Jump to content

Selger Brownells til Norge?


omega

Recommended Posts

Noen som har handlet hos Brownells i det siste? Jeg leser så mye frem og tilbake, à la:

 

– Nei, de selger ikke utenfor USA pga. State Departments eksportrestriksjoner.

– Tull, det gjelder i alle tilfeller bare rifledeler. Hagledeler reguleres av Department of Commerce's International Trade Administration.

– Det kan ikke være riktig.

– Joda, men samlet sum må være under $100, og ingen FFL-pliktige deler.

– Nei, fordi de gidder ikke likevel.

– Jo, du kan jo handle via Jetcarrier/Magnum.no.

– Nei, fordi kortholder må ha registrert adresse i USA.

– Det gjelder bare VISA.

– Nei, det gjør det ikke.

– Jo, det gjør det.

– Nei.

– Gjør det det så.

– Nei. Du er dum.

– Du er dummere.

 

Og så videre. "The proof of the pudding is in the eating," som angelsakserne sier. Noen som har erfaring, helst av noen lunde fersk art? Funker det å kjøpe fra Brownells? Hvilke kort kan en person fra Norge betale med? Har Brownells egne begrensninger på noen varer mht. salg til Gnore?

 

 

Sist endret av omega den Fre Feb 22, 2008 8:18 am.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har handlet en god del fra Brownells og har hatt ingen problemer, pass bare på at du ikke bestiller deler merket "gun parts" for over $100, da kreves det exportlisens og greier. Når du har funnet delen du skal bestille står det bak delenummer og pris om delen blir reknet som våpendel eller ikke, i "more info" kolonnen.

 

Skal du likevell kjøpe våpendeler over $100 må du dele opp bestillingene.

 

Betaling med Norske kort er ingen problem.

 

Det står ganske bra forklart her: http://www.brownells.com/aspx/NS/CustomerService/international.aspx

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jeg har en bestilling inne nå på noen hundre daler for deler som ikke er lisenspliktige i norge (stålsikter). Så vidt jeg forstår er det ikke problematisk annet enn at de krever tilatelse fra norsk UD. Den er gratis og søknaden kan hentes fra

http://www.regjeringen.no/en/dep/ud/Doc ... ?id=270555

Det tok et par dager. Nå skal det behandles borte i sambandstatene og det tar visst 30-40 dager. .

 

Fremgangsmåten min var å bestille hos brownell, så fikk jeg en ordrebekreftelse og senere en mail med forskrifter fra over dammen. Deretter søkte jeg importtilatelse fra UD, var nøye med varenummer og beskrivelse. Jeg la ved et brev der jeg nevnte at delene selvsagt ikke var lisenspliktige i norge men at usanerene ville se dokumentasjon, med urlen til brownell om de følte for å sjekke hva jeg bestillte. Når jeg fikk sertifikatet skrev jeg en signert bekreftelse på web-orderen med varenummer og beskrivelse tilsvarende det som stod i sertifikatet og sendte det til brownell.

 

Så får en se.

 

--

Catapultam habeo, nisi pecuniam omnem mihi dabis.

Link to comment
Share on other sites

Jeg la inn en liten ordre den 21.02 og status på den er fortsatt "is being held".

 

Har ikke fått noe annet fra de enn en mail som bekrefter at de har mottatt min ordre.

 

Artikkelen er en våpendel, men prisen etter oppsatt ordre ligger under de $100 som de sier er grensen for eksport.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Min erfaring med Brownells er meget god.

 

Men.... det hender at Norske tollere blander seg inn for å avkreve mva på varer som koster over 200 norske kroner. Dette med mva er jeg vant til (hva jeg synes om den og beløpsgrensen kan vi ta ett annet sted :evil: ), men tollvesenet kan være litt trege, så en pakke blir noen ganger forsinket irriterende lenge.

 

ihl

Link to comment
Share on other sites

Har handlet med Brownells i mange år og har ingen ting å klage på. Bruker du for eks UPS er varene på døra før du vet ordet av det.

Imidlertid har de fått restriksjoner på eksport av våpendeler og tolkningen av hva som er våpendeler kan virke noe streng. Min teori er at Brownells vil være på den sikre siden i forhold til egne myndigheter og med god margin.

Når det gjelder kjemikalier tror jeg først og fremst det er befrakter som setter grensene.

 

På nettsidene til Brownells og også når du handler gir de grei opplysning til internasjonale kunder, så det er ikke så vanskelig å finne ut hva du kan handle eller ikke.

 

Må du ha våpen eller våpendeler er det faktisk ikke vanskligere enn å sende UD en søknad om importtillatelse. Det koster noen dollar på den andre siden og tar litt tid, men umulig er det ikke.

Link to comment
Share on other sites

  • 9 months later...

Låner denne tråden litt...

 

Skulle til å bestille noe fjører i fra Brownells for første gang, men stoppet opp ved frakt måte. Det ligger 3 alternativer, (UPS Global Express, Parcel Post Express og Bax Global) noen som

har erfaring med hva som er den billigeste av frakt måtene? Og hvor mye det dreier seg om?

(Wilson Kit #246 RUGER GP100 SPRING KIT) Leste lengre oppe i tråden at en ikke får vite fraktkostnaden før varen er sendt...

 

Vist det er noen som har et slikt sett liggende (helst uåpnet) til riktig pris....så :roll:

Link to comment
Share on other sites

Bestiller stadig vekk derfra. De sender og de er proffe. Sistgang bestillte en kompis for meg, med tanke på deling av frakt, og det manglet en av de metalltingene som går i sporet på tvers av weaverskinna på en warne qd ring. Forsatt fullt brukandes, da den andre ringen var komplett og rifla mi ikke har så mye rekyl. Sendte dem uansett en mail og forklarte situasjonen, og la med ordrenummeret kompisen min hadde fått for forsendelsen. Ei lita uke seinere kom et postbud på døra mi med en splitter nye ringer. Service :D

 

Når du bestiller går det ann å be dem sende med USPS i kommentarfeltet. Innbiller meg at frakten er noe rimligere med dem.

 

edit: verdt å merke seg at en får en del rabatter om en registrerer seg der.

Link to comment
Share on other sites

rett før jul sluttett brownells å sende VÅPENDELER fra annet enn produsenter som er registrert for eksport hos "department of state", jeg vet fordi de trakk tilbake noen EdBrown deler fra en bestilling, og oppgav grunn.

de sender dessuten ikke magasiner som tar mer enn ti skudd utenlands lenger.

 

STI og Wilson 1911 deler går greit, men dette er av de større produsentene. det virker ikke som de mindre produsentene synes det er verdt å registrere seg for eksport, men det kan joe hende det bedrer seg, og at flere registrerer seg for eksport.

 

100 dollars grensa gjelder selvfølgelig fortsatt.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Hmmm...

 

Er det kun dette som reknast som "gun parts":

A Gun Part is “any item necessary to the operation of a weapon”. Many parts fall within this category, such as triggers, magazines, grips, actions, pistol frames, and barrels.

 

Slepp eg unna denne regelen om eg bestiller kikkertmontasjar tru?

Men så må eg vel dele opp ordren slik at kvar pakke kjem under 100USD + at det kjem moms på det tollerane henger seg opp i...

Og så kjem det vel fraktkostnader på kvar pakke.

Forbanna vanskeleg dette skulle bli då... :roll:

Link to comment
Share on other sites

Handla mye på brownells før, men når jeg prøvde å bestille noen ringer (under 100dollar) for ikke så lenge siden så blei orderen cancela. Spurte om hvorfor, men fekk bare en homeland security (-paranoia) powerpoint i tryne tilbake.

 

Ikke noe mer brownells på meg. Og Obama gjør bare alt mye værre på våpensiden :evil:

Link to comment
Share on other sites

Jeg sendte en bestilling til brownells i dag.

 

Den ble behandlet og sendt i kveld. Fikk nettopp mail om at alt jeg hadde bestillt var sendt. Og pengene trukket fra kortet.

Handlet en del våpendeler og noe beddemasse og slikt.

 

Så de sender fremdeles til private i utlandet.

Link to comment
Share on other sites

Svaret frå Brownells kom kjapt:

Scope mounts and bases can be shipped without any special documents.

 

Så då er det vel berre å prøve.

Men etter det Sako 30-06 seier her så kjem det litt an på produsenten, om dei har papira i orden: viewtopic.php?f=38&t=19336&start=0&st=0&sk=t&sd=a

Link to comment
Share on other sites

Litt OT, men likevel: Hvor lang leveringstid har Brownells til Norge for tiden? Bestilte noe småtterier derfra tidligere (5-6 år siden) og da gikk det ca 4 måneder fra bestilling til varene kom. Den lange leveringstiden har gjort at Brownells ikke har vært førstevalget akkurat, men det har kanskje blitt bedre nå?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Det er da normalt. Koster varen over 200 kr må du betale 25% mva på varen OG frakta. Pluss evt toll da. Posten og andre selskaper tar også ett fortollingsgebyr. Ett tips der er å ALDRI benytte DHL. Det tar en formue i gebyr for å legge ut for fortollingen, det er snakk om flere hundrelapper.

Link to comment
Share on other sites

jeg bestilte noe greier til min Remington 870, kom aldri ! magasin for lenger, og noe sånn så ting.. ble totalt 143 dollar.

 

 

 

 

=============Cancelled Items===========

100-000-569 REM 870/1100/11-87 BIG SPEED SAFETY 1

129-000-257 BENELLI SHOTGUN OPERATING HANDLE-BLACK 1

800-100-003 70147 TACTICAL RESPONSE SLING MOUNT 1

100-002-953 EXT.MAGAZINE TUBE 5 RD FOR 870/1187 1

100-003-183 BCLXX1200 - BARRELL CLAMP WITHOUT RAIL

 

 

kan dem ikke sende sånne deler, går magasin forlenger som våpen deler,kanskje ja ?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...

Skal bestille et skruesett av den nette sum av 7$, men hva f*** skal jeg velge av frakt? Skjønner ikke en dritt, og vil hverken bli ruinert av frakten eller vente over 2 uker.

Kan velge følgende:

UPS Global Express

Parcel Post Express

Parcel Post Priority Mail International

Parcel Post Surface

Bax Global

 

Noen som kan hjelpe en stakkar? :roll:

Link to comment
Share on other sites

Ville ha funnet noe mer....

 

Ellers velg parcel post Express eller priority. glem UPS, for dyrt.

 

ikke så mye å si i dette tilfellet men Express er EMS og har fordelen med at fortollingsgebyret hos Posten er inkludert i frakta så handler man for mer enn 1000 vil det ofte ikke være noe dyrere enn priority.

Link to comment
Share on other sites

Tør nesten ikke tippe, men vil fort bli noen kroner. ville ikke bli overrasket om det kom på $15-20....

Var derfor jeg foreslo å handle noe mer da ofte er et minstebeløp på frakta.

For å får korrekt svar må du sende en mail til Brownells med varenr og spørre...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...