Jump to content

Starkey SoundGear - aktive ørepropper for bruk på jakt ?


jamez

Recommended Posts

Er det noen som har erfaringer med Starkey SoundGear proppene?

http://www.starkey.no/produkter/soundgear-by-lapierre

 

Jeg har lånt hjem et par slike for helga.

Sånt rent umiddelbart er jeg redd for at de ikke demper nok. Med de aktive øreklokkene mine kan jeg lett skru opp så høyt på radion i bilen at klokkene "ikke lar det bli høyere" ved et vist punkt. Prøvde dette med SoundGear, men ga meg når jeg syns det ble ubehagelig høyt for høytalerne i bilen og egentli over det jeg syns er behagelig for ørene, uten at jeg merka at de dempa så mye.

...det andre er at jeg er redd for at det kan bli ubehagelig å gå med dem i mange timer. Blir øm i øregangen bare av å ha hatt dem på noen timer nå.

Testa de uten batteri og syns heller ikke det virker som de demper så mye som 28db - det er jo like mye som enkle øreklokker...

 

Jeg skal teste en tur på skytebanen og gå litt i skogen med dem i helga så får jeg se om jeg syns dem er verdt 3500kr.

 

interessant om noen andre har testet dem litt og kunne delt litt erfaringer!

Link to comment
Share on other sites

Har også sett litt på SoundGear og vurderer de.

 

Hva er ditt inntrykk etter bruk første helga jamez?

 

Greit fornøyd med å ha dem på. Også godt fornøyd etter å ha gått en tur i skogen og hørt på lydene. Forsterker mellomtoner mest så er litt uvant, men man hører veldig godt - mange lyder forsterkes ganske mye i forhold til uten proppene. Men, det er ikke på en måte slik at det blir veldig slitsomt.

De oppfører seg svært eksemplarisk mtp vind. Og så var de utrolig fine å ha under Sordin klokkene på riflebanen. Hører omtrent som normalt selv om man da har dobbelt hørselvern.

 

Jeg er fortsatt litt skeptisk til det punktet som er viktigst, hvorvidt de demper godt nok. Nesten så jeg er litt usikker på om de passer øret mitt bra nok. (Måtte ha str small..)

Syns det er litt vanskelig å vurdere dempingen, men de demper iallefall ikke like bra som skumplugger. Syns fortsatt det virker som det må svært høye lyder til før de i det hele tatt kutter. Mye mer enn hva Sordin klokkene mine trenger. Føler at støy og skudd høres mye høyere ut med SoundGear vs Sordin klokkene. Sto 1meter bak en kompis på 5 hagleskudd, og hadde ingen piping i ørene etter dette, men følte meg noe "ør i hue" likevel. Antar de demper greit til bruk på jakt, definitivt bedre enn uten noe beskyttelse. Men, er litt usikker på om de er verdt 3400kr mer enn f.eks. et par Surefire EP4 til en hundrings.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Hei! Testet disse noe mer enda?

 

Vurderer sterkt å kjøpe noen i morgen til resten av elgjakta, da jeg får vondt i venstre øre av sordinklokkene og de generelt er ubehagelig å ha på lenge.

 

Har surefire ep4 men med dem hører jeg jo ikke om dyrene kommer da de demper alt litt hele tiden. Kanskje greie i samtaler men ikke å lytte etter elgen med.

 

Fint om noen skriver noe om soundgear asap :-)

Link to comment
Share on other sites

Har storebroren fra Starkey, soundscopes. Litt irriterende å gå med i begynnelsen da de gjengir lyden noe feil. Bassen forsvinner og diskanten fremheves. Er dog mindre irriterende enn den etterhvert mer fremtredende tinitusen på venstre øre.. Sånn sett er de verdt pengene.

Link to comment
Share on other sites

Testet de ut på lerduebanen. Godt fornøyd! De er satt til å klippe alt som er over 90dB noe som over litt lengre tid (som ved lytting til radio) vil oppleves som plagsomt høyt. På skytebanen var det helt fint. Hvis jeg bruker de avskrudd så er de jevngode med vanlige ørepropper.

 

En annen bonus er at de kan brukes mot jaktradio med teleslynge :D

Link to comment
Share on other sites

...

En annen bonus er at de kan brukes mot jaktradio med teleslynge :D

 

Skulle til å spørje om dette, men ser at det kan eg spare meg :D

 

Nokon som har erfaring med jaktapparatet ?

http://www.horselslaben.no/index.php/produkter/jaktapparat

 

Forsterkar dei vanlige lyder rundt deg?

Kan alle radioer koblast til teleslynga?

 

Finst det alternativer, evt. som går på bluetooth i staden for teleslynge?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...