Jump to content

Snøspade


Guttapåskauen

Recommended Posts

Jeg har denne: http://www.vpg.no/eshop/pub/engine.php?id=196

 

Den er nogenlunde lett, tar liten plass, og er meget holdbar. Har flere ganger hakket is med den uten at den har fått den minste skramme/bulk.

 

Anbefales! :wink:

 

 

Hvis du skal kjøpe en av spadene fra xxl sport ville jeg nok gått for den dyreste. Har ikke erfaring med disse, men tipper den billigste modellen tåler lite!

Link to comment
Share on other sites

Jeg har brukt ortovox proffesional spaden i mange år. Funker kjempe bra. Men når jeg kjøpte den kom den bare med plast blad. Kunne tenkt meg et litt større spadeblad. Pluss at plast spader funker generelt dårlig i snø med inslag av is. Har også brukt fiskars spade med plast skaft og alu. Føler den biter litt bedre i hard snø. Men den er ikke sammenleggbar. Hadde gått for ortovox proff spaden med alu blad.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har brukt Rottefellas spade i tja, tjue år? Den er umulig å ødelegge, funker i isete snø (om ikke i ren stålis), og lakkeringen på de nyere modellene (<15 år gamle :mrgreen: ) gjør at den slipper blautsnø lett. Relativt prisgunstig er den jo også, og laget i Norge om det har noen betydning for deg. Den kan være litt vanskelig å fra hverandre etter bruk, treet sveller kanskje i spadebladet, og det er ikke så mye grep i låseringen når man er kald og våt på hendene. Sammenføyningen oppleves til gjengjeld som bunnsolid, uten slarking. Fiskars-spadene har jeg sett to av knekke i det hule plastskaftet, så de er jo forsåvidt sammenleggbare... en gang. En gang i tiden fantes det også noe som hette "Norge-spaden" med et ledd på. Mulig disse er gått ut av produksjon, men styr unna om du finner den, leddet går i stykker under hardt bruk. Jeg har ikke noe erfaring med de nye og fancy modellene det er linket til her, men du kan ikke bomme med Rottefella - den er velprøvd!

 

Av og til føler jeg meg som en dinosaur på utstyrsfronten...

Link to comment
Share on other sites

Halleluja! :D Helt enig! Meget velykket utforming av bladet som gjør at selv hard fokk-snø sprenges løs. Eneste er at det løse skaftet lett kan mistes. (Jada har greid det et par ganger..) Men kan sikres ved å trekke et tau/strikk gjennom håndtaket + en karabiner i sekken/scooterbæreren.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...