Jump to content

HAGLE GIS BORT TIL FØRSTEGANGSJEGER!


Jonas.L

Recommended Posts

Jeg har prøvd og bytte fra meg en Rem. 870 Magnum Exspress en stund,

fordi jeg ikke trenger denne hagla lenger.

I dag husket jeg Netlands kjemeidè om og gi bort det man ikke trenger til en "kommende jeger."

Flaut og ikke tenke på det med en gang , men jeg vil selvfølgelig nå prøve og holde den tradisjonen ved like.

Våpene jeg ønsker og gi bort til verdig kandidat er:

Har en Rem.870 Super Magnum 12/89 med SigSauer r?ngt,slug shoke og picatinnyrail(avtagbart med 2 pinns) samt vanlig 1/2 hagle shoke.

Hagla har g? ca 700 skudd p?ane og 25 slug.

Denne er 3 ?gammel og ser ny ut.Sitter ogs?asyhit p?enne.

Kan få med en del ammo og pussesett.(Slug Ferderal 35st )

 

Tillegg: Det blir gjort avstemning i jaktlaget Roa Jakt og Tjuvfisklag om hvem som er den rette kandidaten.

Dette er fordi det er mest rettferdig for søkerene.

 

 

Kriteriene for søkeren av dette er:

 

Alle kan søke.

 

Avlagt jegerprøve.

 

Godkjent våpensøknad (kan gjøres i etterkant)

 

Og den klassiske "Hvorfor deg?"

 

 

 

Mvh

 

Jonas Lunde

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Skriver for min sønn Joakim på 14 år. han er veldig ivrig og har vært med og sittet på post på elg og rådyrjakt. Han har dysleksi og har slitt mye på skolen med lesing og skriving, derfor var det en skikkelig oppmuntrer att han nå tok jegerprøven med 0 feil. fikk den riktignok muntlig men har sittet maaaange timer og lest og studert jegerprøveboka, var nok en stor seier for han og lykkes med noe som innebefatter lesing/teori. Og allerede dagen etter prøva var klar begynte han og ønske seg hagle så det står øverst på konfirmasjonsgave lista.

Link to comment
Share on other sites

Hei,

 

Jeg heter Anders og er 18 år gammel. Jeg har nettopp klart jegerprøven og gleder meg til å komme ut i skogen :). Problemet er at jeg ikke har noe å jakte med. Min situasjon er slik at det er veldig stort press på skolen og kan derfor ikke jobbe så mye, så sliter med å skaffe nok penger til en hagle som jeg kan bruke til jakt. Jeg har vært med på jakt en gang, sammen med onklene mine i høst. Det var sjøfugljakt og selv om jeg ikke kunne jakte selv var det utrolig morsomt og spennende å være med. Har siden da fått en stor interesse for både jakt og våpen og lest alt som er på dette forumet!

 

Har planlagt alt som trengs til jakta, men når lista fylles opp med dyre ting som våpen og våpenskap blir det vanskelig for en 18åring som fortsatt studerer og få brukt det jeg lærte på jegerkurset. På den lista står det nettopp en Remington 870, derfor ble jeg veldig glad når jeg så dette innlegget :).

 

Hilsen Anders

Link to comment
Share on other sites

Heisann!

 

Jeg heter Jon Einar og er 16 år. Er rett og slett jaktidiot slik det høres ut på mine venner og foreldre. Hver dag etter skolen i august og september så tar jeg moped fatt og drar ut på jorden her for å jakte due. Nokså uvanelig til se en kar kjørendes rundt på en gammel tempo med hagla på ryggen (lånt) og fult kamuflasje utstyr i byen, på vei ut åkerne tenker jeg.. :-)

 

Ellers så drar jeg med toget til onkelen min som bor på gård flere ganger i løpet av høsten og jakter skogsfugl og ender. Har også fått lov til å være med på elgjakta og fått meg rifle. Men en egen hagle det mangler jeg. Har brukt fatterns en god stund, men vil veldig gjerne ha en egen og en Remington 870 har stått øverst på lista. Penger har gjort at jeg ikke har investert i en egen enda dessverre, men har hatt det i planene i det siste. Hadde vært helt fantastisk å kunne fått denne muligheten. Har kurset og papirer skal jeg nok få i orden kjapt.

 

Jon Einar :D

Link to comment
Share on other sites

Hei!

 

Eg heiter Pål Andre og er ein 17 år gammal gut. Har vert med på rypejakt før, med ei gammal enkeltskudds hagle som eg har lånt av mamma. No er ho begynt å jakte og brukar den en del. Eg og ho har vert på nokre turar og det har vore veldig kjekt og spennande, viss eg får gå rundt med eiga hagle, er eg sikker på at det blir endå meir spennande. Når eg såg dinne "anonsen" fekk eg eit lite håp om at det kansje kunne bli jaktturar i lag med både mamma og fleire andre, der eg sjølv har med meg ei hagle. Kurset har eg.

 

Kvifor meg? Fordi eg ville blitt utruleg glad. Eg håpar at dette er god nok grunn for deg til å gje meg hagla di, for meg er det en grunn meir ein god nok. For jakt er det kjekkaste ein kan gjere på, og eg lovar at dersom eg får hagla di, skal den bli veldig godt brukt.

 

Pål Andre

Link to comment
Share on other sites

Hei.

Jeg er en gutt på 18 år, og omsider har jeg fått råd til å ta jegerprøven (er ikke ferdig enda).

Den største interessen min siden jeg var liten har bestandig vært jakt, fiske og friluftsliv, men de siste par årene har jeg ikke fått hvert noe i marka pga skolegang i by, men nå når jeg får tatt jegerprøven kan jeg endelig få kommet meg litt ut i skauen å fått noen fine jaktopplevelser.

Jeg er oppdradd med våpen, så jeg har uendelig med respekt for alt av skytevåpen!

Hagla ville blitt godt tatt vare på ;)

 

mvh Petter

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Da drar jeg på isfiske med jaktlaget og avstemning blir på lørdag

og den som vinner blir anonsert på søndag.

Jeg sender også en PM til vedkommende med min kontakt info.

Så tar vi det derfra.

Vi er 3 stykker som skal stemme så det er rettferdig for alle :D

Ha en god helg.

 

Mvh

 

Jonas Lunde

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Flott tiltak dette!Moro å se at det er flere som vil hjelpe andre,som kanskje ikke er i en like heldig situasjon som man selv.

 

Jeg var faktisk avgårde i går og avleverte haglen jeg ga bort her på kammeret for en stund sidenhttp://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=3&t=31741

 

Møtte Bestefaren som haglen skal stå registrert på,samt onkelen til gutten.

De kunne fortelle om en som gledet seg mere enn alt i verden,og jeg er ikke i tvil om at børsa skal bli godt brukt,og få ett verdig børseliv videre.

 

Føles egentlig ganske bra å gjøre en god gjerning,skal faktisk vurdere å gjøre flere :lol:

Link to comment
Share on other sites

Hei

 

Jeg er en gutt på 17 år, som har tilgjengelig jaktområde med mye dyreliv.

Desverre har jeg ikke noe penger til våpen etter jeg nylig tok jegerprøven.

 

Har hatt en del problemer gjenom skoletidene med teori fag, Dette har da slitt en del på selvtilliten de siste årene.

Fikk være med min far på jakt en del ganger og falt derfor med en gang for interessen for jakt.

 

Kjempe glad i natur i og med at jeg går på jordbrukskole.

Hadde vært et kjempe oppløft om jeg kunne hatt en egen halgle å jakte med nå som jeg har tatt jegerprøven i tillegg. Og siden jeg har tilrettelagt skolegang har jeg masse tid som jeg helst vil bruke på jakt, istedet for å bare vente på at kroppen skal bli slitt ned ved å sitte inne foran en pc hele dagen.

Men har som sagt ikke råd til noe våpen selv. Derfor er denne muligheten unik for livet mitt.

 

Har store sjangser for å få våpen tillatelse i og med at jeg aldri funnet på noe kriminelt. (håper heller ikke på å gjøre det)

 

Kan ikke jakte så mye med min far fordi han er ofte på jobb og jeg får heller ikke låne haglen hannes. :( , men de gangene vi har vært på jakt har jeg hatt det kjempegøy :)

 

Hilsen Magnus

Link to comment
Share on other sites

God kveld Superhansen.

Du tok opp arven etter Netland og det står det respekt av.

Jeg lot meg inspirere av dere to som var ute først og det sies

at den" tredje gange" har det blitt tradisjon.

Når jeg som du ser alle de gode søknadene er det trist og ikke

kunne gi til alle. Håper virkelig at det kommer noen etter oss igjen

og fortsetter denne "ideologiske kammerånden".

Jeg håper også at de som får våpen gjennom denne "ordningen" ikke

glemmer hvordan de fikk sitt første våpen og gjør det samme med de

våpnene de selv ikke skulle trenge en dag.

 

Mvh

 

Jonas Lunde

Link to comment
Share on other sites

Hei er en gutt på 16 år som avla jegerprøven i fjord.

Er ofte med venner på jakt, men da kun som følge. Og kunne tenkt meg et eget våpen så jeg kan delta på jakten selv.

Bor i en liten kommune med store jaktmuligheter rett utenfor døra.

 

Grunnen til at jeg gjerne skulle fått ei gratis hagle er at min økonomi tilsier at et haglekjøp er uaktuellt.

Og siden jeg ikke har noen foreldre som jakter eller har noe spesiell forståelse for det så bli sjangsen mindre for sponsing fra den kanten.

 

Jeg har litt erfaring med våpen fra leirdueskyting her i kommunen. Der har jeg lånt våpen fra kompisser og klubben.

Skulle gjerne hatt ei egen haggle til jakt og trening.

 

mvh sindrek

Link to comment
Share on other sites

Jeg håper også at de som får våpen gjennom denne "ordningen" ikke

glemmer hvordan de fikk sitt første våpen og gjør det samme med de

våpnene de selv ikke skulle trenge en dag.

 

Mvh

 

Jonas Lunde

 

Jonas, jeg kan forsikre deg om at noe sånt ikke kan glemmes..

Som de som har hengt her en stund husker, fikk jeg den svært sjokkerende æren av å oppleve å bli mottager av Kammerdrillingen(Tm.) Dette var en emosjonell malstrøm..riktignok gledelig, men med en del dyptpløyende refleksjon som følge..

 

Jeg har imidlertid fått lov til å være med på å dra slike prosjekter senere som prosjektkoordinator og børseforedler, og må faktisk innrømme at det ga meg minst like stor glede... :D

 

Derfor..atter en gang takk for at du viderefører tradisjonen og jeg er sikker på at du også vil få stor glede av tiltaket ditt :wink:

Link to comment
Share on other sites

Nok en gang et ufattelig godt tiltak!

 

Jeg skulle gjerne hatt en slik selv, men siden jeg har hagle fra før av og ikke er førstegangsjeger så er jeg vel relativt langt unna å bli vurdert :lol:

 

Jeg vil likevel legge inn et lite innlegg for lillebrorer min. Han er 20 år nå, lærling, og har jegerprøven. Han har dessverre ikke vært så aktiv innenfor jakt som jeg hadde håpt på, mye fordi han ikke har noe våpen. Her for en stund siden sendte han inn søknad på hagle og fikk denne godkjent, men har ikke fått brukt den da han ikke har råd til hagle nå likevel :(

 

Det var den lille søknaden for lillebroren min hvertfall, uansett hvem som får hagla... Dette er en utrolig bra og flott måte å både rekruttere jegere og hjelpe andre (yngre) jegere inn i en flott hobby (kan jeg kalle det en hobby?). All honør til alle som har bidratt med å gi bort våpen til nå.

Link to comment
Share on other sites

Dæven steike for et toppers opplegg. Hadde vi alle gjort noe lignende hvis økonomien vår tillot det, så trur jeg rekrutteringa hadde blitt bedre 8) Men det skal sies at det er ganske mange "gærne" voksne også da, som mener at dette er skadelig for hjernen dems. At vi dreper ting osv. Hva skal man stille opp med da'a, for å snu huet på sånne ?

 

Det er jo mange som ikke har råd til å gi unga våpen, og da stopper det seg sjøl. Jeg vil ihvertfall mye heller se blide, glade og fornøyde unger/ungdommer i skauen, enn triste, dopa, kriminelle på gata. Det skjærer meg i hjertet hver gang jeg ser ungdom som har gått under :cry:

 

Jeg har sjøl en som blir 3 år imorra, og jeg går rundt og er pissredd for hvilken vei han velger. Men det skal ihvertfall ikke stå på min innsats fremover. Det er helt klart.

 

Jeg klarer ikke å gå rundt å jakte så mye som jeg ønsker, men det går jo an å jakte litt, lage bål, grille pølser, skyte leirduer/blink osv. Og man kan jo overnatte ute i skauen også, og gå småturer. Mye man kan gjøre, og hvis poden min blir som meg, så får han ikke kommet fort nok hjem fra skolen-og fattern fort nok fra jobben. Slukte middagen, også hoppa inn i bilen og tok oss en tur innover skauen. Sånn var det til jeg ble 16 år. Da fikk jeg mopedlappen. Og da ble jeg uavhengig av andre gitt :D:mrgreen:

 

Det var deilig det. Muttern var redd jeg kom til å vimse mye i "by'n" det lille tettstedet her, men der er det en stor prosentandel av folk på skråplanet her jeg bor, men jeg dro alltid på jakt. Satt på post kl. 04 på morran, også dro jeg på skolen i 08 tida. Av og til hang det da en bukk i garasjen som kunne flå's da jeg kom hjem fra skolen. Ikke 10 ville hester kunne holde meg unna skauen da jeg var liten/ungdom og i tidlig voksen alder.

 

Og sånn håper jeg poden min blir også. I min familie...dvs...tre.- og 4menninger av meg har havna på skråplanet, og sliter med å komme seg inn igjen, men løpet er kjørt for dem, så dem kommer aldri ut av narkohelvete igjen :cry:

Det er forjævlig.

Link to comment
Share on other sites

GRATULERE JON EINAR :D

Roa Jakt og Tjuvfisklag har enstemmig kåret Jon Einar som vinner av hagla.

Grunnen for dette er den enorme entusiasmen han har samt høy aktivitet her på kammeret.

Vi skulle ønske at vi kunne gi til alle fordi det er så mange gode søknader,

men vi fant ut at Jon Einar er den vi mener passer best for denne hagla.

Takk til alle som har tatt seg bryet med og skrive en søknad og vi ønsker dem lykke til videre.

Etter at jeg har sett hvor mange det er som trenger litt hjelp så håper jeg at det ikke

er lenge til noen graver litt i skapet og finner frem noe de kan gi til nye håpefulle jegere.

 

Mvh

 

Jonas Lunde

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...