Jump to content

Omformer fra 240v til 110v - tips?


fredrik

Recommended Posts

Hei

Har en hylsetrommel jeg kjøpte i USA. Tenkte meg ikke helt om når det gjaldt dette med strøm.. :oops:

 

Den har en three-prod kontakt, men den tredje kan vel bare kappes/bøyes vekk slik jeg har skjønt det, da den "bare" er jord..

 

Noen som vet om en omformer som kan brukes? Har hatt denne i skapet en stund.. Litt kjedelig å ikke få brukt den.. Driver å vasker hylser som en gal her nå....

Link to comment
Share on other sites

Ta dette med en klype salt, dum på strøm, men kjøpte for lenge siden en RCBS vibrator, den kom uten støpsel, monterte dette selv. Sjekk motor spes., kansje den fungerer på 220, isåfall monter i vei.

Link to comment
Share on other sites

Har utstyret tilkobling for jord, så bør denne absolutt tas med! Det er en grunn til at jord er tikoblet, og å fjerne denne kan være potensiellt livsfarlig.

Jeg vil anta at denne maskinen ikke er fryktelig nøye på om frekvensen er 60Hz (US) eller 50Hz som vi har her i landet, så da bør du kunne klare deg med en transformator.

Noratel har helt sikkert noe du kan bruke: http://www.noratel.no/content/view/full/2240

Link to comment
Share on other sites

Ta dette med en klype salt, dum på strøm, men kjøpte for lenge siden en RCBS vibrator, den kom uten støpsel, monterte dette selv. Sjekk motor spes., kansje den fungerer på 220, isåfall monter i vei.

 

Dette har jeg sjekka, og den tar kun 110v... Sendte mail til dem å spurte, ETTER at den var kjøpt :)

Link to comment
Share on other sites

Har utstyret tilkobling for jord, så bør denne absolutt tas med! Det er en grunn til at jord er tikoblet, og å fjerne denne kan være potensiellt livsfarlig.

Jeg vil anta at denne maskinen ikke er fryktelig nøye på om frekvensen er 60Hz (US) eller 50Hz som vi har her i landet, så da bør du kunne klare deg med en transformator.

Noratel har helt sikkert noe du kan bruke: http://www.noratel.no/content/view/full/2240

Sikkert en god ide :mrgreen: Min vibrator hadde bare to ledninger.

Link to comment
Share on other sites

Finner greie og billige omformere på ebay i størrelser fra 50w til 5000w. Bare finn en som sender internasjonalt så er der masse til under mva.-grensa på 200,-

 

F.eks. disse: http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?Vi ... 0506426065" target="_blank, 2 stk 200watts omformere for under 400,- med frakt til norge, ingen mva. eller gebyr. Har et par av disse og er veldig godt fornøyd med de.

 

Ev. noe sånt: http://cgi.ebay.com/STEP-UP-DOWN-TRANSF ... 4cf337a5ad" target="_blank

Link to comment
Share on other sites

Bare å ta en leder til jord, det er ca. 110V :mrgreen:

 

Nei, det er en del mer. Hvis det er det gamle systemet med 230V 3-fase, er 138V mellom en av fasene og jord. Hvis . Er det er 400V 3-fase er det 230V mellom en av fasene og jord.

 

Så ikke gjør det om du ikke vet hva du gjør.

 

 

Det går an å sette en motstand i serie. Men du må regne ut hvor stor den må være, og den må greie å bli kvitt varmen på en trygg måte. Med et riktig antall riktige lyspærer i serie ville det gå. Hvor mange watt bruker trommelen.

 

Du må ta ansvaret for en slik kopling selv, så har du ikke nok kunnskap, la det være.

Link to comment
Share on other sites

Hvis man klarer å få ut strøm over 30 milliampere mellom en fase og jord så har man en jordfeil et sted. Bør sjekkes av fagfolk i såfall. Det vil alltid være mulig å måle spenning (ca 138v) mellom en leder og jord, men det skal ideellt sett ikke være noe kraftpotensiale mellom dem.

 

Beklager at jeg skriver irrelevant for tråden. Jeg ønsker bare at ingen skal bli for "lure" etter noen av tipsene i tråden.

 

Vigg :!:

Link to comment
Share on other sites

Om noen skulle lure på det samme:

Den 100W-omformern til Clas Ohlson (se link lengre opp) fungerte utmerket.

Ja, tror faktisk jeg skal kjøpe en slik selv. Har noe innendørs LED-belysning til en kronograf, som selvsagt ble levert med amerikansk batterieliminator.

 

Mulig en 220V eliminator hadde vært billigere, men da må man begynne å tukle med ledningene, da de er utstyrt med to DC-plugger. 50VA'en skulle vel holde til det formålet.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...