Jump to content

Test av ulike oljer


MorganKane

Recommended Posts

For ett par år siden laget jeg en test der følgende lurium ble testet:

 

Metall i salt lake:

1. Aeroshell 2F

2. WD-40

3. Mobil 1

4. Aluma Guard

5. Rem olje

6. Hoppes olje

7. Militec 1

8. Break Free LP

9. Brownells Steinless Slick

10. RIG +P Steinless stell

11. Lihium grease

12. Black Bear PAR-AL-Ketone

13. Nederlandsk militær olje

14. Sveitsisk militær grease

15. Gear olje

16. FP10

17. Eezok

18. Glen Boore

19. Uten olje

 

På metall list utendørs:

1. Aeroshell 2F

2. WD-40

3. Mobil 1

4. Aluma Guard

5. Rem olje

6. Hoppies olje

7. Militec 1

8. Break Free LP

9. Brownells Steinless Slick

10. RIG +P Steinless stell

11. Lihium grease

12. Black Bear PAR-AL-Ketone

13. Sveitsisk militær grease

14. Nederlandsk militær olje

15. Gear olje

16. FP10

17. Eezok flaske

18. Eezok spray

19. Kroil

20. X-Tend No.1

21. X-Tend No.2

22. Norsk militær våpenolje

23. Soya olje

24. 'Real Mink oil' - Boston sko voks (tar det man har i felt..)

25. Ski wax (..hvem vet?)

26. Symaskin olje

27. Uten olje

 

 

Kan dele denne testen med dere også dersom det er stemning for det..

 

Problemet er at jeg ikke helt har lært meg å legge ut bilder.

Spør derfor, kan noen påta seg jobben med å legge poste bildene for meg? (send i såfall PM med epost adresse)

Link to comment
Share on other sites

Dette var vel på sluttstykke?

 

Mener å huske at dette var en fin oppsiktsvekkende test.

Du har PM

 

Flott at du hjelper meg med å legge ut bildene, sender deg første bulk i kveld.

 

Testen er forøvrig ikke utgitt på sluttstykket, men er noe tilsvarende.. håper den kan være til nytte:)

Link to comment
Share on other sites

På vegne av "MorganKane" legger jeg ut testen hans i sin helhet med bilder.

 

Saltvanns testen:

Først ble tapet kniv blad knekkt opp i biter med ubrukte arbeidshansker på hendene, dette fordi fordi jeg ikke hadde særlig trang til å blø for mye for dette prosjektet.. men også for å unngå fett fra hendene til bladene.

 

Deretter ble hvert enkelt av bladene vasket i rødsprit og lagt ned i hver sin plast kopp.

Saltløsningen ble laget ved å koke opp en viss mengde vann med grovsalt. Gikk ikke mer vitenskapelig til verks enn at jeg smaket meg fram til noe som lignet sjøvann.

Tilførte hver kopp lik mengde med saltvann. (selv om, merkelig nok.. så fordampet vannet fortere i noen av koppene, dette kommer fram på slutten av testen)

Vet ikke helt hvor viktig dette er, men var altså loftet som ble tatt ibruk. Det holder ca 5 grader der oppe gjennom vinteren.

 

Dag01-1.jpg

 

Utendørs testen:

Denne ble egentlig foretatt noen måneder etter saltvannstesten, det var da tidlig høst og tett tåke/regn omtrent hver eneste dag.

Knabbet ei gardin list fra kona og pusset bort lakken med Dremmel'n. Deretter satte jeg tape biter med gjevne mellomrom og vasket stanga med rød sprit. Til slutt skrev jeg ned nummer med sprit tusj.

 

Dag0-1.jpg

 

Om dere har lurt på hva de boksene utenfor verandaen er til, så håper jeg Müsterjeger slenger inn ett forklarende bilde under.

 

img_7647.jpg

 

Stanga ble sjekket etter 12 timer, deretter en gang hver dag fremover. Til slutt, tok jeg av all tape og pusset bort det jeg klarte av rust med stål ull for å sjekke om det var noen forskjell når det gjelder grav rust.

 

Håper testen er til nytte, skulle gjerne tatt med flere typer.. men flere typer lurium hadde jeg altså ikke tilgjengelig.

 

Redigering fra Münsterjeger:

 

Stang etter 12 timer:

12timer.jpg

 

Stang etter 24 timer:

24timer.jpg

 

Saltvannstest ved oppstart:

Dag01-1.jpg

 

Saltvannstest etter 1 dag:

Dag1.jpg

 

Saltvannstest - Olje 1 etter 1 dag:

Dag1for1.jpg

 

Saltvannstest - Olje 2 etter 1 dag:

Dag1for2.jpg

 

Saltvannstest - Olje 3 etter 1 dag:

Dag1for3.jpg

 

Saltvannstest - Olje 4 etter 1 dag:

Dag1for4.jpg

 

Saltvannstest - Olje 5 etter 1 dag:

Dag1for5.jpg

 

Saltvannstest - Olje 6 etter 1 dag:

Dag1for6.jpg

 

Saltvannstest - Olje 7 etter 1 dag:

Dag1for7.jpg

 

Saltvannstest - Olje 8 etter 1 dag:

Dag1for8.jpg

 

Saltvannstest - Olje 9 etter 1 dag:

Dag1for9.jpg

 

Saltvannstest - Olje 10 etter 1 dag:

Dag1for10.jpg

 

Saltvannstest - Olje 11 etter 1 dag:

Dag1for11.jpg

 

Saltvannstest - Olje 12 etter 1 dag:

Dag1for12.jpg

 

Saltvannstest - Olje 13 etter 1 dag:

Dag1for13.jpg

 

Saltvannstest - Olje 14 etter 1 dag:

Dag1for14.jpg

 

Saltvannstest - Olje 15 etter 1 dag:

Dag1for15.jpg

 

Saltvannstest - Olje 16 etter 1 dag:

Dag1for16.jpg

 

Saltvannstest - Olje 17 etter 1 dag:

Dag1for17.jpg

 

Saltvannstest - Olje 18 etter 1 dag:

Dag1for18.jpg

 

Saltvannstest - Olje 19 etter 1 dag:

Dag1for19.jpg

Link to comment
Share on other sites

Ok, da er vi igang:)

Jeg sender Müsterjeger bilder fortløpende etter hvert som jeg får redigert dem litt i photoshop. Det er mange bilder.. Så ikke sikkert jeg blir sittende krokbøyd med dette i hele kveld. Men de kommer etter hvert!

 

Steinar

 

Edit: På #19 på saltvanns testen ser dere det er ett markant skille mellom rust og uten rust. Aner ikke hvorfor det ble slik.. all olje ble gjevnt påført på alle bitene.

Link to comment
Share on other sites

Kan se ut til at opplastingen av bildene stoppet opp.. kan være så mange grunner til det.

*Edit: dette skyltes at vedkommende befant seg på jakt, en hellig aktivitet som ikke under noen omstendigheter bør komme i konflikt med data knotting. Har min fulle forståelse:)

 

Så fant ut at jeg måtte lære med dette med å legge ut bilder selv før eller senere uansett, med litt flaks dukker de nå opp;

 

Saltvannstest:

 

normal_Dag_2.jpg

normal_Dag_3.jpg

normal_dag_4.jpg

normal_dag_5.jpg

normal_Dag_6.jpg

normal_dag_7.jpg

normal_Dag_8.jpg

normal_Dag_18.jpg

normal_Dag_25.jpg

normal_dag_36.jpg

 

Utendørs test:

2_dager.jpg

3_dager.jpg

4_dager.jpg

10_dager.jpg

20_dager.jpg

normal_20_dager_st%C3%A5lull_pusset.jpg

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Du la inn:

http://kammeret.no/bilder/albums/userpics/11454/normal_2_dager.jpg

Jeg la inn:

http://www.kammeret.no/bilder/albums/userpics/11454/2_dager.jpg

Og da virker det.

http://www.kammeret.no/bilder/albums/userpics/11454/2_dager.jpg[/img (har fjernet siste ], slik at ikke bildet vises, ryddigere tråd da).

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg får ikke dette helt til å stemme. I saltvannstesten ser det ut til at bl.a. WD40 ( :shock: ) og Break-Free CLP gir gode resultater, mens Hoppes ikke er bra. Mine erfaringer med CLP stemmer med dette, dog etter å ha sett ei russerhagle "vedlikeholdt" med 5-56 på en tur ved sjøen (man tager hva man haver...) lurer jeg veldig på hvorfor WD40 ga så bra resultat på saltvannstesten. Men på utendørstesten ser det ut til at CLP ga elendig resultat, faktisk dårligere enn "uten olje". Har du sjekket at nummereringen på prøvene stemmer?

Link to comment
Share on other sites

...men på utendørstesten ser det ut til at CLP ga elendig resultat, faktisk dårligere enn "uten olje". Har du sjekket at nummereringen på prøvene stemmer?

Nå er det en stund siden jeg puslet med dette, men kan garantere at nummereringen stemmer i henhold til lista.

 

Renset hele stanga likt med rødsprit, samt hendene mellom hver påføring. Selvsagt ny pussefille for hver gang..

Når det er sagt, så er jeg helt enig i at det ser besynderlig ut! Men slik ble det altså..

Som både gift med kjemi ingeniør og ingeniør selv, har vi begge jobbet en del på lab og puslet med noe tilsvarende i yrkeslivet. Vi gjorde disse testene etter beste evne ;)

 

Vingemutteren; takker nok en gang.. da fikk du dem fram ser jeg :)

Link to comment
Share on other sites

kan det være at disse to metallene har forskjellig legering og kombinert med forskjellige oljer ga dette forskjellige resultater? eller at fuktig vær og saltvann ga forskjellige resultater på enten forskjellige legeringer, forskjellige oljers egenskaper i forhold til saltvann eller bare vann, eller eller ?

Link to comment
Share on other sites

Flott test. Har i løpet av sommeren/ høsten selv samlet sammen et knippe våpenoljer, og har på trappene et tilsvarende forsøk på nyåret. Har alt ca 10 ulike oljer stående. Kom gjerne med forslag til oljer dere særlig ønsker med i testen, og hvor disse kan skaffes fra. Send gjerne en PM med navn på olje og hvor den selges, så skal jeg forsøke å få den med. Ta det på PM så slipper vi å rote til denne testen/tråden.

Link to comment
Share on other sites

I såfall, prøv å se om dere ikke kan få fatt i orginal bildene (større bilder altså).

Med nyinnkjøpt speilrefleks den gangen, gikk jeg ambisiøst til verks og tok ett nærbilde av hver olje ved hver kontroll i oppløsning 10MP, skjønte ikke helt omfanget dengang, men det begynner omsider å demre for meg.. for saltvannstesten blir det 12kontroller X 19kopper = 228 nærbilder og for utendørstesten 8kontrollerX27testområder = 216 nærbilder. Helst bør jo disse også photoshopes sammen slik at man ser utviklingen hos hvert lurium.. rekker å lade mange patroner i løpet av den tiden det tar, for å si det slik ;)

Og det er omtrent her latmarken min kommer inn i bildet desverre, planen er nå å kjøre hjem til trøndelag for å stappe i meg pinnekjøtt og klappe meg på magen noen dager. Om jeg rekker det, skal jeg prøve å legge ut bilde av finalistene før jeg triller avgårde.

 

kan det være at disse to metallene har forskjellig legering og kombinert med forskjellige oljer ga dette forskjellige resultater? eller at fuktig vær og saltvann ga forskjellige resultater på enten forskjellige legeringer, forskjellige oljers egenskaper i forhold til saltvann eller bare vann, eller eller ?

Mulig.. mulig.. en annen faktor er at på saltvanns testen ble bitene lagt forsiktig ned i en kopp før saltvanns løsningen ble hellt oppi, mens på utendørs testen ble de utsatt for regn allerede første dagen. Virker som grease og tykkere oljer taklet denne påkjenningen best (med noen litt mer merkelige untak, som f.eks at soya olje!) Litt arti å se den enorme overgangen fra 3 til 4 dager på enkelte også, da beskyttelseslaget på en måte 'sprakk' og ga en gjevn rustfarge kom over hele feltet.

 

Flott test. Har i løpet av sommeren/ høsten selv samlet sammen et knippe våpenoljer, og har på trappene et tilsvarende forsøk på nyåret. Har alt ca 10 ulike oljer stående. Kom gjerne med forslag til oljer dere særlig ønsker med i testen, og hvor disse kan skaffes fra. Send gjerne en PM med navn på olje og hvor den selges, så skal jeg forsøke å få den med. Ta det på PM så slipper vi å rote til denne testen/tråden.

Se der ja, bra tiltak! :) Det er ikke akkurat noe nytt 'fenomen' med slike rust tester, men for å kunne se den berømte rustfargede tråden i det hele, trengs det så mange tester som mulig! Dessuten er det litt forskjell på klimaet her i norge og over i junait'n der de fleste slike tester lagt ut på nettet er foretatt.

 

Har ett forslag til deg, hva om du knotter ned en liste over det du nå har (må gjerne bruke denne tråden om du vil), så kan de som har noe lurium liggende som ikke er oppført, enten sende deg en pussefille med det i en 'zip-bag' eller rett og slett donere deg ei flaske? Selv har jeg fortsatt en dugelig mengde liggende, og sponser gjerne testen med bidrag om det trengs! Etter at testen er satt opp, gjør resten seg selv.. men personlig synes jeg bilde sjongleringen etterpå er noe herk, bør kanskje ha en plan om hvordan du skal fremvise resultatet (her bør du ikke lære noe av meg;) Lykke til!

Link to comment
Share on other sites

[
kan det være at disse to metallene har forskjellig legering og kombinert med forskjellige oljer ga dette forskjellige resultater? eller at fuktig vær og saltvann ga forskjellige resultater på enten forskjellige legeringer' date=' forskjellige oljers egenskaper i forhold til saltvann eller bare vann, eller eller ?[/quote]

Mulig.. mulig.. en annen faktor er at på saltvanns testen ble bitene lagt forsiktig ned i en kopp før saltvanns løsningen ble hellt oppi, mens på utendørs testen ble de utsatt for regn allerede første dagen. Virker som grease og tykkere oljer taklet denne påkjenningen best (med noen litt mer merkelige untak, som f.eks at soya olje!) Litt arti å se den enorme overgangen fra 3 til 4 dager på enkelte også, da beskyttelseslaget på en måte 'sprakk' og ga en gjevn rustfarge kom over hele feltet.

du sier noe.

"mekanisk påvirkning" som vær og vind og regn som faller osv kan "vaske vekk" olja. dette blir da mest synlig på en utendørstest. her vil da oljas evne til å "henge på" stålet få innvirkning som en faktor. (er jeg helt på bærtur?)

muligens ville du kunne fått orskjellige resultater om det var sterk vind og regn, kontra vindstille og regn i testperioden og?

 

jeg er ikek ingeniør, bare tenker høyt.

Link to comment
Share on other sites

..muligens ville du kunne fått forskjellige resultater om det var sterk vind og regn, kontra vindstille og regn i testperioden og?

Jepp, sansynligvis. Men selv med sterk vind og regn, vil man ikke oppnå den slitasjen man får ved bære rundt på våpnet. Utvendig på våpnet kan man velge noe som gjør det bra i utendørs testen, mens invendig kan man ta utgangspunkt i salt testen og velge en med tilstrekkelig smøre evne som gjør det greit. Da tror jeg man er rimelig greit forberedt ;)

Forresten.. der oppe i 70grader nord, hender det kanskje at dere bruker blyant på den indre mekanismen når det er skikkelig kaldt? (ett råd jeg snappet opp av en same mens jeg bodde i Kirkenes)

Link to comment
Share on other sites

..muligens ville du kunne fått forskjellige resultater om det var sterk vind og regn, kontra vindstille og regn i testperioden og?

Jepp, sansynligvis. Men selv med sterk vind og regn, vil man ikke oppnå den slitasjen man får ved bære rundt på våpnet. Utvendig på våpnet kan man velge noe som gjør det bra i utendørs testen, mens invendig kan man ta utgangspunkt i salt testen og velge en med tilstrekkelig smøre evne som gjør det greit. Da tror jeg man er rimelig greit forberedt ;)

Forresten.. der oppe i 70grader nord, hender det kanskje at dere bruker blyant på den indre mekanismen når det er skikkelig kaldt? (ett råd jeg snappet opp av en same mens jeg bodde i Kirkenes)

her bruker vi stortsett ingenting på mekanismen når det virkelig er kaldt.

olje har en tendens til å bli treg. å selv om oljen i seg selv er tyntflytende vil eventuell snø blande seg med olje og lage en grøt som vil bli treg.

derfor tørr børse. ingenting ruster mye i 30 minus uansett. luftfuktigheten er minimal. ;)

 

på sluttstykket skrev jeg om en liten test jeg hadde hvor jeg frøs ned noen oljer i 40 minus... var endel intressante resultater.

Link to comment
Share on other sites

Interessant artikkel om oljer. (På engelsk)

http://www.grantcunningham.com/lubricants101.html

 

Kort versjonen er at forskjellige typer til hvert sitt bruk på våpen. Grease på sleiden og tynnere på mekanisme. Men bare litt smøring.

Automatgearkasse olje og kulelagerfett. Begge er spesielt laget for smøring av metalldeler og for å motstå høyt mekanisk trykk slik at smørefilmen ikke brister. Billige er de også.

 

(For veldig kaldt vær ble jeg anbefalt salisylfett på bevegelige deler av våpen. Tipset kom i fra en som forsker på isbjørn og som sikrer seg med god gammel Mauser. Det var forståelig nok ingen rom for feil her, når de bedøvet isbjørn osv. Det kjøpes på apoteket og er også ypperlig mot gnagsår)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 years later...

leste den innteresante artikelen om kva ein skulle smørra inn våpenet med. Leste berre raskt gjennom den men såg ut som om det er noe som heiter ATF olje ein skal bruka. Trur det er olje ein brukar på automatgir kasse på bilar. Einaste problemet eg ser er om den vil reagera med trestokken slik at den blir morken, rart med det smitter alltid litt over på stokken også.

Link to comment
Share on other sites

  • 6 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...