Jump to content

Picatinnyskinna på Mauseren løsnet. Skruene er bøyd.


73alfa

Recommended Posts

Da jeg var på banen på i går for å skyte inn Mauseren til dagens langtholdsskyting, så opplevde jeg dårlige samlinger og problemer med å justere inn siktet. Det viste seg at picatinnyskinna hadde løsnet fra låsekassa. Min umiddelbare plan var å skru ut skruene, sette de inn med LocTite, og trekke til igjen. Men da jeg begynte å skru på den første skruen, så gikk denne delvis tregt og jeg kunne se at hele skinna beveget seg frem og tilbake mens jeg skrudde. Det viste seg at skruene har blitt bøyd. Dette viser vel egentlig hvor mye krefter som egentlig er ute og går under rekylen i et våpen.

Skinna ligger ikke imot noen kanter eller noe slikt, og holdes følgelig på plass utelukkende av disse tre skruene. For meg kan det se ut til at disse er av for dårlig stålkvalitet eller har for liten diameter til å takle jobben.

 

DSC_7288.JPG

Link to comment
Share on other sites

Steike, det der var då merkelige greier, er det såpass med liv i kassa ved skyting, at skruene blir sånn etter år med bruk.. Ja, ja, får håpe det ordner seg til smellen. Eg har nettop fått ei Leupold skinne og ringer til Mausern, men eg monterer den etter smellen, får ikkje tid til å skyte inn og ordne før i denne veka.

Link to comment
Share on other sites

Børsemakeren som monterte skinna på mauseren min borret opp til større skruer, og forsenket de i skinne nettop fordi dette har i endel tilfeller vært ett problem, sammen med at gjengene i kassa KAN ryke når dette skjer. Men lime med lagerlåsing el. lignende er nok garantert ikke dumt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har litt vondt for å tro at skruene blir slik, hvis skinna er skrudd skikkelig fast. Tror nok skinna har vært delvis løs en stund. Og hele kikkertenheten har fått anledning til å "jobbe" i rekylen. Loctite er nok tingen, men jeg tror ikke det er nødvendig med så mye kraftigere skruer. Hvis de bare sitter skikkelig.

Link to comment
Share on other sites

Kode ordene her er, Mauser og tre stk skruer. Leser det som mod 98 med tommel utfresning, ikke lenger fast i sin orginale stokk/ikke beddet under hele og eller laus plaststokk. Burde vært 4 skruer og en dim opp fra det som følger med/er vanlig. Mye morro med en gyngende 98.

Link to comment
Share on other sites

En klassiker et der! :wink:

Vi snakker langhold, og da er det nesten uten unntak snakk om digre, tunge kikkerter og fri rekyl.

Da må tingen sitte fast. Jeg limer nesten alltid i tillegg til å skru. Jeg bruker Araldit, og limer hele skinna fast, sammen med skruer og alt. Det er bare å sette ett strykejern oppå, en liten stund, for å få de løs igjen hvis det skulle være et problem.

Link to comment
Share on other sites

Aner ikke hva som har skjedd, men stålskinna mi er festet med 4 skruer og limt med locktite enda så har den kløppt av 1 skrue,skinna er i tillegg blitt vridd og bøyd, kaliber 6,5x55AI- kikkert 6-24x56 zeiss.børsa har en 1500skudd ca hit til.

doctorn er på saken så konklusjonen komme vell til uka :cry::cry:

 

Må lime hele skinna, OG skruene!! Husk på at dette er ekstreme påkjenninger som ikke alle rifler og kikkerter tåler. 1000-vis av skudd...... :wink:

Link to comment
Share on other sites

Problemet er vel ret simpelt.

I anvender en låsekasse uden tilstrækkelig egenstivhed, hvor hvert skud får låsekassen til at flexe, dette medfører at picantilly skinnen vil skubbe frem og tilbage på den bagerste skrue, som så tydeligvis bøjes.

Hvis i anvender hårdere skruer, vil i formodentligt ødelægge gevindene i bagerste låsekassebro.

En mulig løsning ville være en lille integreret blok på undersiden af skinnen, som tilpasses så den kan overføre flexing trykket til forkanten af bagerste låsekassebro. Der burde måske også monteres en tilsvarende som støtter på bagkanten af forreste låsekasse element.

 

Den største belastning vil være når rekylen bliver overført til rekylebjælken på undersiden af låsekassens forende. det vil medføre at piben forsøges løftet, hvorved den meget flexible mauserlåsekasse krummer, og midlertidigt vil medføre en kortere afstand mellem baseskruerne.

Link to comment
Share on other sites

dette medfører at picantilly skinnen vil skubbe frem og tilbage på den bagerste skrue, som så tydeligvis bøjes.

Det er de to fremre skruene som har blitt bøyd. De var satt inn med LocTite, men bøyde seg alikevel. Dog etter at de en gang tidligere har løsnet (uten å være satt inn med LocTite). Det har ikke blitt skutt veldig mange skudd med børsa etter at skinna ble montert. Nå siste gang løsnet den etter 20-30 skudd.

Link to comment
Share on other sites

Bruk varmepistol istadenfor 60 watts pære, først varmer du emnet, sånn at det har ein god temperatur, iallefall 30-40 grader, så varmer du opp limblandinga, sånn at den blir veldig tyntflytende, og så kjører du limen på og sett det kjapt på plass, og la varmpistolen kjøre et par minutter, så lar du det stå, og tørk vekk all overflødig lim rett etterpå...

 

Kva Locktite bør ein bruke på sånne montasjer, som er mulig å få oppigjen ein vakker dag ?

Link to comment
Share on other sites

Under skinna og på skruer har jeg brukt Loctite 243 (blå skruesikring), er demonterbar.

Om man vil ha det til å sitte ekstra heftig, bruk Loctite 603 (grønn leiesikring), er ikke normalt demonterbar uten varme og "vold"

 

Ved passive matrialer SS, større glipper eller ønske om raskere herdetid bruk loctite aktivator 7649

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Tar opp denne litt igjen jeg. Nå har jeg skaffet meg nye skruer til skinna, så da er det på tide å feste den igjen.

Jeg tenker på tre (til fire) mulige alternativer:

 

1 Loctite:

Jeg vurderer å 'lime' skinna mot fremre låsekassebro med Loctite 648 (fastsetting), og bruke vanlig gjengesikring på skruene. Mot bakre låsekasseblo tror jeg nok at jeg må legge en tynn shim imellom fordi denne er frest til Busk dipter. Vil dette holde?

 

2 JB Weld:

Lime skinna til fremre låsekassebro med JB Weld. Fylle ut over bakre låsekassebro med JBWeld (istedenfor shim). bruke vanlig gjengesikring på skruene.

 

3 Sølvlodding:

Skru det hele sammen, og så sølvlodde skinna fast i låsekassa.

 

(4 ombygging):

Feste normalt (med Loctite) til fremre låsekassebro. Slipe vekk bakre feste av skinna, og bruke et mellomstykke som er tilpasset bakre låsekassebro for Busk diopter. Dette for å få større anleggsflate til bakre innfesting. Siden dette evt tilpasses med håndverktøy vil det bli ende filing og fussing for å få høyden helt riktig.

 

Noen innspill til disse løsningene?

Link to comment
Share on other sites

Vel,

Takker for innspill! -da ser det ihvertfall ut til at sølvlodding utgår...

Nå har jeg målt litt på skinna også, og funnet ut at dersom jeg går for løsning nr.4, så vil det bare være 1,5mm gods igjen i skinna under hodet på den bakerse skruen. Dette synes jeg kan virke litt vel tynt. Kanskje løsning nr.1 er det jeg må ende opp med, for å få tilstrekkelig styrke i innfestinga?

Link to comment
Share on other sites

Da ble det alternativ '0' (null)... :oops:

Jeg har limt skinna til låsekassa med Loctite 648, og så har jeg brukt vanlig gjengesikring på skruene. Jeg så at det akkurat var anlegg mellom skinna og bakre låsekassebro, til tross for at denne er maskinert for Busk Diopter. Derfor droppet jeg å bruke shim her. Så får jeg bare håpe at jeg ikke ender opp med positiv MOA på skinna, slik at jeg får alle klikkene på kikkerten i feil retning. (Litt kjipt å ende med 200 klikk ned og bare 50 opp...)

Jeg har også benyttet anledningen til å pusse ned og beise originalstokken til børsa, så denne blir nå mørk, og det ser ut til at spillet i treet kommer godt frem.

Kanskje det bare blir rart, eller kanskje børsa faktisk vil bli litt artig.

Link to comment
Share on other sites

Man skal vel ikke akkurat gløde metallet ved sølvlodding heller.

Jeg har også hørt at sølvlodding av skinna skal være et bra alternativ. Dersom den blir skikkelig festet vel og merke, og ikke gjort i hastverk slik at skytteren får kikkerten i panna under skyting. :lol:

Link to comment
Share on other sites

Hei,

 

Jeg ville startet med å stive av låskassa/systemet. Var med på å modifisere et par mausere for noen år siden.

 

Mest vellykket var egentlig å lage en boltmuffe ala Heen men denne boltmuffa hadde samme ytre diameter som låskassa. Låskassa ble rettet av i framkant slik at det så ut som låskasse og muffe var en del. Muffa bygde 5cm framover og hadde en egen ekstra skjefteskrue. Det holdt ting på plass. Dette kunne tilpasses gamle M67 slik at denne modifikasjonen ikke var synlig..

 

En annen måte å stive av M98 på er å ta med seg låskassa til en børsemaker som sitter på Husquarna M98 FN kasser med hel sidevegg. Disse er som regel uten serienummer slik at man bare kan banke inn det gamle serienummeret på FN-kassa og kassere den gamle. FN98 kassene er merkbart stivere enn orginal M98 med uttak for ladeklips.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

I dag fikk jeg prøveskutt børsa igjen. Det er mulig at skinna har en ørliten tilt oppover. Ser ut til at jeg har omtrent like mange klikk opp som jeg har ned.

Men, sinna sitter ihvertfall fast (foreløbig), og børsa samler langt bedre enn forventet. Skøyt på 200m og elektronikk i dag, og etter innskyting og 'zeroing' av kikkerten (ca 20 skudd) ble første serie 5*10 poeng :)

Det er litt begrensning i kikkerten (jeg sliter med å få helt skarpt siktebilde sammen med skarpt retikkel), så det kunne selvsagt ha vært artig å kostet på seg noe skikkelig der da.... :roll:

 

normal_kv2.jpg

 

normal_kv3.jpg

 

normal_kv4.jpg

 

normal_kvprint.JPG

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...