd tyske sikter.

Hvor får en kjøpt "El Cheapo" piccatinny-ringer, evt. passer Weaver?

 

Uansett så ble det jo børse!

 

02072009001.jpg

 

02072009002.jpg

 

02072009003.jpg

 

Noen ganske få prøveskudd er avfyrt, for å sjekke funksjon og måle hastighet, med puss imellom, for å gi løpet en myk start på livet. Hastighet med fabrikkammo (Lapua og UMC) er normal og som forventet.

Testskudd med 80gr Amax/ N550 er ladet opp og banen vil bli besøkt ved 1. anledning. :D

 

K

Link to comment
Share on other sites

Den funker!

 

Var ute og småskjøt nå istad, fikk gillret meg opp med rifla oppå noen erteposer.. Her er den ene samlinga, skudd nr. 5-7 totalt:

06072009.jpg

Måler vel ca. 9mm, så skjøt jeg en til, ble tom. litt mindre - litt ivrig skjøt jeg to til da jeg hadde vært framme og sett, men da kom det to skudd på sida gitt 5sk 19mm.

06072009002.jpg

 

Skjøt noen få hjemmeladninger, 80gr Amax, 66mm og 24grs N550, var daffe greier. Får helle på mer neste gang.

06072009001.jpg

 

Rifla er en drøm å skyte med, det sier "sploinngff", og er nesten ikke rekyl, her skal det bli "red mist", når kråker og måker blir lovlige... Den har super balanse med demper og er passe tung. Den feite stokken klarer fint å balansere den tunge kikkerten.

Det eneste jeg ikke er helt fornøyd med avtrekket fra Jewell, det har nok en aning kryp, eller et slags "glipp" rett før det bryter, (mulig jeg er noe kravstor, avtrekket er bra det)

 

K

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Fyller på med noe mer resultater her.

 

Testet noen hjemmeladinger, det er VV N550 og 80g Amax, satt til 66mm COL, det er solid fast i riflingene på denne rifla. QL gir 860m/s og 60kpsi for 27grains. Virkeligheten er slik:

 

23.5 703

24.0 712

24.5 738

25.0 774

25.5 794

26.0 821

26.5 830

27.0 853 (her sier altså QL 60kpsi og 860m/s)

 

fra og med 26grs er trykkringen større enn Lapua fabrikkammo, 69gr Match, som gav 890m/s. Hele denne stigen, et skudd pr vekt, bortsett fra 27grs som var 5 sk, satt i ett litt raggete hull (@100m). De 5 med 27 var en stor skandale - 29mm.

Nå gav fabrikkammoen som sist gikk på 11mm også omtrent 30mm så noe tull var det et sted. At en er skuffa og sur etter å ha skutt samtlige skudd "sub-moa" er nå et godt tegn til meg å være, så helt galt er det nå vel ikke.

 

QL sier videre at 28.5grs N550 gir 60kpsi og 888 m/s om jeg korter patronen til 65.5mm og derved gir den en halv mm friflukt. Det er svært nære 900m/s, og det fra 550mm løp.

Muligens gir det bedre presisjon å holde seg på 27grs, da løpstiden iflg. QL ved 27grs og 65.5mm er nærmere en "node"...,

 

JEg er litt usikker på trykket her da trykkringen som sagt er større enn fabrikkammo, men der er INGEN vanlige/synlige tegn på høyt trykk på hylsene? Og det ved 60kpsi, som ikke akkurat er kosetrykk uansett hvilken side av en strek det er på. Mulig jeg må ofre noen hylser og se når tenhettelommene blir romme :roll:

 

Noen som vet hvilket trykk Lapua 69gr Match er ladet til?

 

K

Link to comment
Share on other sites

Koste meg på banen idag. Etter omtrent 200 CCI std sendt utover store områder i frisk fiskehalevind, (var 8-10m/s bakfra, skiftende side) regna det fra seg og løya litt/ dreide på en side istf. alle...

 

Det må jeg si - jeg traff ikke mye på de skudda, men lærte desto mer :D - av å ligge å skyte samlinger i bygevind med .22LR@ 100m. Samlingene lå på 50-65mm men hadde store problemer med å holde treffpunkt på 75mm blinkene, i til tider +10cm vindavdrift.

 

Skulle jo teste neste ladning i .223en.

30072009004.jpg

 

Her er en av de siste .22LR samlingene øverst, begynte å få dreis på det til slutt, 24mm @100m 8) . De to blinkene nederst er 5sk samlinger med 80gr Amax satt til 65.5mm oppå 27.0grs VV N550, 14 og 15mm. Hastigheten med denne ladninga er 851m/s, snitt av 10.

30072009003.jpg

 

Om jeg traff en jevn periode, og gjettet rett treffpunkt så virka .22Lren bra som vist over, om jeg skjøt fort som f...

Her er .223 i et uoppmerksomt øyeblikk.. Skuddet til v. er et dårlig avtrekk pga. hastverk, de andre er feil gjettet vind,

30072009005.jpg

 

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Takker Hans Kristian.

 

Begynner forresten å glede meg til elgjakta. Hvordan var det med å få betalt svensk jegeravgift etc.? Har tenkt lite på det men kjenner det røkker når jeg så navnet ditt.

 

Skal sjekke hva jeg betalte for kassa, det er ikke noe jeg liker å gå og tenke på... Men rifla er faktisk nokså rimelig. Kikkerten om den skal kjøpes ny er langt dyrere enn resten. Tyske kikkerter er jo omtrent som heroin også - stein dyre, men når en blir vant til de så må en ha dem.

Tror løp-kasse-stokk (jævlig stygg men den virker faktisk bra, er fornøyd med funksjon) og kikkertskinne kom på omtrent 13k.

 

Jeg ønsker meg en valnøttstokk/laminert med valnøttsider i "classic varmint" stil. OG kommer nok til å kjøpe en, senere... Hadde vært enklest å kjøpe i Norge, men ser ut til at jeg må ut av landet.

 

En annen ting jeg gleder meg til er å få testa .223en ut på 1km. Tror jeg skal skyte bra med den, og en veldig grei ting er jo at det ikke fins rekyl. En ligger og ser at hølet dukker opp i skiva (100m).

 

Teknisk er jeg sikker på at Hansen-mannen kan lage kasse av titan. MEn siden han helt sikkert må kjøpe noe verktøy, teste det, kjøpe titan, prøveskjære en kasse, teste den, kanskje designe om litt pga. egenskapene til titan vs stål etc... så tipper jeg det blir dyrt. Men jeg gjetter. Remington lager da ei utmerket Ti-børse, og en kan skru i det løpet en vil om den ikke er god nok?

 

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Remington lager da ei utmerket Ti-børse, og en kan skru i det løpet en vil om den ikke er god nok?

 

Jeg har nettopp kjøpt meg en slik titanbørse (Alaskan Titanium ), dog med standard løpsdiameter, og forelskelsen er total :D ! Hvorvidt løpet er bra skal jeg ikke uttale meg om siden jeg kun har fått testet den med noen få skudd, men det så lovende ut på elektronikken. Men vekten og balansen er så absolutt godkjent. Jeg tenkte å skrive en vurdering av den så snart jeg har fått testet den med litt forskjellige kuler og praktisk jakt.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Gjøvdal idag, tilgang til 300m og ellers så langt man gidder å gå, idag var det 400m.. Gong-bæringa tok sitt. Men vinden var rolig og jevn, og det var fint skytelys.

 

Hadde redusert litt på ladninga, mest for å få opp løpstida til det teoretiske optimum :roll: Må jo si med en gang at skyting fra tofot i oppoverbakke og kort tid etter en større fysisk utskeielse neppe kan karakteriseres som presisjonstesting på høyt nivå.

 

Dagens ladning: 26.8grains VV N550, over 80grains Amax, 65.5mm, ikke kronografert. QL -> 840m/s

 

Quick target sa 2.4mrad opp, 48knepp for å flytte fra 100 til 400m, målte 410, men stilte 48 og skjøt 3 skudd. de satt litt høyt så jeg gikk til 44knepp, og skjøt 5. Slik:

08082009014.jpg

På skudd nr. 3 hadde jeg veldig rolig rifle, så jeg lot skuddet gå, halvbevisst, selv om så at jeg kantet venstre, "ubetydelig" <- no such thing!!! Pang - og flua nede til venstre, akkurat der QT sier den kommer om jeg kanter litt...

Skjøt en 5 skuddsserie til, den ble 75mm, også den med ei flue men det var nå endel rystelser ifra operatøren - jeg fant aldri en helt rolig stilling.

Så skjøt jeg 5 på 300m uten å stille for å se hvor de havner, fremdeles med urolig rifle:

08082009016.jpg

Litt til venstre, det er jo mindre vindavdrift på 300m. Hadde stilt 0.6mrad, 12 knepp for 3m/s, etter første serien @400.

 

3 serier @ 410m, 55mm(3 skudd), 93mm, 75mm, og så omtrent 90mm@ 310m, Sikkert ikke så veldig bra, jeg smiler nå uansett.

 

Men alle vet jo at .223 er ubrukelig på langt hold :wink:

 

Som sagt tidligere så er jeg ikke storfornøyd med avtrekket, resten funker tydeligvis bra. Choate-stokken mangler et godt sted å lime datakort, og jeg kan ikke holde tommelen bak tennstemplet slik jeg er vant med.

Tofotfestet hindrer bruk av Podlock, så det MÅ fikses.

 

Så må jeg lære meg å holde rifla i ro, så kan dette bli bra.

 

.223 og demper er veldig behagelig å skyte med, ikke smeller det, og ikke er det rekyl. Det siste kan nok skaffe meg uvaner om jeg ikke passer meg.

 

K

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Dagens tur på banen var å teste 90gr Sierra. Foruten å trene liggende skyting da.. Det var ikke veldig oppløftende, men jeg lærte da noe. (som jeg har lært før :roll: ) Poengsummer snakker vi ikke om!

 

UAnsett, etpar serier med Lapua Match fra tofot var ikke veldig imponerende, selv om alt var godt innafor innertieren. 15-20mm samlinger - 3-4 i ei klyse og så 1 litt ut.

Så:

5 Sierra MK 90gr og 24.5gr N550 @65.5mm - QL: 45kpsi - 756 m/s - elende... minst 25mm

5 Sierra MK 90gr og 25.5gr N550 @65.5mm - QL: 50kpsi - 786 m/s kanskje 20-25mm

Dette var 5 spredte huller, ikke "en flyger"

 

Berger 90VLD, og 24gr N550 @68mm (ca. 0.7mm inn i riflingen), QL:47kpsi - 744m/s, chrono: 745m/s

Berger 90VLD, og 25gr N550 @68mm (ca. 0.7mm inn i riflingen), QL:52kpsi - 773m/s, chrono: 772m/s

Begge gav 4 innom 9-10mm og ei flue ned H som åpnet til omtrent 20mm. Skal jeg ha disse opp i 850m/s må de nok bakkes ut av riflingen iallefall..

 

For å sammenligne:

5 80gr Amax og 27gr N550 @65.5mm - QL: 54kpsi 850m/s, krono 851m/s 8) 7mm :D

 

1:7" er iht noen "i underkant" til å stabilisere denne kula - vil det hjelpe å køle på med krutt, for mere fart?

 

Iht. andre igjen gir N500 serien "alltid" dårlig presisjon ved lave trykk - er dette tilfelle? og igjen, vil det hjelpe å lade hardere?

 

K

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

I de tre kalibrene jeg har testet N550 så har jeg ikke fått i nærheten av så god presisjon som med vv's 100-serie. Dette gjelder både med lavt trykk og trykk opp mot maks. Jeg har enkelt og greit avskrevet dette kruttet for mitt bruk annet enn til jakt. Der gir det grei nok presisjon og hastigheten er det ikke noe å si noe på.

 

Andre får 550 til å gå ser jeg, så betrakt dette som en digresjon fra min side.....

Link to comment
Share on other sites

Hei K.

Jeg har samme erfaringer med N540, N550 og N560 som "snikskytter Arne" nevner. For beste presisjon går jeg for N100-serien, eller helst Norma krutt (bruker ikke selv skytterlagskruttene). Har stor tilltro til de Rino kruttene de har begynt og selge på Jaktdepotet. Har bare erfaring med Rino 22 selv ennå, men det har gitt helt fenomenal presisjon med tre ulike 140grains Nosler kuler (Custom Competition, Patition og AccuBond) i 6,5x55'en. Alle ladd med 48g Rino 22 krutt, Norma hylser og Federal 210 LR Match hetter.

Kan du oppnå hastigheten du ønsker med 202 eller 203B ville de være de første kruttene jeg prøvde om jeg var deg.

 

N500 serien gir ofte hastighet på linje med de beste, alltid mest munningsglimt og smell, og skjelden helt topp pressisjon. Dette er min personlige erfaring :roll:

Link to comment
Share on other sites

Mmm,

 

Med 80gr Amax skyter denne rifla flere 7mm samlinger enn 15mm samlinger - med N550, så jeg tror ikke det er selve kruttet det står på. Blant HighPower skytterne i USA regnes det som saliggjørende for å få 90gr kuler til å gå fort. De peiser dem ut i godt 3000fps, fra 30" løp :roll:

Fra de data jeg har fra erfaring i 6.5, og fra QL, skulle jeg kunne få samme hastighet med URP/N19 (snart lader jeg alt med N19..) men hadde ikke tenkt å teste N19 i .223 før jeg fikk litt mer erfaring.

Om jeg skal prøve et krutt til som ikke står i skapet, så blir det N310. Så kan jeg velge å skyte et skudd på kort hold "i all stillhet", og samtidig ha mulighet til å skyte på lengre hold uten å drasse på 2 rifler.

Amaxene er uansett så presise at jeg neppe gidder å kave mye med 90gr kulene.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Samling med 27grs N550, 851m/s, 5sk @100m

18082009002.jpg

 

Hastighetsvariasjon har variert, begynte på omtrent 20m/s, men likevel god presisjon, selv på 400m. Etter tiltak for å redusere hastighetsvariasjonen (gløding, trimming og rengjøring) er den nå 8-10m/s, og presisjonen enda bedre (se bildet). Mulig en kan hente litt på å smådreie litt på halsene, men tror ikke jeg gidder, jeg er ikke bedre til å skyte uansett.

Rhino 19 er vel N19 med en annen merkelapp på?

 

K

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Fikk prøvet 90gr Sierra nå. Toppladningen, 26.3gr N550 gav minst samling, ca 20mm/5sk. Det var med en mixed lot av hylser som er brukt flere og ulikt antall ggr. LApua, men likevel.

Med samme og skikkelig hylseprep og litt mere krutt kan dette bli bra. Har jo mest håp for 90gr Berger, for de har veldig god BC. At 90gr Sierra går tar jeg som et tegn på at de ER stabile i dette løpet.

 

Og i posten idag :D

IMG_4344.jpg

 

Sinnsykt lange kuler, de varmer en bueskytters hjerte

IMG_4343.jpg

 

Om BCen stemmer så kan jo "6.5x55 har mindre vindavdrift enn alt" -folket bare begynne å spise hattene sine med en gang, 8)

 

K

Link to comment
Share on other sites

Sexfemen ruuuuuler :wink:

Ja, det er vel derfor den står i skapet :lol:

 

 

Makkieboy, 0.05 (edit kommafeil)bedre BC er ikke allverden, tipper du må sende avgårde den 6.5 kula med noe mer enn x55, skal det veie opp for den doble rekylen, og hastigheten til .223en om du bruker samme løpslengde. Hvordan har du tenkt å få 900+ m/s på 140graineren? Tipper det butter rundt 850.

 

Østengen, hvordan i herrens navn skal jeg vite det? :wink: Neppe noe lenger enn et 6.5 løp. Løp får en jo heldigvis kjøpt flere av..

Du kan jo kjøre løpskalkulatoren på 6mmBR.

 

K

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Makkieboy, det er greit, Opposisjon skjerper :wink:

 

Det er litt fram og tilbake dette her, jeg får faktisk det QL sier jeg skal få i .223en, men kjenner ingen som skyter 140gr 6.5mm kuler i 925m/s i 6.5x55? Knapt nok i 6.5-284. Der skulle samme trykk gi nesten 1000m/s med 140gr kule - not.

 

K

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

90grainere kan du glemme i 1:8"

 

Amax 80grain skal gå? Iht. diverse www.. Den har god BC, 0.452, mye bedre enn alt annet enn Berger 74, 80 og 82, men de har .423, .444 og . 445 og koster en formue.

75 Amax har .414, så det blir en Amax - de er presise så det holder, og ikke dyre.

 

Med skyvelær og tomhylse ser det ut som en fint kan sette 80en til 60mm, kanskje også 59. I et 550mm langt løp skulle N550 eller 203B få den avgårde med 830-850m/s (QL). I 650mm løp kan du nærme deg 900m/s - dette vil overgå det meste av .308 ballistikk, nesten uten rekyl.

 

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Det fins en 75grain Swift Scirocco som sikkert er utmerket til rådyr. Mer om 80 Amax og småvilt kommer, Det er en viss dato i morra.

For å synse litt, så kan jeg ikke skjønne hva et rådyr skulle finne på etter en velplassert Amax. Men det er jo uansett mange gode jaktkuler i .223, så Amax på rådyr er vel neppe førstevalget. At de bruker dem i 6.5mm er igrunnen noe annet.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Tror du 80g A-max er brukende på Rådyr og annet matvilt?

 

Har lurt på dette selv, flere ganger. Skjøt vel rundt 25 rådyr med 6x45 (6mm-223) og kuler som burde oppføre seg omtrent likt. Blei mye ettersøk. Dyra var steindøde, men skogen var tett og blodsporet minimalt så det fordret bikkje i overkant ofte.

 

Da jeg bygde denne rifla fantes ikke det kuleutvalget i 223 som nå. Idag ville trolig en ordinær 223 blitt bygget. Men med erfaringene jeg har gjort meg nå, så ville jeg sagt nei takk til rådyra. En liten avsporing men har veldig lyst på 6XC og 105 Amax om dagen. Skal bruke 243 denne sesongen og er jeg heldig blir det nok dyr til å få en mening om patronen. Deretter står ei 6,5x47 pipe klar... Kan synes som det ikke ble 6XC lell :?

Link to comment
Share on other sites

Roe, Hans Kristian,

 

80gr Amax er ikke nødvendigvis snill mot kjøttet, må nok kastes litt her

IMG_4409.jpg

IMG_4413.jpg

IMG_4405.jpg

IMG_4416.jpg

 

Skjøt tre fugler idag (egentlig 4), mer her : http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=20&t=24517&p=293079#p293079

Til kulas forsvar, alle 3 hadde knust vingeknoke på inngangssiden, min erfaring er at når en raker slike bein innover i kjøttet, så blir det stygt uansett. Derfor sier egentlig ikke disse skuddene så mye.

Og det lengste skuddet, 239m, gav verst ødeleggelser - her hadde den først treft vingeknoken, og så tatt mye av brystbeinet med seg gjennom den ene fileten. Tror jeg må revidere siktepunktet.

På 240m har kula snaue 690m/s.

 

Er utrolig fornøyd med rifla, demperen, siktet. Herlig å kunne skyte problemfritt uten hørselvern. Høre KLASK idet kula smeller inn i fuglen, like etter et høyt men håndterlig "SPloiinng",

 

Mullins,

Tror jeg tar det tilbudet om å teste noen Sciroccoer, men det får bli en stund til - har alt for mange prosjekter.

 

K

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Første jakttur på "land" for styggebørsa. og en smule innendørs langholdsskyting

 

Ole Netland hadde invitert meg på jakt, og selvsag ble jeg med. Hva vi jaktet på var noe diffust, men stort sett det som det er jakttid på nå?

IMG_4580.jpg

IMG_4581.jpg

 

Vi prøvde etpar rådyrdrev, kom over harespor, prøvde å spore, men seff. håpløst.. Så støkket vi ut noen storfugler/orrfugler (var litt uklart det der) og gikk over på mere målrettet fuglejakt. Ole med 12/70 Remington 870 og jeg med .223Remington. Det var endel fugl, men de lettet fra skjul på bakken uten at det var mulig for oss å oppdage dem, og å gå stille i skaren var utelukket. Stort sett dro de opp på 50-70m. Hadde en, som jeg oppdaget når den begynte å "lure seg ut", den småløp bortover, men det gikk for fort til å skyte med rifle og var uansett for langt for hagle.

IMG_4582.jpg

 

Lunsj ble inntatt på en eminent jaktbu inne i heia. Det var -10°C og god vind, surt som faen faktisk, om en kom ut av le.

IMG_4585.jpg

 

IMG_4583.jpg

 

MEns vi spiste spekepølser og flesk, måtte vi se på utsikten. OG det ble spottet istapper/issvuller - naturens beste selvanvisere @535m, men i "stiv kuling", hmm,

IMG_4587.jpg

Den aktuelle issvullen er ved det røde krysset TV

 

Rifle ble rigget, og finne "firing solution". Jakka ble stappet inn i ei sekkelomme, og vinduet lurt opp. Alt for kaldt til å skyte utendørs :roll:

535m = 79knepp, la på 5 for temp. og mente høyde og høytrykk kansellerer hverandre omtrent (glemte at tabellen jeg hadde var for 0°C på sjøen, IKKE 15°C...)

Vinden ja.. 535m, over en dal, i j.. sur vind. Værmeldinga sa 8m/s, og jeg har en viss erfaring fra vindbedømming (nok til å vite at det som oftest er feil..), Det blåser også nesten alltid mer et stykke over bakken: "Tror du ikke det er 10meter" sier jeg, " Neppe veldig gale" konstaterer sjømannen. 10m/s er det = 60 klikk TV (!)

IMG_4591.jpg

 

Shooter Ready, siktepunkt er midt i ringen på neste bilde.

IMG_4596.jpg

 

Bang - ( er vel mere "piff" ), ...treffer jeg?... Ja!

IMG_4595.jpg

Spotting var selv, og Ole med en 8x20 av uvisst merke. Spor ble rapportert som godt synlig. Treffet er den hvite flekken noe over siktepunkt. (5 knepp ekstra...)

 

Dagene er korte på denne tida. Så det var ikke mange timene vi fikk før sola gikk ned, og nedi lia kom mobildekning, og med den "utålmodighetstelefonen"...

IMG_4604.jpg

 

K

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Som tidligere nevnt så bruker jeg 90gr Berger VLD og 80gr Amax litt om hverandre. Tanken var å velge den som gav best presisjon, (og at det skulle være 90gr, pga høy BC...). Jeg får de hastigheter jeg forutså, med de trykkene jeg forutså. ~850m/s med 80 og ~800 med 90gr, fra det lille løpet.

Presisjonen med begge @100m er glimrende - alt for bra til at jeg kan skille mellom dem med tofot og mine begrensede skyteferdigheter. Når jeg gjør mitt (sjelden) så sitter det på 7-8mm. Vanligvis slenger jeg på en for min regning som åpner til 12-15mm :roll: Uavhengig av ladning.

 

Problemet er hastighetsvariasjon, opptil 80fps, med 90gr Berger, jeg har hittil operert med dem satt hardt i bommene, ca 2mm inn, det funker som snus med 80gr Amax, der er ES ~25fps. Samlingene @300m har vært varierende med begge kuler, det skyldes mest meg, og været, som IKKE vil samarbeide når jeg har tid til å skyte. Begge går imidlertid klart bedre enn 69gr Lapua fabrikk, som lander på 50-60mm @ 300m, den har imidlertid klin jevn hastighet

Kan det skyldes kulda, feks. at patronene blir kaldere og kaldere etterhvert som jeg skyter, ? Kjører glødde halser (har gitt veldig forbedring på ES før) og som sagt kulene hardt inni bommene. Eller gløder jeg for ujevnt?

 

Tar altså imot tips for å få ned hastighetsvariasjon.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil tro temperaturen på patronene i løpet av en serie vil være lite påvirket av utetemperaturen. Er patronene og våpen avklimatisert slik at de har utetemperatur, vil dette bare gjelde første skuddet. Deretter vil temperaturen i kammeret stige slik at patronene bli varmere og varmere utover serien. Iallfall med "normalt" skytempo. Den jevneste temperaturen vil en få ved å skyte svært sakte slik at løp og kammer avkjøles etter hvert skudd. Alternativt skyte så raskt at patronene ikke rekker å bli særlig påvirket av varmen i kammeret, men da tror jeg jaggu en må være rask på avtrekkeren, og vises tydelig på skiva!

Link to comment
Share on other sites

Leser jeg rett, hvis du gløder hylser selv?

Hva slags hylser bruker du?

 

Jeg bruker bare Lapua og har aldri glødet ei hylse. Noen av disse er ladet gud vet hvor mye?

.220 Russian som blir til 6PPC, da snakker vi om 40-50-60 ganger

.6,5x55 for jaktfelt, blir ladet til halsen sprekker eller andre ting, snakker fort om 20-30 ganger.

 

Maks lader ikke, og helpresser når de begynner å gå trangt ved lukking av bolt osv...

 

Det er ikke kruttmålet ditt som tuller? Syntes det er alt for stor ES.

Kan ikke ha noe med kulda å gjøre heller hvis du skyter fabrikk ammo på samme på. Da vil jo temp påvirke likt.

Link to comment
Share on other sites

Leser jeg rett, hvis du gløder hylser selv?

Lapua. Jeg fikk så veldig forskjellig motstand når jeg satte kuler, og tenkte å prøve å gløde hylsene. Dette var i 6.5-284. Jeg er jo materialteknolog av yrke og jobber med varme og temperaturmåling hver dag, så tenkte jeg skulle ha bedre kontroll med gløding enn de fleste? Uansett så ble kraften når jeg satte kuler veldig lik etter på og i 6.5 forsvant så og si ES - dette var vel mest påkrevd pga at jeg hadde blandet hylser som var lader 2 og 20ggr :roll:

 

Så vanen fulgte, og jeg glødet 25 223hylser for å prøve og lot være med de andre, ingen forskjell i presisjon, men med Amax var det (innefor statisikken til 25 stk) tydelig forskjell i ES, noen og 30 fps med de uglødde, og 17 elle r18 eller hva det var med de glødde. De er bare glødd en gang. Nå slår det meg at jeg KAN ha blandet inn noen som ikke var glødd :evil: Det er vel muligens synderen her - skal lade i kveld tenkte jeg (tenkte jeg i går også..) Da skal jeg sortere etter tung og lett kuleisetting.

 

Ad at du aldri gløder Poacher, har du tight neck-kamre, føler at halsene blir harde (og sprekker) på rifler med romme kammerhalser, uten at de er upresise av den grunn. Jeg helpresser forresten alltid, minimalt. Bruker et Redding "Bushing" diesett, og en seater med flytende kammer og mikrometerinnstilling.

 

Tenkte også å skyte dem i morra, @300m. Så får vi se. Det er mer her enn jeg er vant til av fiksfakseri - bra kammeret er såpass romt som det er, ellers hadde jeg vel dreiet hylsne også...

 

K

Link to comment
Share on other sites

Det er bare 6PPC som er tight neck. Jeg orker ikke det på flere våpen :?

Da jeg helst vil skyte :mrgreen: Men det skal sies at kammer i 6,5-284 og 6,5x55 er trange, uten at jeg må dreie hylsehals eller lign. Kan vel kalles match kammer...

I min .223 så er det fabrikk kammer, og der har jeg ikke forsøkt annet enn ferdigladet ammo.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...