Jump to content

Kjøpe vhf radio fra utlandet?


Kjetil-A

Recommended Posts

God kveld jaktnabo :wink:

 

Kan ikke gi deg råd om Icom annet at jeg har hatt 3 av de. den siste var ok, men den forsvannt sporløst. Det var en f-51. Da jeg hadde(har ennå) håp om at den var blitt gjenglemmt et sted og ville dukke opp, men MÅTTE ha en til jakta i år, kjøpte jeg en Yaesu-VX-6R på ebay for 190 dollar. Den dukket opp fra Hong-kong med 20 euro i frakt.

 

Da har jeg brukt den på reinsjakt og til nå. Erfaringene er bare positive. Den er vanntett(kan senkes i vann) liten og lett, og tar inn bedre enn alle jeg har hatt. Det er nok en god mottaker i den, for jeg hører andre på radioen som ikke kamerater hører når de står i nærheten av og til. Selv om jeg har kort antenne, og de lang pisk. Den sender på inntil 5 watt, og andre sier jeg er veldig klar. I helga var vi ute og en som ikke kunne være med på jakt satt hjemme og hørte på oss, og han sa det ver bare meg og 2 til ghan kunne høre iløpet av dagen.

Alt i alt vil jeg si at Icom f-51 forblir reserveradio om den skulle dukke opp igjen.

 

Praktisk å høre værmelding og P4 på radioen også :D

 

Den har masse funksjoner og jeg bare låser tastaturet. Nok knapper for de mest kresne :lol:

 

Anbefales

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...

Hei.

 

VX-3 ville jeg ikke kjøpt om du skal ha den til jakt, den har ikke nok sendeeffekt, om det skulle være behov for det! Gå heller opp på VX6, VX7, eller evt VX8.

VX3 er liten og grei ellers, men har begrennset sendekapasitet.

 

Du kan sikkert sjekke spec hos www.permo.no om du lurer på noe.

 

Mvh

 

Sako_35

Link to comment
Share on other sites

Hei.

 

Takk for kjapt svar!

Vet du om disse radioene er åpne på vanlige norske jakt og sikringskanaler?

Jeg ser på en VX-7R og der står det følgende: 136 - 174 MHz ( free band only). Etter hva jeg har fått med meg er det her jaktkanalene ligger.

Det blir nok denne på meg hvis jeg bestiller: http://www.409shop.com/409shop_product.php?id=103858

 

 

Stian

Link to comment
Share on other sites

Hei.

 

Selv har jeg aldri bestilt fra utlandet, men så vidt jeg har lest i trådene her inne, så er radioene åpnet fra 136MHZ til 174MHz når du kjøper fra den butikken i Asia. Og ja, du får da programmert inn de jaktkanalene du trenger på den radioen.

 

Eneste er om den går i stykker, da sliter du nok litt med reprasjon her hjemme! Eneste som jeg ville vurdert oppe i det hele, prisene er det ikke noe å si på.

 

Om du kjøper Yeasu eller Icom tror jeg er en smakssak, har eid en del av dem de siste 12 årene, og de duger.

 

Lykke til.:)

 

Sako_35

Link to comment
Share on other sites

Bare husk at VX6-7-8 er avanserte amatør-radioer som tar tid å sette seg inn i. Du bør ikke ta med deg denne radioen ut på jakt uten å ha satt deg inn i de mest relevante funksjoner, da det er lett å gå seg "vill" i menyen den første tiden :!:

 

Som en del har påpekt i tideligere tråder, så har du ikke lov å bruke denne radioen uten radiolisens osv..... Så bruk i alle fall ikke radioen før du er sikker på hvilke frekvenser du sender på :idea:

 

Har en VX-7 som blir brukt både på jakt, og på sjøen som nødradio. Jeg er i allefall kjempefornøyd med den, selv om den krever litt lesing i insruksjonsboka nå og da :mrgreen:

 

Hvis det står om liv så har man heldigvis lov til å bruke den for å tilkalle hjelp :!:

Link to comment
Share on other sites

Og marine vhf er det lisens og certifikat på bruk :wink:

På lik linje som andre "amatørfrekvenser".

 

Men når det oppstår en nødsituasjon så har man lov til å sende, uansett om det er på en maritim, fly eller annen international nødfrekvens, også den som mangler lisenser og certifikater :!:

 

Jeg har i alle fall ikke tenkt å la vær å bruke vhf, uhf osv, om noen er i ferd med å drukne eller blø ihjel, selv om jeg skulle mangle certifikat for nevnte frekvenser :wink:

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
VX-3 ville jeg ikke kjøpt om du skal ha den til jakt, den har ikke nok sendeeffekt, om det skulle være behov for det! Gå heller opp på VX6, VX7, eller evt VX8.

VX3 er liten og grei ellers, men har begrennset sendekapasitet.

Vel, dette er ikke helt i tråd med mine erfaringer. Antenne er vel så viktig som sendeeffekt, og jeg har VX-2 (omtrent samme radio som Vx-3) og VX-7R. I denne tråden står det en del nyttig rundt akkurat dette - linken peker rett til et av mine innlegg i den:

http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=35&t=5801&p=72635p72635

 

En annen ting verdt å tenke litt over er om radioen man kjøper er CE-merket eller ikke. Som radioamatør kan jeg uten videre bygge, kjøpe og bruke radioer uten CE-merking, men det kan ingen andre uten radiolappen. Jeg vet ikke hvordan det blir reagert på bruk av ikke CE-merket radioutstyr, men hørte et eller annet om en som fikk bot for å bruke USA-versjonen av Garmin Astro. Om det var fordi han sendte på ulovlig frekvens eller at radioutstyret ikke var CE-merket, vet jeg ikke. Noen som kan utdype?

Link to comment
Share on other sites

Jeg vet ikke hvordan det blir reagert på bruk av ikke CE-merket radioutstyr, men hørte et eller annet om en som fikk bot for å bruke USA-versjonen av Garmin Astro. Om det var fordi han sendte på ulovlig frekvens eller at radioutstyret ikke var CE-merket, vet jeg ikke. Noen som kan utdype?

 

Har ikkje hørt om dette, men ja eg kan tenke meg at vedkommende har fått seg ei bot for dette. Etter det eg kan huske, så ligg den eine frekvensen ganske nær ein frekvens til ein eller annen blålys etat, og ein annen ganske nær eit større kommersielt selskap. Så 2 av dei 4 frekvensene på Garmin Atro US versjonen er ikkje så bra å bruke. Litt av dette kjem vel også av at Garmin har vel ikkje heilt topp klassifisert sendetrinn, og har vel større sjanse for å sende meir breibåndet enn kanskje større kommersielle radio produsenter.. Eg veit ikkje akkurat dette, har ikkje testa eller analysert eit sånt sendetrinn pr. dags dato..

 

Eg vil ikkje tru at det er stor sjanse for at ein skal bli oppdaga på sånne ting, men det er ein del uvettig bruk av ungdommer som har fått P&T til starte jakt og søk på stasjoner, som direkte ligg på blålys etatene sine frekvenser og forstyrrer dei. Dei fleste eg har høyrd om, blir tatt ganske kjapt. Du vil ikkje tru kva utstyr det er i P&T sine biler, det er snakk om kort tid, så har dei lokalisert deg på +/- 10 meter radius, kor du holder til. I samarbeid med Politiet og ved bruk av 2 søkevogner, så har dei også spora opp folk som bruker dette i bil, med krysspeiling og direkte kommunikasjon med Politiet. Så ein er ikkje akkurat trygg med å kjøre rundt med bil heller...

Link to comment
Share on other sites

Er det noen somer litt mer viderekomne enn meg og kan forklare hvordan en får en Yaesu VX6-R til å tillate de laveste frekvensene av jaktkanalene? Dette er en radio kjøpt på 409shop. Det kommer error på skjermen når eg prøver å sende på kanalene med lavest frekvens

Link to comment
Share on other sites

CE-merkingen på radioen er dekket bare for området 144-146 MHz. Dette vil igjen si at dersom radioen brukes til sending utover disse frekvensene, så er radioen ikke lengere CE-merket.

 

Modifikasjoner av radioutstyr fører til at CE-merkingen oppheves.

Dersom man bruker en slik radio til andre frekvenser enn det den er beregnet for, så kan man bli bøtlagt og radioen kan bli inndratt.

Det som også må legges til er at de filterne som ligger i utgangstrinnet på radioen , kan bli brennt om radioen sender på en annen frekvens enn det den er beregnet på. Det som faktisk skjer er at effekten går bort i varme. Så den faktisk utstrålte effekten blir mye lavere enn hva radioen faktisk kan levere.

Det annbefales på det sterkeste å annskaffe seg en radio som faktisk er laget for jaktfrekvensene.

Men for all del, de som ønsker å risikere å ødelegge radioen sin må da for all del gjøre det.

 

Jeg håper også samtidig at NPT slår hardt ned på de som bruker slike radioer uten å ha lisens. Det at slike radioer blir brukt som jaktradioer er en uting, da dette ødelegger for de som er seriøse aktører innen amatørradio hobbyen.

 

At radioamatører gjør det er en ting, for de har faktisk litt forståelse for problematikken med harmoniske frekvenser og lokalosilasjon. Alle de andre som bare skrur på en radio, putter inn en frekvens og snakker ivei. Er de jeg vil til livs.

 

NB! Takk for sist Mauser68:P

Link to comment
Share on other sites

Ser den Lama. Jeg har gjort det, men jeg vet faktisk når jeg skal ligge unna sendeknappen. Men å oppfordre til å gjøre slikt uten de korrekte lisensene burde jeg holdt meg for god til (sletter det innlegget).

 

Dog: Den lille forskjellen i frekvens som de to jaktkanalene utgjør er i praksis uvesentlig, sperren der er lagt inn pga forskjellige regler i USA.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...