Jump to content

Sako vixen 222 med 40cm løp og ny stokk


gordon setter

Recommended Posts

Da har jeg sendt min sako AI 222 Rem til Rafdal.

Børsa skal få ny stokk, og løpet blir kappet på 40 cm og en a-tec ctm-4 er bestilt hos Rafdal ferdig montert.

 

Grunnen til at jeg ønsker så kort løp som 40 cm, er at rifla da blir like lang med demper, som den er i dag uten (vil ha en kort og lett rifle)

Tror og at den løpsbiten på 14 cm som kappes vekk tilsvarer sånn ca vekten til ctm-4 280g, slik at rifla med ny stokk nok blir lettere en den er i dag med trestokk selv med demper.

Hastighetsreduksjonen man får ved å kappe løpet tror jeg bare er positiv da jeg i all hovedsak skal skyte ryper, skogsfugl og harer med rifla.

Men må si jeg er spent, har ikke klart å finne noen som har så kort løp som 40 cm på sin rifle så her må man gjøre sine egne erfaringer.

 

Bilder kommer når rifla er i hus :P

Link to comment
Share on other sites

Men må si jeg er spent, har ikke klart å finne noen som har så kort løp som 40 cm på sin rifle så her må man gjøre sine egne erfaringer.

 

Bilder kommer når rifla er i hus :P

 

Har leita godt nok da :wink:

 

Sjekk denne tråden CZ 527 Div.info [LINK] Sjekk side 4

Her har Mauser 68 målt hastighet før/etter kapping.

Det samme har jeg gjort før etter kapping. Jeg kappet ned til 42cm, og dette er da om .223

Det er riktig nok ikke .222 som du har, men jaggu ikke langt unna :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Jeg er veldig spent på hvor lang tid dette tar hos Rafdal. Jeg har også en Vixen i 222, og har tenkt litt i dine baner. Når jeg er spent på tiden, så er det fordi mine erfaringer med disse børsemakerne , er at om arbeidet er aldri så bra ( for det har det vært) , så holder de aldri det de lover når det gjelder leveringstid. På det jevne pleier det å vær en måned eller to, over det som er lovt. Men rett skal vær rett, jeg har aldri prøvd Rafdal...

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 1 month later...

Da var rifla tilbake fra Rafdal, og jeg er kanon fornøyd :P

Nydelig stokk, mye finere en på bildene.

Løpet som var i opprinnelig måtte byttes da Rafdal fant rust i løpet..ja ja sånn går det når man kjøper brukt.

Løpet som er satt i er en sako pipe i 222 men med noe tykkere løpsprofil en på min opprinnelige.

 

Vekt på bare rifle uten kikkert og demper er 2380g

Demper veier 288g

Kikkert med montasje 570g ( her kan jeg kjøpe noe lettere kikkert på sikt, men liker 14x forstørrelse som er på den jeg har da..)

 

Våpnet veier med kikkert og demper 3238g

Med to-fot 3640g (men denne blir nok ikke med opp i rypefjellet)

 

Lengde på rifle med demper er 104 cm, uten demper 88 cm.

 

Her er noen bilder:

 

normal_010_Redusert.jpg

 

normal_012_Redusert.jpg

 

normal_014_Redusert.jpg

 

normal_015_Redusert.jpg

 

normal_016_Redusert.jpg

Link to comment
Share on other sites

Vakkert!

Men en ting - hva er grunnen til at du har montert tofoten "feil" vei?

Ser at den kanskje kan være raskere å felle ut den veien, men børsa må da være tilnærmet ubrukelig uten beina utslått?

 

Er en Harris demper kan ha den begge veier, mest for at beina ikke skal stikke fremover jeg liker å ha den den veien.

Men det er valgfritt hvilken vei man har den :wink:

 

Aiaiai, det var en søt liten dame :) Hvilken riflestigning har du på løpet? Gleder meg til fortsettelsen på denne tråden. Ladninger, presisjon osv ;)

 

Jammen usikker på riflestigningen, sako pipe kansje 1:14...?

Ja gleder meg til å skyte med den, kommer tilbake med mer når det er gjort :P

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Var på jakt forrige fredag, rakk å skyte inn rifla på morgenen før vi gikk ut.

Skjøt med Norma jaktmatch 50g. Innskutt på 102 meter (målt med avstandsmåler)

Fikk ikke tid til mer skyting så når de to siste skuddene satt i det blå feltet pakket vi og gikk på jakt, ikke ble det skutt noen ryper med rifla denne dagen. Men den var en fryd å bære i riflesekken, så den blir nok med på alle turer fra nå.

 

Må og bare si at demperen overrasket meg stort, den dempet mye bedre en den Hausken demperen jeg hadde på min 223, men det kan ha noe med at kalibret er litt mindre kansje. Men den Hausken demperen jeg hadde var for 224 kaliber, den a-tec jeg har nå er beregnet for 6,5. Uansett var ikke noe smell å snakke om i hele tatt...rett og slett moro :P

 

normal_019_Redusert.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Kappet min Vixen denne uka, og gjenget den 14x1,5. Løpslengden ble 43 cm, og i enden ble det skrudd på en S&L Hardcore. Demperen har vel for stort hull for 222, kjøpte den for ett mauser 6,5 prosjekt, men smellen ble redusert til 22LR highspeed nivå. Den lille dytten som børsa ga tidligere ble nærmest borte.

Hastighetstap: 55gr sierra ukappet løp = 936 m/s. Med 43 cm løp og demper ble hastigheten målt til 873. Begge hastigheter snitt av 5 skuddserier med samme patronlot. Sakon har alltid samlet godt, med unntag av 40 gr Nosler Varminter. Men nå samler også disse hull ihull. Søvnløsheten av planleggingen av å sette børsa i dreiebenken er erstattet av ett stort smil. Hastighetstapet ble forresten mindre med lettere kuler. 35 gr V-Max - 30 m/s.

 

Er kjempefornøyd med resultatet. Lett, hendig børse. God balanse, jeg merker knapt att min 20 årige trotjener har fått en termos på pipa.

Link to comment
Share on other sites

Fint resultat sånn helt på tampen av sesongen :) Er faktisk misunnelig på deg, kunne ikke jakte pga at jeg var med å arrangerte et skytestevne.

 

Ja fornøyd med denne jaktdagen, vært ufattelig lite fugl å se på innlandet hvor jeg jakter mest. Men her ute på øyene utenfor Tromsø er det enkelte plasser veeldig bra.

Var artig endelig å få en jaktdag hvor vi så mye fugl, nå etter så mange turer uten å nesten ikke se fugl i hele tatt.

Link to comment
Share on other sites

  • 11 months later...

Rifla har fått prøvd seg bra de siste dagene av jakta i år også, og har fått ti ryper med den disse dagene, de fleste skutt på 120-140 meter hold, men å felt noen på avstander ned til 60 meter.

Kråka på bildet er skutt på 168 meter, og må være det største kråkebeistet jeg noen gang har skutt. Skikkelig fjellkråke.

 

For de som tviler på om løpslengde på 40 cm holder..leser i div tråder det.

Må si at jaktmessig får man vel knapt hendigere og lettere rifle, bærer med meg hagla i tillegg og hadde blitt tungt med noe særlig mer vekt.

Har holdt midt på der jeg ønsker å treffe fuglen i alle tilfellene og på de avstandene jeg har skutt på til nå så skyter 222'en like presist som med det gamle løpet med 57 cm løpslengde.

 

normal_11032011068-800x600.jpg

 

normal_017-800x600.jpg

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

  • 11 months later...

Omtrent litt fin den børsa der! :D

 

Du må jo ha knakende god presisjon i den børsa og. Bra fangst og lite mål. Er det en Leupold som sitter på toppen?

 

Genial børse til småviltjakta. Den slår børsa mi 200 gram på vekta... :twisted: Har en Brno Fox som veier drøyt 3 400 gram med alt montert. Lett nok det og, og det er herlig å ha en slik liten rigg som man kan bære dagen lang uten å får sjimpansearmer og gnagsår på knokene etter bæring! Kunne tenkt meg å se nærmere på en slik stokk selv, da trestokken på børsa mi vrir seg innpå løpet en gang i året...

Link to comment
Share on other sites

Ja er en Leupold 4,5-14 som står på den, ja børsa er presis den, men siden rype er en liten blink, og man gjerne har litt puls når man går i dyp snø i skogen, og bratte fjell lier så er jeg nøye med å legge meg god ned med sekken som anlegg.

Ligger helt stødig da, men to ganger kunne jeg ikke bruke sekken, og måtte krysse skistavene og bruke det som anlegg, gikk det og selv om det ikke er like stødig anlegg som sekken :P

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...