Jump to content

Sliter med synet...


Recommended Posts

Var på skytebanen i kveld og peiste gjennom 25 skudd med 338 Winmag, og 20 med 30-06.

Etter ca fem skudd begynner blinken å flimre, blir uklar i kantene og jeg må bare ta ned rifla, lukke gluggene litt for så å prøve på igjen.

 

Forbannet frustererende, men er vel en konsekvens av grå stær operasjon, og at middagshøyden er passert for lengst...

I jaktsituasjoner er det ikke problemer, men skyting på bane blir verre og verre. :evil:

 

Vil skytterbrille kunne avhjelpe noe slikt tro?

Link to comment
Share on other sites

Hehe, er det første april i dag? Neida, som han over skriver, synet ditt er nok i orden. Det er helt normalt ved varmskyting av løp.

 

Edit: hvis du plent skal skyte løpet veldig varmt, så kan du feste såkalt miragebånd over løpet, slik at det ikke forstyrrer siktebildet.

 

Det beste er bare å ta litt pauser. Så holder løpet lenger også.

Link to comment
Share on other sites

Før miragebånd / - rør ble tillatt i DFS, hadde vi metoder for å unngå varmeflimmer. Vi smurte pipa inn med vaselin! Når den ble varm, ble det dannet oljedamp, som var tyngre enn vanlig luft, og som dermed ikke steg opp i siktelinja. Jeg bruker fortsatt det knepet, når jeg skal skyte serier med tynnløpede jaktgevær, eller våpen med demper.

Link to comment
Share on other sites

Kan det være mirage... :shock:

 

Jeg har ikke vært plaget av dette før de siste tre-fire år, så tanken falt meg ikke inn i det heletatt...

Ingen av riflene har åpne sikter så det er ikke noe å feste miragebånd i, men vaselintrikset til Jegermeisteren skal sannelig prøves.

Link to comment
Share on other sites

På 338 Winmagen står det en Leica ER 2,5-10x42 med retikkel #1.

På 30-06 (hjortebørsa) er det Zeiss Victory 3-12x56 med retikkel # 40 (opplyst #4)

På den tredje i 35 Whelen er det en Zeiss Victory 2,5-10x50 med retikkel #4.

 

Vanligvis jakter jeg med lav forstørrelse, men på banen skrur jeg opp på maks.

Dermed vil vel eventuell mirage også bli mer tydelig og sjenerende?

Eller er det samme dritten uansett forstørrelse?

 

Tror fortsatt synet har forandret seg en del, for dette er noe som har oppstått de siste tre-fire åra...

Men om det er eneste årsaken vet jeg ikke.

Vaselinmetoden skal i hvert fall prøves!

 

Et annet forhold jeg har tenkt litt på, er at jeg skyter liggende på banen.

De har ikke skytebenk for innskyting, og på grunn av gammel nakkeskade er dette en drittstilling å skyte fra for min del.

Kan ikke huske at dette har plaget meg i noen grad når jeg skyter fra benk.

Kan den anstrengte skytestillingen også ha noe med dette å gjøre?

Link to comment
Share on other sites

Dermed vil vel eventuell mirage også bli mer tydelig og sjenerende?

Mirage er verre med høy forstørrelse. Med 40X så det nesten nok at en tar ei varm rifle fra bilen og ut, og iallefall 1-2 skudd, så "koker" det synlig.

Mirage, nakkehelvete, dårlig lys, motlys, uskarpe sikter, hva det nå er som kompromitterer bildet vi skal se på, etterhvert som vi blir eldre, øyet blir stivere, og får flere skavanker, så får vi mindre evne til å kompensere, og blir mer plaget av slikt.

For min egen del så ser jeg dette meget godt på resultater på banestevner, jeg skyter vesentlig bedre på liggende om sola skinner på skivene, eller man har moderne, gode lysløsninger på skivene inne. Er det motlys, eller lite lys, så ryr 9erene på, skudd som så gode ut, er ikke så gode...

Briller hjelper jo om en skyter med åpne sikter, men kikkerter kan jo justeres for synsfeil (+/-) og briller er igrunnen bare i veien, bortsett fra når uforutsette ting skjer, jeg er for briller som beskyttelse, men får ikke alltid til å bruke dem.

 

Ad mirageband, så er sånne som festes med borrelås greie når en ikke har fester til dem. En slik til innebruk kan en lage av noe stiv papp f.eks.

Her har jeg laget en av en feltblink, den er festet med borelås foran, og med strikk til kikkerten bak. Har noen strikk rundt pipa for å lage avstand mellom den og pappen.

8700DD0E-7FF5-4C01-9301-36F58E72EFCD_zpsilq1crsy.jpg

 

Lyddempere er det første en skal få vekk om en plages med mirage, de blir varme minst 10 ganger så fort som pipa. Evt. kan en ha et "miragetrekk" utenpå, men da blir de fort så varme at de kan ta skade av det. 20-25 skudd i rask rekkefølge kan skade en godt isolert aluminiumsdemper. Tar da utgangspunkt i en måling på min Hausken Ti (som er Ti) på 338LM, den økte med 13°C per skudd... Jeg gav meg da rundt 200°C. 250°C over litt tid vil svekke de utfellingsherdede, sterke aluminumstypene varig.

 

Ad nakken, så vil en kinnstøtte kunne hjelpe, da en slipper å holde hodet oppe med makt. Det er VELDIG nyttig for vedvarende presis skyting liggende med tofot f.eks. enten en har nakkeproblemer eller ikke. Eventuelt kan en skyte sittende, ei god sittendestilling er for mange like stødig som liggende uten reim. Selv tror jeg jeg skyter bedre sittende enn på magen om jeg ikke får bruke reim, knestående er også ei fin stilling som sparer nakken, nyttig på jakt også - men den blir ikke mer behagelig med alderen, så der skal jeg ikke påstå noe. Hiver du en "pøll" under ankelen du sitter på så kan du sitte 37 ggr så lenge, og du sitter stødigere.

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Mirage allerede etter 5 skudd ?

Kan skje om løpet hadde olje på seg utvendig.

 

Har selv skjeve hornhinner, og om jeg sikter lenge (sitte lenge å finsikter fra benk for å teste ladninger/presisjon) så begynner ting å bli uklart i kikkerten. Når jeg skyter DFS, så er jeg helt nødt til å bruke skytebrille.

 

Tips: Prøv å sikt på noe ca like lenge som du siktet på blinken mens du var på banen, men uten å skyte. Da vil du fort se om det er mirage eller øynene som blir slitene.

 

Skyter du med begge øynene åpne, eller kniper du igjen det ene ?

Link to comment
Share on other sites

Jo større forstørrelse, jo mer plager miragen.

 

Jeg ligger stort sett bare når jeg skyter på bane. (langhold med tofot). Jeg merker at siktebildet er litt mindre skarpt enn hvis jeg står f. Eks. Det tror jeg er fordi det er vanskeligere å kikke med pupillen beint inn mot kikkerten. Det er ihvertfall min teori. En annen ting er når man blir eldre, så kan buskete øyebryn skape bry når man ligger og skyter. Har jeg erfart :-)

Link to comment
Share on other sites

Kniper du igjen et øye, så vil synet blir dårligere på det andre, holder du pusten mer enn 6-8 sekunder (kanskje bare 3 i noen tilfeller) vil synet bli dårligere, alt dette blir verre med alderen, siden øyets evne til å tilpasse seg blir dårligere.

Sikting roter til blunkeintervallene, og øyet blir som regel tørrere, det kan og gi uklart syn. Pauser, og masse blunking hjelper.

Mange får "flytere" med alderen, det er grums i øyet som en ser, i veien for det en skal se, verre med alderen... Som legen min sa: "det blir nok verre".

 

K

Link to comment
Share on other sites

Kontaktlinser forandrer styrke når øyet blir holdt "lenge" åpent i siktefasen. Overflaten på linsene tørker ørlite og det er nok til at styrken på linsa endres ganske mye. Bruk briller! Også pga sikkerhet, jeg ser idag pga briller. Uten briller hadde jeg vært blind pga havari med fabrikkammo. Hylsa kom ut i flytende og gassform. Brillene beskyttet øynene men det kom messingbiter ut av resten av ansiktet mitt i ukevis etterpå.

 

PS: En billig skyteforsikring for høyrehendte er å skaffe seg en orginal KV59 sniper med kikkertsikte og sette den i skapet. Går høyre øye i DOS kan man bare fortsette å skyte med denne. Mirage er ikke noe problem og lading med klips går som en drøm. Jeg har hjulpet et par desperate skyttere med dette KV-oppsettet.

 

Rifle-Kongsberg-Mauser-M59-kikkert-63506-4.jpg

Link to comment
Share on other sites

Mirage allerede etter 5 skudd ?

 

Å joda... Jeg har en skarve .308, med en Hausken JD228. Fem skudd var nok til at det ble håpløst å skyte på blink. Dette var en lavt montert Leupold VX6 2-12x42. Jeg konkluderte først med at jeg snart måtte ta frem hvit stokk og kjøpe førerhund, men så var det ikke fullt så ille med en Zeiss Victory i 2,5-10x50, i medium-montasje (Leupold QR, vekslet mellom siktene).

 

Slik drev jeg på:

Fem skudd med Leupold-siktet på. Begynnende mirage og vanskelig med neste serie. Grublet, ventet og byttet til Zeiss'en. Ikke så stort problem på fem skudd. Byttet kjapt tilbake og skjøt med Leupolden på igjen. Mirage. Selvsagt var det feil på siktet da, siden Zeissen var bedre! Merkelig nok var Leupolden perfekt da jeg tok den av rifla og holdt den i hendene og så på blinken. Da var det montasjen det var noe feil med, spenning i røret pga det... Men hvorfor var da Zeissen bedre? Var jo samme baser på samme sted på samme rifle!? Skjønte ikke bæret...

 

Lite tenkte jeg på at løp og demper rakk å kjøle seg litt ned mens jeg grublet og ventet... Zeissen satt også i litt høyere montasje, og senter i siktet kommer da noe høyere. Kan hende den lille forskjellen også hadde litt å si?

 

Konklusjonen var at jeg holdt på å sende inn dette Leupold-rælet, et par måneder gammelt, for sjekk. Så var det noen som hvisket "mirage" i øret på meg...

 

Hadde jo ikke opplevd slik med .222'en noen gang. Der kunne jeg jo stort sett bare skyte og skyte. Men den lille fisen gir jo ikke så mye varme, og den lille demperen kjølet seg fortere ned også.

 

Det hele ble til at jeg synes tråden jeg satte i gang, om feil på Leupolden, til slutt ble litt pinlig... :oops::lol:

 

Hvit stokk og førerhund står på vent, Leupolden er solgt, og Zeissen sitter på .222'en i dag (akkurat det siste er en pinlig sak det og...), mens en S&B 1,5-6x42 sitter på æljrifla. Skulle ikke forundre meg om det er noe feil der og! :lol:

 

Men selvsagt, er man i tvil om synet er i orden, reis til optiker eller øyelege. Når man passerer førti, blir synet gjerne ganske så ustabilt over ganske så kort tid. Små endringer man ikke merker i hverdagen, merker man nok lettere når man skal konsentrere seg på en liten flekk i det fjerne gjennom glass. Selv er jeg halv nitti, og de siste tre, fire årene har synet "gått i alle retninger". Ting tyder på at det er i ferd med å stabilisere seg igjen, men fra å være nærsynt og med skjeve hornhinner, har jeg i tillegg blitt langsynt, med progressivt glass i brillene som resultat... Mulig jeg bør revurdere hvit stokk og førerhund etter hvert!

Link to comment
Share on other sites

Sto ikke noe om demper i første posten, så regnet med at demper ikke ble brukt.

Jeg sliter med akkurat det samme som trådstarter om jeg skyter/sikter lenge nok.

Jeg er høyreskytter og har venstredominant øye og klarer ikke å skyte med begge øynene åpne.

 

Til dfs så bruker jeg skytebrille med lapp foran venstre øye, og jeg har da begge øyne åpene når jeg sikter, da kommer ikke dette problemet.

Jeg har ikke prøv med lapp foran venstre øye når jeg skyter med kikkertsikte, men vil tro det hjelper der også. (har ikke sett så mange "sjørøvere" på elgbanene rundt om)

Link to comment
Share on other sites

Noe jeg har merket siste årene er at jeg tåler ekstremt lite vind/trekk på øynene før tårene renner.

Veldig plagsomt både ved skyting på bane og på jakt.

Er dette også noe som kommer med alderen, eller er det tårekanaler som er tette ?

Link to comment
Share on other sites

Hos meg har det i alle fall kommet med alderen..

 

Et annet pussig fenomen er at synet tilsynelatende blir bedre i yr/småregn. Under tørre forhold må jeg ha på briller for lese sms, men med yr går det uten.

Link to comment
Share on other sites

HAr plutselig fått skjeve hornhinner og trenger en synsjustering på normalsynet også, prøvde kontaktlinser, det var helt jævlig, så briller er nok løsningen.

Dette gjør seg gjeldende ved bruk av lyspunktet på kikkertsiktet, men stiller styrken så lavt at skyggene av prikken blir borte.

Det er jo helthåpløst å jakte med briller

Link to comment
Share on other sites

Kan Være mirage ja, er veldig plaget med det sjøl og til tider. Da blir det som flimring på øynene når en ser i siktet ja. Jeg er motsatt, får bare bedre og bedre syn med årene. Jeg ser så bra at det nesten er skummelt. Kanskje det er for at jeg bruker synet mitt mye? .

Link to comment
Share on other sites

Interessant at det er flere som har utfordringer når det gjelder syn og siktemidler.

 

Jeg bruker ikke demper så det er ikke noe moment for min del.

Men "tror" at flimmeret kan være en kombinasjon av mirage, og at jeg anstrenger øyet til å fokusere på svarten over lengere tid?

 

Skal teste ut om dette også oppstår om jeg bare simulerer skyting (tilsvarende ca 20-25 skudd mot blink)

Det gode er at det ikke påvirker jaktutøvelsen i noen som helst grad.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...