Jump to content

sovepose til vinterbruk


mrwhite

Recommended Posts

trenger en sovepose som duger til vinterbruk.

ikke så veldig nøye med vekta,men jeg gidder ikke slepe på mange kilo ekstra om jeg ikke behøver.

har titta litt rundt,og det eneste jeg har kommet fram til er at det finnes veldig mye :D .

den burde ha comfortrating ned til -20 hadde jeg tenkt,men jeg har aldri sovi ute om vinteren så jeg vet ikke helt hva som er nødvendig.

om jeg står mye stille om vinteren,som posteringsjakt,så fryser jeg ganske fort på beina.ellers fryser jeg så og si aldri(jeg bruker t-skjorte hele året,aldri genser under jakka).

skal vel heller ikke bli ute over en uke i slengen,om det gjør noen forskjell.

skal heller ikke på noen store ekspedisjoner,så det går an å komme seg i hus i løpet av en dag hvertfall.

har sett endel som anbefaler syntet fordi det varmer også når det er vått.andre igjen mener dun er best.

der jeg har tenkt meg er det sjelden under -25.

big agnes,er det brukandes?

har finni en del billig,men jeg betaler heller mer om det ikke er bra greier.

http://www.campsaver.com/ItemMatrix.asp?GroupCode=bag0074&MatrixType=1

 

flott om de som svarer har egne erfaringer.

 

håper jeg fikk det til nå,med linken.

de du linka til var ikke ille i pris.skal lese litt mer på den siden

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Broder'n har en "bjørnøya" og han er veldig godt fornøyd.

har ikke prøvd den jeg, men posen ser veldig bra ut med vanntett underside i solid stoff.

Selv har jeg en eldre "ajungilak" og greier meg godt med den enda, har ikke problem med -20 med ullundertøy og ullester.

Noe som er like viktig som posen er underlaget, den blir jo komprimert der du ligger så kulde fra unnersia bør en tenke på.

Sky alt som heter oppblåsbart på vinter'n, det er ikke brukbart.

 

Jeg bruker Ajungilak bamse ekstrem underlag, det er jeg fornøyd med. (reinskinn er ofte i bruk og)

Link to comment
Share on other sites

Det første du må bestemme deg for er om du skal kjøpe en sovepose som er bare til vinterbruk eller om du vil bruke posen også til andre årstider. En vinterpose blir ofte ubehagelig varm hvis ikke kvikksølvet ligger langt nede på de blå.

 

En 3-sesongerspose synes jeg er mye mer anvendelig og det er som regel ikke noe problem å holde varmen i -20 hvis man tar på seg ei fleecebukse og en ullgenser.

 

Jeg har brukt vanlige syntetiske poser tidligere, men i høst så kjøpte jeg Ajungilak dunpose (Altitude 3-season). Komforten er helt fantastisk og den veier bortimot 1 kg. mindre enn tilsvarende syntetposer. Ytterstoffet virker veldig vannavstøtende så fukt har ikke vært noe problem.

 

Jeg lå ute nå i helga og tempraturen var ca. -10 på natta. Med ullundertøy på så kunne jeg ikke snøre hetta helt sammen for da ble det for varmt. Denne posen har oppgitt komforttemp. på -9, men ekstremtempratur er en god del lavere.

 

Noe av det viktigste er som Egil sier underlaget. Har du tilgang på kvist eller granbar så prøv å lage ei seng av dette under liggeunderlaget slik at du får litt luft under.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har 3 soveposer også dunpose, og dunposen bruker jeg ikke på vintern ute, den er dyrere, mer ømfintlig for bål, og den er dårligere i våt tilstand.

Men den er lett å bære, god å ligge i og grei når man har flere alternativer.

Jeg vil anbefale en som tåler mer (er solid) hvis du skal på tur i enten lavvo, eller i nærheten av bål.

Skal en ligge i fjelltelt og ikke ha bål, ja da er dunposen grei, men skal en ha posen til litt mer allsidig bruk foretrekker jeg syntetmateriale.

Jeg liker best å overnatte ute under presenning (tarp), og da helst med et skikkelig fint bål som knitrer en i søvn, det er så utrolig mye bedre enn ett klamt telt fult med kondens, og da er det skummelt å være dunpose. :)

 

Jeg er ikke av dem som fryser mye på tur eller jakt, så en ren vinterpose i ekstremmodell har jeg aldri hatt bruk for, men jeg kler meg etter forholdene, og jeg går bare i ull hele året, aldri bomull på kroppen.

Nå skal ikke jeg reklamere for Devold her, men det er det jeg bruker uansett vær og forhold, bomulls klær som t-trøyer bruker jeg til pussefiller til våpen :mrgreen:

Ok da, på sommern i godvær på bytur eller lignende, er det vel en liten mulighet for at jeg kan bli sett i ei t-trøye, MEN det er utrolig sjelden.. :wink: "Bruk ull, alt annet er tull" :wink:

 

Dunposen min bruker jeg på turer jeg skal bære alt på ryggen, som fjellturer på sommer'n o.l. Den veier litt under 1kg.

 

Jeg mener at det er kjekkt å ha minst 2 forsjellige poser, men fjellduken er fin på vintern, den kan også brukes utenpå soveposen.

Hvis du kjøper en ekstrempose, uansett om den er i dun eller syntet, kommer du nok til å få lyst på en annen på sommer'n tipper jeg.

Link to comment
Share on other sites

Uansett hva du velger så velg en pose som du er sikker på er varm nok.

Å velge en sovepose som kanskje ikke er varm nok,har mange gjort før deg,og mange har ligget og småhutret hele natta gjennom,med påfølgende halvdårlig dag etterpå.Been there done that.

Problemet med vintersoveposer er at de er tunge,men har du ligget og frosset deg gjennom noen vinternetter med en lettere sovepose så vil du garantert synes at den ekstra kiloen du må bære på for å ha det lunt og godt er verdt å drasse på.

Link to comment
Share on other sites

Ajungilak Tyin 5 season somregel på tilbud hos XXL.no fungerer bra og vi har brukt den på en del turer nå denne vinteren, på det meste ned i 25 minus og da måtte vi ta på oss fleeceundertøyet i tillegg til devold active settet inni posan.

 

Veier 3kg og tar rundt 17l komprimert, jeg pleier å sitte oppå kompr.trekket når jeg drar i selene for å få den minst mulig slik at den passer nederst i sekken på tvers ;) Men jeg ville ikke brukt denne til sommerpose... Så det blir nytt innkjøp av 3 sesongs snart da min forrige røk i glidelåsen for noen mnd siden :(

Link to comment
Share on other sites

Jeg er egentlig ute etter en rein vinter pose,det burde jeg nevnt med en gang.

resten av året så tror jeg ikke jeg kommer til å bruke denne.

takker for tips så langt,leser så øyet blir stort og vått.

foreløpig så syns jeg isbjørn er mest interessant,fordi de også kan sy etter mål.men ingen avgjørelse er tatt.

virker som de tyngste er rundt tre kilo,det ser jeg ikke på som noe problem,om valget faller på en i denne vektklassen.

men det kan hende pipa får en annen lyd etter ett år med en sånn en :D

Link to comment
Share on other sites

Fornuftig.

rein vinterpose er det eneste fornuftige om du ligger mye ute om vinteren.

Jeg bruker Marmot CWM EQ (dun) som er en ekspedisjonspose, ofte sett i arktiske strøk og over 5000 moh. Denne er ikke brukbar når det nærmer seg 0 grader, men er på sitt beste rundt -25

Her er det nok ikke mange over, men noen ved siden når det gjelder kvalitet og komfort. Kjøpt inn i ren frustrasjon etter ei uke ute i femundsmarka med en Tyin Arctic og rundt 24-26 minusgrader hver natt. Ikke at Tyin er noen dårlig pose, men til meg, og i de temperaturer ble det for dårlig

 

De beste tipsene har du fått tidligere i tråden. Har du ligget nok ute og hutret så bærer du gladelig de ekstra kiloene når du vet du får en god natts søvn. Det er faktisk utrolig hva en tåler når man vet det ligger en god og varm natt forran seg i posen. På andre siden finnes det ikke mye som er mer demotiverende ennå tenke på enda ei natt i kulda med for dårlig utstyr.

Så: sett pengene i pose og underlag, dropp gps`en og kjøp kart :mrgreen:

 

 

Denne bruker jeg, kjøpt inn mens det ennå var 900 grs filling. Uten tvil det råeste jeg har prøvd og mest sansynlig det mest fornuftige jeg noen gang har kjøpt :oops:

http://www.nomadik.com/gear-equipment/c ... t-cwm.aspx

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg har selv Isbjørn Jan Mayen, med to glidlåser. Soveposen er også spesialsydd til å passe meg, da orginalen blir altfor lang og fordi det er uaktuelt for meg å ha sko nederst i soveposen (stjeler mye varme). Jeg har hatt alfor få netter i denne soveposen, men kan likevel gi deg en liten pekepin på komforttemperaturen.

 

Jeg har ligget ute i denne soveposen i temperatur mellm -25 og -30C.

I) Første natta lå jeg ute under åpen himmel. Det blåste ganske mye og jeg hadde lite ly for vinden. Temperaturen var rundt -25C. Jeg hadde på meg et lag ullundertøy, tykke sokker og en tykk balaklava. Bamse liggeunderlag, pluss granbar. Jeg sov helt greit, men var litt småkald.

II) Dagen etter valgte jeg å legge meg inn i teltet, da temperaturen var noe lavere. Jeg hadde like mye tøy på meg, og sov veldig godt og var ikke frossen.

 

Grunnen til at jeg valgte denne soveposen var fordi jeg fik en veldig god pris på den. I tillegg mener jeg å huske Lars Monsen brukte denne (med to glidlåser) når han krysset Kanada. Jeg valgte derfor å stole på at denne soveposen holdt mål.

Link to comment
Share on other sites

Eg bruker Helsport Tempelfjorden,når den blir kald er det ikkje trivelig å vere ute, er satt oppmed -45 i komfort temp..

Eg valgte denne foe å vere sikker på at eg fikk sove uansett kor fælt det måtte vere utanfor telt duken, eg god natts søvn er utrulig viktig når ein skal prestere dagen etter på..

Den koster 2750 på xxl, posen har 2 poser i en så du kan dele den å bruke ytterposen til sommerstid og hovedposen når det ikkje er meir enn 25 minus som er komfort tempen på denne,men p den tid bruker eg begge for kosen sin del..

 

Denne posen annbefales på det Varmeste :D

 

Mvh O

Link to comment
Share on other sites

Helsport har sitt eget temperatur program så du kan med fordel trekke av 15- på den merkingen der kontra euro standarden Balrog ;)

akkurat det har jeg lurt på.

leste et eller annet sted at det er noen som har prøvd å innføre en standard,kalt EN eller noe sånn i eurpoa(tror marmot som bruker det også).

eller så er det vel fritt fram for de forskjellige å gjøre hva de vil mer eller mindre?

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil også anbefale Isbjørn. Trøndersk kvalitet :wink:

 

Har selv en Isbjørn Bjørnøya og er meget fornøyd. Denne har en nedre komforttemperatur på -14 grader. Temperaturgrensene Isbjørn opererer med er resultat av tester hos Sintef og gir en pålitelig beskrivelse i motsetning til alle de andre benevnelsene som brukes på andre merker. Bekledning under utførelse av test er kun kort truse. Mer info på websidene deres: www.isbjorn.no

Link to comment
Share on other sites

Jerven sine fjellduker er jo testa hos SINTEF, og jeg kjøpte duken og hadde store forventinger om hvordan den skulle hjelpe meg i kulda. Ser at mange andre er fornøyd med duken, men jeg er ikke særlig imponert over den (hadde tydeligvis for store forventinger).

 

Så ta ikke fine rapporttall for gitt.

 

Min anbefaling er 2 soveposer. En skikkelig vinterpose med en oppgitt komfortemperatur i din mest tenkelige ekstreme kuldesituasjon. Og så en lettere variant for sen vår, sommer og tidlig høst.

 

Selv har jeg en Helsport alta. Denne har komfortemp på ca -10. Jeg synes den er fin til vår og tidlig høst. Og om sommeren er glidelåsen vid åpen.

Link to comment
Share on other sites

Du har en vanskelig tid i møte, med mange gode tips er det vanskelig å velge rett vinterpose.

Har prøvd noen ganger selv, og bommet :evil:

Bruker selv ajungilak tyin artic, etter min mening en god, men ikke optimal pose. Det siste tror jeg ikke eksisterer.

Godt underlag er pri 1. Bamse ekstrem drar jeg ikke på tur uten. Granbar og reinskinn er nesten et must.

Kjenner flere som sverger til Isbjørn, har ikke prøvd selv, men tviler ikke på at disse er meget bra.

De fleste poser jeg har prøvd, fungerer ok med rett klesskode og forarbeid.

Den eneste posen jeg aldrig legger meg i, igjen er helsport tempelfjorden. Denne prøvde jeg kun få mil fra tempelfjorden, dvs Svalbard. Det var en kald natt, usikker temp -20 kanskje 25. Det som skjedde var at frysepunktet ble mellom de to posene, og før jeg tok hintet var jeg alvorlig nedkjølt. Takker kompisen for at han hadde en god pose jeg kunne "tine" litt i.

Før scooter turen innom sykehuset. Det er ikke helsport sin skyld at jeg har 10 tær og 10 fingre. Sorry OT

 

Dette er mine meninger, bruk dem eller kast dem. Lykke til med en flott vinter.

Link to comment
Share on other sites

Må bare stemme i hurra ropet for Isbjørn soveposene.

Selv har jeg bjrønøya. Og kan ikke være mere fornøyd. Hvis du har lyst til å lese en test av de isbjørnposene. Har Mr.Monsen testet de i villmarskboka si. Mener og huske at han brukte en isbjørnpose på canda turen

Link to comment
Share on other sites

Da vil jeg takke for all hjelp så langt.

har prata med han jeg skal på tur med og han bruker noe fra engelske forsvaret som visstnok holder ned i -30.

han har en god del erfaring med å sove ute vinterstid,og siden den bare koster 50£ så tester jeg den først.

første turen jeg skal ut blir bare 3 dager og ikke så langt fra der jeg bor så da burde det gå greit.håper jeg :mrgreen: .

funker den ikke så har jeg en pose jeg kan bruke resten av året.

Link to comment
Share on other sites

Sorry for litt OT her nå....jeg ser mange nevner at dem har med seg et reinskinn å ligge på. Det funker selvfølgelig gull det, men er det ikke jævla tungt og upraktisk å drasse på ? Bruker dere pulk, akebrett eller noe ?

 

Sikkert dumme spm., men jeg lurer så fælt :oops:

Det er jo mye lettere når kjøttet er tatt ut, og tørka :wink:

Link to comment
Share on other sites

For å teste egne begrensninger kan overnatting på verandaen hjemme anbefales.

Da kan du teste utstyr og deg selv i kontrollerte former :D

 

 

Dette gjorde jeg inatt med sovepose og Jervenduken min. Var bare 13 blå ute, så jeg fikk ikke testa skikkelig, men jeg hadde garantert nærmere 27-30 grader inni, for jeg begynte nesten å svette der jeg lå. Under meg hadde jeg 2 veldig tjukke pelstepper og en gammel sovepose fra forsvaret. Skal teste igjen da det er 20 blå eller kaldere.

 

Gleder meg til å teste mer 8)

Link to comment
Share on other sites

Vurderer Isbjørnpose selv. Men jeg er ikke lange karen, rager 175cm over bakken på sokkelesten. Ser at disse posene er 230cm lange. Blir ikke det litt vel mye "rom" til overs inni posen, og kan føre til at jeg fryser inni den? Eller er overflødig plass en god ting?

Link to comment
Share on other sites

"Bumper" denne til Rypert

 

Jeg har selv Isbjørn Jan Mayen, med to glidlåser. Soveposen er også spesialsydd til å passe meg, da orginalen blir altfor lang og fordi det er uaktuelt for meg å ha sko nederst i soveposen (stjeler mye varme). Jeg har hatt alfor få netter i denne soveposen, men kan likevel gi deg en liten pekepin på komforttemperaturen.

 

Jeg har ligget ute i denne soveposen i temperatur mellm -25 og -30C.

I) Første natta lå jeg ute under åpen himmel. Det blåste ganske mye og jeg hadde lite ly for vinden. Temperaturen var rundt -25C. Jeg hadde på meg et lag ullundertøy, tykke sokker og en tykk balaklava. Bamse liggeunderlag, pluss granbar. Jeg sov helt greit, men var litt småkald.

II) Dagen etter valgte jeg å legge meg inn i teltet, da temperaturen var noe lavere. Jeg hadde like mye tøy på meg, og sov veldig godt og var ikke frossen.

 

Grunnen til at jeg valgte denne soveposen var fordi jeg fik en veldig god pris på den. I tillegg mener jeg å huske Lars Monsen brukte denne (med to glidlåser) når han krysset Kanada. Jeg valgte derfor å stole på at denne soveposen holdt mål.

Link to comment
Share on other sites

Vurderer Isbjørnpose selv. Men jeg er ikke lange karen, rager 175cm over bakken på sokkelesten. Ser at disse posene er 230cm lange. Blir ikke det litt vel mye "rom" til overs inni posen, og kan føre til at jeg fryser inni den? Eller er overflødig plass en god ting?

alle isbjørn poser kan syes etter mål,for et tillegg på 20% var svaret jeg fikk her om dagen da jeg sendte de en mail.

Link to comment
Share on other sites

Hei,

 

Forsvarets sin vinterpose er ikke så værst om man bare gidder å bære. Den er svært tung, stor og egner seg om man har pulk. Den kommer i tre adskilte lag og isolerer godt.

 

Tror jeg betalte 200 nok for min helt ny. Det finnes nok mer egnete poser på markedet i dag uten tvil.

 

mvh

tore

Link to comment
Share on other sites

Hvis det er forsvarets "knappe" type, så ville ikkje eg akkurat anbefale denne. At den tåler vinterbruk, det er ein ting, men når du har snudd og venda på deg i løpet av natta, så kan du forbanne deg på at du er iskald frå magen og opp.

Men har overnatta i 3 netter i -20 til -23 grader med den, men då låg eg i reint ullundertøy og hadde i tillegg ein Jerven termoduk inni, det funka som berre det.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Bruker to poser og det funker bra. En Ajungilak Iglo og en Ajungilak Compakt summer. Har brukt den kombinasjonen til ned mot minus 30, men da var det småkjølig :) Hadde på meg en del klær inkl. innerskoene til skuterskoene. Som liggeunderlag hadde vi først masse bjørkeris under teltbunnen, så et par vanlige liggeunderlag for så å toppe med en haug reinskinn.

Link to comment
Share on other sites

jeg anbefaler forsvarets soveposer ! selges som regel på slike militære butikker, tror du finner dem nesten overalt.. er ikke dyre heller!

Denne tråden heter "sovepose til vinterbruk"! :idea:

 

Har da liggi i den på vinteren jeg, under åpen himmel, og -10, men det var jo en stokk-varme der så klart.

Den var faktisk nesten litt for varm for meg.......men bålet gjorde nok sitt, i allefall tidlig på natta.

Den typen jeg har et par av, er den som ikke har inner og ytter-trekk, men bare er én pose.

De er litt tunge ja, men de tåler mye. De tåler at det spretter ei glo fra bålet uten at det blir hull, og DET setter jeg pris på.

 

Men hvor langt ned du kan la gradestokken få synke og ennå ha det bra er for det første individuellt, og det skal ikke jeg uttale meg om. Jeg er en frysepinn på morrakvisten! :oops:

Link to comment
Share on other sites

Nå er det vel kansje en liten mulighet for at mine erindringer om forsvarets kroppskondomer er gått ut på dato, har det kommet nye soveposer etter litt over tjue år er det fare for det.

Men husker vitterligen at broder'n fraus en haug med lausunger på seg en vinernatt, det hørtes vertfall ikke bedre ut der jeg lå å fortrengte suttringa i 15 minus, varm og god i bengalakken min...

Av en eller annen årsak kjøpte han en isbjørnpose etter den turen... :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
jeg anbefaler forsvarets soveposer ! selges som regel på slike militære butikker, tror du finner dem nesten overalt.. er ikke dyre heller!

Denne tråden heter "sovepose til vinterbruk"! :idea:

 

den er til vinterbruk.. har brukt den på sommern og, da ender det med at jeg bruker den som liggeunderlag istede :lol: blir sykt varmt.

 

i lavvo i -25 grader er ikke noe problem. (kan bli kaldt vis du ikke ligger tett og isolert)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 1 month later...

Jeg har en Anjungilak Tyin Elite, Marit Christensen brukte en sånn til Sørpolen. Har ligget i bare truse i den i minus 18, og hadde en fortreffelig natt... sov som en stein. Troppsjefen som vekte oss i teltet sa, ja her var det kaldt, vi hadde ikke fyrt. Alle dukket opp av de militære posene i full feltuniform, og jeg dukket opp med bar overkropp. Godt øya satt fast i hodet på troppsjefen, ellers kunne de falt ut.

 

Et tips om man skal ha varm vinterpose. Sørg for at posen er levert uten glidelås. Ja, dere ser riktig... ingen glidelåser.

Min pose har bare åpning oppe, og to snøringer, en rundt halsen, og en rundt hodet. Hm... fikk lyst til og sove ute nå.... men alt for varmt.

 

 

Hilsen Bill

Link to comment
Share on other sites

En kan si mye om hvilke soveposer som er gode og hvilke som er dårlige...

Men liggeunderlag er vel så viktig som soveposen.

Der hvor kroppen din presser mot bakken komprimeres posen og taper isolasjonsevnen.

Da ligger du i praksis rett på liggeunderlaget.

 

Om de som har dårlige erfaringer med en sovepose sov på forsvarets waffel er det ikke rart at de frøys...

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en Anjungilak Tyin Elite, Marit Christensen brukte en sånn til Sørpolen. Har ligget i bare truse i den i minus 18, og hadde en fortreffelig natt... sov som en stein. Troppsjefen som vekte oss i teltet sa, ja her var det kaldt, vi hadde ikke fyrt. Alle dukket opp av de militære posene i full feltuniform, og jeg dukket opp med bar overkropp. Godt øya satt fast i hodet på troppsjefen, ellers kunne de falt ut.

 

Et tips om man skal ha varm vinterpose. Sørg for at posen er levert uten glidelås. Ja, dere ser riktig... ingen glidelåser.

Min pose har bare åpning oppe, og to snøringer, en rundt halsen, og en rundt hodet. Hm... fikk lyst til og sove ute nå.... men alt for varmt.

 

 

Hilsen Bill

 

Hei

Har en tyin winter, (elite med lang glidelås), og er strålende fornøyd. Det er en fordel med glielås, hvis du ikke kun skal bruke den i -20 så er det greit å kunne lufte... Bruker denne soveposen ute halve året, og en compact den varme halvdelen. Finjusteringer på temperatur tas med lue, ullundertøy og fjellduk. Enig med resten ang. underlag.

Link to comment
Share on other sites

+1 på betydningen av underlag.

 

For noen år siden hadde jeg investert i ny dunpose som erstatning for min hundgamle, men meget velbrukte Anjungilak Island ifbm. med en tur til Svalbard. Vi kjørte en liten "forøvelse" i Nordmarka og jeg frøys noe aldeles forferdelig pga. et underlag med idiotisk konstruksjon for bruk på snø.

 

Ang. glidelås gjør det soveposen mye mer anvendelig, hvis jeg merker det trekker fra glidelåsen legger jeg på glidelåsen.

 

Silkelaken poser er også en fantastisk oppfinnelse. De varmer mye i forhold til vekt, er veldig gode å ligge i sommer som vinter (i allefall for de som har skjønt at man ligger uten klær i sovepose :) ) og er mye lettere å vaske enn hele soveposen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...