Jump to content

Jaktkrag


Veteranjakt

Recommended Posts

Den var knallfin. Hva slags montasje er det og hvordan er den festet?

 

Det er en S&K montasje . Den festes i hullet for patronstopperen til magasinet og fremme er det boret og gjenget i låsekassen. Noe som ble gjort fordi stokken min er veldig slank her. Egentlig skal montasjen festes med en ring rund kassen foran slik at en slipper å bore i eks. et originalt våpen. Men for å få plass til ringen må det fjernes treverk fra stokken.

Link to comment
Share on other sites

Han steike så fin!! Misunner deg den der. Nå som denne traveren atter er tillatt på storviltjakt håper jeg du får kost deg skikkelig i skogen med et stykk modernisert nostalgi i fanget.

Har selv en jaktkrag jeg bygde for noen år siden. Ble slett ikke verst den heller. Med fare for å kuppe tråden kan jeg legge ut bilde av den når jeg får tid.

Link to comment
Share on other sites

Et lite tips:

 

Hvis kikkerten har et symetrisk retikkel, som "multi-X" eller no.8, så vri kikkerten 90 grader mot klokka i ringene. Da blir sidestilllingen høydestilling. Den orginale høydestillingen blir sidestilling på venstre side og ingenting står i veien for hylseutkastet hvis du skal skyte raske skudd.

Link to comment
Share on other sites

Takker for alle flotte tilbakemeldinger!

 

Til de som lurer, så er det 6,5x55 .

 

Kikkerten er sidemontert, men dette gir ikke noe problem for meg når det skal skytes. Gir jo selvfølgelig ikke perfekt støtte men kinnstøtten bygger endel ut slik at dette ikke er noe stort problem. Hvis jeg skal drive ekstrem presisjonsskyting henter jeg frem Saueren eller "sniper" Mauseren min. Når det skal være sagt så samler denne Kraga så godt på 100m at mange moderne jaktvåpen blir gjort til skamme.

 

Stokken er et emne kjøpt fra Ragnar Hanssen og mesteparten av trearbeidet har min far gjort. Det ble hentet inspirasjon fra originalstokken for blandt annet utformingen av pistolgrepet og fargen. Dette er jo en Krag og den skulle ikke prøve å være noe annet heller.

 

Har ingen problemer med hylseutkastet slik kikkerten er montert nå. Hylsene blir kastet skrått til høyre og fremmover slik Kragen er justert nå.

 

Ellers så vil jeg takke min lokale børsemaker for at Kragen fungerer perfekt nå. Han sitter heldighvis på masse reservedeler til Krag.

 

Kragen er bygd opp med følgene deler.

 

-Karabin låsekasse fra 1905, brukt antakelig hele sitt liv som 22lr rekruttrifle i DFS. ( Derfor er den veldig tight og fin)

-Originalt 15mm 6,5x55 kongsbergløp med venstre rifling ( funnet hos min lokale børsemaker)

-Stokkemne fra Ragnar Hanssen i "grade 3" valnøtt.

-Paycmar rekylkappe

-Reimbøyle fra ei gammel hagle loddet på løpet

-S&K kikkertmontasje

-Sightron Big Sky2 1,25-5x20 kikkert

-Diverse fjærer og andre småting fra huggde donor Krager

-Finavtrekk justert til 1,5kg ( trolig såkalt danskeavtrekk)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...