Jump to content

Prosjekt El Cheapo langholdsrigg.


Raudnakke

Recommended Posts

De fleste som har lest mine tidligere prosjekttråder vet at jeg vanligvis helst besjeftiger meg med klassiske, helst eldre og gjerne litt forseggjorte ting.

 

Jeg håper derfor at dette lille prosjektet ikke blir en for stor skuffelse...

 

Bakgrunn for prosjektet:

 

Her for et drøyt år siden begynte jeg så smått å hive meg med på langholdsskyting her sørpå.. Stilte med både brytevåpen og jaktrifle, og fant fort ut at dette var både artig og lærerikt.

 

Ved å kikke litt rundt meg på standplass, fant jeg fort ut at "Tacticool-faktoren" var rimelig høy, og investeringsviljen på optikk og rigger var likeså... Heldigvis er jeg vant til å være en outsider i skyttermiljøer, så jeg lot meg ikke skremme. Jeg traff tilogmed et og annet...

 

Det ble flere deltagelser på slike foranstaltninger, og jeg begynte etterhvert å få en ide om en dedikert rigg til denslags aktiviteter... Problemet er bare at jeg ikke tenner på Tacticool...og derved utløser ikke denne havesyke og investeringsvilje...

 

Dessuten ville det også trekke prosjektkapital vekk fra de tingene jeg virkelig tenner på, og det er slett ikke ønskelig.

 

Nå har jeg jo heldigvis en lang fartstid innenfor "Det man ikke haver, det tager man og laver" bevegelsen... Jeg har vel også vært innom diverse prosjekter og, slik at det under arbeidsbenken står ei rimelig innholdsrik restekasse..

 

 

Designparametre:

 

Dette prosjektets hovedparameter er at børsa skal koste minst mulig, men likevel være brukbar til koseskyting på mellomdruuuge hold...

 

Den skal være økonomisk å skyte med, og kalibervalg må derfor ta hensyn til dette..

 

Det bør også være realiserbart med mest mulig egeninnsats, alt. et minimum av eksterne tjenester(Les børsmakerhjelp..)

 

Prosjektet er egentlig i gang, og har vært det en stund... Da vi mistet banetilgang her i sommer ble det imidlertid lagt på is, men nå tenkte jeg at jeg skulle plukke det frem igjen for å lage en tråd som jeg ønsker å holde kjemisk fri for krangling og fjortizznivådiskusjoner som Kammeret desverre plages litt for mye av nå for tiden..OK?

 

Disclaimer:

 

Ja, jeg vet at det finnes bedre måter å gjøre ting på, bedre komponenter å bruke samt børser som kan sette samlinger inni de beste samlingene denne riggen kommer til å prestere..

Men med mindre de klarer å slå denne børsa på prosjektets hoveddesignparameter blir det egentlig uinteressant..

 

Noen av de tingene jeg kommer til å gjøre i dette prosjektet blir ganske "Reodor".. Dette blir for å holde kostnaden lavest mulig, og ikke nødvendigvis fordi det er den beste og riktigste måten å gjøre ting på..

 

Før jeg setter i gang en tråd som nok kommer til å kreve mer arbeid med skriving og fotografering enn å skru sammen ei børse: Er det noen interesse for dette?

 

Raudnakke

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 208
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Ja dette kan bli veldig interessant. Kjøp eit suprialt løp og få det kamra og montert etter alle kunstens reglar. Resten fiksar du med deler frå restekassen. Type låskasse betyr lite. Hvis du lager ein trekolbe i amerikansk klassisk stil og unngår picatinny og liknande dævelskap blir det ei rifle heilt etter min smak. :)

Link to comment
Share on other sites

Du er nok ikke den eneste som har andre ting å bruke pengene på enn tacticoole børser, men som likevel kunne tenke seg å treffe gongen :D

 

Jeg syns denne tråden følger naturlig av Roes tråd om sin økonomivennlige langholdsbørse. Han bruker riktignok et sikte som koster sykt mye penger, men stresser samtidig at dette langt fra er nødvendig.

 

Supert initiativ! Hiv deg rundt og del av din indre Reodor!

Link to comment
Share on other sites

Ok.. greit da, men bare hvis dere er snille gutter og ikke krangler med hverandre..

 

Som jeg nevnte har prosjektet pågått en stund, sånn til og fra..

 

Jeg har plukket frem litt bilder som jeg har tatt underveis så jeg kan iaff. servere noen "Teasere" i dag, selv om jeg ikke får tid til å skrive noe mere på et par dager..

 

Litt grovt om noen av de kompontene som foreligger:

 

* M98-type kasse som har vært tiltenkt ymse ting før...

 

* Sauer 200STR pipe jeg fikk som eieren ikke lengre var happy med..Kappet i begge ender..

 

* M67 stokk som jeg fikk av Tembo her på forumet

 

* Leupold skinnemontasje m/rustflekker som jeg fikk av Makkieboy her på forumet..

 

* S&L avtrekk.. Byttes til Kongsberg finavtrekk når jeg får renovert dette..

 

 

Alle disse komponentene er modifisert av meg på et eller annet tidspunkt..Jeg kommer tilbake med hva som er gjort etterhver som prosjektet skrider frem.

 

Her er bildene:

 

normal_lrm001.jpg

 

normal_lrm002.jpg

 

normal_lrm003.jpg

 

normal_lrm004.jpg

 

normal_lrm005.jpg

 

normal_lrm006.jpg

 

normal_lrm007.jpg

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

:D Ligner mer og mer på min gamle stygge "sparkel-børse". Ditt håndtverk med både stål og tre kommer til å gjøre denne pen også. I tillegg til billig og effektiv.

 

Har jeg fulgt dårlig med, eller hva har Adelheid drevet med i høst?

 

K

Link to comment
Share on other sites

Har jeg fulgt dårlig med, eller hva har Adelheid drevet med i høst?

 

K

 

Hjulpet noen pippiper og et rådyrkje ned i fryseboksen min... Da jeg omsider fikk litt skrivetrang igjen, var jeg allerede blitt Shanghaiet til et annet Mauserprosjekt, og siden jeg bare har noen ytterst dårlige mobilbilder fra de turene får jaktreportasjene vente litt..

Link to comment
Share on other sites

Oisann... nesten 1000 visninger og 3 sider på under et døgn siden første

posting.. :shock:

Dere gjør det jo nesten gøy å jobbe jo.. :mrgreen:

 

Vel, la oss begynne et sted..

Jeg nevnte vel at kassa ble en M98. Jeg skal ikke gå inn på pro/kontra på

disse gamle herlige konstruksjonene..Det vil du sikkert finne enorme mengder

om så snart du får gult belte i Kammerets søkefunksjon..

 

Valget ble imidletid sterkt påvirket av at jeg hadde ei kasse liggende, altså

kostnad 0 Kr.-

 

Denne kassa har jeg hatt fremme noen ganger før, den harvært tiltenkt ymse

roller men de har av en eller annen grunn aldri blitt sluttført. Kassa har

jeg slipt og rettet etter alle kunstens regler...polert er den vel også

blitt.. Som du ser av nedenstående bilde slipte jeg en gang i tiden vekk

pukkelen på bakre låskassebro og..

 

normal_Lrm101.jpg

 

Av en eller annen grunn ble denne kassa aldri utstyrt med montasje ved

tidligere anledninger.. Riktignok har det vært tenkt både sving og

hakemontasjer oppigjennom, men den var ganske jomfruelig...

 

Da jeg en gang i sommer begynte å tenke på langholdsrigg, fant jeg som nevnt

en Leupold skinnemontasje for Mauser i kassa.. Legge på og myse litt...

 

normal_Lrm102.jpg

 

Joa. lå dødstøtt den.. Skruer?..hmm..Jeg har vel i grunnen alltid sett på

standardskruene som noget pinglete..Har riktignok et gjengesnitt et sted, men

hvor?

 

Pinglete skruer og langvarig leteaksjon virket ikke særlig forlokkende, så

jeg begynte å tenke.. Litt økning av skruediametern burde jo gi en større

økning av flaten? Frem ned maskinskruer i M4, søyleboremaskin, og

gjengetapp..

 

Skinna måtte også bores opp, men på skruene dreide jeg ned diameteren på

hodet og filte ned høyden så hodet såvidt ligger under skinnas overflate..

 

normal_Lrm103.jpg

 

normal_Lrm104.jpg

 

Skinne hadde jeg liggende, likeså gjengetapp og skruer..

Skulle du vært ute og kjøpt dette, tror jeg at ei slik skinne ligger på ca.

250,-

Gjengetapp og skruer burde du vel finne i industrihandelen for en 40-50

 

kroner..

 

Har foreløpig ikke tenkt på tilt, men med dette designet burde det ikke by på

større problemer med å slipe litt om fremme og skimse litt opp bak.. Får

bekymre meg om det når den tid kommer..

 

Stay tuned..

Link to comment
Share on other sites

Har foreløpig ikke tenkt på tilt, men med dette designet burde det ikke by på

større problemer med å slipe litt om fremme og skimse litt opp bak.. Får

bekymre meg om det når den tid kommer..

 

Neppe aktuelt siden du allerede har skinne, men for trådens informative del nevner jeg bare at Leupold STD-skinnene finnes med innebygget tilt til en del kasser.

 

Keep it coming!

Link to comment
Share on other sites

En liten stund siden sist oppdatering nå, men det skyldes at jeg er sjuk om dagen...

I mine oppegående stunder har jeg også fått etablert ny ladebenk, så nuh går alt så meget bedre.. :wink:

 

I dag bestemte jeg meg for å skru kikkerten på Kjipingen... Kikkerten er en Simmons Whitetail Classic 6,5-20x50. Dette er en kikkert jeg byttehandla til meg på ren impuls fra Skaubjønn under Kammersmellen i fjor..Har brukt den til litt halvseriøs langhold på ei anna børse, og er egentlig positivt overrasket over den. Den har riktignok hverken sånne Mildotter eller utvendige justeringstårn, men den er forbausende klar på full forstørrelse og har et nydelig tynt trådkors.. At den ikke koster mer enn 2k. på Midway er heller ingen ulempe.. :D

 

Jeg skrudde pipa i kassa og fant frem et par ringer av størrelse "High". La oss si det sånn at med den feite Sauerpipa så var det et godt stykke igjen før mellomrøret lå avslappet i fremre ring ja :shock:

 

Litt finarbeid med skyvelære og Leupolds dimensjonstabell viste dog at dette ville gå med "Super High". Ut å få tak i noen sånne og hjem og skru sammen:

 

normal_Lrm201.jpg

 

Ser bra ut, men løpsklaringa?

 

normal_Lrm202.jpg

 

2,8 mm. burde holde, og jeg får faktisk på linsebeskytteren uten å bruke skohorn..

Sauerpipa er 27 mm. tykk under objektivets laveste punkt..

 

Her et bilde ovenfra:

 

normal_Lrm203.jpg

 

Grunnen til at jeg ville montere kikkerten nå, er å få en ide om hvordan jeg bør modifisere stokken. Jeg skal i gang med et par andre stokkarbeider og nå, så det passer egentlig fint å ta den samtidig..

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...