Jump to content

6,5x55 AI


Jackknife

Recommended Posts

Jeg har et ekstra løp til min Sauer 200 STR, og funderer på om jeg skal få brotsjet denne opp til AI-versjon av 6,5x55 (og om det i det hele tatt går å brotsje opp en STR-pipe til 6,5x55 AI)

 

Men jeg føler jeg vet for lite om dette kaliberet, så jeg tenkte starte en egen tråd hvor folk kan fylle på med info. Her er jeg ute etter det meste av hva folk sitter med av erfaring, kunnskap eller linker som kan gi info. Dette kan kanskje også være til nytte og glede for flere som går med tanker om dette kaliberet.

 

Jeg vil gjerne vite mer om:

 

- Ladedata: kruttyper, hastigheter, kulevalg osv.

- Presisjon: Hva kan forventes av presisjon både med ferdig "fire-formede" AI-hylser og standard 6,5,55 skutt i et AI-kammer.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Joda, det gåe an å kamre STR til 6,5X55 AI. Du får litt mer fart, spesielt med 140 grains kuler. Skyteforming er ikke vanskelig. Du bare skyter vanlige 6,5X55 patroner i kammeret og ferdig arbeid. Ladedata finner du helst på Amerikanske krutt, men dersom du tat utgangspunkt i ladebokens data for 6,5 begynner du på maks eller litt under. RP15 og MRP gir best fart.

Link to comment
Share on other sites

Mener det står litt om denne patronen i en artikkel i svenske Vapentidningen for noen år siden. Husker jeg la merke til at det ikke er så store prestasjonsforskjeller mellom 6,5x55AI og 6,5-284. Skal se om jeg finner artikkelen.

 

Vet du om AI-versjonen går greit i vanlige STR-magasin? Vil vel anta det..?

Link to comment
Share on other sites

Et lite sidesprang, forsåvidt, men hvordan blir presisjon/hastighet når man skyter 6,5x55-patroner i et 6,5x55AI-kammer? Forsåvidt kun aktuelt dersom man vil ha noe nyttig igjen for å skyteforme skytterlagsammo i et AI-kammer, men er det noen som har erfaring fra dette?

 

(Ser at trådstarter også lurer på dette, så jeg tillater meg å "mase" bittelitt... for meg er dette det største ankepunktet på om hvorvidt jeg skal brotsje opp pipa eller ikke...)

Link to comment
Share on other sites

...hvordan blir presisjon/hastighet når man skyter 6,5x55-patroner i et 6,5x55AI-kammer? ...)

 

Har drevet litt med skyteforming, men aldri for annet enn å forme hylsene.

 

Det jeg imidlertid oppfatter som logisk, er at hastigheten går litt ned i AI-kammeret sammenliknet med orginalen, og at hastighetsvariasjonene fra skudd til skudd blir større. Variasjon i hastighet gir som kjent dårligere presisjon.

 

Antagelsene begrunner jeg med følgende:

 

Hastighetsreduksjon: Trykk/energi går med til å utvide hylsa. Dette er trykk som normalt ville skjøvet på kula. Tror imidlertid hastighetstapet er begrenset.

 

Presisjon: Variasjone i godstykkelse og godsets varierende elastisitet vil kanskje påvirke mengde energi brukt til å skyve hylseveggen ut i kammerveggen. Gjennom variert energibehov ved denne operasjonen, vil det kunne tenkes variert hastighet og presisjon.

 

Lkevel; dette er antagelser fra min side som godt kunne trenge bekreftelse/avkreftelse fra noen som vet.

Link to comment
Share on other sites

Jeg funderte også om det var mulig og brotsje opp en gammel "necksizer" med samme brotsj som man brotsjet kammeret med, men ble anbefalt å bestille ferdig sizer-die fra fabrikk, da kammer normalt bør være noen tusendels millimeter større enn ladeverktøy pga at hylsen bør ha noe plass å "bevege" seg på ved avfyring. Det høres jo ikke ulogisk ut.

 

Ellers har Peter fornuftige ressonementer vedrørende presisjon på standard 6,5x55 ammo avfyrt i AI kammer. Men dette er teori, og det hadde vært artig å hørt/erfart hvordan dette virker i praksis. Tenker da på å kunne bruke AI-løpet til noe vettugt, dersom presisjonen duger til f. eks jaktfelt, elgbane, eller normal trening.

Det blir unødig både slitasje, og kostnader, dersom en bare må brenne av en masse skudd, kun for å skaffe hylser.

Link to comment
Share on other sites

Fant artikkelen fra Vapentidningen (2/99). Stod imidlertid svært lite om patronen vi diskuterer her. Her har dere likevel litt av innholdet.

 

Gevinsten med å impe ulike kaliber varierer stort. 6,5x55-versjonen er en av de kalibrene der det virkelig er noe å hente :D Blir nok et slikt løp til 200STRen min i løpet av 2008.

 

65x55aivb9.jpg

Link to comment
Share on other sites

For the next best gain, number four in the chart provided, I am taking my writer’s prerogative to show a standard cartridge that Ackley did not work on, but is now known as the 6.5x55 BJ Ackley Improved, the initials being my own. In the early 1990s I thought the standard 6.5x55 Swedish cartridge would show nice gains if it were improved as an Ackley. Little did I know that Ackley never did it. But to make a long story short, I got busy and copied the Ackley design into the 6.5x55, with a great deal of input from Dave Manson of Manson Reamers (PS advertiser). With the 140 gr. bullet the velocity gain is 13.7%. Standard factory velocity is 2550 fps, while the 6.5x55 BJ Ackley gets 2900 fps. This is another Ackley cartridge that I have used extensively for hunting, and I have heard from several readers who use it in long range competitive shooting.

 

med link til hele artikkelen

http://shootersforum.com/showthread.htm?t=5813

Link to comment
Share on other sites

Nå er det svært lite arbeid med hylsene til en 6,5 AI. Jeg hadde denne i en sako for noen år siden og jeg skjøt vanlig norma jaktmatch i min, vips, ferdige hylser. Presisjonen med std ammo var helt på høyde med std kammer og AI ammoen gikk like bra. Skal finne frem gamle ladedata, men husker godt at dette var en sprek sak med vekter opp til 120 grs. Hit er det ingen med tilsvarende volum som henger med. Med 140 og 156 grs kuler gav den hastigheter som en godt ladet 6,5-06 + litt til, men ikke enormt. Hadde i samme periode en 264WM, men den hang overhodet ikke med. Der harmonerte ikke prestanda med ladninene. Men 6,5 300`en deriomot :oops::oops:

Tilbake til tråd. Jeg har også bladet med reportasjen fra Håkan Spuhr sin børse ( årsaken til mitt kammer), og kan finne frem dette. Han hadde problemer med at 85 grs sierra kulene gikk i filler i lufta, noe jeg aldri opplevde. Har prøvd 243 AI og 260 AI også, men det i 6,5*55 dette virkelig har noe for seg.

 

Bare jeg får sluttet med disse ultraletteløpsbytterustfriesubsoniske remingtonene er planen å få bygd en S&L Classik med HT stokk i nettopp 6,5AI før hjortejakta til høsten. Nettopp dette med muligheten til høy hastighet og rett kulebane kontra muligheten til å kunne skyte skytterlagsammo er noe jeg savner, i en og samme børse UTEN løpsbytte.

Link to comment
Share on other sites

Heisann... :):) Dette var jo nettopp slike saker jeg var spent på å høre. Det er jo som tidligere nevnt dette jeg føler er det geniale med AI-varianten. Den dupliserer så godt som den anerkjente langholdspatronen 6,5x.284, samtidig som man kan skyte standard ammo i samme løp.

Presisjonen man klarer å oppnå i et AI-kammer med standardpatroner, vil jeg annta avhenger av kvaliteten på verktøyet som brukes, og kompetansen til børsemaker som utfører jobben. Det kritiske punktet vil vel være hvordan standardpatronen "headspacer" på overgangskonen i kammeret. Om dette er presist, og skjer likt hver gang, skulle det vel ikke være noe i veien for å oppnå "brukandes" presisjon, også på standardpatronene som avfyres. Jeg snakker tross alt ikke BR-presisjon her.

 

 

Men jeg samler alt som kan finnes av info om emnet, og tar en avgjørelse på hva jeg gjør med det første, så bare kom med det dere måtte ha av info, tips og innspill. Ladedata er veldig fint å få tips om, for å kunne ha utgangspunkt fra noen med erfaring.

Link to comment
Share on other sites

Lurte på hva slags trykkstandard man lader AI-utgaven til? Hvis man kan lade denne til magnumtrykk dvs 63000 psi eller vanlig trykkstandard for moderne patroner på 60000 psi, så vil man nok tjene mye på AI. Hvis dette går i AI så går det vel ann å lade vanlig 6.5x55 til magnumtrykk også, og da vil man jo kunne tjene en del hastighet uten å brosje. Går ut fra at alle kasser utenom kragkassa tåler dette.

 

Er enig i det som tidligere er skrevet ang. AI og trykktegn. De som har AI er ute etter høye hastigheter og da trykktegn er vanskelig å oppdage på disse patronene, så er det mange som lader med overtykk uten å vite det, derrav de høye hastighetene. Har litt kjennskap til AI i 22-250 og der så man ikke trykktegn før hetta ramlet ut, og da er man langt over grensa for det forsvarlige! Hylsa er da bare og kaste, og tviler på at kassa har godt av dette i lengden. Men for all del, hvis man kan få ca. 100 ms mer med AI framfor vanlig 6.5x55, med forsvarlig trykk, så er dette meget interessangt. Hadde vært interesangt og vist arbeidstrykket for denne patronen og hvor lenge event. hylsene holder. Levetid på pipa hadde også vært greit og vist. Er man ute etter litt ekstra hastighet så er jo absolutt dette ett godt alternativ til 6.5-06 eller 6.5-284, men ser at det kan bli et problem å få tak i die-sett da 6.5x55 AI ikke er så vanlig i USA.

Link to comment
Share on other sites

..., men ser at det kan bli et problem å få tak i die-sett da 6.5x55 AI ikke er så vanlig i USA.

 

6.5 X 55 Swedish Improved 40˚ Custom # 7 6.5MM (Hentet fra Reddings katalog)

 

Om denne er identisk med den opprinnelige AI-versjonen vites ikke.

Link to comment
Share on other sites

OK, hvis Redding har er jo ikke dette noe problem. Da koker dette ned til, etter mitt syn, om man er villig til å ofre litt løpslevetid for å få den økte hastigheta. Når man vurderer AI patroner er det også lurt å tenke på at patronen blir vanskeligere å mate pga. den bratte skulderen, men dette går nok sikkert greit i de fleste kasser. 6.5'n er nok ikke en av de verste her pga. forholdsvis lang patronlengde.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Et fantastisk utvalg av dier. Og dette er vel et resultat av diverse kreative sjeler rundt om, som har lyst til å prøve diverse kombinasjoner av hylse/kaliber.

Man skal være i overkant oppfinnsom, om man skal komme opp med noe revolusjonerende nytt, som samtidig skal ha en funksjon og nytteverdi som man ikke finner i dagens "sortiment".

:D:D

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Takk stille; for flotte bilder!

 

Og med det samme: Rifla ble utrolig fin. Her har du alt en langholdsskytter kan begjære. Liten tvil om at riggen holder mål med tanke på presisjon også.

 

God mat til undertegna som snart får ekstra pipe til STRen. Denne brotsjes opp til AI pronte 8)

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
  • 3 weeks later...

Som du sier skal du jo teste ut mer mht hastigheter, men jeg trodde hastighetene skulle vært høyere. Selv ligger jeg normalt mellom 830-850m/s med 123 og 130gr kuler (Scenar og Golden Target) med 44 gr N-160 krutt ( i 28" pipe) med standard 6,5x55. og det er absolutt ikke max-ladninger.

Men det skal bli artig å følge med videre hva du får til av hastigheter, og ladedata er alltid interessant.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 7 months later...

Her var det mye rart

 

Får man si det uten å bli kastet ut? Brukere av forumet er opptatt av erfaring. Jeg får kanskje lov til å støtte meg på sånn ca. 20 års erfaring med 6.5x55AI. (Selv er jeg mer opptatt av kunnskap.) Skal heller ikke her bry meg med så mye, men ta fatt i det viktige, det vil si det som er farlig.

 

Børser med låsing i pipa egner seg ikke til å kamre om til AI varianter.

 

Standard ammunisjon bør/skal ikke avfyres i noe våpen.

 

Hylseforming bør helst foregå i eget kammer (en løpsstump kamret for formålet, hvor man skyteformer hylsene med for eksempel pistolkrutt og maisenna). Grunnen til dette er den samme for alle punkter ovenfor. Man bør/skal skyteforme AI varianter i et kammer som er noen hundredeler kortere enn et standardkammer for å få støtte nok for hylsa. Husk på at det ikke finnes noen skulder. Har man ikke denne mulighet skal kuler settes i bommene! Skyter man i et standard kammer får man alltid bruddanvisning over hylsehodet, selv med kulene satt i bommer.

 

Ytelsen til patronen, tja, kommer an på hvilken skole man hører til. Med utgangspunkt i Ladeboka, blir alt som har med seksogenhalv bare tøv. Med utgangspunkt i skytterlagsdata, blir ting atskillig likere. Hylsa er mer enn sterk nok til skytterlagsstandarden på 370MPa.

 

Da kan man, med ni grams kule, pine ut 915 m/s med enkelte kruttyper. 570 vil gi helt opp mot 950 m/s. Den som får skikk på presisjonen med det kruttet får det artig. Det er ingen grunn til å forvente mer enn ca 880 m/s med N-15 og liknende.

 

Syvkommaåttegrammere kan man pine opp i 930 m/s. Folk med spesialkompetanse og kruttbokser kan klare 960.

 

Litt av poenget, som det er en vits i å ha i bakhuet til enhver tid er; at uansett hva du holder på med, så skal man som prinsipp komme noe dårligere ut av det enn med en 6.5-284.

 

Det finnes ikke hokus pokus patroner.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...