Jump to content

Amatøroppussing, Merkel 210.


Nygaard

Recommended Posts

Jeg aner ikke om noen finner dette leseverdig, men:

 

En junimorgen i inneværende år fikk jeg det spontant for meg at jeg skulle søke på "Merkel" på finn.no. Ti minutter senere hadde jeg ringt og "bestilt" noe. En drilling? Nesten. Som student ble det en kombi. Et par forventningsfylte uker senere kunne jeg hente en moden (I beste alder? Ung? Dere kan bestemme. Født i 1956.) dame ved navn 210 i kaliber 12/70 - 6,5x57R.

(Et av medlemmene her inne vil nok [dersom posten oppdages] dra større kjensel på henne enn resten.)

 

Damen var både smekker og forførende, men hennes en gang så jomfruelige hud var til en viss grad preget av tidens tann. Slik som så mange kvinner ønsket hun ungdommen tilbake, og jeg så meg derfor nødt til å gjøre et ydmykt forsøk på å gjenopprette noe av hennes fordums glans.

 

Som den ufyselige, langhårede raddisen jeg er har jeg ikke tidligere vært i besittelse av strykejern. Dette, sammen med andre egnede remedier for eksfoliering, rynkefjerning og hudmassasje, ble handlet inn for anledningen.

 

Det lyktes meg dessverre ikke å få snappet noe godt helfigurbilde ved ankomst. Utsnitt får gjøre susen:

 

Nettskjæringen var omlag slik over hele linja..

45243.jpg

..og det var generelt en hel del bulker og hakk å finne:

45230.jpg

45231.jpg

45232.jpg

45233.jpg

 

En av vår alles guru Raudnakkes poster står meg fremdeles friskt i minne: tysk kvalitetshåndverk restaureres med damaskstål.

Egnet verktøy ble funnet frem og eksfolieringen påbegynt:

45234.jpg

 

Noe senere (sløvet under botoxbehandlingen) lot det seg gjøre å knipse et helfigurbilde:

45242.jpg

 

Deretter fjernet jeg resterende finish og strøk med strykejernet så skodda lå tett på hobbyrommet. Etter litt pussing og gnikking forstod jeg at ikke alle skjønnhetsfeil lar seg behandle med mine begrensede kunnskaper og i fravær av egnet tårnkammer/sort katt.

Jeg har derfor lagt meg på en linje der jeg etter omlag 30 omganger med strykejernet har latt en skjønnhetsfeil få lov til å bli med videre. En del av hakkene viste seg å være rimelig dype og flere steder lot det til at det manglet litt treverk.

 

Resultatet har i alle fall blitt noe slikt (foreløpig etter to runder olje):

 

Nettskjæring pistolgrep (før resterende stokk er siklet):

45235.jpg

Høyre side bak baskyle:

45236.jpg

Venstre side bak baskyle:

45237.jpg

Høyre side. Det sorte merket mot kolbekammen er en dyp skrape. Dampet ut og pusset plant, men fargen består. Det er dog levelig.

45239.jpg

Venstre side. Også her er det noen hakk jeg rett og slett ikke har fått has på. Stadig ingenting jeg ikke kan leve med.

45238.jpg

Synes det begynner å se lovende ut:

45240.jpg

 

Fortreet har blitt viet liten oppmerksomhet sålangt. Dette kommer av at jeg først i dag fikk somlet meg til å tilpasse et skrujern til demonteringen. Nettskjæringen er riktignok frisket opp..

45241.jpg

..men det er et godt stykke igjen å gå. Etter dette bildet ble tatt har jeg siklet ned det hele og fått dampet ut de verste bulkene. Det er likevel påregnelig med noe mer bearbeiding før olje kommer inn i bildet her fremme.

 

Kommer tilbake med oppdateringer etterhvert dersom det er interesse.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Det har ikke skjedd allverdens siden sist, men slenger ut et par bilder likevel. I bunn og grunn er det bare lagt på mer olje. En kombinasjon av jakt og studier har begrenset mulighetene for arbeid på fortreet. Pleier dog ikke å jakte rådyr før etter elgjakta i noe tilfelle, så skal være mulig å få til en rimelig bruksfinish innen den tid. Bildene ble litt blasse på grunn av lyset, i virkeligheten er det mer dybde og våtere treverk enn det ser ut til.

 

Mer olje = mer dybde i treverket. Liker utviklingen, selv om det også medfører at de punktene der jeg ikke har fått fjernet all misfargingen etter fiberbruddene blir mer fremtredende.

46264.jpg

46265.jpg

 

Nettskjæringen var jeg i bunn og grunn rimelig nervøs for å gyve løs på. Jeg hadde aldri tatt i Dem Bart-skjæret før jeg begynte på dette prosjektet. Etter noen omganger med neglebørste og Raudnakke-olje av fin årgang ser den dog ikke så helt håpløs ut. (Snitt som går gjennom kantlinjene er det forøvrig Merkel som står for, ikke jeg.)

46266.jpg

 

Noe annet jeg var nervøs for var det dype hakket bak baskylen på høyre side (bilde nummer tre i første post). Man kan fremdeles ane at det har vært noe der, men alt i alt ble det rimelig levelig:

46267.jpg

 

Skal forsøke å få tid til å svinge strykejernet et par runder til på fortreet rimelig snarlig. Jeg liker ikke tanken på at det skal ligge så altfor langt bak i prosessen.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Da dagens forelesning i økonometri utgikk falt det seg naturlig å lure inn litt kvalitetstid med treverk og strykejern. Endelig har jeg fått gitt fortreet en runde olje:

46695.jpg

 

Damen må ha gått tørst lenge, for her supes det unna nærmest før jeg får lagt den på.

 

Resterende stokk ser omtrentlig ut som før (bare litt finere) og tar stadig unna tildels store daglige doser olje. Får satse på at jeg får henne utørst på sikt.

Link to comment
Share on other sites

Kjempe bra prosjekt og knall børse så ikke led deg inn i fristelse for salg.

Mener å huske att jeg har ei pakke patroner en eller annen plass som gjerne kan doneres til en fattig student

(må bare finne de hvor de nå enn er)

 

Oi, en pakke patroner er alltid knall, ualminnelig hyggelig tenkt! :)

 

Kommer ikke til å selge med mindre det innfrir studielånet. Og det gjør et salg definitivt ikke :wink:

Link to comment
Share on other sites

Første kombien jeg kjøpte var en masseprodusert fra italia. Nå forstår jeg nesten ikke at det er mulig å selge slike, når det finnes så mange fine gamle å få tak i, til omtrent samme prisen.

 

(den Italienske kombien er byttet ut mot en Tysk fra '57)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...