Jump to content

Prepareringskammer - interesse?


Münsterjeger

Recommended Posts

Hva med et "Prepareringkammer"?

For de som vil diskutere metoder for å ta vare på det som ikke er kjøtt på viltet, være seg utstopping, garving av skinn, skallemontering etc..

 

MErker det blir flere og flere som spør etter hvordan skinnet skal behandles, flere hobbypreparanter osv.

Men ngen egendefinert underforum trådene kan lages.

Link to comment
Share on other sites

Tror faktisk vi hadde et slikt kammer en stund uten at det skjedde stort der, og det er særdeles liten vilje til å opprette nye kammer uten et reellt trafikkgrunnlag. Men man trenger da ikke noe eget kammer for å diskutere noe, kjør opp en tråd og se hvor stor interessen egentlig er.

 

MVH

Fulmen

Link to comment
Share on other sites

Noen som har mye kunnskap om dette her inne? Kan ikke du lage en tråd og begynne med å fortelle oss som ikke kan noen ting om dette hvordan det skal gjøres? Kansje det kan bli en sånn "sticky" tråd som jeg allerede har sett noen av her inne? (F.eks som den tråden som omhandler om hagla kan skyte stål).

Link to comment
Share on other sites

Kan godt sette meg ned å lage en veileder.

Nå skal det sies at jeg er helt novice på dette området, og er kanskje flere her inne som kunne klart oppgaven bedre enn meg.

Men jeg gjør det gjerne.

 

Har en rev liggende til salting nå.

Aner ikke om den trengs saltes i det hele tatt.

Tenk å garve det og muligens stoppe det ut, men det får vi se på. Hvertfall flådd mtp utstopping.

 

Men et slikt kammer var for min del ikke bare tenkt å omhandle garving av skinn.

Også dette med erfaringer med forskjellige kjemikalier til behandling av skinn, utstopping, skallemontasjer og prepareringer om disse osv.

 

Det er klart en ikke trenger noe eget kammer til slikt, men ser nå nytten i hvertfall en underkategori en eller annen plass. Det er vanskelig å vite hvor en skal lage disse trådene, og tror det fort kan bli mange dobbel- trippel- og frippeltråder etterhvert.

 

En tråd om emnet har også lett for å bli lang.

Link to comment
Share on other sites

Her er en oppskrift på garving.

 

Et ugarvet skinn er stivt og hardt når det er tørt, og i fuktig tilstand er det ett lett bytte for mikroorganismer, bakterier og sopp som fører til at skinnet råtner og lukter kadaver. Ett garvet skinn er ett skinn som ikke begynner og råtne med det første selv om det er vått, og som i tørr tilstand er tørt og smidig. For at skinnet skal garves må det igjennom en rekke prosesser som forandrer skinnets fiberstruktur. Skinnet fåes i rå tilstand og må da saltes. Dette tar bort en del av fuktigheten, noe som gjør skinnet mindre sleipt og derfor lettere og skrape. Grovsalt er fint og bruke. Men også finsalt går meget bra. Salt uten jod. Skinnet bør ligge i saltet noen dager før det skrapes. For at det ikke skal tørke ut bør det brettes langs ryggen, kjøttside mot kjøttside, og deretter på tvers (store skinn).

 

OPPBEVARING

 

Etter at skinnet er saltet kan det ligge kjølig i flere uker uten at det gjør noe. Det gjør heller ikke noe om skinn fryses, snarere tvert imot. Frysing sprenger fibrene til skinnet slik at det blir lettere og myk gjøre.

Skal skinnet oppbevares over lengre tid bør det legges i fryseren.

 

SKRAPING

 

For at garvestoffene skal trenge gjennom skinnet må hinnene skrapes bort. Dette kan man gjøre med en nedslipt malersparkel, spiseskje eller lignende. Metall ruster lett etter å ha vært i kontakt med salt og vann, derfor bør skrapeutstyret skylles og tørkes før du legger det fra deg.

 

VASKING

 

På grunn av proteinoppbyggingen i huden bør skinnet aldri utsettes for temperaturer over 38 grader celcius, ellers vil proteinene omdannes til lim. Skinnet kan skylles i lunkent vann, deretter har man grønnsåpe i vannet. Fortsett å skylle til vannet er reint. Siste badet skal være med kaldt vann så ullen ( hvis sauskinn ) ikke tover seg når du sentrifugerer det ( kan tørkes ) i god tørkevær. Legg skinnet i ett gammelt dynetrekk for å hindre røyting i vaskemaskinen. Sentrifuger skinnet en kort stund. Nå kan skinnet henge noen timer til det ikke er fullt så vått.

 

 

Da skulle du være klar til garving ?

 

ALUNGARVING

 

Alun forekommer som ett mineral mange steder. I varme områder forekommer Alun fritt i naturen. Vind og regn fører til at Alun spres i sjøer og jord. Alungarving egner seg best til skinn som skal brukes innendørs.

Alun fåes kjøpt på Apoteket.

 

 

 

OPPSKRIFTEN

 

Til ett (saueskinn) trengs det:

 

5 ss Alun

2,5 ss Salt

0,5 ltr vann

Nok hvetemel til at blandingen blir en seigtflytende grøt.

 

FREMGANGSMÅTEN

 

Brett skinnet ut med kjøttsiden opp og smør på blandingen i ett jevnt og tykt lag uten å søle på ull/hårsiden.

Brett sammen skinnet med kjøttsiden inn, først langs ryggen og så på tvers

(store skinn).

La skinnet ligge i romtemperatur i ca. 5 dager (om du kan legge noe tungt på skinnet slik at det blir liggende i press holder det kanskje med 3-4 dager). For å vite om skinnet er ferdig kan man skjære i kanten og se om snittet ser hvit og fast ut. Ser det blåaktig ut er skinnet sannsynlig fortsatt ugarvet, men husk at det gjerne er kantene som er dårligst skrapt og derfor blir sist gjennomgarvet. Ligger skinnet for lenge kan hårene begynne å løsne. Ligger det ikke lenge nok er det vanskelig å få mykt, de rå stedene tørker senere.

 

MYKGJØRING

 

Skrap av deigen og la skinnet tørke litt ( over natten er sikkert passelig lenge ). Nå kan skinnet mykgjøres ved at man drar i det i alle mulige retninger. Som nevnt tidligere har frysing en gunstig virkning på fibrene. Dersom det er kuldegrader ute kan det derfor være lurt å la skinnet ligge ute noen timer mellom mykgjøringsøktene. Jobb gjerne med skinnet i f.eks. 10 minutter, la det tørke litt til ( 1 time ), og jobb litt til med det. Når skinnet er halvtørt kan det settes inn med følgende blanding:

 

2 eggeplommer, 0,5 ltr vann og 1 ss matolje.

 

FETTGARVING

 

Etter at skinnet er vasket og halvtørt kan det smøres inn med fett.

Det beste er å bruke - hjernen fra dyret man garver. Det sies at dyret hjerne skal være nok til hele skinnet.

Hjernen skal koke i ca. 5 min ( etter størrelse på dyr ) til den er hvit.

Mos hjernen fra dyret man garver og bland den med 3 dl tran og 1 dl grønnsåpe. Hvis det er vanskelig å få tak i hjernen kan man bruke matolje.

Temperaturen på oljen bør være ca. 30 gr celcius. Smør inn skinnet med hendene. La skinnet stå varmt ( men ikke over 40 gr celcius ) og la fettet trekke inn. Bearbeid skinnet med jevne mellomrom, og ha gjerne på mer fett. Etter ett par dager ( når skinnet ikke trekker til seg mer fett ) kan skinnet bløtlegges og vaskes i såpevann. Sentrifuger skinnet og mykgjør det.

 

Ett skinn består av i fra yttersiden: hår, hårside ( narv ), overhud, lærhud, underhud og kjøttside.

 

Til garving trenger du:

Rørepinner, svamp, filler og kost, tørkestativ, skrapespade, kjele/beholder til sverte, tran og smøring, koster og børster samt skavebom/underlag for skinnet ved skraping.

 

Lykke til !

 

Flytt dette til under jaktkammeret og lag en ny og kall det trofèbehandling !

Link to comment
Share on other sites

Sakset dette fra sidene til http://www.roarpels.no/index.php?option=com_content&task=view&id=11&Itemid=17 :

 

Salting av skinnene er første ledd i beredningen. Det må gjøres straks skinnet er nedkjølt etter slakting. Saltet trekker ut fuktighet av skinnene og konserverer. Slik man også konserverer kjøtt. Altså saltet forhindrer at skinnene blir ødelagte/går i forråtnelse.

 

 

 

Andre måter å konservere skinn på er tørking og frysing. Hvis skinn blir fryst ned , må de tines opp og saltes før levering til beredning.

 

 

 

Ønsker du å ta vare på/berede skinnet, er det viktig å tenke på dette med en gang dyret er skutt.

Flåingen av dyret er viktig for et godt resultat.

Flå skinnet pent av og unngå slaktesnitt. Skjær vekk fett og kjøttrester uten å skade skinnet.

Deretter må skinnet saltes eller tørkes. SE VÅRE SALTERÅD. Dette bør skje snarest mulig etter at skinnet er avkjølt.

Er du uerfaren, ring oss gjerne for veiledning.

 

 

Salteråd

Fint salt er bedre å bruke enn grovt salt , det trekker bedre inn i skinnene.

 

 

Skinn som er saltet bør ligge nedsaltet minimum 8-10 dager (elg og storfe 14 dager) før levering , flatt utover et gulv ikke sammenrullet eller brettet. Dette fordi det ikke skal være noen folder eller bretter hvor saltet ikke kommer til. Det meste av fett og kjøttrester må skjæres vekk , men hver varsom med slaktesnitt.

 

 

 

Pass på at det ikke regner eller snør på skinnene ,og heller ikke at skinnene fryser for da trekker ikke saltet inn like godt.

 

Gå gjerne over skinnene etter 3-4 dager og dryss på litt mer tørt fint salt.

 

 

 

Husk hele kjøttsiden skal dekkes av salt!

 

 

 

 

Har du flere skinn er det bare å stable de oppå hverandre, det gjør ingenting om det kommer salt i pelsen.

 

 

 

 

Saltmengde tilsvarende 7% av kjøttvekten er en god tommelfingerregel.

 

Eks.

 

Kidd ca. 1,5 kg ,

Geit/Sau 2-4 kg ,

Rein 3-5 kg ,

Hjort 5-10 kg ,

Elg 7-20 kg

Storfe 15-25 kg.

 

 

Rundflådde skinn som f. eks. mink, mår og rev , kan det være en fordel å ”begrave” i salt i en balje for eksempel. Vær nøye med å åpne og salte inni beina og halen.

 

Rundflådde skinn kan også tørkes på tane, vær nøye med å skrape bort alt kjøtt og fett og at skinnet er helt tørt før innsending.

 

 

 

 

Slurver man med saltingen så kan man få ”surflekker” på skinnene. Dvs. hårløse flekker.

 

 

 

 

Et bra forarbeid med hensyn til flåing og salting sikrer et flott sluttprodukt!

 

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 2 weeks later...

Nå har jeg prøvd metoden til SvenDue på ett elgskinn.

Først salting i noen døgn (4), for så å prøve å skrape vekk hinnene. Etter 2 timer hadde jeg skrapt ferdig ca 30 cm2, og da ga jeg opp. Det var omtrent klin umulig å få de av.

Har nå sendt en mail til Roar's Pelsindustri, og håper på ett greit svar derifra om hvordan gjøre dette på letteste måte.

Link to comment
Share on other sites

Skinenen må ligge i en oppløsning av vann og alunsalt, så må de tynnskjæres/skrapes for å åpne cellene i huden, så må de ned i badet en tur til slik at cellene sveller så skrapes det til slutt, for å få disse myke tisettes mykingsmiddel (her har garveriene sine heksebrygg som de bruker) Rådyr skinn eller andre tynne skinn kan man prøve og dra av fetthinnen etter ett par døgn i badet, etter at skinnet er noenlunde tørrt må man strekke dette i alle rettninger ta i og bruk rå makt, skinnene mykner en del av dette også, egentlig en håpløs oppgve på et elgskinn.

 

Ellers er det å anbefale å la ett garveri ta jobben, resultatet blir best da. Ikke så mye å spare i kr heller

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Jeg leste den oppskriften, men ser det er noen som har hatt litt problemer med den? Eller er det bare å kjøre på? Jeg kunne godt tenke meg å ha det litt mykt ja :D

 

Har gjort dette med stort hell på mitt første rådyrskinn.

Var relativt stivt intill jeg hadde på fettblanding.

Samtidig med dette hadde jeg det inn og ut av fryser, samt at jeg skrapte kratig på det med en spiseskje.

Nå er det fantastisk mykt. Kjempemoro å ha gjort dette selv. :)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
  • 9 years later...

Beklager å dra opp en gammel tråd. Har alltid gått ut fra at man ikke kan bruke rådyrskinn men gjør en test på noen skinn nå. Ett alungarver jeg med oppskriften herfra, takk til han som postet den!

 

Et annet tenkte jeg bare å tørke. Har ligget med salt i 2-3 uker, på tide å ta det nå. Skal man skrape/dra av hinner da også eller vil det virke mot sin hensikt? Skylle i vann til alt saltet er av? Tenkte å spenne det opp på en stor plate med spiker. Pelsen mot treverket??

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...