Jump to content

Kaliber 28 hva kan du bruke dette til


KirkBurner

Recommended Posts

De fleste haglekalibre har ca. den samme utgangshastigheten. Da er det bare å prøveskyte med den aktuelle haggelstørrelsen. Finner du ut at dekningen er bra nok på f.eks 20m så er det ingenting i veien for å skyte rådyr med hvilket som helst kaliber.

 

Et dyr som blir truffet av et tilstrekkelig antall haggel vil ikke merke noen forskjell om disse haggla har blitt oppbevart i en stor eller liten hylse. Haggelvekten i en kal. 28 er vel vanligvis 3/4 oz eller ca. 21 gram.

 

Med de minste kalibra må man gjerne avstå fra de lengste skuddholda fordi dekningen blir for tynn, men maxavstand er det enkelt å finne; nemlig med prøveskyting på papp.

Link to comment
Share on other sites

Den støste begrensningen din er utvalg i ammo. Foreløpig er det bare Eley's Bismuth som er å finne i lovlige patroner. Søilen i Bergen har disse inne (tror jeg), og de koster ca 12,- skuddet.

 

Ellers er det som de andre sier, at det er skyteavstand som er den egentlige begrensningen, ikke hva du kan skyte.

 

Edit: Fant dise hos Schou også. Tipper Søilen tar det samme....

ELEY BISMUTH GRAND PRIX 28-65-5 16G Kr. 15,90
Link to comment
Share on other sites

 

Et dyr som blir truffet av et tilstrekkelig antall haggel vil ikke merke noen forskjell om disse haggla har blitt oppbevart i en stor eller liten hylse. Haggelvekten i en kal. 28 er vel vanligvis 3/4 oz eller ca. 21 gram.

Det blir som min far sa, når han prøvde å forklare hvorfor en 65mm patron var like god som en 70mm. "Så lenge det er tre hagl midt i,er rypa di ".

Link to comment
Share on other sites

med et slikt prosjekt så er det vel bare en riktig ting å gjøre

selv lading av hagleammo?

 

Vel... å lade selv i disse kalibrene kan by på mer utfordiringer enn du aner. Hylser, mellomladninger og tennhetter er "lett" å skaffe da 28 er et stort* kaliber i USA. Men, krutt og hagl er ikke lett. Stål er ikke anbefalt i noen ladetabell jeg har sett, vismuthhagl er dyrt/utilgjengelig og bly er forbudt.

 

Ladeutstyr finnes, til og med hos Midway Norge. Ikke er det dyrt heller. Koster ca det samme som 160 patroner fra Schou.

 

Svartkrutt og messinghylser er ikke anbefalt til jakt. Men til hyggeskyting er det sikkert godt nok.

 

 

Jeg vil anbefale deg å tenke gjennom om dette er noe du virkelig vil satse på og bruke på jakt, samtidig at du glemmer litt hva det koster å være litt annerledes.

Hvilket våpen har du tenkt å kjøpe? Enkeltløp eller dobbelt? over/under eller side/side? Prisklasse? Har du andre hagler fra før? har du jaktet mye? Hvor mange skudd tror du realistisk du kommer til å skyte med en 28 på jakt (Ikke se bort fra trening, men det blir et annet regnestykke).

 

Hvis du er lidenskapelig interesert i å begynne med noe annet og virkelig tror at du vil satse på dette, er det bare å kjøre på. Annerledes er gøy.

 

 

*Det skytes mye kal28 i sportskyting i USA. Blant annet i Skeet der det i enkelte grener er obligatorisk med våpen i 12, 20, 28 og .410. (Evt innstikk).

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Synd med blyforbudet. Bla. Winchester og Sellier&Bellot lader cal28 med 28 grams ladning og en Italiensk produsent som jeg ikke husker navnet på lader en patron med 30 gram. Alle med hastighet over 300m/s i følge reklamen. Ikke at det er nødvendig men muligheten ligger der. Ville holdt meg til "standard" ladningen på 21 gram i 28/70 og brukt børsa på fuglejakt opp til og med orrfugl.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 years later...
Synd med blyforbudet. Bla. Winchester og Sellier&Bellot lader cal28 med 28 grams ladning og en Italiensk produsent som jeg ikke husker navnet på lader en patron med 30 gram. Alle med hastighet over 300m/s i følge reklamen. Ikke at det er nødvendig men muligheten ligger der. Ville holdt meg til "standard" ladningen på 21 gram i 28/70 og brukt børsa på fuglejakt opp til og med orrfugl.

 

Jeg får be litt omforladels for å bringe opp en gammel tråd, men nå når blyforbudet er opphevet, hvordan ser kammeret på kaliber 28? Er det mer aktuelt?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...