Jump to content

Noen spørsål om en Sauer & Sohn S/S!


Frank

Recommended Posts

Heisann!

 

Sitter nå her med en kamerat og hans J.P Sauer & Sohn Suhl S/S.

 

Etter å ha lett rundt på nett og dette forumet tror vi at dette er snakk om en Model 8, produsert i Februar 1956. Den er i kaliber 16/70 og har ekstraktor.

 

På løpene er den merket med Krone over U, W og N. Det står Nitro skrevet også. Dette har jeg lest meg til at betyr at den har trangboring, vanlig godkjenningstempel etter prøving, og den er godkjent for røyksvakt. Den er merket i kaliberet 16/70, har Sauer Sohn sine 2 S'er og er merket 256, som da betyr Februar 1956?.

 

Løpene er merket med Special Gewehr, 4 ringer som ligner på OL ringene, og Lauf Stahls G1.

 

I tillegg til disse merkene jeg tror jeg har funnet ut av, er det et lite våpenskjold med det som ser ut som en hammer og et annet objekt i kryss i midten. I tillegg en liten ørn ved siden av kronen med U og W.

På siden av låseblokken(?) er det en S i en slags avrundet trekant. Under den står det 32/1108/100'/

 

Skal prøve å ta noen bilder, men sliter litt med dårlig kamera :)

 

Anyways, er det mulig å skyte lerduepatroner i stål med ei sånn hagle? Og, er det noen som har noen formening om hvor mye den kan være verdt?

 

Mvh,

 

Frank

 

Merkene:

http://i76.photobucket.com/albums/j33/Frank113/CIMG2403.jpg

 

Våpenet:

http://i76.photobucket.com/albums/j33/Frank113/CIMG2411.jpg

http://i76.photobucket.com/albums/j33/Frank113/CIMG2412.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Hei!

 

denne var mistenkelig lik den gamle haglen min, såvidt jeg ser prikk lik!

Har skutt ca 1000 stålhagl med den på leirdue og det har virket greit, den er garantert ikke godkjent for dette men ser ut som den har overlevd (mulig trangborringen har blitt slitt, det har jeg ikke sjekket) Hvis ikke den har affeksjonsverdi så tror jeg nesten ikke den har verdi i det hele tatt så det er jo isåfall bare å gnu på med leirdueskudd å kose deg i de 1000 kanskje 5000 den varer!

Link to comment
Share on other sites

  • 10 months later...

Hei

Er denne hagla vanlig? Var ei slik hagle jeg skjøt mine første ryper og harer med. Lånt av min far. Han kjøpte si for omtrent 30 år siden. Aldri vært noe tull med den, og er like god som ny. Var visstnok nokså dyr da den ble kjøpt.

 

Etter min mening en utrolig god hagle, som gjorde at jeg fikk sansen for sideliggere. Ligger utrolig godt og støtt i hånda. Spesielt for oss som har hender i størrelse yeti.

Link to comment
Share on other sites

Jeg regner med at den fattern har er fra 70-tallet.. Det skal jeg sjekke opp. Men er jeg som har stått for pussen og oljing av treverket, og det er helt perfekt sist jeg sjekka.. Er det råte og slikt som er problemet, eller er det bare svakt?

Link to comment
Share on other sites

Noen mener at det er div pussing og oljing av treverket som gjør det. DVS at petroliums baserte oljer løser opp treverket på disse haglene. Men generellt er det vel et sprøtt virke som gjør det, så blir det forsterket/oppløst av oljer.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...