Jump to content

ombygging/oppusing av banekrag!!(m/bilder) !UPDATED 19 nov!


Recommended Posts

kjøpte meg kikkertmontasje til kragen så da måtte jo kragen pusses opp og ombygges.

Så da ble det til at den gamle banekragen blir til jaktbørse 8)

 

S1031124.jpg?t=1277912605

her ser dere kikkertmontasjen :!:

 

S1031132.jpg?t=1277912856

men som dere ser er det en sidemontasje :!:

 

så da måtte jeg jo bygge stokken opp og litt til venstre.

S1031262.jpg?t=1277912949

her ser dere emnet jeg begynte med :lol:

mahogni selfølgeli :!::lol:

 

S1031264.jpg?t=1277913009

etter ganske mye tilpassing ser den slik ut :roll:

 

men den er enda for stor så mer filing må til :!:

 

S1031265.jpg?t=1277913104

etter en stund med raspa så så den slik ut :)

 

etter enda mer rasping så ble den jo til noe :lol:

S1031266.jpg?t=1277913166

den ble ikke den største sjønnheten jeg har sedd men :?

men til trøst var dette min første gang jeg har jort noe slikt :lol:

 

som dere ser på bildene så er det ganske mange hakk og riper i stokken så det måtte fikses :D

 

så jeg fant frem pussepapir og begynte å pusse. gikk ganske fort med 120 i pussepair men så må det jo finpusses etterpå. 240 og så 400 så stokken ble ganske bra :D

 

S1031268.jpg?t=1277913723

 

S1031267.jpg?t=1277913583

denne biten må bort. feste for reim og øverdel av stokken var festet hær.

 

S1031269.jpg?t=1277983971

da har jeg saget bort det festet der feste for reima og øverdel av stokken var.

 

S1031271.jpg?t=1277984191

jeg har forma til litt, men er ikke sikkert om jeg skal avrunde det noe mer :?:

 

S1031272.jpg?t=1278107341

sån da var den limt fast :wink:

brukte en lim som skulle utvide seg når den begynte å tørke.

den var flytene lyse/jenomsiktig brun farget og etter en times tid hadde den blitt slik dere ser den på bildet :lol:

nesten så den blåste seg opp :!:

 

S1031287.jpg?t=1278334165

sånn der var stokken oljet :D

 

S1031289.jpg?t=1278353536

S1031293.jpg?t=1278353593

S1031291.jpg?t=1278353641

da var reim/tofot festet montert 8)

den ser plutselig ikke ut som en gammel banekrag lenger :mrgreen:

 

S1031378.jpg?t=1289908308

S1031377.jpg?t=1289908310

Idag kom kikkerten fra wingevapen :D

gikk med mm å ta ut sluttstykke og alt fungerer som det skal 8)

så nå er det bare prøveskytingen igjen :lol:

 

222.jpg?t=1290185210

Samlingen med kragen på 100m

Browning a-bolt 6,5x55 på 100m "tveraa sin"

 

Bilde0172.jpg?t=1290185691

samlinga var like stor som en enkroning :D

så når jeg har fått kjøpt noe rekrutt ammunisjon så får jeg se hvordan den går i kragen :!:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Kjør på tveraali! Kragen din blir nok en snasen sak, men det kinnstykket ditt så noe stuttfeit ut. :mrgreen:

Ikke at den gir så mye rekyl at du faller utenfor med kinnet, men når du skifter skytestilling kan du kanskje ha behov for en lengre anleggsflate?

Dersom du har antydning til dominant venstreøye kunne du jo vurdert å bygge opp og til høyre :wink:

 

Litt av interessemangelen skyldes vel at (*gjetter vilt*) 90% av kammerfolket deles inn i to markante grupper:

1- De som ikke bryr seg om krag (fordi det finnes nyere og bedre konstruksjoner som fyller krav til presisjon og anslag)

2- Diehard kragfanatikere som mener Kragen bør beholdes i orginalstand og som helst dupper patronene sine i vann :lol:

 

Så har du en liten gruppe igjen da, som har en krag og vil gjøre et modernisert jaktvåpen utav den.

Som en del av siste grumset i prosentregningen er jeg helt enig i at det er bedre å bygge om og bruke enn å destruere eller arkivere permanent, så jeg følger spent med på hva du gjør med skytejernet.

Skal si det gjorde seg å bli kvitt gammel overflatefinish.

Link to comment
Share on other sites

her har du noen bilder av hvordan den er festet.

du tar ut den boltn som du kan vri på for å låse magasinet der skall det bakerste festet festets

 

S1031118.jpg?t=1277983230

det skall være enda ein skru i det hullet du ser dær men satte den ikke inn da jeg tok bilde.

 

S1031117.jpg?t=1277983257

den ringen skal festet bak løpet som du ser. den blir strammet opp me to skruer.

 

montasjen sitter VELDIG bra fast og det er ikke noe slark i den så jeg tror det blir veldig bra :wink:

Link to comment
Share on other sites

Du detta såg tøft ut,fint det er noen som fortsatt synest kragen er et interesant våpen,gått ut på dato det kan jo hende,men tenk før eit nydelig våpen dette var da det kom.

Bruker man kragen med dei begrensingar den har så er det jo ei knallfin rifle.

Denne montasja di,kor har du fått tak i den?????jeg har eit prosjekt på gang jeg også.

Keep on the good work

:mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Jeg bygde meg jaktfeltrifle på Krag. Lagde en finurlig toppmontert kikkertmontasje på denne.

Selv om dette mesterstykket av ingeniørkunst (er kragelsker) kaster hylsene opp var det tilstrekketlig å snu kikkerten 90 grader til venstre. Da fungerte hylseutkastet, mens høyderegulering ble sideregulering, og motsatt på kikkerten. Uproblematisk..

Link to comment
Share on other sites

Ser spennende ut! Stokken ble kjempefin! Hva blir vekta på en slik ekvipasje da? Mener at banekragen er ganske tung?

 

Ser jo noe spesielt ut med den montasjen når kikkertsiktet kommer noe ut på siden. Finnes det montasjer som får kikkerten rett over, eller er det håpløst med tanke på hylseutkastet? Blir for trangt for hylsa å komme ut kanskje?

 

Kunne vært moro å fått til noe ut av fadern sin gamle karabin sjøl, men uten å gjøre den uoriginal (derfor spørsmålet om montasje da jeg ikke har lyst å bygge ut kolben) og uten at det koster skjorta. Nå har jo Fusion kommet med patron som skal kunne gå. Da slipper man jo å lade svake ladninger til jakt sjøl. Når man i tillegg kan bruke skytterlagspatroner til trening, så har man jo en snasen rifle, selv for de som ikke lader hjemme, til småvilt/rådyr. :)

Link to comment
Share on other sites

Ser spennende ut! Stokken ble kjempefin! Hva blir vekta på en slik ekvipasje da? Mener at banekragen er ganske tung?

 

den ble ganske tung ja :roll:

 

det er et 19mm baneløp som står på den så den ble 4,1 kg og så blir den litt tyngere med kikkert :wink:

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
  • 2 weeks later...

takker :D

 

det skal være et firma som lager stokker til kragen i alle varianter!!

 

men husker ikke hva nettsiden eller firma het :x

 

hvis du legger ut et emne her på kammeret så er det sikkert noen som vet det! var tailgunner som sa det til meg men er ikke helt sikker :wink:

Link to comment
Share on other sites

Gratulerer. Du får noe med "sjel" å ta med deg på jakt der. Jeg har i grunnen gjort det samme, bare at jeg fikk en "sauer" banestokk til krag, så det var egentli bare å stille kolbekappa og spikke litt :D Sikringa bør du nok å gjør noe med, visst det er jakt som er tanken. (den går i kikkerten.) Enklest kapp og sett en ny på andre siden av kikkerten. Sluttstykke har du sikkert funne ut av, men nevner det bare for sikkerhetsskyld. Utdrageren som du vipper opp for å få det ut, går i kikkerten på vei ut. Men det løser du ved å skru ut skruen som holder den til sluttstykke. Jeg opplevde forresten at av og til gikk hylsa i justeringstårnet, så jeg vred kikkerten så sideveis ble opp og ned og motsatt.. Stå på :D

Link to comment
Share on other sites

Har ikke fått ebgynt på dette enda, venter til kveldene blir møkere og alt det der... Sauer banestokk, hørtes ikke dumt ut den er god og holde i også, hvor fikk du tak i den, pris og var det mye arbeid å få den tilpasset?

 

Gleder enmg til å sette i gang, men fikk beskjed av en børsemaker at jeg måtte undersøke om det var en orginal konsgberg ombygget banekrag forda ville den være verdt endel i orginalstand...

 

Noe usikekr på dette noen som vet hva jeg skal se etter og om det faktisk er hverdt litt, lite vits å ha den i orginalstand i et skap til massse penger hvis det da fører til at jeg ikke kommer til å bruke den...

 

Noen som har noen tanker elel rinfor rundt dette?

Link to comment
Share on other sites

Stokken fikk jeg gratis av en bekjent. Antar at der ble laget en del stokker til krag på tidli 90 tallet i den formen, når sauer kom på banen i dfs. Min er laget Kjell Larsen, han som lager mye for skiskyttere. Siden den var for krag så var det ikke så mye å gjør enn litt fjerning fremme for den klemringen og noe bedding siden min låskasse ikke var identisk med den som den hadde sittet i tidligere. Bakdelen er jo at den er litt tung. kkc til kragen min hadde jo vært drømmen, men det er vel fort dyrere enn det smaker. :(

 

Dette er jo rifler som i de fleste tilfeller ikke har særli høy verdi, med mindre de er nummerlike, har en historie eller en versjon det er få av. Er den nummerlik, og/eller en eller annen spesiell versjon, så vil nok mange si ikke ødlegg norsk kultur! :D

Men er den ikke spesiell, så hvorfor la den støve ned sier jeg. Helt utrolig at de på den tiden kunne lage noe med et sånt silkeglatt ladegrep som kan konkurere med dagens, synes nå jeg :D Og mye triveligere å sitte med noe en har gjort selv på post, som egentli er noe som er norsk høyteknologisk historie, og interesant- ihvertfall synes jeg :wink:

Link to comment
Share on other sites

Veldig inspirerande å sjå at det er mogeleg å gjera krag'en om til eit jaktvåpen med kikkertsikte! Eg har nettopp overteke ein ombygd banekrag med busk diopter. Eg har lyst å få kikkertsiktet litt meir sentrert enn ein oppnår med S&K montasjen, så eg ynskjer å bruka festet for busk diopteret. Er dette noko ein kan laga sjølv, eller er det børsemakararbeid uansett? Må ein borre i kassen for å feste fremre base, eller kan det løysast på ein annan måte? Håpar på nokre tips, sidan eg tydelegvis ikkje er den einaste som likar krag'en :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg laget ei sentrert montasje til min jaktkrag. Den fremre klakken skrudde jeg halvt på kassa, halvt på pipa. Freste bare et spor i klakken til forhøyningen på kassa der bakre feste for overtreet er.

Bakre klakk festet jeg på et tilfrest vinkeljern som igjen ble skrudd fast med en serratert 5mm skrue i flata bak magasinlokket.

Denne montasjen er stabil og fin, og kan anbefales om det ikke vekker vonde følelser å borre i våpenet.

Enest hylseutkastet lider under sentrert montering, men løste problemet ved å vri kikkerten 90 grader til venstre slik at hylsa ikke dunker borti stillskruene. Med litt fart i ladegrepet funker dette som snus.

Link to comment
Share on other sites

Takk for bildene "dreagle" !! Då har eg noko eg kan ta med til børsemakeren og få ein totalpris på montasje + litt anna småpussel som må gjerast med krag'en min :D

 

Eg ser for meg ei stabil, litt tung børse, som er egna til toppjakt og anna skyting som krever god presisjon.

 

Ginge

Link to comment
Share on other sites

Hmm ble litt nysgjerrig på denne tråden...

Ser at det snakkes om elgjakt med krag? Jeg har hele tiden forestilt meg at det var ulovlig.

Er det blitt noen endringer på forskriftene?

 

Fant dette utdraget i farten:

 

1997-03-21 nr 257: Forskrift om våpen og ammunisjon til storvilt- og til småviltjakt, og skyteprøve for storviltjegere

 

"Til jakt på elg, hjort, villsvin og villrein er det ikke tillatt å bruke Krag Jørgensen rifle eller våpen som er bygd opp på Krag Jørgensen låskasse"

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

det går egentli veldig greit har ikke hatt noe problem med det ;)

 

hvis du lager ditt eget feste middel for rødpunktsikte så går det vell fint! men man må jo vere veldig nøye med å få det skikkelig festet så det ikke er slark i det.

 

ellers må du vere nøye med å få alt beint ;)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...