Jump to content

Patronbøker


Veidinn

Recommended Posts

Jeg har prøvd å legge ut div. patroner for å se hva folk vet om temaet her på Kammeret. Der mangler kunnskap om selv ganske vanlige ting. Jeg skriver ikke for å hovere, da hadde jeg jo ikke gitt svarene, det er førsøk på å dele kunnskap. Men også for å trigge folk slik at de lærer seg å lete eller kanskje viktigst av alt at de skaffer seg assorterte oppslagsverk. Man finner egentlig ikke så mye på nettet, det man finner er ofte overfladisk og der er endel feil.

 

Derfor har jeg idag plukket ut noen få bøker fra hyllene for å vise noen av de viktigste bøkene som favner mye forskjellig. Får se litt på interessen, så legger jeg muligens ut noe mer senere.

 

Her de gamle klassiske fire Vol fra Datig, inneholder tegninger av masse typer og patenter:

DSC04028_zpsa2b3fb9c.jpg

 

En av mine klare favoritter er Hoyem's 4 Vol. Tar med det meste fra papirpatroner, de første enhetspatronene, løskammer, til patronene slik vi kjenner dem idag. Tilnærmet alt er vel patroner med opprinnelse før 1900. Hoyem har trønderske aner.:

DSC04029_zps47520209.jpg

 

Noe annet som er svært viktig for en patronsamler er auksjonskataloger. Ikke bare dukker der opp masse patroner man aldri har hørt om men man får også en ide hva ting koster. Der finnes en rekke slike kataloger, mest fra USA men også noen tyske.

Her er de 4 Beutter, siste fra juni i 2012. Masse viktig info i disse:

 

DSC04034_zps901ccafc.jpg

 

Der finnes også masse bøker om enkelt kaliber eller f.eks. bare pistolpatroner. Viktige de også men frem til man vet helt klart hva men vil så er bøker med bredde viktigst etter min mening.

Link to comment
Share on other sites

Får ta denne et hakk til.

Her er to bøker fra en kar på New Zeeland, Brad Dixon, om sivile europeiske patroner hylser. Når man tenker på hvor han bor så har han gjordt er flott arbeid, jeg har hatt endel kontakt med ham og supplert ham med div og rettet på noen få ting.

Det som er synd er at boka med det skandinaviske, Vol 2, er nesten håpløs å få fatt i, og finner man den så koster den skjorta.

 

DSC04032_zps46305535.jpg

 

 

Her to andre bøker som man MÅ ha. Brandt om pistolpatroner = Bibelen. Den andre blir vel regnet som Bibelen på 7,92x57 tyskbrukte. Mener den er utgitt i samarbeid med den europeiske patronsamler foreningen. Samler man slike ting MÅ man ha denne.

 

DSC04033_zps6b968e5c.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Får dele litt mer om oppslagsverk, det er nok det aller viktigste en patronsamler kan eie. Men finner endel på nettet men bøker er stort sett mye mer pålitelig etter mitt ringe skjønn.

En nær venn av meg laget en liste over patronbøkene sine da han ville avvikle og selge ut. Selvsagt kjøpte jeg alle sammen, da jeg var i startfasen og ønsket meg et skikkelig bibliotek.

 

Håndskrevet men godt leselig og man klikker på bildet og forstørrer:

OHW_zpsa5de26b8.jpg

OHWb_zps376598b9.jpg

OHWc_zpsce43fad8.jpg

OHWd_zpsb2e1f6c2.jpg

 

Tidligere eier hadde utrolig allsidig kunnskap om patroner og ikke minst bøker om disse. Når dere har en tilsvarende bibliotek som vist på listene, ja da finner dere utav det meste. Lykke til.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...