Jump to content

Hørselslabben og NJFF


Target

Recommended Posts

Jeg meldte meg inn i njff for å benytte medlemsfordelen med rabatt på resound sine plugger. Skuffelsen var stor da hørselslabben sier at de ikke lenger kan levere proppene.

 

Jeg har bedt njff om å informere om at denne avtalen ikke lenger fungerer

Link to comment
Share on other sites

Takk for opplysningen! :idea:

 

Jeg hadde tenkt å gjøre det samme som deg - Soundscope neste..

 

Kontingenten er vel også bedre anvendt i andre organisasjoner - er ikke spesielt imponert over den innsatsen de har lagt for dagen innen jakt og skyting.

Link to comment
Share on other sites

Jeg meldte meg inn i njff for å benytte medlemsfordelen med rabatt på resound sine plugger. Skuffelsen var stor da hørselslabben sier at de ikke lenger kan levere proppene.

 

Jeg har bedt njff om å informere om at denne avtalen ikke lenger fungerer

 

Du må mene at de ikke har avtale med njff lengre? Såvidt jeg vet så lager de fortsatt propper

Link to comment
Share on other sites

Jeg var i kontakt med de om hvor jeg kunne ta avtrykk.

Fikk dette svaret tilbake:

 

 

Hei,

 

 

 

Pr dags dato har vi ikke elektronikk til og produsere R.J. grunnen er at den elektronikken vi har brukt er

 

Gått ut av produksjon, vi har kontaktet flere leverandører av elektronikk og har funnet en med samme

 

Kvalitet som vi har brukt før, denne venter vi i hus innen medio Juli og får testet ut elektronikken da,

 

 

 

Så vi vet mer om vi kan levere R.J medio Juli

Link to comment
Share on other sites

Fikk samme svar som skaret76 - de mangler elektronikken til proppene. Synes det virker merkelig - jeg sitter nå med to stk. øregangsavstøpninger til kr 430 som jeg ikke får benyttet. Ikke verdens undergang - men det var nå en gang hørselslabben som fikk meg til å ta den kostnaden.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Det ser ut som Resound Jeger har blitt solgt uten de nødvendige godkjenningene som trengs for salg av aktive hørselsvern, se disse sakene:

http://www.oep.no/search/result.html?se ... +journaler

Der kan man også be om innsyn i sakene mellom arbeidstilsynet og hørselslaben, der fremgår det at Resound Jeger ikke tilfredsstiller gjeldene forskrifter for aktivt hørselvern og er derfor trukket fra markedet inntil en slik godkjenning foreligger. Som jeg kan se har aldri Resound jeger hatt denne godkjenningen.

 

De andre leverandørene ser ut til å ha papirene i orden såvidt jeg kan se. Litt merkelig at NJFF har et samarbeid med en leverandør som ikke har alle papirene i orden?

Link to comment
Share on other sites

Kuttet sitatet av forrige innlegg. Jegermeistern.

 

Det er da lov å forvente at en profesjonell organisasjon kan gå god for varene de promoterer? Når det er sagt - og uten at jeg har lest sakene linket til ovenfor - så kan det jo være at de kan det, selv om arbeidstilsynet ikke mener de dekker krav relevante for arbeidslivet.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror ikke kvaliteten på produktet er problemet her, heller at salg av verneutstyr har en obligatorisk papirmølle som ikke er fulgt.

Jeg gir ikke NJFF skylda for at statoil driver med korrupsjon i afrika eller oljesand i kanada, selv om de også har en rabattavtale.

Link to comment
Share on other sites

Dersom de ikke tilfredsstiller arbeidstilsynets krav så er det jo fordi produktet ikke fungerer slik det skal for å nettopp passe på hørselen din.

Forskjellige direktiv, regler og lover er ikke bare til pynt, i mange sammenhenger har de en nyttig funksjon som her å passe på at hørselen blir beskyttet. Dersom de ikke tilfredsstiller kravene kan man jo ikke vite at man ikke får hørselsskader?

Link to comment
Share on other sites

å følge den standarden som er satt viser at produktet oppfyller (minste)krav som er satt, uten dette blir det en påstand. i denne sammenheng er det så vidt jeg forstår ett og slett så enkelt som at produktet ikke oppfyller kravene til lyddemping. uten at jeg kan garantere at jeg har rett.

 

dette er grovt for NJFF da de har brukt den rabatten aktivt i promoteringen for å "sanke" medlemmer.

 

Men så er jeg bortskjemt på at utstyret man kjøper er CE merket og har minstestandard eller bedre dokumentert.

Link to comment
Share on other sites

Slik jeg kan se utifra papirene, så er produktet ikke godkjent som personlig verneutstyr men som helseutstyr (høreapparat) Dette er imidlertid ikke det samme som at produktet ikke fyller kravene til PVU. Det produktet mangler er tester som viser at de oppfyller kravene. Dette går jo igjen på en masse produkter i alle bransjer. Så intil arbeidstilsynet avviser produktet fordi det ikke holder mål, så er i allefall jeg ganske rolig.

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg fått hentet ut dokumentene fra DSB og arbeidstilsynet og dette er svaret fra Resound i april til arbeidstilsynet:

---------

Viser til samtale om innsending av CE-godkjenning av Resound Jeger.

Resound Jeger er et produkt som utelukkende selges/markedsføres til jegere som privatpersoner.

Vi har til hensikt også å få dette produktet godkjent etter standarden EN-352-7; til bruk innenfor det

profesjonelle markedet. Sistnevnte godkjenning er nå helt i sluttfasen hos det svenske

testlabaratoriet COMBITECH AB. Denne testen blir sendt til Arbeidstilsynet straks den foreligger.

COMBITECH AB antar at siste testrapport er ferdigstilt tentativt medio juni 2012.

Vi vil rette oss etter pålegget og ikke selge produktet før det er godkjent solgt av Arbeidstilsynet.

----------

 

Synes det er litt urent trav av Resound hvis de sa at grunnen til at de ikke solgte produktet nå var på grunn av manglende underleveranser.

 

Forøvrig står jeg nå på mitt. Går NJFF så klart ut og markedsfører et produkt så antar jeg at de har sjekket det opp litt på forhånd. Forventer ikke akkurat den grundigste sjekken så Statoil sammenligningen blir litt overdreven - men å spørre Resound om "er produktet godkjent å selge" er ikke akkurat for mye forlangt i mine øyne.

Link to comment
Share on other sites

Slik jeg kan se utifra papirene, så er produktet ikke godkjent som personlig verneutstyr men som helseutstyr (høreapparat) Dette er imidlertid ikke det samme som at produktet ikke fyller kravene til PVU. Det produktet mangler er tester som viser at de oppfyller kravene. Dette går jo igjen på en masse produkter i alle bransjer. Så intil arbeidstilsynet avviser produktet fordi det ikke holder mål, så er i allefall jeg ganske rolig.

Og ikke handler jeg de tingene heller.

For meg er det aktuelt å kjøpe hørselsvern for å unngå å bli avhengig av høreapparat

så det å kjøpe noe som ikke er godkjent som hørselsvern er ikke aktuelt da jeg ikke stoler på at det er godt nok.

Link to comment
Share on other sites

Jeg bestile soundscope her om dagen og fikk beskjed om at man får rabatt hvis man er medlem av NJFF så de kom på 4500,-

Men kan ikke finne noen referanse til en avtale, men jeg spurte så fikk jeg avslag :D

 

Så nå er det bare å vente tre uker å se om de virker.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Ser att hørsellabben skriver på sin side att "Vårt aktive hørselvern Jeger`n er CE godkjent etter normene EN 352-2 og EN 352-7, noe som gjør at det er godkjent både til jakt og til bruk i arbeidsmiljø.". Nokon som veit kva godkjenninger NJFF meiner dei ikkje har lenger?

Link to comment
Share on other sites

For meg er det aktuelt å kjøpe hørselsvern for å unngå å bli avhengig av høreapparat

så det å kjøpe noe som ikke er godkjent som hørselsvern er ikke aktuelt da jeg ikke stoler på at det er godt nok.

 

det er jo opp til deg, men slik jeg ser det er disse apparatene ment på jegere, og for de fleste jegere er vel alternativet til disse ingenting, det vil vel dempe mindre.

 

jeg har kjøpt en annen løsning, en såkalt sambandsplugg, en formstøpt silikonplugg med dempefilter. Demper alt av lyder, også smell. Bruker de på fjellrypejakt, og det fungerer utmerket.

ikke kostet de mere enn en tusenlapp heller.

Link to comment
Share on other sites

Til sitt bruk så kan nok disse fra Starkey som NJFF-medlemmer har rabatt på være OK, men de er ikke formstøpte og det er heller ikke mulig å koble til jaktradio, hverken med kabel eller trådløst. Da må man litt opp i pris.

Etter at NJFF avsluttet samarbeidet med Hørselslaben har de nå jaktapparatet JEGER'N som er CE godkjent etter normene EN 352-2 og EN 352-7, noe som gjør at det er godkjent både til jakt og til bruk i arbeidsmiljø :D

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville tenkt meg om to ganger før jeg kjøpte produkter av en leverandør som tidligere har solgt produkter som ikke er godkjente for salg. Hørselslaben fikk vel heller aldri godkjenning for "Resound Jeger" og måtte finne ny produsent/elektronikk til nytt produkt "Jegern'n". Det vil jo egentlig si at Resound Jeger som har blitt solgt i flere år ikke er garantert å beskytte hørselen.

Link to comment
Share on other sites

Man skal vel ikke dømme noen for evig og alltid selv om man eventuelt har gjort noe som kan være klanderverdig?! De ser ut til å ha alle de nødvendige godkjenningene i orden nå, og jeg antar at det bare har vært papirene og ikke produktet som har hatt mangler tidligere, selv om det heller ikke er bra.

Jeg ser ellers av den nye avtalen til NJFF at "Soundscope pro-tect iHunt" med teleslynge koster 3990,-, mens "Jeger'n" fra Hørselslaben ligger på 4899,-. Altså en betydelig forskjell.

Jeg skulle gjerne ha sett en test hvor disse 2 apparatene var satt opp mot hverandre!

 

_____________________________________________________________________________________________

 

"Allting er en overgang sa reven, da han ble flådd"

Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...

Teleslynga plugges i radioen og henges rundt halsen. Dem tilpasser slynga til din radio, eventuelt kobler den til ekstern mic om du har det.

Batterilevetiden på pluggene er vanskelig å svare på, det kommer an på hvor flink du er til å ta ut batteriene etter bruk, men det koster såpass lite for batteri (ca 3kr stk) så det er en liten utgift iforhold til alt annet. Jeg tror jeg brukte to sett med batteri når jeg jakta en uke i fjor.

Link to comment
Share on other sites

Har Hørselslabben og er kjempefornøyd med de, bruker teleslynga med minijackplugg i mikrofonen , og ingen tilpassing eller justering på min Yaesu, klar som krystal, batteriene holder ca 12 timer, men må skiftes etter mellom 12 og 30 dager etter at de er aktivert, og som Ilatad sier så er de ikke dyre å kjøpe.

Jeg skal også sende proppene mine til leverandøren sammen med audiogrammet jeg har hos BHT, hvor hørselsskaden min er dukumentert, og få tilpasset proppene ihht til dette. Pga hørselskaden jeg har, vil disse være perfekte også som høreapparat, ikke for at jeg trenger det men, veldig greit å høre fuglene kvitre igjen,

Hørselslabben har en avtale med Jegernes Interesseorganisasjon, noe som gjør at medlemmer her får rabatt på kjøp av disse, tror prisen var 3990,- på de formstøpte.

 

Lurer dere på aktive hørselsvern, er ikke valget vanskelig.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har de fra hørselslaben, og har ikke testet de fra soundscope, men de ser såpass like ut at jeg mistenker at det er same-same, muligens også samme leverandør av elektronikken helt i bakkant.

 

Uansett veldig fornøyd så langt, selv om halsslyngen ble noe lav ved tilkobling mot mobiltelefon.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...