Jump to content

Stolsekken min


Ranger

Recommended Posts

Nå får vel jeg som ihuga stolsekksliter pepper fra viddemafiaen, men det får stå sin prøve! :lol:

Saken er den at min gamle Fjellsport stolsekk fra det glade nittitallet er moden for utskifting. Ikke for det, den virker, men er kjemisk fri for praktiske løsninger og nyttige ekstralommer, samt at den skramler en hel del. Her er pensjonisten: :roll:

 

normal_Gammelsekk.jpg

 

Jeg har derfor gått til anskaffelse av en ny stolsekk i dag. :wink: Bare le dere, stolsekker er seriøs business for oss hare- og rådyrjegere med drivende bikkjer! :mrgreen:

Nuvel, valget falt på en High Peak Moose 30 liters sekk til tilbudspris kr 700. Veil pris ligger visst på knappe tusenlappen. I prosessen forkastet jeg blant annet en vesentlig dyrere Härkilasekk, som jeg rett og slett ikke likte. Sånn ser Moosen ut:

 

normal_fylt_sekk2.jpg

Sekken er visstnok vanntett og med membran, og ytterstoff i børstet mikrofiber.

 

normal_termosholder.jpg

Innvendig er det - hold dere fast - en termosholder! :lol: Den består av fire borrelåsreimer man må banne stygt for å åpne (hater borrelås), og står i stor fare for å forbli ubrukt og evt klipt av. :roll: Selve hovedrommet består av bare ett stort rom, høyere enn det er bredt. Enkelt og greit.

 

normal_sidelomme.jpg

Det er nok her termosen havner, vil jeg tro. :D Det er to sidelommer på sekken, og lommene rommer akkurat en 1-liters ståltermos av standard type.

 

normal_kopp_rygglomme.jpg

Men nå begynner det å bli morsomt! :mrgreen: Den utvendige "rygglomma" har ei lomme ytterst av en slags stretchnett, som utmerket godt kan holde kaffekoppen i ro og mak når vi en sjelden gang setter oss på ræva! :lol:

 

normal_utv_rygglommer.jpg

Inni rygglomma så ser det faktisk veldig praktisk ut. :idea: Her er det et utall "konvoluttlommer" og nettlommer med glidelås som rommer alt fra kart, bikkjepapirer, andre papirer, nøkler, lommebok, You name it. Her er det også god plass til et par esker ammo, feks. :wink:

 

normal_krok_rygglommer.jpg

Øverst på innsida av denne rygglomma sitter en høvelig solid plastkrok. Den kan sikkert brukes til å tjore fast bikkja i bikkjebandet, vel og merke mens du sitter på sekken sjøl (!?), peiser haren forbi akkurat når du har letta på ræva så reiser nok sekken til skogs med bikkja! :lol:

 

normal_glidelaas.jpg

Glidelåsen i rygglomma er av den vanntette typen, og hempene er store og burde være grei å bruke med votter på :!:

 

normal_lokklomme_utv.jpg

Den utvendige lokklomma i - ja nettopp, topplokket - er forholdsvis romslig. Den svelger lett kikkerten min, eller et par esker ammo. Eller begge deler. :wink:

 

normal_lokklomme_innv.jpg

Den innvendige lokklomma har ei nettinglomme med glidelås, som lett huser mitt ikke så lille kompaktkamera. Eller ammo or whatever. Den røde glidelåsen skjuler ei smal lomme som sikkert kan brukes til ymse verdisaker.

 

normal_borrelaas_stol.jpg

Når stolen er klappet ihop kan denne tightes sammen med nok en borrelåssak. Om dette er en praktisk detalj finner jeg vel ut etterhvert, men den står også i fare for å klippes av, vil jeg tro. :roll:

 

normal_gummibunnen.jpg

Bunnen på sekken liker jeg. Den er av tykt, gummiaktig materiale som gjør det mulig å parkere sekken og dermed ræva i en søledam om det kniper. :mrgreen:

 

normal_reimer.jpg

Brystreimene er en flatt, anatomisk innsvingt sak, det vil vise seg ved praktisk bruk hvor fiffig dette er. At reimene er flate betyr iallfall at det kan skytes med sekken på ryggen. Kjekt :!: Bredden er god, og fordeler vekta godt. Testbæring med ca 6-7 kg oppi sekken var en behagelig opplevelse. Noe særlig mer vekt er det sjelden man har i en stolsekk.

 

Spennene er i følge reklamen av merket Duraflex, som visstnok er verdensledende på dette området. Materialet er oppgitt til å være Industrial Grade Engineering Plastic, DuPont, noe som også høres feiende flott ut uten at det sier meg noe. De er av plastikk, basta! :mrgreen:

 

normal_bryst_magereim.jpg

Det er både magebelte og tversgående brystreim på sekken. De er enkle og behagelige i bruk, og den viktigste misjonen blir nok å holde sekken godt inntil ryggen så den ikke skramler eller røskes av i tett underskog.

 

normal_stol.jpg

Selve stolen er laget slik at den slår bakover når den brettes ut, i motsetning til min gamle, hvor den ene bøyla måtte trompes utapå sidene av sekken. Se bilde over. Her som i den gamle kan man putte inn en bit sitteunderlag for å ikke fryse ræva av seg på post. Men at setene skal være i et stoff som suger og holder på vann er mer enn jeg kan forstå. :roll: De ytterste bøylene er kledd med tøystoff for å motvirke skramling mot kvist.

 

Stolen er 49 cm høy, på den gamle var den 43 cm. Begge er for høye til å skyte sittende fra, med anlegg mot kneet. Det finnes kanskje stolsekker på markedet som tar høyde (!) for sittende skyting, men det virker ikke som det er prioritert.

 

normal_sitte1.jpg

Så, den store testen da! :lol: Alle slags tanker farer forbi når ræva siger ned mot setet. Hvordan vil det bli? Vil det føles bra ut? Vil jeg holde ut her i time etter time? :mrgreen:

 

normal_sitte2.jpg

Joda, vel parkert er mine to beste halvdeler såre fornøyd. :wink: Som alltid kjenner man stålbøylene etter ei stund, men alle harejegere vet å reise seg og slå floke innimellom, så da berger jeg nok stumpen(e)! :lol:

 

normal_fylt_sekk1.jpg

Alt i alt ser sekken lovende ut. I sidelomma nærmest ligger forøvrig termosen. Som med de fleste stolsekker så risikerer jeg å kjenne stolbøylene midt på halebeinet når sekken bæres, med praktisk bruk vil vise i hvilken grad. Dessuten er det ikke alltid sekken bæres så fryktelig langt! :lol:

 

Sånn, ut og slippe bikkja, los-dot-skål! :D

 

PS, feel free til å bruke denne tråden til presentasjoner og brukererfaringer av alle typer stolsekker, kjekt å ha en sånn tråd kanskje? :wink:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Inni rygglomma så ser det faktisk veldig praktisk ut. :idea: Her er det et utall "konvoluttlommer" og nettlommer med glidelås som rommer alt fra kart, bikkjepapirer, andre papirer, nøkler, lommebok, You name it. Her er det også god plass til et par esker ammo, feks. :wink:

 

Enda godt du nevnte ammo - en ikke uvesentlig ingridiens i stolsekk, selv for en harajeger..... :mrgreen:

 

normal_sitte1.jpg

 

.....nå har jeg ikke for vane å kommentere andre menns kroppslige figur og fasong, men straks jeg så det bildet, kom en liten strofe fra "Vazelina Bilopphøggers" sigende frem i pannebrasken. I melodien "Fisjing i Vallers" het det vel noe slikt som........"Det er deg, je bygger opp kroppen min for"......

 

Men sekken var fin den Ranger... :mrgreen:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Dette var interessant. Stolsekken en en av de desidert viktigste ingrediensene i en vellykket harejaktdag. Dette er med andre ord seriøs business ja :D:mrgreen: Desverre er utvalget av gode stolsekker begrenset. Det fins mange merker og modeller, men alt for mange er av typen 150,- på Statoil. Jeg har i lengre tid vært på utkikk etter en ny stolsekk. Nå har jeg en 40 l. Gaupa. Denne er ikke utslitt, men etter min smak rett og slett for liten. Når man skal drasse med seg termos, kaffekjel, videokamera, ekstra klær, kikkert, øks, panne, 6 pk egg, flesk, ekstra kopp (til den medbudte fuglejegeren som aldri husker å ta med kopp), vekt og lommelerke blir dette ofte knapt. Dessuten har jeg avkom som så vidt har begynt å bli med.

Jeg trodde for en tid siden at jeg hadde funnet drømmesekken, da jeg leste at Bergans hadde kommet med en 60 l. med integrert stol. Desverre viste dette seg å være en pinnestol av elendig kvalitet, som vil være fullstendig ubrukelig i snø.

 

Det ser ut som denne har mange snedige detaljer Ranger. Det virker dessuten som den er ganske stor til å være oppgitt til 30 l. Kommer alle lommene i tillegg til dette tro. Ser absolutt ut som en aktiuell kandidat. Hvem forhandler denne?

 

Hvis det er noen andre der ute som vet om stolsekker strrelse XL tar jeg gjerne imot tips

Link to comment
Share on other sites

He he, bra dette fattet interesse, på godt og vondt! :lol:

 

Sekken kjøpte jeg på Coop Sport på Domus Senter i Mo i Rana. Da jeg la den av kostet den 799,-, men tilfeldighetene ville ha det til at det var nattåpent i dag og ytterligere rabatt da jeg skulle hente den.

 

Vet ikke om ytterlommene kommer i tillegg til de 30 literne oppgitt, men tviler på det. Den er ikke av de største i hovedrommet, for å si det sånn. Men det er god plass til matpakke, ekstra klær og lerke! :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Ufattelig stilig sekk ! Jeg er ikke minst imponert over hvilket blikk du har for detaljer: Jeg oppdager tingene mine over noen år .... :oops:

 

Du fikk den kanskje rimelig pga av at den utkonkureres av 2010-modellen som kommer i januar (Moose Hardcore): den har en strutsefjær som kiler deg på bjellene når losen går ...

 

Måtte du sitte deg til stor lykke :D

 

 

Mvh Langlo

Link to comment
Share on other sites

Jeg ser at jeg må oppgradere snart :lol:

 

Jeg bruker for tiden en som ligner på denne:

http://www.biltema.no/products/productimage.asp?iItemId=85199

 

Passer fint mellom nettinglomma på utsiden av sekken og lokket på jaktsekken, men er litt mer tungvint å pakke opp da.

 

Det største drawbacket er at man bekymmrer seg for juvelene hver gang man setter seg ned.

Viten om at man bare er én biltemasøm fra å gå hjem i hockeystilling er alltid spennende.

Link to comment
Share on other sites

Ranger! Du reklamerer jo som du skulle fått betalt for å bruke sekken, men jeg likte din altoverbevisende og utførlige bruksanvisning på nyerværvelsen, jeg må bare få gratulere å ønske lykke til med den nye sitteplassen din.

Faktisk har også jeg en stolsekk, men den har sett sine bedre dager for ei stund sia, det eneste som er skikkelig i orden på min er faktisk stolen, bæreremediene er nå så utslitt at tankene på en ny en er i full blomst.

Da skal jeg faktisk vurdere din modell, men venter til du har fått testet vidunderet først... Så vær vennlig å oppdater etter noen turer på skauen er du snill... :wink:

 

Fant faktisk et bilde av min kjære kammerat som har fulgt meg trofast i flere år..

 

image23.jpg

Link to comment
Share on other sites

Gratulerer med ny sekk, Ranger :D En meget viktig beslutning i en postjegers liv :wink: Gikk igjennom noe av samme prosessen sjøl i sommer, da den gamle stolsekken begynte å bli utslitt etter fire års flittig bruk. Mitt valg falt etter noe prøvesitting på en Bergans i lodenstoff, ca 35 l. Ett av mine kriterier var at det skulle være mulig å skyte sittende, med anlegg på knærne, så derfor ble bl.a. Fauna Vråken forkastet pga at den var for høy. En del andre, bl.a. FriluftsMagasinets variant hadde stoff som bråker i skogen, og var derfor ikke optimale. Eneste minus med Berganssekken så langt er at den ikke har lomme i lokket, ellers er jeg godt fornøyd :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

700,- var en grei pris ja! :wink: Er endel nettsteder som kjører tilbud på den, men 700,- på Coop Sport er det billigste jeg har sett. Og nei, jeg er ikke kjøpt og betalt av forhandleren! :wink: Her er det kun synsing på godt og vondt som forbruker.

 

Skal nok komme med testrapporter etterhvert, får bruke den litt aktivt resten av høsten og vinteren. :D Ser for meg at den er fin til isfiske også, med den vanntette, tjukke bunnen.

Link to comment
Share on other sites

plastkroken er foresten mest sannsynlig for og feste bilnøkler eller andre ting du ikkje vil rote vekk :wink:

 

Ja, sånn i tilfelle stolen ikke skramler nok... :mrgreen:

Tviler på at det er noe enkeltobjekt som har kostet norske jegere flere gode jaktopplevelser enn stolsekken...

 

Det finnes modeller hvor stolen er lagret i ei innvendig lomme (som i prinsippet da er mer en sekk med medfølgende stol, enne en klassisk stolsekk). Disse har jeg mer sansen for.

 

Jeg kunne selvsagt nevne hvem som forhandler en slik modell i 40L størrelse, men... :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg bestilte en Exxo Moose på Jakt&Friluft for en tid tilbake, og betalte ca 700 kroner for den (inkl frakt :o). Tror HyprJinta er inne på noe når hun sier den minner om HighPeak Moose, for det var akkurat en HighPeak Moose som kom i posten. Den ser helt lik ut, både med tanke på innredning og finish.

 

Ellers tror jeg kanskje at polstringen på ytterbøylen har mer med å beskytte børsa å gjøre enn å gjøre sekken lydløs mht kvister.

 

Edit: ...leif

Link to comment
Share on other sites

Jeg kunne selvsagt nevne hvem som forhandler en slik modell i 40L størrelse, men...

 

Lurte veldig på å kjøpe denne for en liten stund tilbake.

Står at denne er mer lydløs enn andre stolsekker. Stemmer dette når den er laget av nyloncanvas?

 

Hvor lett er det å få ut denne stolen uten at det bråker mye?

 

Noen andre enn selger som har erfaring med denne?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har hatt en sekk fra Lill-Sport som jeg har brukt masse igjennom 15-20 år. Da begynnte det å bli hull i bunnen på den så den ble kassert for et par år siden. Siden jeg ikke klarte å finne maken prøvde jeg først en fra Magsinet till 7-800 kr. Den holdt knapt en sesong. Nå har jeg en fra Harkila til nærmere 2000 kr, men den er jeg ikke særlig fornøyd med. Den har greit med lommer og er ok å bære, men som stolsekk er den fullstendig ubrukbar. Når den er fyllt opp med utstyr nekter den å stå på bakken. Velter bakover så fort jeg slipper den. Må derfor plasseres i bratt motbakke, da står den til nød.

Link to comment
Share on other sites

I dag har stolsekken vært ute på den første, lille lufteturen. Veldig grei å bære, dog lite vekt i den i dag. Sånn umiddelbart kunne jeg ønske meg en litt større åpning til hovedrommet, lokket blir litt i veien. Lokket må på en måte pakkes innunder setet på stolen for å få godt overblikk nedi, men jeg regner med det er en vanesak. Jeg har klipt til en bit sitteunderlag og tredd i setet, og det funker greit, også når jeg skal bære sekken (setet blir litt mer klumpete).

 

normal_DSC01739.JPG

Link to comment
Share on other sites

Jeg savner at flere kommer med info om sin egen sekk jeg da jeg er en harejeger og drevereier uten stolsekk. Dette da den gamle stolsekken min døde for meg under forrige vinters isfiskesesong. Bunnen frøys fast i isen og bar preg av godt bruk så da jeg dro den løs løsnet hele bunnen :cry:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har brukt "billigsekker" i alle år og de har fungert på et vis :wink:

Den siste døde på veg opp fra elva i sommer (ene reima røyk)!

Kjøpte ny på Magasinet, med såkalt børstet overflate.

Stoffet kan minne om "jeger'n dressen".

Den har fungert greit så langt. Selv om den ikke har sett så hard bruk ennå.

Den er helt fri for borrelåser :)

Har plass til diverse effekter i siderommene og i hovedrommet har jeg kjele, et par tyri biter,

øks, flesk, matpakke etc.

 

Mvh.

Griffon

Link to comment
Share on other sites

Har to sånne Moose-sekker. Den første kjøpte vi for 2-3 år siden. Bruker dem mye, og synes de fungerer brukbart. Tilnærmet lydløs etter litt modifisering, solid, nok plass og kurante løsninger på lommer. Det går faktisk an å gå et stykke med den på ryggen også, uten at du kjenner stålet som gnager seg inn i ryggen. Men hvis jeg vet jeg skal sitte en stund, så blir det heller laga til ei "bar-bussu" ja. :wink:

Belegget under har sprukket og delvis falt av på den ene sekken. Dette kan sikkert skrives tilbake til råtørking over en rødglødende vedovn eller noe sånt, og er neppe noen feil på produktet :) Men det kan du jo ha i bakhue da Ranger. Det ser ut som du og stolsekken begynner å få et spesielt forhold, og da vil du vel at det skal vare noen år :lol:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 8 months later...

Lenge siden jeg har oppdatert her nå! :lol: Men sekken er med på alt av turer, og fungerer upåklagelig. :wink:

Har to sånne Moose-sekker. Belegget under har sprukket og delvis falt av på den ene sekken.

Dette har også begynt å skje på min, plast/gummibelegget sprekker opp. :? Ja ja, får leve med det.

 

For likevel, da jeg åpna Jakt&Fiske nå, så var sekken "min" testvinner! :mrgreen:

 

46016_1356076946773_1376942356_30846386_2330294_n.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Hvordan står det til med sekken nå da? Har den blitt verre mtp sprekkinga av plasten? Er nemlig selv på utkikk etter en god kamerat til mine to "bakdeler" på rådyrjakta. Min gamle følgesvenn tok nemlig farvel og godnatt sist gang jeg satt meg ned litt brått:P Var nok et artig syn å se en fullvoksen branne gå på rævva så det sang! :D

Link to comment
Share on other sites

He he! :D

Sekken har ikke blitt noe verre siden sist, og det kan jo være tøff bruk som har gitt den litt juling tidligere. :wink:

Fortsatt veldig fornøyd med sekken, og det rapporteres fra folk som har kjøpt likedan sekk at de er fornøyd. :D Denne kan trygt havne under juletreet! :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Har sett flere plasser og det ser ut til at denne sekken er utsolgt uansett hvor en hører. Ser på jaktogfriluft at de har denne Exxo Moose, er det slik at dette er samma sekken? Den ser jo utvilsomt svært lik ut! Har noen foressten hørt om\sett\testet HighPeak Elk? Virker som en "billigere" versjon av Moose ser jeg på variosport sine nettsider.

Link to comment
Share on other sites

  • 11 months later...

Hei! Ser at denne tråden er gammel, men jeg prøver å gjenopprette den;) Samboeren min er en ivrig jeger, og ønsker seg en stolsekk til jul. Tenkte ikke å legge mer enn 1000 kr på den. Har noen noe tips til meg? Gjerne link til nettbutikk.

 

Jeg har ingen erfaringer med sekker (eller jakt for den saks skyld)..

 

På forhånd, tusen takk :D

Link to comment
Share on other sites

Fauna Vråken burde være ett greit valg. Har veil. pris på 899,- hos norsk importør, som er http://www.variosport.no

 

Er blant de mer lydløse stolsekkene på markedet og disse har, eller pleide i hvert fall å ha, god kvalitet og bærekomfort er ikke ille til stolsekk å være.

 

Har ikke oversikt over forhandlere, men liste finnes på Variosport sine hjemmesider.

 

Edit: Fikset link.

Link to comment
Share on other sites

jeg har brukt denne i 2 sesonger nå: http://www.jaktogfriluft.no/display.asp ... rodID=2082

og er meget godt fornøyd med den,plass til det meste,gode romslige sidelommer,om jeg skal prike på noe så er det kanskje at stolsetet er festet sammen med borrelås,og det bråker litt når det åpnes,og at det er litt tynt med polstring på setet.men ellers så er det en kjempebra sekk! hofte belte er en fin detalj på den og brystreim.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...