Jump to content

Fornuften i den ukritiske kapping av løp for demper


pejo

Recommended Posts

Har fulgt en del tråder hvor dempere og kapping av løp er diskutert. Personlig synes jeg det dreier seg om en ukritisk kapping til kortest mulig for en del anbefalinger. Jeg har hatt flere våpen med korte piper, og nå vil jeg ikke ha noe kortere enn 50cm, ut fra mine vurderinger.

 

1. Total lengden på våpenet kan bli for kort.

2. skyting uten demper med f.eks en 30-06, relativt ubehagellig

3. Demper som går langt inn over pipen fordrer kapping av fortreet på stokken.

4. Hastigheten på kula blir dårlig - det er stor forskjell på 55 cm og 40 cm mht hastighet.

 

Synspunkter?

Link to comment
Share on other sites

Iogmed at jeg får miragen fra helvete etter fire skudd med demper, og er heller utålmodig av natur, er det et poeng for meg å kunne skyte på bane uten demper.

Konsensus på de fora jeg gadd å lese før jeg bestemte meg var at noe særlig under 20 tommer ville gi ubehagelig munningsblåst med .308 - så falt ned på 51 cm. Det ble et greit kompromiss; funker uten demper og er hverken for lang eller ubalansert med.

Link to comment
Share on other sites

Fornuften i dette tilhører mannen med baufila :lol: . Det er vel helt klart at du taper hastighet for hver cm kortere løp. Er formålet å få maks hastighet ut av en patron ved standard trykk, kapper du ikke. Nå når lyddemperen har kommet for fullt gir som regel folk opp dette og ofrer hastighet for å få en mer velbalansert rifle med lyddemper på. Dette er jo et helt greit valg det, men det er umulig å få både i pose og sekk.

Link to comment
Share on other sites

Det meste her i liver handler om å finne gode kompromisser, så også her.

Alt kommer an på brukerens preferanser, bruksområdet og hvilken patron det dreier seg om.

Rett patron med rett kulevekt og drivladning kan fint klare sitt optimale på 40cm. løp.

 

 

Her er du inne på det jeg mener. Det fordrer hjemmelading. Rett patron vil jeg ubeskjedent si at ikke er 6,5 x 55 eller 30-06, disse er feil patroner til slik bruk. Det samme vil jeg påstå gjelder andre med tilsvaernde eller større volum i forhold til kaliber.

 

JA - jeg vet at man kan gjøre mye med hjemmelading. Noen grains N-110 eller raskere krutt blir bra over alt.

 

Prøv en fabrikkladd 30-06 med 200grs kule i et 40cm løp uten demper den som vil!

Link to comment
Share on other sites

Alt kommer an på brukerens preferanser, bruksområdet og hvilken patron det dreier seg om.
Amen. One size doesn't fit all.

 

Nå når lyddemperen har kommet for fullt gir som regel folk opp dette og ofrer hastighet for å få en mer velbalansert rifle med lyddemper på.
Det finnes andre måter å få balanse i børsa på, enn å kappe pipa: http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=38&t=4092. Litt avhengig av stokkmateriale, er det langt fra brått sikkert at man får spesielt god balanse selv ved å kappe ned mot 47-50cm.
Link to comment
Share on other sites

Selvfølgelig kan du gjøre som deg i tråden du refererer til når det gjelder vekt og balanse. Konsekvensen er økt totalvekt, men om det spiller noen rolle er jo opp til bruksområdet og brukeren. Det jeg egentlig vil fram til er at det ikke er noen "gratis lunch" selv om noen veldig gjerne ønsker at det skal være det.

Link to comment
Share on other sites

Det meste her i liver handler om å finne gode kompromisser, så også her.

Alt kommer an på brukerens preferanser, bruksområdet og hvilken patron det dreier seg om.

Rett patron med rett kulevekt og drivladning kan fint klare sitt optimale på 40cm. løp.

 

 

Her er du inne på det jeg mener. Det fordrer hjemmelading. Rett patron vil jeg ubeskjedent si at ikke er 6,5 x 55 eller 30-06, disse er feil patroner til slik bruk. Det samme vil jeg påstå gjelder andre med tilsvaernde eller større volum i forhold til kaliber.

 

JA - jeg vet at man kan gjøre mye med hjemmelading. Noen grains N-110 eller raskere krutt blir bra over alt.

 

Prøv en fabrikkladd 30-06 med 200grs kule i et 40cm løp uten demper den som vil!

 

Pejo: Ikke helt enig med deg her. Det tradisjonelle synet på at kal 308 egner seg så mye bedre for kapping enn f. eks 30-06 med tanke på tap av hastighet er ikke nødvendigvis helt rett. I bladet "Jakt" 3/2010 har Jørund Lien en test hvor han måler hastigheten før og etter kapping på disse to kalibera i tillegg til 300Win.Mag. Konklusjonen var at det ikke fantes noen praktisk forskjell i hastighet mellom 308 og 30-06 om løpet var 60, 50 eller 40 cm langt. Naturlig nok kan det være små avvik i forhold til ulike løp, men det gav likevel en indikasjon på at forskjellen ikkje er slik som folk trur.

 

Her er et utdrag fra tabellen hans:

 

308Win

A-tec TMM- 6

804 m/s 139 dB - 60 cm

769 m/s 140 dB - 50 cm

745 m/s 144 dB - 40 cm

 

30-06

A-tec TMM- 6

798 m/s 141 dB - 60 cm

764 m/s 143 dB - 50 cm

742 m/s 146 dB - 40 cm

 

 

Sammenligner vi hastigheta er det lite lite avvik

 

Også uten demper var det omtrent samme tap av hastighet. Han benytta Remington CLU 180 grs kjøpeammo.

Link to comment
Share on other sites

Det å kappe pipa ved demperbruk kan ha sin misjon og sine fordeler..selv jeg innser det...

 

Det jeg imidlertid oppfatter som essensiellt i trådstarters tittel er nettopp den "Ukritiske" holdningen svært mange har til dette.. Det kan virke som om det viktigste er å få ei så kort børse som mulig..okkesom..

 

Jeg har sett noen kastrerte magnumbørser med skamkappa piper og demper på, og sjønner egentlig ikke helt vitsen.. Et kjapt regnestykke i QL vil ganske fort gi deg et bekymringsverdig tall for hvor mye uforbrent krutt som forsvinner ut i demperen, og du er i mange slike tilfeller nede på ei ytelse som ett hakk mildere kaliber gir..

 

At Jørunds test benytter kjøpeammo, gjør at resultatet ikke er helt representativt mellom de to kalibrene..30-06 fabrikkladninger er ofte ganske moderate nuhtildags..

 

Likevel kan en utmerket godt ende opp med en ytelse som er fullt ut tilstrekkelig for ens praktiske behov. Men er dette noe de fleste tenker over før de får kappa pipa si?

 

Jeg tror, i likhet med trådstarter, at de fleste ikke reflekterer kritisk over dette..Synd..

Link to comment
Share on other sites

Raudnakke@ Du tar det på kornet, det er den ukritiske kappingen jeg ønsket å fokusere på.

 

Jeg har også fått div kommentarer her inne når jeg har kalt bla .308 unødvendig stor til sub bruk. Jeg er tilhenger av patroner som er store nok til den mengde krutt jeg trenger for å nå hastigheten jeg vil ha.

 

Og, jeg er enig fabrikkladd 30-06 er ladd til lave trykk. Mitt innrykk er at amerikansk er værre enn europeisk, uten å ha målt noen forskjeller. Jeg lader selv.

 

Det at jeg har refert til 30-06 skyldes utelukkende at den har stått nærmest. Ennå værre mener jeg at det er når 6,5x55 blir anbefalt kappet til 40cm slik av de samme som har betenkeligheter med patronen på storvilt. Eller .xxx mag, som legger igjen ukjente mengder krutt i demperen.

 

Fabrikk benytter testpiper på 70-74 cam for å få godkjent anslagsenergi, så kapper vi pipene til 40cm og tror ytelse blir ihht fabrikkens tabeller. Det skrives også jevnlige tråder her om " uforklarlige" lave treff. Det er dette jeg kaller ukritisk kapping. Når det refereres til Jørund Lien så har han også artikler jevnlig hvor han kommenterer nettop dette - hastighet i korte jaktpiper kontra sauerpiper, eller fabrikkenes testpiper.

 

Som enkelte ganske riktig har observert så var det ikke bevisst overveid kapping jeg ønsket å kommentere.

Link to comment
Share on other sites

jepp, kortere løp kommer med en kostnad.

mye av fleksibiliteten i patron/børse kombinasjonen forsvinner. Det kan være helt ok, men da må det som du påpeker være gjennomtenkt.

Jeg fabler om å kappe en baikal IJ-18 i .222, men har ikke gjort alvor av det ennå.

Jeg er ikke bekymret for anslagskravet til rådyr siden jeg bare jakter fugl...

Men jeg vil få krummere kulebane, og det er et poeng mot små mål. Vel, det er derfor gud oppfant avstandsmålere :P

Jeg kan ikke kappe helt ned til 40cm på grunn av totallengde, minste lovlige blir 43cm omhusken holder..

betydelig kortere enn de 60 den har i dag.

Jeg jakter fra kajakk, så et våpen som er så kompakt som mulig er en stor fordel med tanke på buksering ut og inn av cockpit. Kan naturligvis frakte børsa på dekk, eller delt nede i båten, men jeg vil alltid ha sikringssnor på våpenet i båt, og flere snorer er ikke praktisk!

Summa summarum tror jeg at jeg har en saklig kandidat til kapping og demping, tiden får vise. I mellomtiden får aktive vern gjøre nytten alene.

 

Trombone

Link to comment
Share on other sites

 

1. Total lengden på våpenet kan bli for kort.

2. skyting uten demper med f.eks en 30-06, relativt ubehagellig

3. Demper som går langt inn over pipen fordrer kapping av fortreet på stokken.

4. Hastigheten på kula blir dårlig - det er stor forskjell på 55 cm og 40 cm mht hastighet.

 

Synspunkter?

 

Mine svar.

 

1. Tja somme våpen kanskje men er mange som er mere enn lange nok.

2. Har du først sattpå en demper forstår jeg ikke hvorfor du skal skyte uten. (Har 40cm og 30.06)

3. Er bare å velge en demper som ikke bygger så mye innover det.

4. Her må du velge. Hastighet eller ett kort håndterbart våpen med demper. Du får sjelden i pose og sekk.

 

Fornøyd bruker av 30.06 i 40cm løp. Som fikk det jeg ville og ikke mere eller mindre.

Link to comment
Share on other sites

Halloisen!

Har ikke skrevet/kommentert noe på lenge! Nå må jeg bare komme med et innspill i demperdebatten. For det første, når noen her på forumet opplyser om at nybørsa er i hus, så kommer det automatisk, skal bare kappe løp å sette på div. dempere. Uansett om orginalløpet er 70, 65, 60 eller 57 cm. Dette gjelder også dyre/eksklusive våpen. (Grøss!!!) Jeg har spurt folk/bekjente hvorfor de kapper løp og setter på lyddemper, og svaret har enten vært bedre balanse/demping av smell/rekyl eller et mer hendig???? våpen. Så ser du samme person med en ipod i ørene på fullt skuv, hallo, tenk! Ta min S/L 308 med 60cm løp, hvis jeg kapper øpet til 47cm, blir det merkbart lettere å gå i skogen med børsa? Eller når en elgokse eller en bukk kommer på post, og du er full av spenning adrenalin, vil du da merke rekylen? :roll:

Må også nevne til slutt, hadde en hauskendemper på en 30-06 en par år, men klarte ikke helt å se vitsen i det store og hele summa sumarum!

Link to comment
Share on other sites

viktigste for de fleste ang. demper er å hindre støy (hvertfall de jeg har snakket om), en rekyldemper er mye mer effektiv til å ta rekylen, hvis man like så godt har hørselvern, men det er et must. Jeg har ikke lyst til å ende opp med hørselskade, og jaktet derfor med elektroniske hørselvern i fjor, men det er kjedelig med sånne når det blåser litt... demper ble løsningen. Og hvorfor kapper man når man monterer demper? for å beholde totallengde og balanse, moment er kraft ganger arm, og med en demper 70 cm vs 40 cm unna, så merkes det godt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke kappet løpene mine i .30-06 når dempere har blitt montert. Jeg liker fremtunge rifler fordi jeg skyter så mye bedre med dem. I tillegg ønsker jeg stort sett å få det maksimale ut av kalibret.

 

Folk som kjøper store, raske magnumkalibre og skamkapper løpene kunne like gjerne kjøpt seg et bedre egnet kaliber for lyddemperbruk.. det er ihvertfall min mening.

Link to comment
Share on other sites

Går man opp i kaliber, uten å gå opp på kulevekta, hentes deler av tapet igjen... Derfor har jeg gått til innkjøp av børse i 35 Whelen med 45 cm løp, og 225 grs game king er tenkt brukt til all jakt. Lette (korte) kuler for kalibret får lav BC, og er ikke ideelle om man skal skyte på lange hold, men til normal norsk jakt er det ikke praktisk merkbart.

Link to comment
Share on other sites

Hvilket tap er det du tar igjen på å gå opp i kaliber uten å gå opp i kulevekt? Tverrsnittsbelastningen synker og bc blir dårligere... hva tenker du på?

 

Edit: å tenker du på hastighetstap? Gjør det noen forskjell i praksis? Med tanke på over nevnte faktorer, mener jeg..

Link to comment
Share on other sites

Neppe noen særlig forskjell i praksis. Kula har mindre overflate enn ei i lavere kaliber med samme vekt. Om dette gjenspeiler seg i kontaktflate vil variere etter kuletype. Løpets volum går opp med samme løpslengde, så man kan i teorien forbrenne mer krutt uten at trykket går i været.

Link to comment
Share on other sites

Fornuften i den ukritiske kapping av løp for demper.

Som i et hvert annet hysteri blir fornuften raskt kastet på dør, for å delta og være en av de med.

 

En 30-06 gir jo en fantastisk munningsflamme og smell, en 300wby verdig, med kort pipe uten demper. Med demper på monter gir det jo uten tvil ny mening til uttrykket, å svi av noen kroner, da med tanke på innmaten til demperen og kosnaden på tre inn i den lykksalige demper verdenen. At noen da også bruker den lokale rørleggern (ikke myntet på han i Vestfossen) for å gjøre jobben, er jo en sikker kilde til undring over varierende resultater.

 

Her på kammeret skal man jo være lovligheten selv. Like forbannet blir løpskapping anbefalt til patroner som knapt klarer lov/vedtekt om anslagsenergi i utgangspunktet, f.eks. svenskepatronen.

 

Noen bygger faktisk korte hendige dempede "langholdsrigger". Etter min erfaring en rein selvmotsigelse.

 

 

Har faktisk kappet et par salong løp og oppnådd god effekt, i form av lite lyd og høyere utgangshastighet. Men det er vel unntak som bekrefter regelen.

Link to comment
Share on other sites

Ukritisk kapping ja...

 

Det viktigste er vel at man fort vekk kan finne på å ødelegge bruksområder for rifla. En kjapp (og eh... ukritisk kanskje) test i QL og på Norma.cc sin side om ballistikk sier at man med maks kapping av 6,5x55 får ei ulovlig rifle på storviltjakt. Sjekket med Oryx 10,1 gr ladet med Norma MRP2. Oppunder max ladning. Enorm forskjell i hastighet. Utgangshastigheten med 40 cm løp var ca 670 m/s (mot 764 m/s med 60 cm løp), og da blir energien på 100 meter på under 1800. Kravet er 2200 joule/100m. Energien ved munningen med kort løp er bare så vidt over kravet ved 100 meter!

 

Arrester meg om jeg tar feil.

 

40 cm er da ikke pent engang...

 

Har selv kappet fra 60 til 50 cm på min Brno Fox i .222. Utgangspunktet for det var at jeg ville ha demper, og syntes at full løpslengde pluss demper ble noe langt. Heldigvis var jeg ikke bitt av 40cm-syken. Uansett. Jeg må lade litt ubehaglig harde ladninger for å oppnå kravet... Jeg kappet ukritisk visst... :oops:

 

Liten sjekk på min, bare for å ha nevnt det...

 

Krav til rådyr, bever, jerv og gaupe: 980 joule/100 meter

 

Norma 62 grs sp: 980 joule ved 841 m/s (jfr Norma)

 

.222 Rem:

60 cm løp: Norma 201, 21,6 grs, col 53,5: 844 m/s, 989 joule. 2759 bar trykk - helt greit

50 cm løp: Norma 201, 22,5 grs, col 53,5: 844 m/s, 989 joule. 3179 bar trykk - høyt trykk!

40 cm løp: Norma 201, 23,6 grs, col 53,5: 841 m/s, 982 joule. 3677 bar trykk - max trykk!

 

Max trykk i i QL er oppgitt til 3700 bar. Rødmerking fra ca 3200 bar. Med andre ord leker man med både børse og liv om man skal på lovlig rådyrjakt med .222 og 40 cm løp.

 

Kjøpte Lapua 55 sp til slik bruk. Her må jeg slenge dem i vei i 907 m/s og fylle hylsa med 23,2 grs Norma 201... (col 53,9). Ikke skremmende høyt trykk, 2930 bar.

 

Uansett. Jo, mer krutt, jo mer smell, også med lyddemper. Jeg merker i hvert fall forskjell på 17 grs N-110 og 23 grs Norma 201.

 

Med 40 cm kapping kunne jeg glemt å bruke den til bever og rådyr, som også er noe jeg vil bruke børsa til...

 

Man må tenke før man kapper, er mitt tips! :wink:

Link to comment
Share on other sites

@ko-stens og @350RM: Det er slike konsekvensene jeg håpet å få fokus på! Takk for gode eksempler! :)

 

Enkelte mener en slik diskusjon er sprøyt, men samtidig demonstrerer at det ikke gjennomtenkt. :?

 

For å bruke 30-06 som eksempel igjen: 185 grs lapua Mega, 60grs MRP, 810ms ved 58cm løp

Hentet fra QL: samme lading løpslengde 40cm: 720m/s :roll:

 

Hjemmelader kan bytte krutt, bruke annen ladning etc, som jeg var inne på tidligere i tråden. Patronen er godkjent, men effekten i demperen, både med hensyn til erosjon, og oppbygging av mer eller mindre forbrente kruttrester.

 

Er det noen som har skutt en del med feks 30-06, 40cm løp og demper som har fulgt utviklingen i demperen?

Resultater må gjerne postes i denne tråden.

Link to comment
Share on other sites

Syns denne diskjusjonen har ein tendens til å bli veldig polarisert.

No er det vel veldig sjeldan at det er fornuft i ukritiske avgjereder... Det kan derimot vere mykje fornuft i kritisk kapping av løp for dempar. :wink:

 

Sjølv om ein kappar eit løp, treng det ikkje nødvendigvis bety at det ikkje er gjennomtenkt...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...