Jump to content

Borre opp fra .222 til .223 - smart?


Recommended Posts

Var og skulle kjøpe .222 blyspiss til kombien i dag. 500,- spenn for Norma sine, som var de eneste de hadde inne siden alt annet var ustolgt! Fy xx%& for en pris for noe så smått! Lot så klart være, da jeg heller kjøper Winchester, Federal el. til halve prisen. Hvordan kan i det hele tatt Norma overleve med prisene sine...?

 

Selgeren nevnte at jeg kunne jo få gjort om løpet til .223. Dette koster ikke mye, og det det koster sparer en inn på langt billigere ammunisjon.

 

Høres jo kjempesmart ut dette, men er det noe lurt å gjøre det da? Er det ikke ofte forskjell på riflestigning på .222 og .223 da en gjerne bruker tyngre kule enn .222?

 

Er for øvrig en Antonio Zoli kombi det her. Vet ikke riflestigningen, men det spiller kanskje ikke så stor rolle da jeg kommer til å bruke kulevekter under ca 60 grs likevel.

Link to comment
Share on other sites

Nå vet ikke jeg hvor godt utvalget er i fabrikkammo med lette kuler under 60 gr. i 223. :?

Å brotsje om fra 222 til 223 er et ellers dårlig alternativ nettopp pga riflestigningen. 1\14 i 222 og med det kan du som oftest glemme tyngre kuler enn 52 gr.

 

Løsningen er å lade selv, eller bytte pipe.

Link to comment
Share on other sites

Nå vet ikke jeg hvor godt utvalget er i fabrikkammo med lette kuler under 60 gr. i 223. :?

Mye av både varmint-blyspiss og ymse helmantel med 55gr kule i .223. 50gr har jeg sett litt mindre av i hyllene, og 60+ har jeg sett lite av. Det virker på meg som om 55gr er standard kulevekt i .223 fabrikkammo, ihvertfall her i Norge.

 

Det blir nok litt bingo om pipa di vil stabilisere 55gr, mi med 1-12" ligger akkurat på grensa. Jeg har inntrykk av at det varierer litt fra børse til børse nøyaktig hvor grensa går.

Link to comment
Share on other sites

Har selv en Brno fox .222, og jeg forhørte meg litt hos børsemaker siden .223 ammo koster bare 1/3 av prisen iforhold til .222.

Han anbefalte meg å bytte løp, fordi .223 ville bare bli billigere med årene.

vet ikke helt hva det kan koste å gjøre d?

Link to comment
Share on other sites

Magasinet i en 222 Fox blir for kort til 223.

Har selv en slik modifikasjon i tankene i min 527 i 222 Rem

Magasinet leveres i to lengder:

Kort magasin til 22 Hornet/221 Rem og 222 Rem

Langt magasin til 204 Ruger og 223 Rem

 

Så det må til noen modifikasjoner ang magasin/underbeslag

 

Ps. min stablisere 60 grs kuler i 222 Hastighet

 

 

John-A

Link to comment
Share on other sites

Motargumentene stiller seg i kø..

Jeg vet ikke riktig om det så enkelt å kamre om fra 222Rem - 223Rem . Ta en titt på kammertegningene under og du vil finne ut at skulderen til 222 har større diameter enn 223.

Det gjør at 223Rem må kamres ca.2mm lenger inn enn det nåværende .222 kammeret , og pipa må settes tilbake om man skal ha det optimalt.

Flere fordyrende ledd ...

kammertegning222rem223rxp0.jpg

Link to comment
Share on other sites

Ser ut som om jeg går for ladeutstyr ja! Trodde i utgangspunktet disse to patronene var helt like, med unntak av et par mm i lengde. Tror nok det billigste blir å investere i ladeutstyr. I tillegg er vel patroner noe en bør ha råd til å kjøpe... Når en koster på ti- femten tusen i børse og kikkert, ja da er vel ikke tre- fire kroner patronen så mye å klage på!

 

Ser jo at LEE har komplett utstyr til 1490,- hos Interarms. Dette holder sikkert til mitt bruk. Det er tre esker med Normapatroner det... :shock:

 

Dessuten går det jo ikke så skremmende mange skudd med en kombi heller. Ligger ikke og knaller hele dagen på skytebanen i utgangspunktet. Det var jo bare det han som solgte ammunisjon som nevnte på at det virker veldig enkelt å borre opp. Hadde nok ikke helt den store kunnskapen om akkurat disse to kalibrene (som meg og).

 

Det er ved slike eksempler en virkelig har nytte av forum som dette! Takker for nyttig info! :D

Link to comment
Share on other sites

Du får 100 hylser og 500 kuler for det en pakke Norma koster.

Krutt har du lenge av en kilo viss det er kun 222 som bruker den aktuelle boxen.

Hetter ca 30 øre stk

Tipper du havner på ca 2,- kr pr stk Da er hylsene brukt 5 ganger.

Link to comment
Share on other sites

Blir nok litt mer enn 2 kr smellen. Må'kke tippe, vet du. Må regne. Her er regnestykket mitt for .223-lading:

 

Hylse: Win, lades 5 ganger: 0.36kr/patron

Kule: Rem PSP, 1.24 kr/patron

Krutt: 23gr VV N130: 0.85 kr/patron

Hette: 0.31 kr/patron

Sum: 2.76 kr/patron

 

Da kjøper jeg omtrent de billigste kulene jeg har funnet på markedet og regner XXL-pris på hylsene (1.80 kr/stk) mens kruttet kjøpes til 570 kr/kiloen. Andre butikker tar fort 3-4 kr stykket for hylsa, da spretter totalkostaden opp en kjapp femtiøring. Begynner du å bruke andre kuler, går prisen fort i været.

Link to comment
Share on other sites

222-223 er sjelden noe problem om du ikke sliter med magasinboks eller lignende.

 

Skulderen på 223 er 4mm lenger framme enn på 222 og halsen er tilsvarende kortere. På tross av bare 2mm forskjell i totallengde er 223 kroppen vesentlig større og lenger enn på 222 og et kammer kan som oftest om det ikke er helt johan fra begynnelsen greit renses opp med en 223 brotch.

 

Men i et brekkvåpen ville jeg heller hatt en 5,6x 50 R, men da er ammoen om du ikke lader selv enda særere og vanskeligere å få tak i.

 

Men som de fleste andre ville jeg også helle kjøpt ladeutstyr enn å sende børsa avgårde til børsemakeren.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Ser at tråden plutselig dukket opp igjen. Har ikke gjort om kombien fra .222 til .223 enda, og kommer heller ikke til å gjøre det. Skyter faktisk veldig lite med børsa, og de skuddene jeg har sendt av gårde mot skiva heter Sellier&Bellot og er av de billigste å få tak i for normale mennesker, men de fungerer ypperlig i børsa mi. Samlinger på et par cm på hundremeter'n er bra synes jeg. Blyspisskulene mine koster ca 10,- for stykket. Dyrt nok for billige patroner, men de går det knapt noen av i løpet av året likevel. Kun enkelte skudd for å sjekke at de sitter der de skal før jakt, i tillegg til storviltprøva. Tar like greit den med dette minikaliberet pga mulig rådyrkort (som jeg somlet meg vekk i fra i år...).

 

Norma sine blyspisskuler (4 gram for rådyr) har jeg lyst å prøve, men herrejesus for noen priser... 500,- for en pakke her på berget (Jaktpartner). Var en tur i Sverige i sommer og spurte på samme patronene der. 295,- norske... Hvorfor i kølmørke skal disse koste 200,- mer her?! Fristet til å kjøpe kofferten full, men så er det det med lovligheten da... Huff... Ble med tanken. Fristet til et par pakker i det minste, men med min flaks hadde jeg vel blitt stoppet i tollen. Undres på hva de hadde sagt om de hadde funnet bare et par pakker?

 

Har enda ikke klart å skaffe meg ladeutstyr, men har et par hundre kuler, hylser og tusen hetter liggende... Håper frua er snill til jul da jeg ønsker meg ladeutstyr! Tenk så hyggelig å kose seg med litt lading på kveldstid mens snøstormen herjer rundt husveggene.

Link to comment
Share on other sites

  • 11 months later...
Motargumentene stiller seg i kø..

Jeg vet ikke riktig om det så enkelt å kamre om fra 222Rem - 223Rem . Ta en titt på kammertegningene under og du vil finne ut at skulderen til 222 har større diameter enn 223.

Det gjør at 223Rem må kamres ca.2mm lenger inn enn det nåværende .222 kammeret , og pipa må settes tilbake om man skal ha det optimalt.

Flere fordyrende ledd ...

kammertegning222rem223rxp0.jpg

 

222-223 er sjelden noe problem om du ikke sliter med magasinboks eller lignende.

 

Skulderen på 223 er 4mm lenger framme enn på 222 og halsen er tilsvarende kortere. På tross av bare 2mm forskjell i totallengde er 223 kroppen vesentlig større og lenger enn på 222 og et kammer kan som oftest om det ikke er helt johan fra begynnelsen greit renses opp med en 223 brotch.

 

Men i et brekkvåpen ville jeg heller hatt en 5,6x 50 R, men da er ammoen om du ikke lader selv enda særere og vanskeligere å få tak i.

 

Men som de fleste andre ville jeg også helle kjøpt ladeutstyr enn å sende børsa avgårde til børsemakeren.

 

Jeg sitter å tenker på å anskaffe kombi i .222 for å brotsje om til .223. Etter noen kjappe strekertegninger i AutoCad kommer jeg fram til at kroppen til .223en er tykkere enn halsen till .222 i samme punkt. ca 9,0721mm kontra 9,07mm.

Min konklusjon er Sauer 150 vet hva han snakker om og at det ikke skal være nødvendig å sette pipa tilbake:)

Link to comment
Share on other sites

Bytte løp eller kamre om. Det nye løpet skal jo kamres uansett. Om en bytter løp så får en jo nettopp, nytt løp, en kan velge profil, riflestigning, kvalitet, pris...

En får ei mye mere anvendelig børse i en .223 med krapp stigning. Går en til en ordentlig BM, og gjør en skikkelig beddejobb også, så kan en jo også risikere å ende opp med et vanvittig presist våpen. En kamrejobb er fort 2000,-, mens nytt kvalitetsløp på plass fort er 6000,-

 

Hvagjelder "skulderbredden" så er det jo ganske enkelt å verifisere det Sauer 150 sier med kammertegninga og en kalkulator. 1:14" riflestigning er iht. både folk som har prøvd og Miller-formelen "på kanten", noen kuler vil virke, andre ikke, Sg er over 1 for de fleste kuler, men ikke alle, og i kaldt vær faller Sg en god del så noen toppjaktrifle blir det ikke. Selv 1:12 er marginal(teoretisk) med noen 55gr kuler.

Millers formel, som er en tilnærming til Sg: http://accurateshooter.net/Blog/millerformula.xls

 

Pris per skudd er jo den samme i praksis for .222 og .223, det er ingen som skyter så mye at det betyr noe som ikke lader selv.

Hylse: Win, lades 5 ganger: 0.36kr/patron

Kule: Rem PSP, 1.24 kr/patron

Krutt: 23gr VV N130: 0.85 kr/patron

Hette: 0.31 kr/patron

Sum: 2.76 kr/patron

Du skyter billig 30-06, mitt regnestykke:

Hylse, Lapua: lades minst 10ggr = 1.04 (de går mer enn 10ggr, men vanskelig å kvantisere)

Kule, H.dy Amax = 2.85 (disse må det gå an å få billigere et sted, kunne brukt Berger VLD til 5.72)

Hette: 0.21 (skytterlagspris)

Krutt, VV N550:0.96 (XXL flåpris, bruker jeg N19 skl. krutt blir det 0.51)

Løp, holder 3000skudd: 0.5

 

Sum /smell:5.56 (som jo er en passende pris for nettopp 5.56 :roll: )

Link to comment
Share on other sites

Endte opp med ladesett i sommer. Kjøper Lapua fmj og sp i 55 grs. Disse koster ca 2,- stk i Sverige. Hylser har jeg fra S&B og Norma, egenskutte, samt at jeg fikk tak i et par hundre hylser og noen Bergerkuler, 30 grs hp, fra en her på forumet for lenge siden for 200,-. I praksis vil det si at hylsene mine ligger på i snitt ca 1 krone. 5 ladinger blir da til ca 0,20 pr patron. Kruttmengden er 21,6 grs med Lapuakulene. Da blir jo regnestykket ganske greit, under 5 kr pr patron, nærmere 3,50 regnet jeg på for en stund siden for patroner med Lapuakuler.

 

Så får en se om det etter hvert blir rådyrjakt. I år blir det nok lite, men prøver igjen neste år. Mulig Norma rådyr er bra, men hører også brukbart om Lapua sin sp 55 grs. Når jeg klarer å lade en Lapua til 3,50, når Normaen samtidig koster 25,- ja da trenger en ikke lade så skremmende mye før ladesettet er betalt. Det kostet 1 500,- med diesett og hylseholder. Pr i dag har jeg kun Norma 201 i hylla, men skal supplere med et par andre etter hvert. Totalt har settet kostet meg ca 2 000,-. Det skulle tilsi hele fire pakker Norma rådyr! Åtti skudd Lapua koster meg 280,-. En viss forskjell dette. Billigste .222 jeg har brukt er S&B helmantel til ca 8,50 pr skudd. Sparer altså 5,- pr skudd ved å lade sjøl her og.

 

For meg betyr det at å gjøre om .222 til .223 er tull. De har samme bruksområde, sjøl om .223 gir flere valgmuligheter med tanke på kulevekt. Denne valgmuligheten er vel uansett borte ved å brotsje opp et løp med 1:14 i stigning?

Link to comment
Share on other sites

Nytt kvalitetsløp i en KOMBI kommer nok på mer

Eh, trolig :oops: . Dyrere å brotsje opp er det helt sikkert også. Som ko-stens har konkludert så er det selvsagte valget å begynne å lade selv. Det gjør .222 til likeverdig med .223 helt til en vil vase med tunge kuler, noe som uansett ikke går i et gammelt .222 løp.

Er vel også de færreste som driver å skyter med kombi på 2-3-400m uansett, så det er neppe allverdens poeng.

 

K

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

hei.

har en nyinnkjøpt tikka t3 222rem, kappet til 47cm å montert a tec maxim

er kjempefornøyd med børsa, den er utrolig presis.

har bare fått skutt på 100 meter, ennå men skyter bare innertiere å det er morro :D

når jeg skulle handle skudd så jeg at utvalget ikke var blandt det beste men fikk kjøpt 200 federal power shock til 10,40 pr skudd å det er levlig. hvordan er utvalget om 5-10 år? har 223 tatt helt over? å er man nødt til å lade selv. noe jeg egentlig ikke har store planer om.

er det da mulig å brosje opp til 223 eller vil ikke det være no suksess?

Link to comment
Share on other sites

Skal du skyte med lette kuler har jeg ingen betenkligheter med dette . Jeg har en børsemaker som har brosjet to rifler (den ene min egen) og det funker meget bra med 40 - 50 grains kuler og begge disse samler helt topp event. med max. lading . Det er jo litt og hente med en 223 selv om det ikke er all verden . Jeg tror ikke du blir skuffet men undersøk pris på forhånd for noen børsemakre kan bruke dobbel pris enn andre så innhent pris.

Link to comment
Share on other sites

Som trådstarter trodde jeg at .222 kom til å "dø", for det har jeg hørt, men det vil neppe skje på mange, mange år! Hvorfor kaste bort tusenvis av kroner på å gjøre om? En får kjøpt noen skudd for de penga, og hvorfor gjøre ting vanskelig? Finn et par høvelige kuletyper og bruk dem. Trenger ikke vasse i alle typer. Bruk det man får tak i av ammo. Billigere med. 223, ja, men søren ikke mye om man går i den lokale sjappa. Har hørt om. 223 til fire kr stk, men aldri sett det... Lik ammo koster omtrent det samme. Bruk. 222 og vær fornøyd! Når det er på tide å skifte løp, etter en haug tusen skudd, ja da kan du jo lure på å bytte til. 223.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...