Jump to content

Haglstørrelse og antall


rypert

Recommended Posts

Noen som vet hvor mange hagl det er i en tungsten matrix 12/70 patron med 36g (1 1/4 oz) ladning i US1? Og hvor store haglene er? Evt link til tabell hvor det står.

US1 er lik Norsk B og hvert hagl har en diameter på 4mm. Tungsten matrix har ganske nøyaktig samme egenvekt som bly (10,6)

Med 36 gram av dette materialet i patronen fordelt på hagl med 4mm Ø vil patrona inneholde 101 hagl. Går vi ned en millimeter i diameter til US5 som er lik Norsk 4 med 3mm Ø, så øker antallet hagl til 240 stk :roll: Og dersom du velger stål istedet for tungsten matrix i din 36 grams US1 patron vil antallet 4mm stålhagl vere 138, og med US5 3mm stålhagl blir antallet 326 :wink:

Link to comment
Share on other sites

Noen som vet hvor mange hagl det er i en tungsten matrix 12/70 patron med 36g (1 1/4 oz) ladning i US1? Og hvor store haglene er? Evt link til tabell hvor det står.

US1 er lik Norsk B og hvert hagl har en diameter på 4mm. Tungsten matrix har ganske nøyaktig samme egenvekt som bly (10,6)

Med 36 gram av dette materialet i patronen fordelt på hagl med 4mm Ø vil patrona inneholde 101 hagl. Går vi ned en millimeter i diameter til US5 som er lik Norsk 4 med 3mm Ø, så øker antallet hagl til 240 stk :roll: Og dersom du velger stål istedet for tungsten matrix i din 36 grams US1 patron vil antallet 4mm stålhagl vere 138, og med US5 3mm stålhagl blir antallet 326 :wink:

 

Hjertelig takk. :) Litt nyskjerrig på hvordan du kommer frem til dette? Tabeller, eller regner du?

Link to comment
Share on other sites

Har aldri helt forstått meg på forskjellen på US og Norsk, noen som vill forklare meg det?

Sist jeg kjøpte BB så var det Eley vismut 12/70 og den sto det 4,1 mm på.. Er detta norsk BB eller US BB?

Hei Rolfi.

Jeg mener bestemt at Eley bruker engelsk (UK) nummerering på sine patroner, og disse avviker bittelitt fra norsk og US nummerering. 4,10 mm ligger nærmest 4,00 mm, og det tilsvarer US 1, altså norsk B.

Når det gjelder BB, altså 4,50mm Ø, så har norsk og US lik nummerering. Ellers, fra B og nedover i diameter kan du se av tabellen nedenfor at det er ett nummer i forskjell på like haglstørrelser:

US 1 Norsk B 4,00 mm Ø

US 2 Norsk 1 3,75 mm Ø

US 3 Norsk 2 3,50 mm Ø

US 4 Norsk 3 3,25 mm Ø

US 5 Norsk 4 3,00 mm Ø

US 6 Norsk 5 2,75 mm Ø

US 7 Norsk 6 2,50 mm Ø

US 8 Norsk 7 2,25 mm Ø

US 9 Norsk 8 2,00 mm Ø

Link to comment
Share on other sites

Norsk B har jeg aldri hørt om , skal ikke si at det ikke finnes, men har samlet haglepatroner noen år og mellom norsk 2 og BB har hverken Nitedal eller Raufoss noen nr. Da må du svært langt tilbakei så fall. Bak på en pakke Nitedals Spesial står det haggel nr 2 - 3,5mm , haggelnr BB- 4mm , haggel nr A -4,5mm

Men til saken: i en US 1 er det ca 100 haggel i en 12/70 35 gram -bly vel å merke

Link to comment
Share on other sites

Hvordan 100 hagl med diameter på 4mm får plass inn i en liten haglpatron i størrelse 12/70, det fatter jeg ikke :) 4mm er jo ganske store hagl. Er tungsten matrix det er snakk om.

Det spiller ingen rolle om patronen er 70, 76 eller 89mm. Ett hundre runde kuler av bly (eller tungsten matrix) med en diameter på 4mm veier ca 36 gram, og akkurat dette er en fysisk lov vi ikke får gjort noe med :wink: Jeg tror du skal skjære over noen patroner og tømme ut haglene og telle dem :idea:

Visste du forresten at en 24 grams stål leirduepatron i US7 inneholder 376 hagl med en diameter på 2,5mm?

Norsk B har jeg aldri hørt om , skal ikke si at det ikke finnes, men har samlet haglepatroner noen år og mellom norsk 2 og BB har hverken Nitedal eller Raufoss noen nr. Da må du svært langt tilbakei så fall. Bak på en pakke Nitedals Spesial står det haggel nr 2 - 3,5mm , haggelnr BB- 4mm , haggel nr A -4,5mm

Men til saken: i en US 1 er det ca 100 haggel i en 12/70 35 gram -bly vel å merke

Her er dokumentasjon både på haglstørrelser, nummerering og antall hagl til noen forskjellige materialer:

NJFFs Testjegerprosjekt fra 2006.

LAST NED, SKRIV UT og HENG OPP :D

Tabellen jeg refererer til ser dere på side 16 i pdf-fila. Norsk B er også med.

http://www.njff.no/portal/pls/portal/docs/1/98503.PDF

Link to comment
Share on other sites

  • 6 years later...

Snart er vi der igjen (ofre en blypatron) :D ... skjære opp, - telle antall hagl i patronen(e) vi vil teste.

Prøveskyte på 35m,- nøyaktig oppmålt - "skritte opp"blir for dårlig.

Skyter man godt og er fortrolig med sitt våpen, kan sirkelen (75 cm Diam) på papiret/pappen du skyter på godt være ferdig opptegnet på forhånd eller man kjøper ferdige skiver med opptegnet hare/fugl der også den ytterste sirkelen alltid har 75cm Diam. - Skuddet må da sitte nøyaktig i mitten.

Mange fortrekker likevel å skyte først og deretter "tegne" opp sirkelen ved hjelp av blyant og snøre el annet med halve diameteren (radien) i sentrum av skuddbilde.

Nå kan skuddbildets "kvalitet" studeres,.. dess jemnhet og ev hvor mange og hvor store luker du er villig å akseptere.

Du teller ant hagl du har innenfor sirkel og kan nå lett regne ut hvor mange prosent kombinasjonen av choken/patronen, skyter i virkeligheten.

Fremgangsmåten er den allment vedtatte for virkelig å kunne danne seg en oppfatning om hvordan en specifik patron oppfører seg i ditt våpen og trangborring du ønsker.

 

Høres det "omstendigt".. :D Neida, dette er bare morro og belønningen er et større fortroende med våpenet (og patronene du legger i),- som igjen gir seg utslag i bedre og sikrere jaktskudd.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...