Jump to content

Kart over alle skytebaner i Norge?


greb

Recommended Posts

Ser her er noen forsøk på å lage lister over alle skytebaner Feks. http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=31&t=15835&start=0

 

Nå har jo NJFF lagt ned endel arbeid, og DFS har en god liste med baner.

 

Så for en komplett oversikt kan man gå via følgende linker

NJFF http://www.zpinmedia.com/embed/njff.no/skytebaner.php

DFS https://docs.google.com/file/d/0B6kDAG8JGYAvTTZoSUZ6RXI4OE0/edit?usp=sharing

DSSN DSSN Kart

DSSN http://www.dssn.no/index.php?doc=klubbliste

 

DFS kartet er ikke komplett, men er alle banene med kartreferanser på dfs.no. Jeg lager en ny hvis der kommer vesentlige oppdateringer.

Og unnskyld så mye til DFS sysadm hvis jeg plaget serveren litt i kveld.

 

Edit: lagt til baner fra nfps/dssn på eget kart. Oppdatert url til dssn.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Har begynt et langtidsprosjekt med å lage en Liste over skytebaner i Norge på Wikipedia. Tror jeg omtrent har kommet halvveis med å lage listen, men jeg trenger hjelp fra "lokalfolk" til å verifisere at navn osv. er rett.

 

Tanken er at man med tiden skal kunne trykke seg videre til en artikkel om den enkelte skytebanen hvor det vil være en beskrivelse, bilder, kart og GPS-koordinater m.m.. Et eksempel på en påbegynt artikkel er Løvenskioldbanen. Hvis noen finner sin egen skytebane i listen hadde det vært fint om de trykker på den røde linken og skriver noen ord.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Da har jeg fått inn i listen det meste fra Akersus, Aust-Agder, Buskerud, Finnmark, Hedmark, Hordaland, Møre og Romsdal, Nord-Trøndelag, Nordland, Oppland og Oslo. Steder hvor ulike typer baner har samme lokalisering (bue, pistol, hagle, rifle) har jeg prøvd å liste dette opp som ett anlegg.

 

Mangler fortsatt en del på Sogn og Fjordane og Østfold. Ellers gjenstår Rogaland, Sør-Trøndelag, Telemark, Troms, Vest-Agder, og Vestfold.

Link to comment
Share on other sites

Har dere vurdet missbruk av skyteanelgg, ved å legge slikt ut på et åpenet forum?

 

Kjenner til mange tilfeller av missbruk. Tror personlig vi bør holde dette inne våre klubber og organisasjoners portaler/hjemmesider. Og jeg håper de krever pålogging fra medlemmer, for å se slikt og annen ømtålig informasjon.

Link to comment
Share on other sites

Har dere vurdet missbruk av skyteanelgg, ved å legge slikt ut på et åpenet forum?

 

Kjenner til mange tilfeller av missbruk. Tror personlig vi bør holde dette inne våre klubber og organisasjoners portaler/hjemmesider. Og jeg håper de krever pålogging fra medlemmer, for å se slikt og annen ømtålig informasjon.

Nå har BJF brukt noen tusener av timer til å bygge skytebane. Vi har vært utsatt for hærverk.

Vi ønsker at folk skal vite hvor banen ligger, vi ønsker at folk kommer der og skyter.

Og skal vi få folk der må og folk finne hvor vi ligger og hva vi kan tilby.

Link to comment
Share on other sites

Har egentlig ikke tenkt over misbruk, men hva skulle det være? Folk som kommer langveisfra og skyter om natten? :roll: Dette er jo informasjon som er fritt tilgjengelig i interaktive kart hos de forskjellige forbundene, det er bare snakk om å samle alt på ett sted. Det finnes jo også en bok som heter skytebaneguiden. Tror det er viktigere å vise folk at vi finnes, pluss at det er et nyttig verktøy for skyttere som skal på stevner eller har lyst å reise et sted for å skyte litt når de er på hytta. :)

Link to comment
Share on other sites

Har egentlig ikke tenkt over misbruk, men hva skulle det være? Folk som kommer langveisfra og skyter om natten?

Missbruk kan være så mangt og blir trolig utført av folk, som ikke er medlemer. Også av krimmenelle, som skal teste ulovlige våpen. Opp i mellom årene har jeg hørt om en del baner i Drammen- og Oslo området, som har væt plaget med missbruk og hærverk.

 

Men kan nevne noen eksempler fra en bane vi hadde i Drammen tidligere. Det var 25 m pistolbanen til D.P.K. (nå Aron) og den ble kalt Brøttet. Banen var i utgangspunktet godkjent for alle pistolkalibere, men etter naboprotester ble magum forbudt. Det ble etterhvert også innskjerping av skytetider og søndag var fredlyst, med unntak av stevnedager. Vi hadde flere innbrudd i brakke. Det ble skutt i brakke, med div. kalibere, også med hagle. Det ble skutt på rammverk til skiver, også på/i benken og alt som kunne brukes som blink. Vi satte opp selvanvisere og det hjalp på skadeskyting. Kjetting som sperret veien opp, hjalp også noe en stund, før den ble sprengt. Ny bom ble montert og skadet. En mer solid bom løste problemet med å kjøpre opp til banen og parkere ute av syne. Men det stoppet ikke ulovlig skytig. Men med parkering langs Konnerudveien, skjøt de bare 5 - 10 min. og forsvant for politi/naboer kom til stedet.

 

Etter mange innbrudd i den gamle brakka, fikk vi tak i en stålkonteiner. Også den hadde vi innbrudd i, inntil vi fikk sikret hengelåsen. En ny og større brakke ble laget, hadde også litt problemer her, men innbruddsforsøkene sluttet. Men vi oppdaget en gang, at noen hadde skutt tvers igjennom brakka (trolig kl. 22.) og utover Drammen by. Det ble skutt i gjennom både det gamle takoverbygget og i det siste som ble oppsatt, etter standplassutvidelsen.

 

Det ble skutt på dager, det var forbudt å bruke banen. Og både før og etter ordinære skytetider, til og med på natta! Foruten pistolsmell, ble det skutt med hagle, maskinpistol (også AG3) og dette skapte problemer for vår lovlige bruk av banen, med masse naboprotester og styr med politi. I tillegg kom alt hærverk. Kunne nevnt mye mer, også fra andre baner.

 

Gjør som dere vil, men jeg tror at dere på sikt lager "ris til egen bak" (for enkelte utsatte baner), med å gjøre banene mer synlig for allmuen. Vil jo annta, at medlemmene klarer å finne egen bane. :) Og ved stevner er det vel ikke så vanskelig å fortsette tidligere praksis, så slik info som er myntet på godkjente skyttere forblir der. Og at det dermed blir litt vanskeligere tilgjennelig for de som driver med hærverk og ulovlig skyting.

 

Eller et register som en må logge seg inn på, for å få opplysningene dere samler. Det hadde vært bra, for jeg ser også fordeler med et slikt register.

Link to comment
Share on other sites

Det er viktig med nettvett, men litt basic informasjon om hvor skytebanene befinner seg ser jeg på som ikke-sensitiv informasjon. Jeg har nå lagt til de resterende fylkene i listen, som nå teller 1151 skytebaner. Det mangler sikkert en god del, og det er dermed rimelig å anta at det finnes godt over 1200 baner i Norge! Vi kan iallefall være stolte og si at vi har over 1000 skytebaner i daglig drift! :D

 

Det ble skutt på dager, det var forbudt å bruke banen. Og både før og etter ordinære skytetider, til og med på natta! Foruten pistolsmell, ble det skutt med hagle, maskinpistol (også AG3) og dette skapte problemer for vår lovlige bruk av banen, med masse naboprotester og styr med politi. I tillegg kom alt hærverk. Kunne nevnt mye mer, også fra andre baner.

Dette må nå være unntaket fra normalen. Det er synd å høre at kriminelle har utført hærverk og testskutt ulovlige våpen etter stengetid, men dette er jo akkurat noen få kriminelle og jeg synes det blir feil å konsentrere oss bare om de. Dessuten tror jeg kriminelle som gjør slikt som regel er lokalkjente, og at et landsdekkende skytebaneregister sånn sett ikke ville hjulpet dem noe særlig. De fleste klubber legger jo ut info om skytebanene på sine hjemmesider, og nå er det jo bare snakk om å samle denne informasjonen på et sted.

 

Jeg mener at å gjøre informasjon om hvor klubbene er, vise hva vi driver med og i det hele tatt bli mer tilgjengelig for den vanlige mannen i gata er med på å gjøre skytesporten mer folkelig og tilgjengelig for alle. På lang sikt tror jeg dette er rett strategi for å bevare skytesporten, mer synlighet vil være med på å rekruttere ikke-skyttere til å bli med. Hemmelighold og overdreven skepsis frykter jeg derimot kan skape myter om oss uten rot i virkeligheten, og selv om jeg forstår bekymringen så er jeg uenig i taktikken. Derfor håper jeg at flere kan bidra med å fylle ut og vedlikeholde listen. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Kjempeflott Sauerkrutt!!! Meget nyttig!!

Jeg tror gevinsten ved å ha en slik oversikt laaaaaaangt overstiger evt misbruk av banene som følge av en slik oversikt.

Stå på!!

Jeg skal ta tak i de banene jeg bruker her nede i Vestfold, Sauerkrutt. :wink:

 

Takker for et kjempetiltak!

Link to comment
Share on other sites

Det at folk kommer på skytebanen å driver hærverk,innbrudd eller skyter uten å ha lov til å være der er nok et ikke helt ukjent problem flere plasser, men dette er lokale folk som er i stand til å finne skytebanen uten informasjon fra internnett eller kart.

 

Jeg er leder av en bane for bilkjøring, en glattkjøringsbane eller øvingsbane som er det korrekte navnet på den i dag.

Jeg sliter med det samme problemet der, innbrudd, hærverk og folk som bryter opp låsen og tar seg inn på området om natten for å kjøre.

Det er hovedsaklig lokale folk som bedriver denne aktiviteten her, dette har vært et problem i over 30 år så informasjon på nett er nok ingen medvirkende årsak til problemet.

Link to comment
Share on other sites

Før internett og interaktive kart ble oppfunnet, var beskrivelse av vei til skytebaner mildt sagt, spennende. Så dette er positivt.

 

Når det gjelder misbruk av skytebaner, så kan må jo tenke litt sånt at det er bedre at de med urent mel i posen går for å skyte en plass som er laget for å skyte på, enn å ta turen uti skogen for å plaffe løs og 100m bak de trærne er det hus og greier (for å ta et eksempel).

 

Vi slet før med at folk skjøt på pistolbanen når de ikke skulle (Kun skyteledere og de som faktisk er aktive på stevner som kan bruke banen utenom terminlisten). Personlig så gjør det ikke meg noe, men det som irriterte var at de skjøt på skivestativene og sånt som gikk til dunders. Dette har opphørt afaik, eller så kan det være de tok til vett og hadde med seg blinker og ryddet opp etter seg.

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke ideen, jeg er i mot! Ideen er bra den. :) Det er måten dette legges ut på, jeg synes er betenkelig. Det er nok mange kriminelle (og andre ikke-medlemer, med ulovlige våpen) i mitt område, som ikke vet hvor banene er. Men et slikt åpent register, som vil det trolig spre seg enkelt (eller ved et søk) at her kan en skyte. Dette enten de bor i området, eller de er på gjennomreise, for å kjøpe ulovlige våpen.

 

Jeg tror ikke at dette vil være et stort problem, for de fleste klubber. Men i sentrale strøk og langs gjennomfartsårer, kan dette bli et større problem. Greit at skytebanen er et ok sted for skyting, enn å måtte reise langt ut i en skog og langt fra folk. Men slik skyting, medfører ofte problemer med naboer og dermed politi. (ikke bare kostander og bryderi ved rep.). I beste fall kan det bli innskrenkninger på skytebanen, dyre sikringstiltak, eller til og med nedleggelse.

 

Å komme med dette som et ledd i markedsføreing og synliggjøring av skytesporten, må være en spøk. Det er mange bedre måter å markedføre skyting på, men den har vært tilnærmet fraværende de seneste 20 - 30 år, med noen få unntak i mitt område. Hvordan et er lokalt andre steder, vet jeg ikke. Men også nationalt, er det veldig dårlig, med unntak av Landskytterstevnet, les; en type rifleskyting.

Link to comment
Share on other sites

Er du seriøs? Dette kan så til de grader brukes i markedsføring! Folk må jo få vite hvor de kan få prøve skytesporten! Jeg gleder meg hver gang jeg ser et profilbilde av noen som har prøvd leirdueskyting, eller en video av kjennsfolk som er på jakt og som jeg kanskje ikke visste jaktet. All skytesport må gjøres mer synlig for publikum, så unngår vi at dette blir "skummelt" og i verste fall forbudt. I Storbritannia er jo så godt som all skytesport blitt forbudt, dette fordi man kun tenkte på kriminelle og deres (mis)bruk av skytevåpen når de over natten innførte Firearms Act i 1997. Resultatet er at kriminalitet med skytevåpen siden har økt, samtidig som så godt som all idrett med skytevåpen har forsvunnet. Skyttere i Storbritannia må nå reise utenlands for å trene, noe de faktisk gjør. Vi kan ikke utelukkende ta hensyn til de kriminelle når vi utformer ting, kriminelle er kriminelle og de bryr seg ikke om lover. Dersom det hadde vært mer åpenhet og aksept rundt skytesport i Storbritannia så hadde det nok ikke vært så enkelt å gjennomføre et hasteforbud. Mener du fortsatt at hemmelighold er den beste måten å markedsføre skytesporten på?

 

Som du såvidt er inne på så er det også synd at det blant skyttere på tvers av forbundene verserer en del fordommer. Jeg kan ikke tenke meg noe mer ødeleggende for den norske skytesporten. Tidligere trodde jeg ikke på at slike holdninger fantes, men jeg har selv opplevd det mange ganger. Sitat: "Jeg forstår ikke at [putt inn den og den skytesporten] er tillatt". Ja, det var en DFS-gubbe som uttalte seg om vanlig pistolskyting, trolig uten at han selv noen gang har prøvd pistolskyting og vet hvilke sikkerhetskurs som ligger bak. Slike uttalelser er bare så ødeleggende for all skytesport i Norge, og jeg håper det hører til unntakene. For meg er en skytter en skytter, uansett hvilket forbund han hører til, og jeg mener vi må stå sammen uansett hvilken pistol, bue, hagle eller rifle vi skyter med. Vi har kanskje noe å lære av National Shooting Sports Foundation sine

som tar for seg treningstips til alle former for skytesport. På slutten av videoene henviser de jo selvsagt alltid folk til http://wheretoshoot.org/ for å finne et sted å skyte..
Link to comment
Share on other sites

Er ikke det noe av selve hobbyen da? Å slenge dritt om alt annet enn hva man selv interesserer seg for? Skremmende ofte hører man stadig hvor skrudd den ene eller andre skyteformen er..

Jeg forstår Geco5's bekymring, men å "hemmeligholde" skytebanene tror jeg ikke hjelper stort. Jeg har selv opplevd at 500m banen her ble stengt permanent pronte, kun på grunn av èn enkelt hendelse av ulovlig skyting. For det er faktisk vi som følger lover/ regler og rettningslinjer som blir lidende. Bøsset fortsetter med ulovligheter selv om banen er åpen eller stengt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg for eksempel er helt fersk. Jeg aner ikke hvor jeg kan trene skyting. Har funnet ut hvor det finnes 2-3 skytebaner, men jeg finner ingen informasjon om medlemskap, åpningstider, treningstider.

Litt kjedelig at en slik fin hobby skal være så vanskelig å komme i gang med for nybegynnere.

 

Et slikt tiltak som dette bør imøtekommes. Helst med åpningstider etc

Link to comment
Share on other sites

For å svare West4658: Dette er et "problem", da de fleste som driver med skyting og "har noe de skulle sagt" i en klubb er eldre folk som gjerne tilhører en gruppe som trodde internett var en greie som ville gå over kjapt. Altså nettsider (om de har) og oppdatering av disse er heller labert. Ikke at det er noe galt med disse eldre folkene, da det er de som driver klubben og klubbene hadde ikke eksistert ellers.

 

Det gjør jo heller ikke terskelen noe lavere at man mangler informasjon som man i andre sammenhenger lett finner og man er redd for å drite seg ut. Terskelen er nok ganske høy for en del før de tør å møte opp på en skytebane for å si "hei, jeg vil begynne med dette".

Link to comment
Share on other sites

Jeg for eksempel er helt fersk. Jeg aner ikke hvor jeg kan trene skyting.

Bør vel holde med register over klubber/ type skyting, samt gennerelt info., pr. kommune og minst to oppdatterte kontaktpersoner. Men hvor mange klubber har nettside og også med oppdattert informasjon? Er du først interessert, bør du kunne ta en tlf., eller sende en mail.

 

Du kan ikke trene skyting (lovlig) på en bane, uten medlemskep/tillatelse.

Link to comment
Share on other sites

Har dere vurdet missbruk av skyteanelgg, ved å legge slikt ut på et åpenet forum?

 

Kjenner til mange tilfeller av missbruk. Tror personlig vi bør holde dette inne våre klubber og organisasjoners portaler/hjemmesider. Og jeg håper de krever pålogging fra medlemmer, for å se slikt og annen ømtålig informasjon.

 

Har du vurdert at man kan gå inn på google.no og skrive inn i søkefeltet skytebaner Norge for så og få en link til NJFF og DSF som forteller deg hvor de har baner?

 

Intensjonen og tanken er god men når man kan finne alle skytebaner og klubber gjennom ett enkelt søk på google så er det ikke noe gæli å lage denne listen på wikipedia

Link to comment
Share on other sites

Meningen slik listen er satt opp nå er at man skal kunne bla seg frem til aktuelle skytebaner og kunne klikke seg videre på artikler. For artikler er det laget en standardisert infoboks for skytebaner som er ment for å legges inn i artikkelen. Bare feltene som fylles ut vil vises i artikkelen, og akkurat nå inneholder infoboksen blant annet: Skytebanenavn, evt. alternative navn, evt. bilde, status (f.eks. i drift eller nedlagt), hjemmeside, når den ble bygd osv., banelengder for bue, hagle, pistol, rifle, andre fasiliteter (som toalett), parkeringsplasser, kapasitet, eier, driftsansvarlig, brukere, adresse, kommune, fylke, åpningstider, kart/ GPS-koordinater. Si i fra hvis du kommer på andre ting som kan være nyttig å ha med, så kan malen oppdateres.

 

Jeg tror ikke det ville fungert optimalt om bare noen få hadde fått ansvar for å lage og vedlikeholde et så stort register, og derfor var tanken med å ha det på wikipedia at hver og en ildsjel kan legge til info og evt. oppdatere noe som er feil.

Link to comment
Share on other sites

Dette er ingen stor sak, værken for meg, eller skyteklubber i Norge. Som sagt tidligere, ideen er bra, bare ikke innholdet og tilgjengeligheten. Jeg håper ikke at dette vil bli et problem, for enkelte klubber. Men jeg ser, at folk ikke forstår et mulig problem. At noen tror de har funnet løsningen, på en god måte å markedføre på, så vet de ikke hva markedføring er! Og noen forsøker å lage en ironi/spøk av dette.

 

Jeg er nok en av de "eldre", da en av klubbene (pistolklubb) jeg er medlem i, har jeg vært medlem i, siden 1971. Jeg er en praktiker og utnytter det jeg finner formålstjenlig og etter min mening, vært å bruke tid på. Enten det gjelder verktøy, tekkninkk, eller tilgjengelg info. Kanske jeg har brukt internett lengere, enn mange her, selv om jeg ikke er slave.

 

Jeg begynte med data i 1988 og internett et par år etter at dette ble tilgjengelig, i Norge. Ikke for å "leike på nett" (det har jeg hatt for lite tid til), men i første rekke for praktisk arbeid og i forbindelese med prosjekter. Jeg er i første rekke en "bruker" av data, brukerprogrammer (bransje pregede) og internett. Ikke - en data friker. Men merkelig nok, så har jeg oppdaget at det finnes noe slikt som Google. :)

 

Kan nok hende jeg svarer litt mer her, hvis jeg gidder. Men som tidligere nevnt, dette er ingen stor sak! Og det er en god idde. Men, feil offentlig info., som etter min mening, KAN gi enkelte klubber unødige kostnader og andre problemer.

Link to comment
Share on other sites

Har du vurdert at man kan gå inn på google.no og skrive inn i søkefeltet skytebaner Norge for så og få en link til NJFF og DSF som forteller deg hvor de har baner?

Desverre så finnes det en del, slik info på Google. Men, ikke et samlet register! Og det er det, jeg advarer mot! Klubber kan også reversjere den infoen, hvis de ønsker.

Link to comment
Share on other sites

I dag er det nok enda viktigere for en skytebane å være synlig for folket en hva det var for 30 år siden, vi trues av bortvisning, så vell fra noen skytebaner som fra resten av samfunnet, skudd høres å politiet blir oppringt det har jo vært noen avisoppslag i høst om det.

Det at folk kjenner til jakt og skyting og hvor det foregår og at dette er noe som er åpent for alle som vil delta i vår aktivitet tror jeg vil bli viktig i fremtiden. Skytesporten må ikke fremstå som noe mystisk på hemmelig adresse.

 

Jeg skjønner Geco5 sin skepsis å det er mulig han har litt rett på noen spesielt belastede plasser, men samtidig så tror jeg at også kriminelle kan lese vegskilt å skjønner hva skilte Skytebane betyr,det står jo flere sånne skilt på strekningen Haugesund-Oslo men omreisende kriminelle ser nok etter andre ting å vist dem vil skyte så er vel en øde vei like bra, på skytebanen kan en jo bli oppdaget å muligheten til flykte er også gjerne vanskeligere en fra en vei.

 

Det er jo klart at innbrudd og uønsket aktivitet vil forekomme, men nok en gang dette er hovedsaklig folk som kjenner området fra før som står bak det meste av dette.

Dette var også et problem lenge før noen hadde hørt om Internett, der hvor jeg jobber vet vi at mesteparten av uønsket aktivitet inne på området vårt er utført av lokalkjente folk.

 

Vi er i 2014 å det å bruke Internett som hjelpemiddel er vanlig, Internett er en gave til skytesporten vist det brukes korrekt.

Jeg synes tiltaket er bra og vi trenger informasjon på nett i fremtiden for å hjelpe sporten i å bli mer synlig.

 

Vist en klubb opplever det som en belastning å stå på denne lista så er der vel også en mulighet for å bli slettet fra denne lista.

Link to comment
Share on other sites

Jeg skjønner Geco5 sin skepsis å det er mulig han har litt rett på noen spesielt belastede plasser, men samtidig så tror jeg at også kriminelle kan lese vegskilt å skjønner hva skilte Skytebane betyr,det står jo flere sånne skilt på strekningen Haugesund-Oslo

Er ikke så uenig i det du skriver, selv om jeg mener du forenkler noe, for de som kan bli berørt. Og jeg kan nevne en ting, du trekker frem. Oslo - Haugesund. Hvor mange skilt til skytterbane, er det finne langs hovedveiene der? Er det 5 skilt, eller kanskje 15 skilt? Men det er da mange ti-talls skytebaner i nærområdet, for den strekningen. På samme måte, var ikke D.P.K.s bane synlig for gjennomreisende, (nå E-18) på strekningen som nevnes! Den lå en km fra riksveg. :)

 

La meg stille et spørsmål på sidelinjen. Tror du jegerene som la ut dette på internett, gjorde jakt mer poppulært? http://www.adressa.no/nyheter/innenriks ... 168070.ece" target="_blank" target="_blank

Ikke helt sammenlignbart, men jeg tror uvettig markedføring, er "ris til egen bak". I vårt tilfelle, kanskje få klubber. Men, likevell! Det er adresse på baner/folk, jeg ønsker å sette fokus på, ikke alt annet som kan være nyttig.

 

Jeg synes også det er viktig å markedsføre skyting/jakt, som aktivitet og hobby. Men det er stedsadresser, jeg er i mot. Vet til og med om nyinnflyttede naboer, som ikke var motstandere, før de fikk vite det var skytebane i nærheten, ble det. Gjør heller folk interessert i aktiviteten/sporten, med de positive sider, type aktiviteter, m.m., enn å slå på " stortromma med sted/adresse. Det er mye annet som kan gjøres, for å fremme skyting og jakt. Markedsfør aktivitet og ikke nødvendigvis sted! Blir folk interessert, kommer de hvis de har kontakt info. og de andre har vi kanskje ikke bruk for. Men interessat info. for allmuen, kan også bedre vårt forhold til det norske folk.

Link to comment
Share on other sites

Skyting er en idrett på lik linje med annen idrett her i Norge å skytebanen er vår arena for vår idrett. En arena for idrett enten det er golf,fotball eller andre ting opplever fra tid til annen innbrudd og hærverk, dette er ikke greit men det skjer fra tid til annen, mulig det er prisen vi må betale for og ikke være en hemmelig klubb på hemmelig adresse.

 

Det eneste vi må tenke på med ei liste over skytebaner på nett er noe som ingen har kommentert her enda, hva oppbevares på skytebanen ? å er ting godt nok sikret ?

Dette trenger vi ikke å besvare her, men vi må tenke over det.

Link to comment
Share on other sites

Tenk det da, nå sitter Bønna og Frank-Johnny (som hadde hett Johnny-Frank om han var fra Sunnmøre!) og lurer på hvor de skal prøveskyte den gønnern de kjøpte i Oslo i kveld og så kan de finne fram til en skytebane på internett. Hvor skal dette ende da??

 

Før en prøver seg med at det ikke finnes et samlet register på nett fra før osv-sjekk med google. En må riktignok trykke på flere lenker men tipper Bønna&Co fikser det gitt...

Link to comment
Share on other sites

Enig. Tror neppe kriminelle som sitter med pistoler og har lyst til å trene utgjør en stor andel av eventuelle brukere av en slik nettside.

 

Jeg tipper 99999 av 100000 som vil bruke en slik tjeneste er som meg: nybegynner som ikke finner banker, åpningstider eller muligheter til å trene. Til tross for at jeg bor i Norges 5 største by :-)

 

Kjeltringer som vil "øve" kommer uansett til å fyre av noen skudd uansett om det er i skogen eller en hage.

 

Ikke problematiser og gjør noe stort ut av dette. Folk flest er ordentlige folk. Inkluder og ønsk heller nye velkommen. Kanskje Bønna og Johnny-Frank ender om som medlemmer hvis de finner en bane via en slik nettside og lærer å skyte under styrte forhold :-

Link to comment
Share on other sites

Ja, men generelt i denne tråden og på skytefeltene i Norge så virker det som folk er mer redd for at nye skal komme til under argumenter som hærverk og tyveri.

Det forekommer selvfølgelig som alle andre steder, men det overproblematiseres voldsomt.

Har selv hatt aktive verv og trenerroller i idrettslag siden begynnelsen av 90-tallet.

Ja, hærverk på vår eiendom har forekommet, men allikevel så vil vi reklamere så høyt og godt vi kan for å inkludere folk i idretten.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 1 month later...

Oppe til høyre i artikkelen er det mulig å trykke på "Vis alle koordinater i Google Maps eller Bing Maps": https://no.wikipedia.org/wiki/Liste_over_skytebaner_i_Norge Det er også mulig å bla seg frem og trykke på koordinatene til den enkelte skytebane, da får man et stort antall karttjenester som man kan trykke seg videre for å få opp kart (f.eks. Google Maps).

 

Koordinater eller skytebaner som mangler kan skrives i tråden her, og mottas med takk!

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
  • 7 months later...

Noen som har erfaring med databaser og nettside/ app-utvikling? Kanskje vi kan lage en nettside eller app for å finne nærmeste skytebane. :)

 

Database-verktøy:

https://wdq.wmflabs.org/

http://tools.wmflabs.org/autolist/

 

Listen: https://no.wikipedia.org/wiki/Skytebaner_i_Norge

Eksempel Akershus: https://tools.wmflabs.org/osm4wiki/cgi-bin/wiki/wiki-osm.pl?project=no&article=Skytebaner_i_Akershus

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...

DFS legger nå ut posisjoner og kart til sine baner og anlegg.

Knapp øverst til høyre på siden, Lag i nærheten, som sorterer banen på avstand fra din nåværende posisjon. Du må tillate nettleseren å se din posisjon for at dette skal virke.

 

https://skytebaneguide.no

 

Merk at den er i utvikling enda og ssl sertifikatet gir en advarsel, og der er sikkert bugs..

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...