Jump to content

Tikka M65 6,5x55, min første kjærlighet.


Recommended Posts

Okey, da er mi første rifle i hus. Ei litt sliten Tikka M65 i 6,5x55.

 

cimg0032l.jpg

 

Denne ble kappet og gjenget før jeg hentet den. Børsemakeren leverte det lille ekstra og med i prisen fikk jeg gjengebeskytter, kontroll av bedding og avtrekk samt en kjapp sjekk av resten av børsa. Meget bra! Pipelengde nå er 45cm, målt fra fremst på låsekasse.

 

cimg0034oh.jpg

cimg0035d.jpg

 

Jeg har også samlet litt godsaker mens jeg ventet på børsa.

 

cimg0007mp.jpg

 

cimg0008m.jpg

 

Her ser vi A-Tec Maxim, Bushnell Yardage Pro 4-12x42, Redfield Revolution 3-9x50 med Leupold QRW, Ladeboken, pussesett, Raudnakkes skjefteolje og sikkativ samt noen bolter og settskruer til en fremtidig justerbar kolbekam.

I tillegg tok jeg med 60stk Lapua Trainer 139gr og 40stk 100gr. Greit å ha noen hylser til man begynner å lade.

 

Planene for børsa er mange, men jeg må bare innse at jeg er utålmodig og må kjenne mine begrensninger.

Stokken skal pusses opp etter beste evne. Her må gammel drit fjernes, justerbar kolbekam lages og Raudnakkes magiske skjefteolje påføres. I tillegg vurderer jeg å duracoate alle deler i stål. Har mest lyst å få det blånert, men etter hva jeg har hørt er det svindyrt?

Picatinny-skinne skal monteres så fort den kommer i hus. To-fot ventes også.

 

Gode råd og forslag mottas med et smil. :)

 

Avslutter med noen bilder av stokken slik den er i dag:

 

cimg0009ch.jpg

 

cimg0010ud.jpg

 

cimg0012zl.jpg

 

cimg0013e.jpg

 

cimg0014hv.jpg

Link to comment
Share on other sites

Takk for det. Jeg håper og tror at denne er fra den tiden da de fortsatt lagde våpen med sjel, men jeg har ikke peiling.

 

Måtte jo prøve meg på litt raskfjerning, eller sikling som det kanskje heter:

 

cimg0036e.jpg

cimg0037lu.jpg

 

Det ligger et forholdsvis tykt lag med lakk utenpå treet, men denne får et kort liv i mitt eierskap. :twisted:

Link to comment
Share on other sites

Det første som slo meg var at jeg syns kanskje 45cm var litt vel kort løpslengde i dette kalibret. Stiller spørsmålstegn vedrørende om du klarer kravet til anslagsenergi til storvilt med denne løpslengden? Tror ikke du vil klare det med kjøpeammo, mulig det går med selvladet, men det er det sikkert andre som kan svare på?

 

Hva er forresten bruksområdet(er bare nyskjerrig)?

Link to comment
Share on other sites

Det står da vel ikke noe om at han skal bruke den på storvilt? :roll:

 

La ikke denne tråden gli ut i slike diskusjoner, dem har vi hatt mange nok av her inne. Hold heller fokus på prosjektet istede.

 

Jeg gleder meg til å se det endelige resultatet. Og jeg tipper jeg ikke er alene om det :D

 

 

John-A

Link to comment
Share on other sites

Godt å høre at flere har trua på jernet.

Jeg skulle prøvemontere A-Tec Maxim i dag, men der ble jeg rett og slett dritskuffa. Gjengene i demperen later til å være av gromsete kvalitet og vil ikke være med helt inn. Klarer to runder, men så blir den treg.

Jeg har kontrollert at gjengene på pipa ikke er skadet og gjengebeskytteren som følger med demperen går som smurt.

Mulig det kan være gjort en feil i pakkeprossessen slik at demperen jeg har fått har en annen stigning, men at gjengebeskytteren har kommet i rett eske.

Det ender vel opp med at jeg må prøve en ny demper og kjenner jeg flaksen min rett så må denne bestilles.

Link to comment
Share on other sites

Da kommer en test update med ny mobil.

I dag har jeg fått fjernet all lakk på stokken og freshet opp kantlinjene på nettskjæringa. Etterpå ble stokken vasket med terpentin og står nå å damper. Finishen blir på ingen måte perfekt, men jeg skal jo tross alt bruke børsa og. Har kanksje lagt ned 6 timer i dag, men når fire av de er betalt så er det greit. ;-) Vet ikke om jeg får til å laste opp bilder direkte fra mobil så hvis det skjærer seg kommer de senere.

c30102fe-4122-5b3c.jpg

c30102fe-4136-1493.jpg

c30102fe-4145-1c03.jpg

c30102fe-4191-b742.jpg

Flere bilder kommer......

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Gratulerer! de der er utrolig bra.

 

Stokken blir sikkert bra, når du først er i gang er det sikkert lurt å freshe opp nettskjæringa også, du kommer sikkert ikke til å angre på det hvis du gjør det iallefall.

 

Bra du fikk fikset demperen, hvis du finner noe annet vesentlig galt med den så har du rett til å reklamere på den så du slipper å kjøpe ny:)

 

edit: ser du nevner duracoat, det er ikke mange hundrelapper å spare i forhold til blånering og en sånn fin rifle fortjener blånering, kan anbefale vågsland.

Link to comment
Share on other sites

Slik så stokken ut i sollys etter siklinga:

 

cimg0039u.jpg

 

cimg0040ti.jpg

 

På disse bildene er den helt tørr i motsetning til de bildene som ble lastet opp fra tlf, der den er vasket med balsamterpentin.

 

Jeg er forøvrig enig i at denne fortjener blånering så jeg er takknemlig for tips til hvem som gjør dette i trøndelag. Har vurdert å ta en prat med børsemakerlinja på Støren, men da blir det evt ikke før i August/September.

Det er også to små hull i pipa for skurfeste som jeg skulle blendet. Hva kan man fylle disse med som tåler blåneringsprossessen?

 

Ang. nettskjæringa så skulle jeg sikkert frisket opp denne, men jeg har ikke håndlag for slikt så jeg er redd den bare kommer til å bli ødelagt. Vi får se......

Link to comment
Share on other sites

Sender deg en PM ang børsemaker jeg, husk at det er ferietid og da:) kan ta litt ekstra tid.

 

Ikke gjør noe med gammelfinishen, det er ofte bare å dyppe den noen runder så dekkes nakne områder. Så sant det ikke er noen skader i stålet, da er det best å fikse det med litt pussing for å få det 100%.

 

Ser bra ut, blir nok veldig fin uten å måtte gyve løs på nettskjæringa.

 

Hullene i løpet er nok etter skruer, det greieste er nok å skru skruer hardt til nedi bunn av hullene, kappe de og pusse fint over og rundt. De KAN sveises med mig (IKKE tig/gass) og pusses over, da vil du ikke se de noe mer, men slik varme på løp er skummelt. Det mange gjør er å drite i det, det syns jo tross alt ikke SÅ fælt, og kappede skruer syns de og.

Link to comment
Share on other sites

Takker for tips Northtown. Børsa blir i dag levert børsemaker for montering av picatinny skinne.

Jeg skulle egentlig gjøre dette selv, men fant ut at jeg jobber heller en time eller to overtid for samtidig å holde en lokal mester med arbeid. (viktig å nevne at arbeidet mest sannsynlig blir MYE bedre om han gjør det) Jeg skal også ta en prat med han ang. justerbart kinnstykke samt ny kolbekappe. Tiden vil vise hvor mye som blir gjort.

En ting er sikkert, jeg gir meg ikke før jeg er helt fornøyd.

 

Så hvis vi kommer opp med noen greie ideer så skjer det ikke stort her på noen uker. Får vel ta til takke med hagla så lenge.

Link to comment
Share on other sites

Da er børsa levert på spa. Vi ble enige om at i første omgang så blir den søylebeddet da beddinga ikke holdt mål i følge børsemaker også skal han lage montasjer for å få Bushnellen direkte i låskassa. Jeg elsker folk med gode ideer!

 

Så da har jeg picatinny blank (ca. 200mm) og Leupold QRW lav for tommerør til overs hvis noen trenger noe til et morsomt prosjekt eller kanskje vil bytte i noe annet spennende. Mulig det kan være greit å ha liggende til en annen gang også. :)

 

Jeg er forresten ute etter Optilock montasjer til børsa. Litt usikker på hvilken høyde, men kanskje low eller medium.

Skal brukes til en 3-9x50 og selvsagt skal den være lavest mulig.

 

Når børsa kommer tilbake så skal den testes og kanskje t.o.m. få være med i skogen en tur før jeg bestemmer videre skjebne ang. justerbart kinnstykke.

En ting er i alle fall sikkert, den skal få rikelig med Raudnakkes vidunderkur.

 

Hva gjør man mens man venter? Haaaaaaater å vente! Noen som har ei kanne tålmodighet å selge?

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Da er børsa tilbake fra spa.

 

Søylebeddet og lekker.

 

cimg0060f.jpg

 

cimg0059j.jpg

 

Og noen meget imponerende montasjer.

 

cimg0062y.jpg

Perfekt høyde mtp at når pipeskift er aktuelt blir det tyngre profil.

 

cimg0063x.jpg

 

cimg0069m.jpg

 

Fikk prøveskutt også, men jeg er helt fersk så har ingen referanser og heller ingen egenpresisjon så det er vanskelig å si så mye om resultatet.

Nå er det på tide at stokken får seg en heftig omgang med massasjeolje. Sikkert ikke optimalt, men børsa skal på jakt til helga uansett.

 

Edit: To-fot er prøvemontert og funnet i orden. Og hvis noen lurte så er to-foten fra vertebrae.no AKKURAT den samme som fra dealextreme................ Bilder kommer senere.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Tja, kan vel legge inn noen flere bilder her ettersom stokken nå er under behandling med Raudnakkes trylleformel.

 

cimg0076d.jpg

cimg0077k.jpg

cimg0078q.jpg

cimg0082dt.jpg

cimg0083p.jpg

cimg0089p.jpg

cimg0090u.jpg

 

Det blir bedre enn slik den var når den ble hentet fra butikken, men jeg er veldig langt fra fornøyd.

Jeg synes ikke selv jeg får noe dybde i treverket. Dessuten er den ufattelig matt, men det går nok over når den er mettet med olje og polert.

Hittil har jeg smurt inn sporadisk med tynne lag olje. Kanskje ti ganger.

I går fikk den første lag med sikkativ og det var egentlig da den ble matt. Virker som sikkativet trekker inn med en gang.

Vi får se hva som skjer når den får litt mer kjærlighet.

 

Edit: Glemte jo helt at jeg har hatt den med på banen en tur også.

 

Slik så det ut etter en serie på 6 skudd@100m. Skutt med to-fot og støtte bak.

 

20110909190755.jpg

 

Godt fornøyd med rifle og ammunisjon. Er vel egentlig greit fornøyd med egen prestasjon også mtp at jeg nå har en erfaring på hele 50 skudd totalt i livet.

Dette er kammerbruker oglans hjemmesnekra Norma DL i Norma hylse. Øvrige ladedata vites ikke.

Takker for god hjelp og ikke minst testammunisjon. Dette var virkelig moro.

Synd det er over tre mnd til banen åpner igjen. Men desto mer å glede seg til det.

Link to comment
Share on other sites

I dag fikk jeg litt trøbbel på banen. Håper noen har gode tips her.

Helt sporadisk så fikk jeg ei flue i ny og ne. Denne gikk ca 10cm for høyt, hver gang.

Testet med tre forskjellige typer ammunisjon:

Hornady SST 140grs

47grs N560

COL 77mm

CCI 200

Lapua hylse, halspresset, engangsskutt i eget våpen. (8 skudd, 2 fluer)

 

Norma DL 130grs

Norma hylse, helpresset (6 skudd, 2 fluer)

 

Lapua Scenar 139grs fabrikkammo (testet bare to skudd med denne, uten flue)

 

 

Jeg mistenkte med en gang demperen, men fikk jo selvfølgelig ikke mulighet til å teste uten den.

Ettersom jeg har bare 47cm pipe så tenkte jeg at det kanskje ble litt for meget når den måtte brenne opp 45 - 47grs N560 over 17 skudd. Demperen satt som den skulle på løpet og hadde ingen merker innvendig. Den har gått 70 skudd nå og har ganske mye slam innvendig.

 

Jeg har i tillegg sjekket skjefteskruer og kikkert og dette sitter som det skal.

 

Andre mistenkte er skytteren sammen med to-foten. På standplass var det ganske trangt så to-foten ble liggende mot en planke foran. Altså det kjentes ut som den ble liggende i klem i fremoverlent stilling. Jeg forsøkte å flytte på meg underveis i seriene, men mulig jeg ikke flyttet meg nok. Grunnen til at jeg mistenker dette er at jeg husker fra skyting med MG3 at to-foten måtte være fri og på topp, men for alt jeg vet har ikke dette noe å si når vi snakker om enkeltskudd.

 

Jeg er forøvrig rimelig sikker på at jeg hadde godt avtrekk og har jo i tillegg dokumentasjon fra forrige skyting på at ting funka bra da.

 

Noen som har noen forslag?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Kort oppdatering....

 

Testa jernet med nyvasket lyddemper og den går som en drøm igjen. Presisjon laaaangt over hva jeg klarer å prestere.

Ble ikke bilder denne gangen, men skal prøve å bli bedre til å ha med kamera.

 

Denne er forøvrig lagt ut for salg nå. Har ikke helt bestemt meg, men noe må bort for å finansiere nytt prosjekt også.....

Faen ta dere som skal påvirke en stakkars kar såpass at han er villig til å pantsette hus og kjærring for å oppfylle drømmen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...