Jump to content

Howa M1500 Hs-Precision


jakobsen84

Recommended Posts

Da var prosjektet i gang.

Våpen tillatelse på howa 1500 300wm var et faktum å rifla ble innkjøpt av en kjenning.

Rifla er gått knappe 150 skudd å prisen på howa er jo overkommelig. Har tidligere etterspurt en litt mere taktisk stokk, men det viste seg å bli vanskelig da howa har en policy om å ikke lage noe av militær karakter. Å andre spesial stokker koster mer en jeg har råd til, så det endte med at jeg kjøpte en brukt hs presicion stokk til rem 700LA..

 

Rifla har vanlige stålmontasjer å planen er å bestille EGW skinne med 20moa tilt så snart økonomien tilater det.

Har snakket med rifledoktoren min å avtalt tid til gjenging av pipa for rekylbrems samt polering/justering av avtrekket, blir sikkert å bytte ut avtrekket etterhvert.

 

Har bestilt rekylbrems fra vektormaskin, liten utgave i 14x1.5 å det skulle forhåpentligvis gå greit å gjenge

 

Stokken er under bearbeidelse mens vi snakker å den må nok duracotes etterhvert for å skjule spor etter luftverktøy å fil,

Har sett på od grønn. Hva tror dere om det? eller skal jeg bare lakke den mattsvart....

Pipa er jo av "ruster mindre" typen å er ikke helt sikker enda om den skal lakkes. Tips motas med takk

 

Kikkert har jeg ikke bestemt enda men rifla skal primært brukes på elgjakt med houge stokken som fulgte med, å resten av året på amatørlanghold.

 

 

123ozsy.jpg

Stokkene side om side, øverste er hs presicion å nederst er houge. Litt forskjell men det skal nok gå 8)

Link to comment
Share on other sites

Hadde regnet med litt mere respons, men prosjektet fortsetter :)

 

14e2v5v.jpg

Utfresing av underbeslag skjer med luftfres...

 

11bm8p5.jpg

Da var underbeslaget på plass å det gikk veldig greit egentlig.

 

Er nå gått i gang med utfresing for låskasse..

lyxvt.jpg

Etter 1 times fresing ser det slik ut

 

2vdk6u1.jpg

ytligere utfresing er foretatt å nå ligger kassa på plass...

måtte file ut litt for hevarmen å slipe ned litt på kolben for å få sluttstykket ut.

Litt justering på utkaster åpningen måtte å til.

 

2iqzb0y.jpg

 

1zge0c7.jpg

 

2vv3urt.jpg

Link to comment
Share on other sites

Det er bra! :D

 

Driver å funderer på bedding... hvilken type beddemasse å hvor skal jeg kjøpe? trenger denne låskassen en spesiell type bedding?

har lest litt om at noen rekylklakker skal beddes fast andre ikke...

stokken har jo alu inni, så søyle bedding skulle vel ikke være nødvendig eller har jeg misforstått noe hær.

 

10rk2o6.jpg

 

Som nevnt tidligere har jo stokken fått litt merker eksteriørt etter mishandlingen jeg har påført den stakkars stokken.

stokken er teksturert å ved å dyppe en svamp med polyester lett over sårene så kommer teksturen frem igjen,

Kolben er litt lav for å få riktig kinntrykk når jeg sikter så vurderer forhøyer av kydex. Eller viss stokken tåler det, sage ut et stykke å montere heis. Er vell noe karbon/glassfiberarmerte greier i stokken så den burde vell tåle å sages litt i?

 

Kjøpte stokken oss VeT|Us, Å nå har vi hatt en liten dialog ang. fargevalg på stokk evt. pipe.

Heller mest mot od green med mattsvarte striper hva tror kammerfolket om det?

Link to comment
Share on other sites

Hvis det er alu hele veien der skjefteskruene er, er det ikke vits med søylebedding. Da kan du bare ødelegge mer enn du gjør godt :)

Hva angår kydex vs saging i stokk tror jeg at jeg hadde valgt kydex. HS-stokkene har vel skumkjerne, så du må forsegle det området du sager ut med glassfiber eller noe. Lagde selv kydexforhøyer på en av mine laminatstokker, og det var veldig enkelt. Du bør kanskje lime inn styrehylser for settskruene i stokken siden du har skumkjerne.

Er det originalt avtrekk? På min Howa har jeg bestilt et nytt timney-avtrekk, men har ikke montert det enda.

Link to comment
Share on other sites

Idag har julenissen fra utlandet vært på besøk samt noe stæsj fra Trond på hjemmeladding.... 8)

 

 

2re43k9.jpg

 

Falcon optics har etter mye om å men klart å levere en 5.5-25x50 ffp 0.1mrad, den skal mest sannsynelig sitte på 6.5`n men står her foreløbig.

 

33ej341.jpg

Oversikts bilde, gleder meg til å få lakket stokken :D

 

zumw5j.jpg

Tøtta mi må vel ha litt mat å?? Joda 168gr A-max me vv n165 burde vel gå bra med 1:10 i stigning

Når det gjelder jakt så tror jeg det ender med 200gr. accubond.

Link to comment
Share on other sites

Et lite spørsmål: vil casco strong epoxsy proffersonal være sterkt nokk som beddemasse? stokken passer jo 99% men den trenger litt avretting for rekylklakken å kassa, eller er det like greit å bestille noe annet som er beregnet for jobben.

 

Ang. prosjektet så venter jeg enda på rekylbremsen så børsa kan sendes til gjenging å montering

Har bestemt meg for å lakke hele rifla, å dura blir bestilt en av de kommende dager.

Link to comment
Share on other sites

Da var prosjektet i gang.

Har tidligere etterspurt en litt mere taktisk stokk, men det viste seg å bli vanskelig da howa har en policy om å ikke lage noe av militær karakter.

 

:?::?:

 

Hvor taktisk er det du vil at det skal se ut? :D

 

 

PhonePictures129.jpg

 

Forøvrig et spennende prosjekt! Jeg tok snarveien og kjøpte en "full bed block" hogue-stokk fra USA.

Link to comment
Share on other sites

Joda den er vell taktisk den... :oops: Ang. det med howa sin policy så var det gutta på depotet som sa at det ikke levertes noe orginalt. Men jeg liker ikke axiom utsende, blir for radikalt for meg :D Men den er sikkert konge å skyte med...

Det er jo et hav av muligheter som åpner seg når man kan modifisere en rem700 til å passe :wink:

 

ingen som vet noe om epoxyen???

Link to comment
Share on other sites

Jeg vet ikke noe om den epoksyen, det eneste jeg har hørt er at forskjellen på beddemasse og annet lurium. Er at beddemasse ikke skal krympe ved herding. Sier dette i tilfelle tanken ikke har vært tenkt.

 

Ellers artig med prosjekttråder (er ikke alltid det er nødvendig å skrive å spørre om ting, når trådstarter har vært flink med foto og forklaringer :wink: ).

Link to comment
Share on other sites

Hei!

 

Dette gikk jo bra unna!

 

Innspill: Beddemasse? Er du helt sikker på at du skal bedde denne? Er det ikke aluminiumsblokka god nok? Jeg kjøpte et HS-precision skjefte til en kompis. Den hadde også en lignende alublokk. Vi skrudde den rett på uten beddemasse, rifla går nesten hull i hull og er helt stabil. Trodde slike alublokker var ment å brukes uten bedding?

 

Når det gjelder ekstra finish utenpå løpet vil jeg påstå det er en estetisk vurdering. Man må uansett passe på løpets innside i fuktig vær og da er det jo ikke noe stress med finishen utenpå (tar ca ett sekund å dra ei oljete fille utenpå løpet).

Link to comment
Share on other sites

Alublokka er jo til en rem700.... for å få den til å passe howan min måtte jeg jo tilpassse den noe. Å med handholdt verktøy vil ikke alle kontaktflatene være 100% rette, grunnen til at jeg vil bedde er at da får jeg alle flatene å rekylklakken riktig...

Er ikke helt bra å få spenn i kassa vel 8)

Link to comment
Share on other sites

Etter litt vurdering har jeg bestemt meg for å kassere hugestokken som jaktstokk å bruke HS stokken til dette formålet.

Til langhold/trening så har valget falt på denna stokken som jeg plutselig ramlet over på det store internettet.

Leverings tid på 6-8 uker å har 99% passform til howa LA med standardpipe 8)

 

xg9ooh.jpg

 

licqs.jpg

Link to comment
Share on other sites

Prosjektet står litt i still nå, rifla skal til doktoren i helga for gjenging.

Har bestilt duracote, så det kommer sikkert ut i uka en gang. beddemasse skal bestilles, tror ikke jeg gidder kaste bort tiden med en eller anna epoxy som ikke er beregnet for jobben... :?

Har ikke fått ordrebekreftelse på ny stokken heller, men er vel ingen ting å stresse med enda, jeg har jo 6.5n å kose med 8)

Link to comment
Share on other sites

Da var rifla levert oss doktoren. Ang. beddemasse så hadde doktoren plenty av det så jeg får det jeg trenger, han kunne også skaffe

picatinny i stål med 20moa tilt, å da slipper jeg alu varianten til egw....

 

Han hadde også dragbag av den tacticoole typen å fristelsen ble for stor. :mrgreen:

 

2n83fok.jpg

 

Spørs om ikke rifla må lakeres noe i samme stil 8)

Link to comment
Share on other sites

Går å lurer på å kopiere deg litt.. Må bare sette meg litt mer inn i kaliberet, men blir Howa 1500 på meg. Skal bygges opp til en dugelig langholdsrigg, er tanken..

 

Spent på å høre tilbakemelding på denne så snart du får prøveskutt den :)

 

Rock on!

Link to comment
Share on other sites

Helt greit det 8)

Skrev tidligere at jeg hadde valgt 168gr. A-max som gooong amo, men etter utallige timer med lesing så begynner jeg å lure på om den er noe lett. 178 å 208 er bedre engnet til formålet, men det ser ut til at det kun er 168 som er å få tak i.... Jeg får uansett bare bruke opp det jeg har først.

Noen som har tips til ladedata på 168gr a-max med vv n165?

kan jeg bruke data fra 168 tsx(ladeboka) eller 167 scenar?(lapua.com) Synes lapua sin tabell var noe høy, start ladning på 77.5gr :roll:

Link to comment
Share on other sites

Etter litt vurdering har jeg bestemt meg for å kassere hugestokken som jaktstokk å bruke HS stokken til dette formålet.

Til langhold/trening så har valget falt på denna stokken som jeg plutselig ramlet over på det store internettet.

Leverings tid på 6-8 uker å har 99% passform til howa LA med standardpipe 8)

 

xg9ooh.jpg

 

licqs.jpg

 

Likner Richards Microfit-stokken min, som jeg har på jaktfeltstudsaren min! :wink:

Link to comment
Share on other sites

Bruk data for scenar.

Ja det er vel det nermeste, skal jeg bruke samme patronlengde å eller er det greit å sette kula 2mm fra bommene?

Takk for svar foresten :wink:

 

 

 

Likner Richards Microfit-stokken min, som jeg har på jaktfeltstudsaren min! :wink:

 

Ja er akkurat samme stokken! :D har du noen bilder av den i real life?? hvordan var det å bestille fra de, tenker på leveringstid service,betaling osv. Den servicen jeg har fått til nå er sån ymse.... virker veldig useriøst: ikke paypal, langt tid å få svar på mail, lite info... :oops:

Link to comment
Share on other sites

Joda har testet den litt, veldig klar optikk til prisen å være, store fine tårn med god merking, solide kilikk å ikke minst cm klikk.

Har ikke testet repeterbarheten men nick watts oss falcon har garantert meg at alle kikkertene de sender ut er grundig testet på dette, så jeg får stole på han inntil videre.

kikkerten står nå på 6.5n i vente på dommedag.... å en vortex 4-16x50 ebr-1mrad er bestilt til howan 8)

Planen var å gå for 6-24 men viss jeg skal bruke 300n på elgjakt så synes jeg 6x minsteforstørelse er mye...

Komprimisser hele veien som vanlig når man ikke har råd til "hig end" kikkerter med eks. 3-18 osv.

Link to comment
Share on other sites

kommer vel ann på hvor godt syn du har da :moresarcasm: men ja klarer å spotte på 200 meter å viss du har bare en klistrelapp som siktepungt....

 

Når det gjeller prosjektet mitt så er duracoat annkommet, men har ikke hentet rifla fra doktoren enda. Regner med at det er oppstart av prosjektet i løpet av helgen, med testskyting av A-max å rekylbrems 8)

Må pønske ut en lur måte å få herdet løpet på da det ikke går inn i steikeovnen min :evil:

Har ikke varmgarasje heller så hvor jeg skal airbrushe er også et mysterium.....

Link to comment
Share on other sites

Fremdeles ikke fått rifla mi, doktoren var ikke tilgjengelig i helgen.

Men regner med å få tak i den løpet av de kommende dager.

 

Noen som har tips til snakeskin camo eller noe annen camo i den stilen?

Bilder evt. Linker....

 

Farger som jeg har fått er: tactical svart, eart brown,coyote brown. Tror jeg i tilleg må skaffe od green....

 

Kjør på folkens, inspirasjon motas med takk :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Da var rifla kommet i hus igjen. Dagen i dag har gått med til bedding, giddet ikke klisse ut kameraet (mye griseri) siden det første gangen jeg bedder. men som plaster på såret legger jeg med en link til oppskrifta jeg fulgte,http://www.longrangehunting.com/forums/f37/pillar-bedding-weatherby-vanguard-pics-68643/ er riktig nok en weatherby vangard men det spiller ingen trille...

Resultatet får dere se i mårra :?

 

Kan legge med et par tre bilder av pipa med gjenger å brems...

 

24e9see.jpg

Pene gjenger i 14x1.5

ff7o8m.jpg

Matchkroning å greier...

105a9p1.jpg

Vektorbrems, type liten. synd at det er ei sugerørpipe den står på :(

 

Har også fått målt maks col/aol,(A-max) den var 89.5mm, å da ser det ut til at jeg kan sette kula mye lengere ut en hva ladetabellen sier som bare er 84,8mm Men det spørs om det er så mye hold igjen på kula da...

 

Fremdeles ingen som har tips til camo??

Link to comment
Share on other sites

Da var rifla kommet i hus igjen. Dagen i dag har gått med til bedding, giddet ikke klisse ut kameraet (mye griseri) siden det første gangen jeg bedder. men som plaster på såret legger jeg med en link til oppskrifta jeg fulgte,http://www.longrangehunting.com/forums/f37/pillar-bedding-weatherby-vanguard-pics-68643/ er riktig nok en weatherby vangard men det spiller ingen trille...

Resultatet får dere se i mårra :?

 

Det er jo i praksis samme rifla som Howa 1500. Det er Howa som produserer Vangard-modellen for Weatherby.

Det der blir sikkert kjempers! :D

Link to comment
Share on other sites

Var da merkelig stille hær, har jeg mistet interessen deres :cry:

JaJa får pøse på med noen flere bilder da....

 

242blgl.jpg

 

2nrpn4.jpg

 

1604wph.jpg

 

 

Blir sikkert utflirt på elgjakt til høsten med wannabearmystylelooken min, men det får bare prøve seg :mrgreen:

Får håpe vortexn snart dukker opp så det kan testskytes.

Link to comment
Share on other sites

I dag har jeg vært å testet litt, vet ikke hel hva jeg kan forvente av pressisjon på 300wm å sugerør pipe men virket som a-max var de jeg fikk best sammlinger med, kronografen sa 960m/s på 168gr synetes det virket veldig høyt, å ca. 930 m/s med 185gr scenar...

Klarte ikke å komme under 15mm@100m med 5 skudd, en og anna flue vær gang.

Skal prøve noen ladninger til i morgen.

 

 

30sbwok.jpg

835m, det midterste treffet er faktisk en rikosjett fra treff i snøen foran plata :shock:

 

16jm3r6.jpg

2prxnhd.jpg

Kula lå på snøen 10m framfor gongen!! noen som har opplevd detta før :?:

 

Rekylbrems har vært mye omtalt i det siste.....

2s83c7s.jpg

Her er laikan`s svar på lydproblemet :lol:

Link to comment
Share on other sites

Va en tur ute i dag å... litt bedre resultater en sist, men med denna ladningen fikk jeg trykktegn så da er jeg på scratch igjen...

 

jr5smr.jpg

Vanskelig å ta bilde igjennom optikk men falcon er jo ikke så værst da...

 

5cdg0n.jpg

840m 6skudd, var litt ustabil vind... (neste serie var ikke like bra :winke1: )

Link to comment
Share on other sites

Har Howa 1500 i 270 Win. og har i 2 år slitt litt med ultra-presisjon. Treskudds-serier og det vil komme en flue. Var inne hos Rogne på Heimdal og ville få de til å løsne pipa da jeg vet at Howa strammer til "te gangs", og at det kunne være spenn i kassen. Siste utvei etter bedding og justering av kikkert-skinne osv. De ville ikke løsne pipa, de kunne vri hele kassa. Var trolig dratt til med hydraulikk trodde de. Så kom en yngre kar med fang-skinn (fagmann) Sjekk låsklakkene sa mannen, det høres slik ut. Hjemme og med tusj, med delt sluttstykke, det var stort av-vik. Bare den ene klakken som tok. Måtte til med lett fil - måling - lett fil - osv. Smergel-lerret til slutt. - - 5 skudd-serie på 125 m, anlegg i vinduskarm, alle innen kvadrat. tommen. Blid og fornøyd. Takk til Rogne.

Link to comment
Share on other sites

Kvadrat tommen sier du,altsa 2.54x2.54 cm? Hadde da håp om å komme under centimetern med 3 skudd @100m da :wink:

Neida klakkene mine er fine de men takk for tipset,er jo ikke sikkert rifla klarer det uansett, men jeg tipper at det er jeg som ikke har funnet rett kule å krutt enda.

Har kun testet vv n165. Tenkte jeg skulle prøve norma 15, har lest at det er saker det, i tillegg til at det er mye rimeligere.

Link to comment
Share on other sites

Håper på bedre samling jeg og når jeg får testet benken på banen i varme omgivelser. Brukte Norma N15 først men fikk ikke fart på kulene mine før jeg trødde til med VV N 150 ( 130 grs Sierra). Til jakt er det ikke så nøye med stor fart, holdene mine blir skjelden over 50-60 m (hjort).

Link to comment
Share on other sites

Da var endelig ventetiden over!! Vortexn er i hus, å må bare si at den virker helt utrolig(til å være en mellomklasse kikkert) pressise jevne klikk, skarp ut til kantene, veldig lang øyeavstand, fint lysbilde å lite dorull effekt.. Gleder meg til å få testa det nå ja...

 

Under montering av ny kikkert såg jeg at det var blitt et lite hakk i mellomrøret på falcon som har stått på til nå :oops:

Etter nærmere måling fant jeg ut at basene ikke var i lik høyde, å shimsing måtte til. lurer på hvor mye dette kan ha påvirket pressisjonen min under testing i helga...

 

 

2vcvudt.jpg

Oversikts bilde med vortex pst 4-16x50 ffp ebr-1mrad på toppen :mrgreen:

Med solskjermen på når kikkerten nesten helt til enden av stokken :shock:

 

qot6h0.jpg

Klarer ikke ta feil av de merkene hær.....

 

214ujvd.jpg

Klarer aldri å få helt til det å ta bilde igjennom optikk, men berget i bakgrunnen er forsåvidt 1146m unna 8)

Synes faktisk den forstørrer mere med 16x en falcon gjør på 25x, men må få testa på plata mi før jeg gjør en offentlig avgjørelse på det :wink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...