Jump to content

*Prosjekt* Jaktrifle/Langholdsrifle, av tobbelobb


tobbelobb

Recommended Posts

Da starter mitt lille prosjekt. Jeg har en Sako Forester i 308W som skal moddes litt. Målet for dette prosjektet er å få til en god jaktrifle som kan prestere ok på litt lengre hold også. Dette er første gangen jeg har gjort noe slikt så er ikke sikkert jeg har gjort alt "etter boka"

Jeg begynner som jeg alltid gjør, i feil ende, men tilfeldighetene passet slik at jeg fikk sjangsen til å lage meg en lyddemper i fritiden på jobb. Den har jeg skrevet om tidliger i denne tråden

 

Her er noen bilder av demperen:

 

IMG_0464.jpgIMG_0467.jpg

 

IMG_0464.jpgIMG_0469.jpg

 

lyddemperrr.jpglyddemperinnmat.jpg

 

Jeg har ikke fått gjenget opp løpet endå, regner med at det er endel ventetid hos børsemakeren nå, rett før jakta, så jeg venter nok til jakten er over.

 

Jeg bestillte med en stokk fra Richards Microfit Gunstocks Når jeg bestillte sokken fikk jeg de til å sende med ett kapp med laminat, så jeg kunne lage meg en kniv som matsjer riflen, tenkte det kunne være en artig detalj. Kniven er nå ferdig. Husk at dette er første gangen jeg lager kniv.

 

001.jpg006.jpg

 

Så var det over på stokken, Den hadde ikke 100% passfom akkurat... Det tok meg ca. to timer med en dremel og litt tolmodighet bare for å få låsekassen til å passe godt i stokken. Deretter sendet jeg stokken til bedding.

 

Har skutt et par ganger med stokken etter beddingen, jeg er veldig fornøyd med ergonomien på stokken, passet meg veldig godt.

 

Den var ganske grovt frest utvendig så det har blitt en del timer med rasp, sandpapir mm. før resultatet ble ok, jeg ble ikke helt fornøyd med pussingen men jeg gikk litt lei og jeg må få skutt litt mer med rifla før jakta begynner så har starta oljing av stokken, fikser det jeg ikke ble helt fornøyd med etter jakta. Her er litt bilder etter 12timer bad i kokt linolje og terpentin (50-50) Og et strøk med Liberon finishing oil. Jeg er ikke helt sikker på om det er den beste fremgangsmåten men jeg var veldig fornøyd med finishen på kniven så satser på at det funker like godt på stokken. Her er noen bilder:

 

007.jpg008.jpg

 

009.jpg010.jpg

 

Hva tenker dere om en amatørs tappre forsøk?

Link to comment
Share on other sites

Kniven skjemmer ikke noen den, bra arbeid enten første forsøk eller ei!

 

Men om du ikke er fornøyd med pussinga på stokken, ville jeg på det sterkeste prøvd å mote meg oppe til å ta det før du fortsetter oljinga. Da kan du heller legge på en strøk olje nå og da utover jakta, og ende opp med en knallfin finish før toppejakta er over! Venter i spenning på stålet!

Link to comment
Share on other sites

Takker for svar:) Skal nok klare å finne motivasjonen til å pusse litt til. Er nok lettere å ta det nå ellers er det lett for at det midlertidige blir en permanent løsning...

 

Glemte å si at kikkerten er en Zeiss Classic Diavari 2,5-10x50 med opplyst retikkel.:)

Link to comment
Share on other sites

Pen børse! Drev lenge og lurte på å bestille likedan stokk til Savagen, men endte med ny børse i stedet. Får du god kinnkontakt som børsa er nå? Hvis ikke ser det ut for at du kan gå ett hakk ned på høyden på ringene. Men blir kanskje trangt på bakre bro? Om du ikke kan ha kikkerten en liten cm lengre bak, kan det være mulig å slipe ned bakkant av basen.

Link to comment
Share on other sites

Syns det går greitt, men merker at det er lett å komme ut av stilling, det er litt plagsomt. Har vurdert å montere ny hevearmskule, en som er litt lengre, kansje det hadde hjelpt litt, slipper å strekke armen så langt. Grepet er mer komfortabelt en en vanlig stokk så det går litt opp i opp:)

Link to comment
Share on other sites

Likte stokken! :) Har tittet innom den nettsiden flere ganger og grublet... Har imidlertid lest litt ymse om firmaet (ikke svar på eposter bla), så lurer på hvordan handelen gikk! Tok det lang tid fra du bestilte til du hadde stokken i hus? Er det lov å spørre hvor mye en slik stokk kostet? Hvordan er vekta på stokken i forhold til originalen?

 

Kunne vært moro med en stokk med litt spesielt treverk, men om de fikser en til Brno Fox spørs jo. De har ikke den på lista har jeg sett.

 

Edit: Kniven så virkelig fin ut! Og første gangen! :D

Link to comment
Share on other sites

Fint at dere likte stokken:) Leste litt ymse om de jeg og, men først etter jeg hadde sendt bestillinga. Men det gikk overaskende fint, Når jeg så på lista der stod det at det tok ca 12 uker å produsere den. Og fra jeg fikk bekreftele på at ordren var mottatt, til jeg fikk mail om at den var ferdig og klar til shipping tok det 3-3 1/2 mnd. Deretter tok det litt over en mnd før den var på posten.

 

De er treige til å svare på mail. Det jeg erfarte var at det er viktig å sende en god ordre, med den infoen de spør etter på siden, så er det bare å finne frem tolmodigheten og smøre tykt på. Det tok tre, fire dager før jeg fikk bekreftelsen pr. mail, der så jeg at jeg hadde klusset med navnet på laminatet. Da ringte jeg de. Jeg kom igjennom på første forsøk men de har en plagson tlf. svarer, på linje med telenor...

Når stokken var ferdig til avsending fikk jeg en mail om dette der de opplyste om at kreditkortet mitt ikke hadde gått igjennom. Etter litt grubelering kom jeg frem til at dette var fordi jeg hadde skiftet adresse. Jeg forklarte saken pr. mail og oppgav min nye adresse, da gikk det en uke før jeg fikk svar om at alt var gått i orden og at stokken var sendt.

 

Prisen ble ca 1800kr inkl frakt. Det er jo absolutt til å leve med. Obs, betalingen skjer når stokken blir sendt, ikke når ordren er motatt så det er lite vits å sjekke dollar-kursen...

 

Den veier ganske nøyaktig 500g mer en orginalen altså ca.1500g. Totalt veier rifla mi nå ca.4200g. Uten lyddemper.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Da har sakoen og jegeren krevd sitt første bytte:) Siterer meg selv fra Hjortejakt 2010 tråden:)

 

IMG_0172.jpg

 

Type dyr: Fjorkolle

Vekt: ikke veid

Tid: 20.02

Sted: Utmark

Avstand: 120-140m

Våpen/Siktemiddel: Sako AII med ny stokk, Zeiss Classic Diavari 2,5-10X50

Kaliber/Kule: 308W, Lapua mega 200gr, 665m/s

Treffpunkt: Bog

Jaktmåte: Postering

Annet: Min første hjort:)

 

PS: bildet viser utg.hull innslaget var rett i senter av bogen.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 3 weeks later...

Her kommer et par bilder av jakthytten min. Den er laga hovedsaklig med øyemål, motorsag og stahet så ser litt shabby ut men funker som f :)

 

 

Fra vest

IMG_0186.jpg

 

Fra nord

IMG_0188.jpg

 

Fra sør

IMG_0199.jpg

 

"Utsikten" mot vest

IMG_0190.jpg

 

"Utsikten" mot nord-vest

IMG_0191.jpg

 

"Utsikten" mot nord.

IMG_0194-1.jpg

 

Sen røde sirkelen markerer hvor hjorten stod. Den hadde forresten slaktevekt på 58kg :)

 

 

Endret fordi bildene forsvant.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 2 months later...

Har skutt ca. 100 skudd med rifla nå og må si meg veldig førnøyd, presisjonen på 100meter er helt toppers, har hatt en liten runde på 2 og 3 hundre meter men med to-fot på stålisen var det ikke lett å skyte godt... Eneste jeg savner på rifla nå er trykkpunktsavtrekk (er tidligere DFS skytter) Er det noen som vet hvor/om det kan skaffes?

 

Skal foresten levere inn løpet til gjenging rett etter nyttår så det kommer sikkert snart en video som viser hvordan lyddemperen fungerer:)

Link to comment
Share on other sites

Skal foresten levere inn løpet til gjenging rett etter nyttår så det kommer sikkert snart en video som viser hvordan lyddemperen fungerer:)

 

Min svoger laget også en demper offshore.

Første skuddet rensket han ut all innmaten, i det han kalte et helvetes smell :lol:

Innmaten var i titan også, så det ble spredd noen kroner på det smellet :roll:

Men det ser ut som du er kyndig på ommrådet så det går nok bra :wink: (det var han som hjelpte min svoger også)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Skal være forsiktig med den demperen;)

 

Nå er rifla kommet hjem igjen etter gjenging, valgte M14x1. Brukte børsemakeren til XXL, det kan jeg trykt ambefale til andre, tok litt tid men slapp unna med 540kr, da kronet han løpet også:) Gjengene er tight og fine.

 

070.jpg

Gjengebeskytter kom med demperen. Kommer til å lage en finere når eg kommer meg på jobb igjen.

 

071.jpg

Gjengene er nok ikke de fineste jeg har sett med det funker godt.

 

Fikk en god pris på A-tech Maxim så den er også i hus.

 

079.jpg

Løpslegden beholt jeg orginal, 55cm bak til låsekassen, totallengen med alle moduler er 123cm. Har ikke prøveskutt enda men det blir nok ikke så lenge til:)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Har fått noen og 20 skudd gjennom rifla med demperen i dag. Veldig fornøyd med den. Prøvde meg også på litt moderat langhold.

 

19032011200m.jpg

5 skudd på 200m på 100m (DSF skive)

 

19032011400m.jpg

5 skudd på ca 380m (200m DFS skive)

 

Fornøyd med dette, Ser ut som rifla skyer godt så lenge jeg gjør jobben skikkelig:)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...