Jump to content

Printbare blinker tilgjengelig på nettet


Tetanus

Recommended Posts

Link to comment
Share on other sites

kan dere si meg hvorfor mange blinker har en fikrant i overkant av skiva?

Ganske enkelt: Når du skal skyte inn med en kikkert med kors, f. eks. Duplex, #4 eller Mil Dot, så ser du vedig lett avvik fra senter hvis du sikter på et kvadrat. Jeg har laget mine egne innskytingsskiver med 6x6cm kvadrat, 1cm strek med 1x1cm rutenett som bakgrunn. Har også en tilsvarende skive med referansemønster for stolperetikler som f. eks. #1.

Hvis noen er interessert i disse skivene, så send meg en PM med emailadresse. Jeg har dem på PDF-format både i A3 og A4.

Link to comment
Share on other sites

kan dere si meg hvorfor mange blinker har en fikrant i overkant av skiva?

Ganske enkelt: Når du skal skyte inn med en kikkert med kors, f. eks. Duplex, #4 eller Mil Dot, så ser du vedig lett avvik fra senter hvis du sikter på et kvadrat.

.

så du skyter enten på firkanten eller sentrum? Hadde det ikke vært like greit med bare et kvadrat eller en diamant?

Link to comment
Share on other sites

noen av dere som har greie på disse blinkene, kan dere si meg hvorfor mange blinker har en fikrant i overkant av skiva?

Den skiva du har i innlegget ditt er en BR - gruppe skive.

 

I benchrest skytes det 5 skudd som skal bli en så liten gruppe som mulig i en slik skive.

Det er nevnt trådkors, men denne kvadraten har ingen ting med innskyting med tråkors å gjøre.

Men derimot ved å holde senter av trådkorset i et av hjørnene i kvadratet får du et mer nøyaktig siktepunkt enn ved å "beregne" senter av sirkelen. Jo mindre siktepunktet ditt blir, jo større sjanser har du for å skyte en liten gruppe.

 

Merk dere også at en benkeskytter vil mest sansynlig ikke at skuddene skal sitte i firkanten selv om det er siktet i et av hjørnene, men derimot vil han/hun at skudda skal sitte i en pitteliten gruppe et sted i sirkelen.

Gruppa må sitte et annet sted enn der hvor det siktes, for å ikke skyte bort siktepunktet.

Link to comment
Share on other sites

Er det noen som vet reglene for å linke direkte til bildene? Jeg tenker da på hotlinking. Jeg ser at det begynner å bli endel linker, men det hadde jo vært greit å kunne ha de mest brukte tilgjengelig direkte i førsteposten.

 

Er imidlertid litt usikker på om dette er lov. Er det lov så lenge en oppgir kilde evt henviser til den siden der "bildet" er hentet fra? Noen som kjenner til reglene for dette?

 

-T

Link to comment
Share on other sites

Kammeret er et forum for jakt og skytesport, så blinker som gjengir kjente personer -eller andre mennesker for den del- kan vi unngå å linke til.

 

Det utelukker over halvparten av de gode amerikanske resursene på "Printbare blinker". Det er nesten forventet å ha minst en variant av Bin Laden med trådkors. Vi har for vane her på kammeret å kunne se forbi de "uheldige" sidene med amerikansk politikk. Det burde vi kunne vi også gjøre i dette tilfellet. Om det er Bin Laden eller en vanlig "thug" på bildene trenger vi ikke å printe dem. Det er heller ikke ulovlig å skyte på bilder i her i landet. Uheldig, men ikke ulovlig.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 10 months later...
  • 2 weeks later...
  • 5 weeks later...
  • 1 year later...
  • 9 months later...
  • 5 years later...

Jeg blåser liv i denne gamle tråden med et spørsmål jeg håper noen kan hjelpe med:

 

Jeg har søkt interwebzen etter blinker, men finner ikke akkurat det jeg ser etter (neste post på på programmet om ikke spørsmål her hjelper blir selvfølgelig å slå seg løs med EDB-maskinen å konstruere noe slikt selv, men det vil sikkert ta meg flerfoldige frustrerende timer mer enn nødvendig).

 

Jeg søker en (gratis) printbar (A4) blink med METRISK rutenett bak 4 eller 5 "diamanter". Det finnes mye i freedom-units der ute, men ikke metrisk som jeg har funnet, har noen en link til noe slikt??

 

Ø

Link to comment
Share on other sites

Da ble det så jeg laget en skive fra scratch.
1x1cm ruter. Grov strek 5x5cm . 5 like store diamanter i rødt.

Måtte lagre den i .pdf for å være sikker på at målene blir riktig ved utskrift.
Det kan ikke legges ut på kammeret (.pdf), så måtte legge den eksternt.

Filen ligger her: https://sky.dalom.no/index.php/s/JdTPJ19tuCTqBV1
Passord er: 1234
NB: Du må lagre filen. Så åpne den på maskinen (helst i adobe reader) å skrive den ut. HUSK å merk av for "faktisk størrelse" under "sideskalering og -håndtering"

Bare si ifra om det kan gjøres forbedringer, det er forholdsvis kjapt å endre på ting.
Mulig at jeg forholdsvis kjapt kan lage en utgave med 1/4 MOA-ruter f.eks., om noen ønsker det. (Kan printes i 72,68% str for 1/4 MOA ruter, men da dekker den ikke arket..)
 

Edited by FreeSkier
la til printmetode for 1/4 MOA
  • Like 3
  • Thanks 3
Link to comment
Share on other sites

Da har det blitt en utgave med 1/4 MOA ruter også. Litt forskjellig design.
Samme prosedyre som over.

Fil:  https://sky.dalom.no/index.php/s/UWioKhfnINP1J5d
Passord er: 1234
NB: Du må lagre filen. Så åpne den på maskinen (helst i adobe reader) å skrive den ut. HUSK å merk av for "faktisk størrelse" under "sideskalering og -håndtering"

  • Like 2
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Dævven! Her leveres det på høyt niveau, FreeSkier!! Tusen takk! :D:D

 

Sitat

Bare si ifra om det kan gjøres forbedringer, det er forholdsvis kjapt å endre på ting.

 

Veeel... om det virkelig er sånn at jeg kan få ønske meg forandringer, så hadde jeg ønsket meg svarte mål, litt mindre diamanter, ca. 45 mm hadde vært passe (spiss til spiss), med litt kraftigere linje, ca. 10 mm, gjerne åpen i midten, uten den "ekstra" diamanten inni :) 

 

Nå føler jeg meg rimelig bortskjemt her! :ph34r:

 

Edited by oyvind1
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...